سلام مهمان گرامي؛

دوست عزیز ضمن عرض خیر مقدم، با توجه به این که شما به صورت مهمان به انجمن سینماسنتر وارد شده اید براي مشاهده تالار با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
مرجع تخصصی سئو سپهر صنعت سهند Navid Mirzaaghazadeh ارزشگذاری فیلـم Mir.07- ارزشگذاری فیلـــم: حوض نقاشى (1391)

نمایش نتایج نظرسنجی: امتياز شما به فيلم «حوض نقاشى»؟

رأی دهندگان
4. شما نمی توانید در این نظرسنجی رای دهید.
  • 5 ستاره - عالی

    2 50.00%
  • 4 ستاره - خيلي خوب

    1 25.00%
  • 3 ستاره - خوب

    1 25.00%
  • 2 ستاره - متوسط

    0 0%
  • 1 ستاره - ضعيف

    0 0%
  • 0 - بي ارزش

    0 0%
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1
نمایش شاخه ای5علاقمندی ها
  • 5 ارسال شده توسط Ali

موضوع: Mir.07- ارزشگذاری فیلـــم: حوض نقاشى (1391)

  1. #1
    Ali
    Ali آواتار ها
    وضعیت : Ali آنلاین نیست.
    تاریخ عضویت : May 2011
    محل سکونت : Tehran
    نوشته ها : 1,077
    سپاس ها : 2,597
    سپاس شده 3,696 در 655 پست
    یاد شده
    در 3 پست
    تگ شده
    در 801 تاپیک

    Mir.07- ارزشگذاری فیلـــم: حوض نقاشى (1391)

    حوض نقاشى (Painting Pool)



    اطلاعات فیلم

    کارگردان: مازيار ميرى
    نویسنده: حامد محمدى
    مدیر فیلمبرداری: محمد آلادپوش
    موسيقي: سعيد انصارى
    تدوین: محمدرضا مويينى
    تهیه کننده: منوچهر محمدى


    بازیگران

    شهاب حسينى
    نگار جواهريان
    فرشته صدر عرفايى
    سپهراد فرزامى
    سيامك احصائى
    الهام كردا


    خلاصه داستان

    مريم و رضا با ساير آدم ها تفاوت دارند .آيا اين تفاوت را با معجزه عشق مي توان حل کرد...؟


    يادداشت منتقدان

    فرخ فرمان (FFKIA)

    حوض نقاشی فیلمی است که بدون تفکر به فلسفه وجودی اش نمیتوان داستان آنرا قبول کرد. از دید من به دلایل زیادی ایجاد چنین موقعیتی امکان ندارد و یا حداقل احتمال بسیار کمی میتوان برای آن در نظر گرفت.
    حوض نقاشی داستانی فانتزی و رویا گونه از زندگی یک خانواده را به تصویر میکشد، خانواده ای که پدر و مادری کند ذهن و فرزندی نرمال تشکیل دهنده آن هستند. این روال رویاگونه سرچشمه در همان فلسفه وجودی نامحتمل داستان دارد. از دید بنده ازدواج یک زوج کند ذهن در حال حاضر با مشکلات بسیاری روبروست، فیلم یک مرحله جلوتر از این ازدواج است، نه تنها ازدواج بین این زن و مرد اتفاق افتاده که این دو دارای فرزندی نیز هستند و این مسئله میزان واقع نگری فیلم را تا حد زیادی پایین می آورد.
    با این وجود حوض نقاشی فیلمی یکدست اما معمولی است. حوض نقاشی تلاش میکند تا ضمن تعریف داستانش به دغدغه های روزمره اجتماهی نیز نیم نگاهی داشته باشد و اتفاقا این پرداخت اجتماعی در فیلم جلوه بهتری نسبت به جریان اصلی دارد، اما مسئله است است که دغدغه این فیلم گرفتاری های اجتماعی نیست بلکه بررسی یک ناهنجاری است که اتفاقا در این باره موفقیت کاملی ندارد.

    بازی ها در اکثر مواقع خوب هستند و البته در مورد شهاب حسینی و نگار جواهریان در حد عالی.
    فیلم از جهات مختلف قابل توجه است اما مشکل این است کاستی ها و ضعف ها به خوبی قوتهای فیلم را پوشش میدهند. از دید من در راس نقاط قوت فیلم بازیگری قرار دارد و در راس نقاط ضعف آن کارگردانی و فیلم نامه قرار میگیرد. بزرگترین ضعف فیلم از دید من عدم موفقیت در ترسیم هدف فیلم است و همین مسئله سبب میشود که گاهی بیننده تصور کند با یک ماجرای کمدی طرف است و از آن برداشت غیر صحیحی داشته باشد.
    متاسفانه مازیار میری فرصت خوبی را برای ارائه یک فیلم برجسته در سال 91 و 92 از دست داد.
    سروش ممدوحي (ScarFace)

    حوض نقاشی؟ فیلمی از سینمای ایران و بار دیگر هنرنمایی بی نقص و عالی شهاب حسینی!
    فیلم حوض نقاشی را شاید بهتر است فیلم حسینی و بازیگر زن فیلم بنامیم تا فیلم دیگر. در اصل فیلم کاملا در حیطه هنر این دو بازیگر میچرخد و بازی عالی آنها. فیلم در فیلم نامه مشکلات فراوانی دارد که بارها و بارها سکانس ها همین گونه تکرار میشود اما در بین بازی درخشان این دو بازیگر گم میشود و آن هم بدلیل ذوق زده کردن تماشاگر و ناراحتی و خوشحالی تماشاگران است که این فیلم را تماشا میکنند و اگر صحنه های احساسی فیلم نبود این فیلم هیچ ارزش هنری (باز هم میگم بجز بازی بینظیر دو بازیگر) نداشت... فیلم نامه اشکال فراوانی دارد که در زیر اشاره مي كنم:
    شروع فیلم:
    1. بی مقدمه است رضا و مریم همدیگر را میبینند و سکانس 10.15 سال میپرد جلو و ما میبینیم که عروسی کرده اند؟
    2. ما هیچ گونه مقدمه چینی از ازدواج این دو زوج (عقب افتاده) نداریم و باید با تخیلات کارگردان به جلو برویم و با خود بگوییم یا این ازدواج واقعا امکان دارد و یا بگیم فیلم فانتزی است و از تخیلات کارگردان ساخته شده است ( البته در جایی خواندم و شنیدم که کارگردان فیلم گفته است همه این اتفاقات واقعی است و پس از تحقیقات فیلمنامه به نگارش در امده است)
    3. خانواده معلم دبستان سهیل !! من همچنان با این موضوع مشکل دارم که چگونه معلمی فرزند کس دیگری را به خونه خودش میبره و اون رو میپزیره و نگهداریش میکنه بر فرض مثال که دوست صمیمی فرزند خودش نیز باشه! سکانس های این خانواده بارها و بارها بی معنی و مسخره است! و اصلا درک درستی به بیننده منتقل نمیشه! پدر خانواده سیگار میکشه و تا اخرهای فیلم هم ما نمیدانیم این رفتار نا درست پدرخانواده در چیست!! و سکانس های مسخره ای که در این جا گذاشته بود که هی به صورت های مختلف تکرار میشد...
    4. سکانس های اوایل فیلم روز به شب میرسه بعد دوباره همین روند تکرار میشه و بار دیگر روز به شب میرسه رضا و مریم به سرکار میروند و پسر به مدرسه و باز همین اتفاق
    تا وقتی که سهیل از خانه به منزل معلم پناه میبرد...
    و سکانس های مختلفی که واقعا آزار میدهد... این رو هم اضافه کنم که بارها و بارها از چند سکانس و مکان استفاده میشود حتی کارگردان به خود زحمت نمیدهد برای زیباتر شدن فیلم مکان سکانس ها را عوض کند و بانک (با دیوارهای سیاه) را بارها ما در فیلم به صورت تکرار شده میبینیم...
    5.؟؟ من هنوز این موضوع رو درک نکردم! که هم رضا و هم مریم هیچ خانواده ای اطراف خود نمیبینند!! و فقط تنها خواهر رضا را در فیلم میبینیم! یا بر رحمت خدا پیوستن! یا هم از هوا اومده بودن این زن و شوهر ... و کلی ماجرای دیگه که در مورد این زوج هست ...
    من از زیبایی فیلم که فقط سکانس های رضا و مریم هست چشم پوشی کردم و فقط به نکات منفی فیلم نگاه کردم در نوشته بالای خودم!
    اما برسیم به سکانس های این دو زوج
    سکانس های این دو زوج واقعا فوق العاده هستند و همه سکانس ها بدون هیچ شک و تردیدی برای برانگیختن احساسات تماشاگر طراحی شده اند که با بازی زیبای دو بازیگر اصلی فیلم نیز همراه شده اند و این برای من نوعی فوق العاده عجیب است که جایزه ای که به راحتی نسیب این دو بازیگر میشد را به فرد دیگری اعطا کرده اند شاید انها از این دوبازیگر خوبتر بوده اند نمیدانم اما هرچه هست انها حتی بازی کرده باشند باز نیز نمیتوانستند بازی این دو بازیگر که نقش دو عقب مانده را ایفا کرده اند را در فیلم خود داشته باشند...

    بهترین سکانس فیلم به نظرم صحنه بوسه رضا بر دستان مریم از پشت شیشه است سکانسی رویایی که میتوانست به زیبایی پوستر فیلم نیز بشود ... و التماس رضا برای لبخند زدن مریم...
    در کل با در نظر گرفتن همه اتفاقات فیلم به فیلم نمره 5 رو میدم ان هم فقط و فقط به خاطر سکانس های احساسی و بازی بینظیر این دوبازیگر به خصوص شهاب حسینی که بعد دیدن فیلم حتی لکنت داشتن خودش رو هم به من منتقل کرده بود و من نیز تا ساعاتی لکنت زبان گرفته بودم...
    سهيل (DarkAngel)

    فیلم با سکانس بیمارستان شروع میشه و جایی که مریم، رضا رو میبینه و از هم خوششون میاد و یهو با پرش 11 ساله (فرضا 11 سال چون توی فیلم هیچی نمیگه) ادامه پیدا میکنه. یکی از بزرگترین مشکلات فیلم نشون ندادن همین 11 سال هستش که چطوری اینا تو این مدت زندگی کردند و بلایی سرشون نیومد. چطوری تونستن بچه دار بشن و چطوری تونستن بچه رو بزرگ کنن ما هیچی نمیدونیم شاید بچه یهویی شده 10سال ولی خب اینا مهم نیستش برای کارگردان و نویسنده که فقط خواستن یه بازه چند روزه ای از زندگی دو نفر که عادی نیستند و از بیماری عقب موندگی ذهنی رنج میبرند رو نمایش بدند. خب اگه اینو نخوایم در نظر بگیریم میشه بقیه فیلم رو براحتی تماشا کرد فیلم بسیار زیبا و قشنگ پیش میره. ولی فیلم داستان فوق العاده نداره اگه مریم و رضا با این مشکلات دست و پنجه نرم نمیکردند. حتی وقتی سهیل بخاطر همین مشکلات قهر میکنه و میره خونه ناظم مدرسش باز هم فیلم چیز خاصی نمایش نمیده اونجا میبینیم که خانواده ناظم چندان خانواده گرمی نیست. پدر خوانده یکسال هست که بیکاره و اعضای خانواده از حال همدیگه اصلا خبر ندارند. فیلم در اصل باید به سمت و سویی بره که سهیل پس از مدتی که در این خانواده میمونه قدر خانواده خودش رو بدونه همون پدر و مادر ساده و صمیمی و دوست داشتنی همون خانه باصفا و با محبتشون ولی متاسفانه خبری از این چیزا نیستش و سهیل بعد از یه مدتی دلش برای مادرش تنگ میشه و نگرانش میشه، پدرش میاد دمه مدرسه باهاش صحبت میکنه و در آخر سهیل برمیگرده به خونش. میشد فیلم خیلی روانشناسانه تر و بهتر عمل کنه ولی فیلم فقط و فقط تمرکزش روی حالت مریم و رضا است و به باقی چیزها توجهی نداره.
    فیلم بدون در نظر گرفتن موارد بالا فیلمن بسیار ساده قشنگ و زیبایی است و بیننده را تا اخر همراه و همقدم با خود پِیش میبرد ولی اگر سینمای ایران سینمایی بود که هر ساله چندین و چند فیلم عالی و خوب توش به نمایش در می آمد فیلم «حوض نقاشی» چیزی برای عرضه جز بازی درخشان شهاب حسینی و بازی خوب نگار جواهریان نداشت ولی در این سینمای بگل نشسته این فیلم با تمام کاستی هایش فیلم بسیار خوبی است و نمره 7 هم به همین دلیل من بهش دادم وگرنه با ایراداتی که داشت شاید قطعا چنین نمره ای نخواهد گرفت.

    چند نکته:
    1- واقعا برای من عجیب هستش که رضا یک خواهر دارد و فقط با یک جمله میفهمیم که خواهرش کرج زندگی میکند و نمیتونه بعلت شوهرش شب دیر بره خونه فکر کنم نویسنده منظورش این بود که اینا از کمک فامیل هم هیچ بهره ای نبرده اند. و باز هم بازه مفقوده 11 سال میاد تو ذهن آدم.
    2- بازی فوق العاده شهاب حسینی بسیار بسیار چشم نوازه و واقعا یک بار دیگه برای داوران جشنواره فجر تاسف میخورم که چشمشون رو با بیعدالتی تموم بر بازی زیبای حسینی بستند و جایزه رو به فیلم استرداد دادند چون بازی فرخ نژاد در برابر حسینی چندان به چشم نمیاد!!
    احمد منادي (MoonCity)

    حوض نقاشی فیلمی خوب است که البته بی مشکل نیست!...
    آخرین ساخته مازیار میری را میتوان فیلمی تامل برانگیز و احساسی دانست که البته ابهاماتی در پذیرش آن وجود دارد، اما آیا این ابهامات از رساندن مفهوم به مخاطب جلوگیری میکنند؟... جواب این سوال بی شک خیر خواهد بود؛ حوض نقاشی اگر چه با چالش‌های بحث برانگیزی آغاز میشود اما در رساندن مفهوم خود موفق است، در واقع با پذیرش خط اول داستان که همانا ازدواج دو انسان عقب مانده و متولد شدن فرزندی سالم از آن دو است، با فیلم را فیلمی زیبا و پر کشش روبرو هستیم.
    از نظر بنده حوض نقاشی فیلمی خوش ساخت با کمترین میزان سکانس‌های زائد میباشد، فیلمبرداری و بازیگری و تدوین این فیلم از نقاط شاخص آن به شما میرود، البته از طراحی صحنه و لوکیشن‌های فیلم را نیز میتوان به عنوان نکات مثبت آن دانست.
    در مجموع حوض نقاشی با صرف نظر از واقعی بودن یا عدم واقعیت، فیلمی قابل قبول در سینمای ایران است که نکات متنوعی را اشاره میکند و دربیان منظور و هدف اصلی خود موفق است و همینطور در نمایش توانایی بازیگران ایرانی بخصوص شهاب حسینی.
    بنده 3.5 ستاره برای فیلم در نظر میگیرم که بی شک بازی 2 بازیگر اصلی فیلم نقش مهمی را در آن داشته است.
    علی معصومی (Ali)

    حوض نقاشي پيش از آنكه فيلمي خرده پي رنگ باشد، يك خرده فيلم است.
    سهيل پسر سالمي با پدر و مادري عقب مانده ذهني است. همين داستان يك خطي مستقلا داراي پتانسيل فراواني است. با توجه به جزئيات ابتدايي داستان و پتانسيل موجود، مي‌توان گفت كه در ابتدا سهيل دنيايي فانتزي دارد. با تمام خلقيات خاص پدر و مادر عقب مانده ذهني اما بسيار مهربانش، او در دنيايي خاص و تا حد زيادي فانتزي زندگي مي‌كند. فانتزي نه به معناي عام آن كه در محدوده‌اي خاص و بدور از رئاليته موجود در جامعه. تا اين جاي كار همه چيز قابل قبول است اما مشكل اصلي آن است كه سهيل از اين محيط فانتزي وارد رئاليته زندگي مي‌شود.

    در اثر اتفاقي ساده صبر سهيل از زندگي با پدر و مادر خاص خود لبريز شده و زندگي جديدي را آغاز مي‌كند. زندگي مستمر با خانواده‌ي ناظم مدرسه، تجربه‌ي جديدي براي سهيل است. پدري عصبي از مشكلات تورم و بيكاري، دختري گرفتار درگيري‌هاي نوجواني، مادري منفعل در برابر مشكلات، تنها گوشه‌اي از تجربيات جديد سهيل از زندگي واقعي است.

    دوستاني كه فيلم را ديدند تعجب نكنند؛ پاراگراف اخير در فيلم وجود ندارد و بزرگترين ضعف فيلم هم عدم وجود همين قسمت در داستان است. به همين دليل و عدم نشان دادن دو دنياي متفاوت به سهيل، دليل بازگشت او به خانواده و شاد بودن‌شان در پايان فيلم هم نامشخص است. به لفظ ديگر، در پايان فيلم چيزي عوض نشده كه احساس سهيل به خانواده‌اش را تغيير دهد.

    ايراد بعدي داستان pov نادرست است. در زمان حضور سهيل در خانه خانم ناظم، بيش از آنكه روابط او با خانواده جديدش پرداخت شود، همچنان لحظات تكراري پدر و مادرش را شاهد هستيم. بجاي آنكه مشكلات سهيل ريشه‌يابي شود، جزئيات غير قابل استفاده بيشتري از پدر و مادرش به نمايش در مي‌آيد.
    سهيل از يك محيط فانتزي وارد دنياي رئال مي‌شود و اين انتظار وجود دارد كه كارگردان تفاوت اين دو دنيا را به وي نشان دهد اما درنهايت هم دليل برگشت او به خانواده و شاد بودنش مشخص نيست يعني چيزي عوض نشده كه او اين احساس را داشته باشد.
    در پايان فيلم اخير مي‌توانست نقدي ظريف و هوشمندانه به جامعه حاضر ايران و ناداشته‌هاي آن باشد. فرصتي ناب كه در ضعف‌هاي متعدد فيلمنامه و كارگرداني براحتي از دست رفته است.

    جدول ارزشگذارى

    فرخ فرمان سروش ممدوحى سهيل احمد منادى علی معصومی ستاره نهایی نمره نهایی (از 10)
    5.0



    © 2013 by CinemaCenter. All rights reserved




    ویرایش توسط Ali : 04-24-2013 در ساعت 00:13
    MoonCity, FFKIA, Mobin.M و 2 کاربر دیگر به این پست علاقمند بوده اند.


  2. 15 کاربر از پست مفید Ali سپاس کرده اند .


  3. # ADS
     

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. ارزشگذاری فیلم Mir.06- ارزشگذاری فیلـــم: من مادر هستم (1391)
    توسط Ali در انجمن بخش ارزشگذاری فیلم-سینمای ایران
    پاسخ ها: 6
    آخرين نوشته: 11-05-2013, 01:53
  2. ارزشگذاری فیلم Mir.05- ارزشگذاری فیلـــم: خوابم می‌آد (1391)
    توسط FFKIA در انجمن بخش ارزشگذاری فیلم-سینمای ایران
    پاسخ ها: 6
    آخرين نوشته: 02-15-2013, 15:10

کاربرانی که این تاپیک را مشاهده نموده اند: 0

There are no members to list at the moment.

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •