سلام مهمان گرامي؛

دوست عزیز ضمن عرض خیر مقدم، با توجه به این که شما به صورت مهمان به انجمن سینماسنتر وارد شده اید براي مشاهده تالار با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
مرجع تخصصی سئو سپهر صنعت سهند Navid Mirzaaghazadeh قفقاز شناسی

CinemaCenter Navigation Bar & SlideShow

دوربین مداربسته , نظارت تصویری , حفاظت پیرامونی , اعلام و اطفاء حریق , شبکه و زیرساخت  طراحی دیتاسنتر , یو پی اس , برق بدون وقفه 

 هوشمند سازی ساختمان , دوربین مدار بسته , طراحی وب سایت , سئو سازی , کابل هلوکیبل , اعلام حریق , پیاده سازی دیتاسنتر

 

نمایش نتایج: از شماره 1 تا 7 , از مجموع 7

موضوع: قفقاز شناسی

  1. #1
    هر نتی که از عشق بگوید، زیباست... حالا سمفونی پنجم بتهون باشد یا زنگ تلفنی که در انتظار صدای توست...
    Parnian آواتار ها
    وضعیت : Parnian آنلاین نیست.
    تاریخ عضویت : Aug 2010
    نوشته ها : 1,879
    سپاس ها : 4,267
    سپاس شده 4,229 در 1,374 پست
    یاد شده
    در 4 پست
    تگ شده
    در 522 تاپیک

    جعبه مدال ها
        
     

    قفقاز شناسی

    اگرچه منطقه قفقاز تا قبل از جنگ­های اول و دوم ایران و روس جزیی از قلمرو ایران بود، اما پس از جدایی این منطقه از خاک ایران و تسلط روس­ها بر آن، و اقدامات روس­ها برای روسی سازی اجباری و ایران­زدایی در منطقه، به­تدریج پیوندهای سیاسی و اداری و مناسبات فرهنگی حوزه قفقاز با حوزه مادر (ایران) آسیب جدی دید. همین امر موجب کاهش آگاهی و شناخت ما نسبت به سرنوشت دوره­های بعدی مردم این سرزمین شد، که مهم­ترین آن شکل­گیری هویت ملی در میان مردم آن سامان بود.

    با چنین دیدگاهی این تاپیک رو ایجاد کردم تا هم دوستان عزیز با این منطقه که زمانی پاره ای از ایران بود آشنایی بیشتری پیدا کنند و هم اگر مطلب مرتبط با با این حوزه داشتن در این تاپیک قرار بدن تا بقیه دوستان هم استفاده کنند.

    فقط دوستان عزیز به این نکته توجه کنند که اگه مطلب متعلق به خودشون نیست حتما و حتما نام نویسنده وجایی که مطلب رو از اون برداشتن ذکر کنند.





  2. 5 کاربر از پست مفید Parnian سپاس کرده اند .


  3. # ADS
     

  4. #2
    هر نتی که از عشق بگوید، زیباست... حالا سمفونی پنجم بتهون باشد یا زنگ تلفنی که در انتظار صدای توست...
    Parnian آواتار ها
    وضعیت : Parnian آنلاین نیست.
    تاریخ عضویت : Aug 2010
    نوشته ها : 1,879
    سپاس ها : 4,267
    سپاس شده 4,229 در 1,374 پست
    یاد شده
    در 4 پست
    تگ شده
    در 522 تاپیک

    جعبه مدال ها
        
     

    پاسخ : قفقاز شناسی

    قفقازمنطقه ای است کوهستانی در جنوب غربی روسیه که ازغرب به دریای سیاه و از شرق به دریای خزر، از شمال به اراضی پست کوما-مانیچ و از جنوب به ایروان، از جنوب غربی به ترکیه محدود می شود. مساحت منطقه قفقاز 400 هزار کیلومتر مربع است که بوسیله رشته کوههای قفقاز بزرگ یا کوههای آب پخشان (کوه قاف افسانه ای) به دو منطقه جداگانه قفقاز شمالی و قفقاز جنوبی تقسیم میشود.
    در جنوب این رشته کوهها به ترتیب از شرق به غرب جمهوریهای آذربایجان، ارمنستان و گرجستان قرار دارند.در شمال از شرق به غرب جمهوریهای خودمختار داغستان، چچن، اینگوش، اوسیتای شمالی، گابردا-بالکار، قره چای، چرکس وآدیگه واقعند که همگی در ترکیب فدراسیون روسیه قرار دارند .


    ويژگيهاي تاريخي – فرهنگي

    در مورد منشاء نام قفقاز نظرات متفاوتي ابراز شده است . برخي آنرا بر گرفته از نام اقوام « قاز قاز » كه در سواحل جنوبي درياي سياه زندگي مي كرده اند و برخي ديگر نيز برگرفته از نام كوه ايراني « قاف » ذكر كرده اند.
    اولين بارواژه قفقاز در اثر آشيل نمايشنامه نويس يونان باستان در درام «پرومتي زنجير شده» آورده شده است. بعضي از شرق شناسان، از جمله ماركورات و آكارميسين «تاماز قامقره ليدزه» واژه قفقاز را برگرفته از واژه فارسي «گپ كر» از تركيب واژه هاي «گپ = بزرگ» و «كه يا كوه» به معني كوه بزرگ مي دانند.
    كمتر منطقه اي به مساحت قفقاز در جهان مي توان يافت كه به اندازه اين منطقه، از تنوع تاريخي، قومي و زباني برخوردار باشد . سبب اين تنوع بيش از هر چيز موقعيت جغرافيايي ممتاز اين ديار كوهستاني است. كه موجب شده است تا تمدنهاي تاريخي خاور ميانه از جنوب بارها در آن رخنه كنند و اقوام كوچنده دشتهاي شمالي ، در مسير حركتهاي تاريخي خود، در كوهپايه هاي آن پناه گرفته و هر يك مهر و نشاني بر تركيب قومي آن، بر جاي گذارند .
    در شمال قفقاز ( ماوراء قفقاز براي ايران ) قومهايي كه نامهاي جديد آنها چون چركي -ابخاز ، چچن – اينگوش، لك، و لزگي و ...است با ميتانها و سكاها، دهونها و خزرها و هيتي ها وآشوريها و اقوام اوراتور وحتي رومي ها و يوناني ها آميختگي داشته اند و در كنار قومهاي ايراني كه داراي قدرت اجتماعي و سياسي وفرهنگي بيشتري بوده اند حيات قومي خود را تا عصر تمدن اسلامي استمرار دادند.

    مردم قفقاز از دو گروه مسلمان و غير مسلمانان تشكيل شده اند. مسلمانان خود به دو دسته ترك زبان و غير ترك زبان تقسيم مي شوند.
    عموم مسيحيان قفقاز از كليساي ارتدوكس شرقي با رنگ و بوي محلي پيروي مي كنند. مسيحيت ركني استوار از حديث قومي ارمنيان و گرجيان مي باشد وسابقه اش در ميان اين دو ملت به قرن چهازم ميلادي مي رسد . آبخازيان نيز همين سابقه را در پذيرش مسيحيت داشته اند . در «اران» رواج دين مسيحي به تدريج صورت پذيرفت و تا تغيير نهايی به اسلام استمرار داشت .

    دين اسلام نيز در چند مرحله و از چند جهت جغرافيايي در بين اقوام ساكن در قفقاز ترويج شد :
    الف – از طريق بخش شرقي قفقاز در اران، شروان و داغستان ( اكثرا شافعي مذهب )
    ب – از جانب شمال قفقاز در نوغا، اباز، قره چاي ، بالكار، چركس ، كاباراد ، چچن و اينگوش ( اكثر حنفي مذهب )
    ج – از جانب جنوب غربي قفقاز توسط عثمانيان در ميان گرجي ها ، آنجازي ها و ادغه ها .
    52 درصد از جمعيت ساكن در قفقاز مسلمان هستند . اين مسلمانان قرابتهاي بسياري با مردم تركيه ، غرب درياي خزر و شمال ايران دارند .

    منطقه قفقاز از زمان ساسانيان تحت سيطره حكومت ايران قرار داشت ودر دوره هاي متعدد تاريخي ، خراجگذار پادشاه ايران بود . اين منطقه يا بوسيله اميران ايراني يا توسط حاكمان محلي دست نشانده دولت مركزي ايران، اداره مي شد . هر زمان كه حكومت مركزي تضعيف مي شد، اين مناطق ادعاي استقلال مي كردند. اين روند تا اواخر دوره صفوي ادامه داشت. در زمان صفويه قفقاز كاملا تحت نفوذ حكومت مركزي ايران اداره مي شد. با فروپاشي دولت صفوي و روي كارامدن افشاريه و زنديه ، اقتدار حكومت ايران در اداره منطقه قفقاز اندكي سست شد و در اواسط دوره قاجار در زمان حكومت فتحعلي شاه در اوايل قرن نوزدهم قفقاز به واسطه دو معاهده گلستان و تركمنچاي با روسيه تزاري از ايران جدا شد .
    پس از الحاق اجباري قفقاز به روسيه تزاري ، جنبش هاي ضد روس و ضد تزاري در مناطق مختلف قفقاز از جمله داغستان ، آذربايجان و گرجستان روي داد. پس از سركوبي اين جنبشها و برقراري اتحاد جماهير شوروي در اوايل قرن 20 و سپس فروپاشي اتحاد جماهير شوروي در اوايل دهه 90 ميلادي، قفقاز آرامشی چون آتش زير خاكستر داشت .
    در سال 1991، پس از فروپاشي اتحاد شوروي در اين منطقه، جمهوريهاي آذربايجان، ارمنستان، وگرجستان در قفقاز جنوبي، مستقل و به عضويت سازمان ملل متحد در آمدند . همچنين بر اثر قانون اساسي سال 1994 فدراسيون روسيه ، واحدهاي خودمختار داغستان، چچن، اينگوش اوسيتاي شمالي، كاباردا – بالكار، قره چاي – چركس و آدينه در قفقاز شمالي به عنوان جمهوريهاي خودمختار در تركيب دولت فدراسيون روسيه به رسميت شناخته شدند .




  5. 10 کاربر از پست مفید Parnian سپاس کرده اند .


  6. #3
    هر نتی که از عشق بگوید، زیباست... حالا سمفونی پنجم بتهون باشد یا زنگ تلفنی که در انتظار صدای توست...
    Parnian آواتار ها
    وضعیت : Parnian آنلاین نیست.
    تاریخ عضویت : Aug 2010
    نوشته ها : 1,879
    سپاس ها : 4,267
    سپاس شده 4,229 در 1,374 پست
    یاد شده
    در 4 پست
    تگ شده
    در 522 تاپیک

    جعبه مدال ها
        
     

    پاسخ : قفقاز شناسی

    ناحیه قره باغ

    قره باغ ناحيه ای است کوهستانی در غرب جمهوری آذربايجان و 7 کيلومتری مرز ارمنستان و 25 کيلومتری ايران با 4800 کيلومتر مربع وسعت و حدود 200000 نفر جمعيت که طبق آمار سال 1988، 80 درصد آن ارمنی و 20 درصد آذری بودند ولی اکنون که هيچ آذری در آنجا حضور ندارد اين رقم به 100 درصد ارمنی می رسد. مرکز قره باغ شهر استپانا کرت می باشد که در جنوب غربی اين منطقه قرار دارد. اين ايالت به پنج ناحيه عمده مارتا کرت، عسکران، شوشی( شوشه )، مارتونی و هدروت تقسيم بندی شده است.

    منازعه ارمنستان و آذربايجان بر سر قره باغ کوهستانی ريشه در اقدامات روسها از زمان اشغال اين سرزمين در قرن نوزدهم دارد. از اوايل قرن نوزدهم به بعد با اشغال اين نواحی توسط دولت تزاری سياستهای تفرقه افکنی و تضاد فرقه ای و قومی در اين منطقه دنبال و فرهنگ ملی و زبانهای بومی آنها نابود گرديد.

    پس از انقلاب اکتبر 1917 سه جمهوری مستقل در اين منطقه شکل گرفتند: آذربايجان، ارمنستان و گرجستان. ولی پس از دوران کوتاه استقلال، اين جمهوريها يکی پس از ديگری تحت کنترل کامل روسيه قرار گرفتند. در طول سالهای 1918 تا 1920 ميان جمهوريهای قفقاز اختلافات ارضی و مرزی بوجود آمد. با تقسيم بندی مجدد آنها در دوران استالين بذرهای کشمکش در روابط آنها کاشته شد و منطقه کوهستانی قره باغ با اکثريت ارمنی آن در داخل خاک آذربايجان قرار گرفت1. ارامنه معتقدند استالين با هدف خارجی خشنود ساختن ترکيه و بسط روابط با اين کشور و صدور انقلاب بلشويکی به شرق و برقراری ارتباط نزديکتر با مسلمانان از طريق جمهوری آذربايجان، قره باغ را به آذربايجان واگذار نمود.

    دوران استالين زدايی خروشچف را می توان دوران اعاده حيثيت ملتها نيز ناميد. افزايش اختيارات جمهوريهای عضو اتحاد در خصوص مراجع قضايی و قانونگذاری باعث تشديد احساسات ملی در پاره ای از مناطق به ويژه قره باغ شد. اهالی ارمنی ساکن قره باغ در 19 مه 1964 شکواييه ای تسليم خروشچف کردند و در آن از خروشچف خواستند که منطقه قره باغ کوهستانی به جمهوری ارمنستان ملحق شود و يا به گونه ای آن را از حاکميت آذربايجان دور سازند.

    به قدرت رسيدن ميخاييل گورباچف و اعمال دکترين گلاسنوست و پروسترويکا فرصت مناسبی را در اختيار مليتهای مختلف شوروی قرار داد تا هر يک در سايه فضای باز سياسی به وجود آمده خواسته های سرکوب شده خود طی ساليان گذشته را مطرح سازند. بحران در قره باغ و رويارويی آذری ها با ارامنه نيز از اولين بحران های پيش بينی نشده ای بود که در برابر طرحهای گورباچف برای اعمال اصلاحات سياسی در کشور بوجود آمد. در پاييز 1987 ارامنه قره باغ طوماری نود هزار نفری خطاب به ديوان عالی اتحاد جماهير شوروی برای بازنگری در مسأله قره باغ تهيه کردند. در 1988 ساکنان قره باغ کوهستانی در مورد تبعيضهای فرهنگی و اقتصادی اظهار عدم رضايت نموده و تقاضای خود مختاری کردند که توسط ارمنستان هم حمايت می شدند اما تقاضای آنها رد شد. در 10 دسامبر 1991 پس از فروپاشی شوروی، جمعيت تقريباً 150 هزار نفری ارامنه قره باغ کوهستانی در آذربايجان اعلام جمهوری و خودمختاری کردند که مستقيماً از جانب جمهوری ارمنستان حمايت و پشتيبانی می گرديد. زيرا اين منطقه علاوه بر ارزش تاريخی، قومی و ملی برای ارمنستان، ارزش استراتژيک هم دارد و مکمل جغرافيايی آن محسوب می شود.

    اقدامات جدايی طلبانه ارامنه موجب درگيری نظامی بين سالهای 1992 تا 1994 ميان نيروهای ارمنی و آذری شد. ارمنی ها در سال 1993 ارتش آذربايجان را شکست دادند و علاوه بر تصرف قره باغ و شهر مهم لاچين که قره باغ را مستقيماً به ارمنستان وصل می کند، شش شهر ديگر در مناطق جنوبی آذربايجان ( فضولی، زنگيلان، جبراييل، کلبجر، اقدام و قبادلی ) را که مورد مناقشه نبودند تصرف کردند و در مجموع يک پنجم خاک آذربايجان را اشغال کردند. سرانجام ين جنگ خونين با وساطت سازمانهای بين المللی و کشورهای صاحب قدرت به طور موقت متوقف شد و دو جمهوری در 12 مه 1994 آتش بس را امضا کردند اما از آن زمان تا کنون طرفهای مناقشه نتوانستند راهکار مناسبی برای حل بحران بيابند و دو کشور تا کنون در شرايط نه جنگ و نه صلح به سر می برند. نتيجه اين جنگ 35 هزار کشته و 800 هزار بی خانمان و آواره در آذربايجان و 500 هزار مهاجر از جمهوری ارمنستان است.

    منابع:
    1. الهه کولايی، سياست و حکومت در فدراسيون روسيه، مرکز چاپ و انتشارات وزارت امور خارجه، چاپ دوم، 1385،
    2. محمود واعظی، مناقشه قره باغ ميراثی از چالشهای قومی شوروی، مجله مطالعات آسيای مرکزی و قفقاز، شماره 42،
    3. عاليه ارفعی، قضيه ناگورنو قره باغ، مجله مطالعات آسيای مرکزی و قفقاز، شماره دوم، پاييز 1371،
    4. بحران قره باغ تنها جنگ دو کشور نيست، روزنامه رسالت، 10/3/1380.
    5. عليرضا پيشه ور، ارمنستان و آذربايجان گروگانهای قره باغ و نخجوان، روزنامه مردم سالاری، 7/11/1383.





  7. 9 کاربر از پست مفید Parnian سپاس کرده اند .


  8. #4
    "بهترين چيز نگاهيست كه از معجزه عشق تر است"
    M.Night آواتار ها
    وضعیت : M.Night آنلاین نیست.
    تاریخ عضویت : Jul 2010
    محل سکونت : تهران
    سن: 36
    نوشته ها : 208
    سپاس ها : 1,370
    سپاس شده 661 در 177 پست
    یاد شده
    در 0 پست
    تگ شده
    در 18 تاپیک

    پاسخ : قفقاز شناسی

    با تشکر از پرنیان خانم عزیز برای این مقالات قوی و زیبا

    در واقع اطلاعات من درباره قفقاز خیلی قوی نیست. اما آنچه که درباره این منطقه همیشه مهم بوده و همچنان هم هست, این مسئله است که این منطقه نزدیک 2400 سال است که محلی است برای حل فصل مناقشات دیگر دول و ظاهرا این مسئله بناست تا قیام قیامت نیز ادامه پیدا کند.

    اگر به تاریخ دوره هخامنشی و سپس اشکانی و ساسانی نگاهی بیندازید, متوجه میشوید که این مشکل بزرگی است که حتی بدون وجود منابع نفتی هم در این منطقه وجود داشته است.
    گاهی مردمش بین تاخت و تاز اقوام شمالی و سواران ایرانی قرار میگرفتند و گاهی دیگر زیر سم اسبان ترکان و یا در بازه ای دیگر در مسیر تهاجم قزاقان !!

    آنچه میتوان از این اتفاقات بدست آورد این است که اکنون که دامان این منطقه به نفت آلوده شده است, دیگر آرزوی صلح در آن از جمله محالات به نظر میرسد.
    اکنون باید منطقه ناپایدار باشد تا روزگار مردم آن دیار همچنان تیره باشد و تار .

  9. 5 کاربر از پست مفید M.Night سپاس کرده اند .


  10. #5
    آنقدر قدرتمند باشيد كه هيچ كس نتواند آرامش ذهني تان را به هم بريزد. از كتاب "كليد" اثر "جو ويتال
    FFKIA آواتار ها
    وضعیت : FFKIA آنلاین نیست.
    تاریخ عضویت : Jul 2010
    محل سکونت : تهران
    سن: 39
    نوشته ها : 7,505
    سپاس ها : 11,202
    سپاس شده 25,636 در 4,555 پست
    یاد شده
    در 57 پست
    تگ شده
    در 751 تاپیک

    جعبه مدال ها
        
     

    پاسخ : قفقاز شناسی

    ممنون پرنيان عزيز از زحمتي كه بابت تهيه اين مطلب كشيديد .
    نوشته الان من فقط براي قدرداني از اين مقاله ارزنده است.
    البته در حال آماده كردن يك نوشته هستم براي اين كه ادامه اي باشد بر اين متن مستند شما .
    باز هم متشكرم
    Они говорят: "Зло преобладает, когда хорошие люди не в состоянии действовать."
    Что они должны сказать, "Evil преобладает"



    امروز می‌خواهم به مصاف تزویر بروم که بدترین آفت دین است.
    تزویر با لباس دیانت و تقوا به میدان می آید.
    تزویر سکه ای دو روست که بر یک رویش نام خدا و بر روی دیگرش نقش ابلیس است.
    عوام خدایش را میبینند،
    و اهل معرفت ابلیسش ...
    و چه خون دلها خورد علی (ع) از این جماعت سر به سجود آیه خوان و به ظاهر متدین.
    تزویر به شما امان میدهد تا مقاومتتان را بشکند،
    پس از تسلیم، شک نکنید، گردنتان را خواهد شکست.
    یا ایها الذین آمَنو ...آمِنو

    سخنان پایانی مختار در جمع مردم کوفه


    مرکز شبکه و امنیت پارت شبکه پرداز
    دوربین مداربسته , نظارت تصویری , حفاظت پیرامونی , اعلام و اطفاء حریق , شبکه و زیرساخت
    دیتاسنتر , یو پی اس , برق بدون وقفه , هوشمند سازی ساختمان , دوربین مدار بسته


  11. 2 کاربر از پست مفید FFKIA سپاس کرده اند .


  12. #6
    هر نتی که از عشق بگوید، زیباست... حالا سمفونی پنجم بتهون باشد یا زنگ تلفنی که در انتظار صدای توست...
    Parnian آواتار ها
    وضعیت : Parnian آنلاین نیست.
    تاریخ عضویت : Aug 2010
    نوشته ها : 1,879
    سپاس ها : 4,267
    سپاس شده 4,229 در 1,374 پست
    یاد شده
    در 4 پست
    تگ شده
    در 522 تاپیک

    جعبه مدال ها
        
     

    پاسخ : قفقاز شناسی

    خیلی خیلی ممنونم از لطفتون فرخ جان.
    خوشحالم که این مطالب مورد توجه شما و دوستان عزیز قرار گرفته.
    بی صبرانه منتظر نوشته شما هستم.




  13. #7
    هر نتی که از عشق بگوید، زیباست... حالا سمفونی پنجم بتهون باشد یا زنگ تلفنی که در انتظار صدای توست...
    Parnian آواتار ها
    وضعیت : Parnian آنلاین نیست.
    تاریخ عضویت : Aug 2010
    نوشته ها : 1,879
    سپاس ها : 4,267
    سپاس شده 4,229 در 1,374 پست
    یاد شده
    در 4 پست
    تگ شده
    در 522 تاپیک

    جعبه مدال ها
        
     

    پاسخ : قفقاز شناسی

    تقاضای اهالی نخجوان درالحاق به ایران

    همانگونه که می دانیم در نتیجه قرار دادهای تحمیلی گلستان (سال1192شمسی) و ترکمانچای (سال 1206) بخشهای وسیعی از ایران بزرگ شامل سرزمینهای شمال رو دارس (قفقاز) از پیکره ایران منتزع گردید وبه امپراطوری روس واگذارشد. ساکنان مسلمان و ایرانی تبار مناطق جدا شده از ایران تا مدتها بعد از جدایی از ایران همچنان در اندیشه بازگشت به دامان پر مهر وطن اصلی خویش بودند چراکه نمی توانستند در سایه حکومتی که هیچ گونه تجانسی با آنان نداشت زندگی نمایند. از جمله مناطقی که مردمان آن بیشترین تلاشها را برای بازگشت به تابعیت ایران از خود نشان داده اند مردم جمهوری خود مختار نخجوان می باشد. دراین یادداشت با رعایت اختصار به یکی ازتلاشهای مردم این جمهوری خود مختار جهت اعاده سرزمینشان به ایران اشاره می نمائیم :

    89 سال پیش در روزنهم اردیبهشت ماه 1298 شمسی برابر با 30آوریل 1919 میلادی اکثریت قریب به اتفاق مردم شهر نخجوان در مقابل کنسولگری ایران اجتماع کردند . آنان با شعارهایی از قبیل زنده باد دولت ایران و... تقاضای تابعیت ایران و الحاق به وطن اصلی خود را نمودند. لازم به ذکر است این اجتماع پرشور چندین روز به طول انجامید.
    مردم نخجوان ،رئیسان حکومت محلی ،رئیس نیروهای نظامی و معتمدین شهربا ارسال 12 فقره تلگراف به دولت ایران ،شاه ،سفرای خارجی ،رئیس جمهورآمریکا ،انجمن صلح ورسای و... تقاضای الحاق به ایران را کرده و همه جا متذکر شدند که اصلا ایرانی نژاد و مسلمان بوده و 92 سال است به زور از خاک ایران جدا شده اند. در این شرایط دولت محلی نخجوان با ترکیب کلبعلی خان رئیس قشون و سلطان اف رئیس حکومت ،حاج حسنعلی قربان اف رئیس ستاد قشون و چند نفر از متنفذین و کلیه اعضای شورای ملی با امضای قطعنامه ای خود را تابع ایران و ایرانی نژاد معرفی و هیاتی مرکب از شیخ عبدالجبار بکتاش ،مهدیقلی خان دیاربکری ،حاج سید باقرحیدرزاده ،حسین آقا نوروز زاده را تعیین و به تبریز اعزام داشتند . هیات اعزامی ضمن نامه ای خطاب به ایرانیان ازاین که 92 سال به حکم زور از برادران خود دور بودند ابراز تاثر نموده ومجددا تقاضای الحاق به وطن اصلی خود را مطرح کردند.هیات فوق همچنین به این نکته اشاره داشتند که اگر دولت انگلیس مایل است دولتی برای ارامنه تاسیس نماید اراضی ارمنی نشین را به آنها تسلیم نماید نه اراضی مسلمان نشین که حتی یک نفر ارمنی هم در آنجاها ساکن نیست .)لازم به توضیح است دولت انگلیس بعد از بررسیهای زیاد در خصوص این منطقه که از اوایل سال 1919 شدت گرفته بود بالاخره در ژانویه همان سال نخجوان را تحت قیمومیت خود درآورد) بعد از آمدن هیات مذکور به تبریز شخصی به نام آقای علی هیات به عنوان نماینده به نخجوان اعزام شد،ضمن اینکه شخص دیگری به نام مصدق دیوان نیز از طرف دولت نماینده رسمی ایران در نخجوان بود.
    در این ایام ؛با پایان یافتن جنگ جهانی اول ؛فاتحان جنگ دست به تشکیل کنفرانس صلح در ورسای زدند تا شرایط سنگین خود را بر شکست خوردگان ،مخصوصا آلمان بقبولانند. در این میان دولت انگلستان قول داده بود تا موضوع در خواست مردم نخجوان به ایران را در صلح ورسای مطرح نماید. لیکن آنان در باطن مخالف تحقق این خواسته مردم نخجوان بودند زیرا گمان می کردند الحاق مجدد نخجوان به ایران ؛نقطه شروع الحاق سایرسرزمینهای از دست رفته ایران به دامان ایران بزرگ خواهد بود. علیرغم وعده انگلیسیها برای طرح موضوع الحاق نخجوان به ایران درانجمن صلح ورسای؛ دولت بریتانیا در این انجمن برای مسکوت گذاردن مساله ی وحدت دوباره ایران به ویژه در منطقه قفقاز ،از هیچ گونه کار شکنی خودداری نکرد زیرا بیم آن داشت که مردم افغانستان ،مکران و بلو چستان که در اختیار انگلستان بودند نیز مانند مردم نخجوان خواستار وحدت دوباره با ایران گردند ؛ انگلستان حتی اجازه نداد دولت ایران که در طول جنگ بی طرفی اش نقض شده بود برای استیفای حقوق از دست رفته خود در انجمن صلح ورسای که در ماه ژانویه سال 1919 در ورسای تشکیل یافت حضور یابد.
    مراد از آنچه مذکورافتاد تنها یاد آوری تلاشهای مردم جمهوری خود مختار نخجوان برای الحاق به ایران بود که در نتیجه توطئه های دولت انگلیس و ضعف داخلی ایران محقق نگردید. لیکن حرکت خود جوش مردم نخجوان در آن مقطع تاریخی حاکی از آن بود که امپراطوری روس علیرغم تسلط نزدیک به یک قرن بر مردم ایرانی قفقاز نتوانسته است هویت اساسی آنان را که آمیخته ای از فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی می باشد از آنان بگیرد. لذا مردم نخجوان در اولین فرصتی که در نتیجه ضعف امپراطوری روس و خلا ایجاد شده در خلال جایگزینی قدرت از تزارها به کمونیستها ؛ ایجاد شده بود استفاده نموده و خواستار الحاق به ایران شدند ؛ که البته این تنها نمونه ای از تلاش مردم قفقاز برای پیوستن مجدد به ایران محسوب می گردد.

    نویسنده: حسن گلی




  14. 3 کاربر از پست مفید Parnian سپاس کرده اند .


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این تاپیک را مشاهده نموده اند: 0

There are no members to list at the moment.

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •