سلام مهمان گرامي؛

دوست عزیز ضمن عرض خیر مقدم، با توجه به این که شما به صورت مهمان به انجمن سینماسنتر وارد شده اید براي مشاهده تالار با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
مرجع تخصصی سئو سپهر صنعت سهند Navid Mirzaaghazadeh کلاس داستان نویسی

CinemaCenter Navigation Bar & SlideShow

دوربین مداربسته , نظارت تصویری , حفاظت پیرامونی , اعلام و اطفاء حریق , شبکه و زیرساخت  طراحی دیتاسنتر , یو پی اس , برق بدون وقفه 

 هوشمند سازی ساختمان , دوربین مدار بسته , طراحی وب سایت , سئو سازی , کابل هلوکیبل , اعلام حریق , پیاده سازی دیتاسنتر

 

صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 15
نمایش شاخه ای16علاقمندی ها

موضوع: کلاس داستان نویسی

  1. #1
    چيزي كه مرا نكشد قويترم ميسازد...
    RASHNO آواتار ها
    وضعیت : RASHNO آنلاین نیست.
    تاریخ عضویت : Jul 2010
    محل سکونت : کرج
    نوشته ها : 3,071
    سپاس ها : 6,225
    سپاس شده 6,213 در 2,017 پست
    یاد شده
    در 2 پست
    تگ شده
    در 763 تاپیک

    جعبه مدال ها
        
     

    کلاس داستان نویسی

    نوشتن وسیله ایست که انسان با آن روح و فکرش را تخلیه میکند. وقتی قلم به دست میگیریم ناخوداگاه چیزی را مینویسیم که همان احساسمان است. اگر شاد باشیم نوشته امان سرشار از شادیست و اگر غمیگن باشیم مطمئنا مطلبی غمیگن خواهیم نوشت. نویسنده کسی است که از این احساس خود به خوبی استفاده کرده و اثری خلق کند.
    نویسنده ای دغدغه وطن دارد، نویسنده ای عاشق است، نویسنده ای نگران اوضاع اجتماعیست... به هر حال، از کوزه همان برون تراود که در اوست...

    من در اینجا قصد دارم الفبای اولیه داستان کوتاه را خدمت دوستان عزیز بگویم.
    این تاپیک مانند یک کلاس خواهد بود. دوستان مطالبی که اینجا مینویسم را مطالعه کنند و سوالهای خود را همینجا بپرسند تا با هم محیطی آموزشی بسازیم.
    اولین کلاسهای داستان نویسی در ایران توسط استاد و نویسنده بزرگ، زنده یاد هوشنگ گلشیری تشکیل شد و نویسندگان بزرگی به جامعه ادبی ایران تحویل داد.
    پس از درگذشت استاد گلشیری، بردارزاده ایشان، سیامک گلشیری کلاسهای داستان نویسی را دایر کرد که این کلاسها بسیار مفید واقع شدند و شاگردان این استاد جوائز متعددی از مسابقات داستان نویسی دریافت کردند.
    من به مدت دو سال در کلاسهای ایشان شرکت میکردم و متاسفانه به علت یعد مسافت از این لذت محروم شدم.
    این کلاس چکیده آموزه های من از کلاسهای استاد گلشیری است. امید است با هم بتوانیم استعدادهای نهفته خود را شکوفا کنیم.
    ویرایش توسط RASHNO : 08-19-2010 در ساعت 20:28
    Don Corleone, Parnian و haddisse به این پست علاقمند بوده اند.


    دوباره خواهيم روييد...




  2. 18 کاربر از پست مفید RASHNO سپاس کرده اند .


  3. # ADS
     

  4. #2
    PHOENIX آواتار ها
    وضعیت : PHOENIX آنلاین نیست.
    تاریخ عضویت : Jul 2010
    نوشته ها : 694
    سپاس ها : 1,914
    سپاس شده 1,552 در 525 پست
    یاد شده
    در 0 پست
    تگ شده
    در 5 تاپیک

    جعبه مدال ها
        
     

    پاسخ : کلاس داستان نویسی

    بی صبرانه منتظر هستیم بانو

  5. کاربر روبرو از پست مفید PHOENIX سپاس کرده است .


  6. #3
    کــــاش گاهی زنـــدگی هــم كليــد [◄◄ι] [ ιι ] [■] [►] [ι►►] داشت...!
    MiSS SAYTA آواتار ها
    وضعیت : MiSS SAYTA آنلاین نیست.
    تاریخ عضویت : Jul 2010
    محل سکونت : ı̴̴̡ ̡ ̡̡͡|̲̲̲͡͡͡ ̲▫̲͡ ̲̲̲͡͡π̲̲͡͡ ̲̲͡▫̲̲͡͡ ̲|̡̡̡ ̡ ̴̡ı
    نوشته ها : 7,155
    سپاس ها : 10,643
    سپاس شده 16,549 در 4,216 پست
    یاد شده
    در 63 پست
    تگ شده
    در 850 تاپیک

    جعبه مدال ها
        
     

    پاسخ : کلاس داستان نویسی

    واي اين هم خبر خوشي بود كه من امروز شنيدم ، ممنون مهناز خانوم ، بي صبرانه منتظرم

  7. 2 کاربر از پست مفید MiSS SAYTA سپاس کرده اند .


  8. #4
    چيزي كه مرا نكشد قويترم ميسازد...
    RASHNO آواتار ها
    وضعیت : RASHNO آنلاین نیست.
    تاریخ عضویت : Jul 2010
    محل سکونت : کرج
    نوشته ها : 3,071
    سپاس ها : 6,225
    سپاس شده 6,213 در 2,017 پست
    یاد شده
    در 2 پست
    تگ شده
    در 763 تاپیک

    جعبه مدال ها
        
     

    پاسخ : کلاس داستان نویسی

    نکات کلی در داستان نویسی

    _ اولین نکته ای که باید هنگام نوشتن داستان به آن توجه کنیم ساده نوشتن است. به هیچ وجه نباید در نوشتن داستان از لغات سخت و مهجور استفاده کنیم. داستان هرچه ساده تر نوشته شود قابل فهم تر و آسانتر خواهد بود.

    _ نکته دیگر کوتاه بودن جمله هاست. بیش از دو جمله را نباید با حروف اضافه به هم وصل کنیم.

    _ در داستان نویسی به زمان داستان توجه کنیم. روال زمان داستان و افعال را باید حفظ کنیم. نباید ناگهان و بدون دلیل خط داستان را به زمان دیگری بیاندازیم.

    _ خط روایی داستان را مشخص کنید. داستان یا اول شخص است یا سوم شخص. اگر از زبان اول شخص است، راوی نمیتواند در تمام صحنه های داستان حضور داشته باشد مگر اینکه خود در آنجا وجود داشته باشد. اما سوم شخص یا دانای کل میتواند درتمام صحنه ها باشد و حتی ذهن شخصیتهای داستان را هم بخواند.

    _ از ناقص نوشتن و به اصطلاح گفتاری نوشتن خودداری کنید مگر در دیالوگها. جملات غیر از دیالوگ نباید ناقص و شکسته ادا شوند.

    _ در داستان نباید ادبی نویسی کنیم و داستانمان را با تشبیهات و استعارات بیاراییم. این به زیبایی داستان لطمه میزند. ساده نویسی آسانترین و بهترین راه است.

    _ از نوشتن غلط املایی خودداری کنید. اگر املای صحیح کلمه ای را نمیدانید حتما آن را پیدا کنید. برای اینکار میتوانید به سایت لغتنامه دهخدا مراجعه کرده و کلمه خود را تایپ نمایید. اگر معنایی غیر از آنچه در نظر دارید به دست آمد بدانید املای این کلمه اشتباه است.
    ویرایش توسط RASHNO : 08-23-2010 در ساعت 11:14
    haddisse به این پست علاقمند بوده است.


    دوباره خواهيم روييد...




  9. 15 کاربر از پست مفید RASHNO سپاس کرده اند .


  10. #5
    PHOENIX آواتار ها
    وضعیت : PHOENIX آنلاین نیست.
    تاریخ عضویت : Jul 2010
    نوشته ها : 694
    سپاس ها : 1,914
    سپاس شده 1,552 در 525 پست
    یاد شده
    در 0 پست
    تگ شده
    در 5 تاپیک

    جعبه مدال ها
        
     

    پاسخ : کلاس داستان نویسی

    اما سوم شخص یا دانای کل میتواند درتمام صحنه ها باشد و حتی ذهن شخصیتهای داستان را هم بخواند.
    مهاز جون راجع به اين بيشتر توضيح مي دين ؟جا نيفتاد براي من

  11. 2 کاربر از پست مفید PHOENIX سپاس کرده اند .


  12. #6
    چيزي كه مرا نكشد قويترم ميسازد...
    RASHNO آواتار ها
    وضعیت : RASHNO آنلاین نیست.
    تاریخ عضویت : Jul 2010
    محل سکونت : کرج
    نوشته ها : 3,071
    سپاس ها : 6,225
    سپاس شده 6,213 در 2,017 پست
    یاد شده
    در 2 پست
    تگ شده
    در 763 تاپیک

    جعبه مدال ها
        
     

    پاسخ : کلاس داستان نویسی

    نقل قول نوشته اصلی توسط PHOENIX نمایش پست ها
    مهاز جون راجع به اين بيشتر توضيح مي دين ؟جا نيفتاد براي من
    دانای کل شیوه کلاسیک داستان نویسی است. روایتگر داستان بیرون از داستان است و سوم شخص است و میتواند به ذهن تمام شخصیتها نفوذ کند و از احساس هر کدام از آنها حرف بزند. اغلب رمانهای بزرگ دنیا دانای کل هستند. مثل رمان جنایات و مکافات
    haddisse به این پست علاقمند بوده است.


    دوباره خواهيم روييد...




  13. 5 کاربر از پست مفید RASHNO سپاس کرده اند .


  14. #7
    چيزي كه مرا نكشد قويترم ميسازد...
    RASHNO آواتار ها
    وضعیت : RASHNO آنلاین نیست.
    تاریخ عضویت : Jul 2010
    محل سکونت : کرج
    نوشته ها : 3,071
    سپاس ها : 6,225
    سپاس شده 6,213 در 2,017 پست
    یاد شده
    در 2 پست
    تگ شده
    در 763 تاپیک

    جعبه مدال ها
        
     

    پاسخ : کلاس داستان نویسی

    نظرگاه در داستان کوتاه

    نظرگاه به منظری گفته میشود که رویدادهای داستان از انجا دیده میشود.

    در کل چهار نوع نظرگاه داریم:
    1/ اول شخص (من راوی)
    روایتگر داستان از نظرگاه شخص خود افکار خود را بیان میکند. اما به ذهن دیگران راه نمی یابد. (وداع با اسلحه همینگوی)

    2/ نظرگاه سوم شخص (عینی یا نمایشی)/ مدرن
    روایتگر از انسانهای داستان نیست بلکه بیرون از داستان است و انچه روی میدهد را بازگو میکند اما افکار هیچکدام از شخصیتهای داستان را نمیخواند. او نظرگاهش عینی است. داستانهایی به این شیوه بسیار برجسته هستند. (تپه هایی چون فیلهای سفید همینگوی)

    3/ نظرگاه دانای کل/ کلاسیک
    روایتگر بیرون از داستان و سوم شخص است. میتواند به ذهن همه ادمها رسوخ کند و همه جا حضور داشته باشد. (بینوایان ویکتور هوگو)

    4/ دانای کل محدود/ مدرن
    روایتگر بیرون از داستان است و داستان سوم شخص است اما روایتگر فقط میتواند به ذهن یکی از شخصیتها راه پیدا کند.
    ویرایش توسط RASHNO : 08-23-2010 در ساعت 11:13
    haddisse به این پست علاقمند بوده است.


    دوباره خواهيم روييد...




  15. 13 کاربر از پست مفید RASHNO سپاس کرده اند .


  16. #8
    چيزي كه مرا نكشد قويترم ميسازد...
    RASHNO آواتار ها
    وضعیت : RASHNO آنلاین نیست.
    تاریخ عضویت : Jul 2010
    محل سکونت : کرج
    نوشته ها : 3,071
    سپاس ها : 6,225
    سپاس شده 6,213 در 2,017 پست
    یاد شده
    در 2 پست
    تگ شده
    در 763 تاپیک

    جعبه مدال ها
        
     

    پاسخ : کلاس داستان نویسی

    خصوصیات داستان کوتاه

    1/ داستان کوتاه شخصیتها را در لحظه ای آشکارکننده از بحران (چه بیرونی چه درونی) به نمایش میگذارد.
    2/ داستان کوتاه به ندرت طرحهای پیچیده ای دارد. به همین دلیل بیشترین مهارت نویسنده صرف این میشود که شخصیتهایش را به شکل زنده و سه بعدی در بیاورد در عین حال باید دقت کند که فضا و موقعیت داستانش متقاعد کننده باشد.
    3/ در داستان کوتاه معمولا قهرمانی وجود ندارد. نویسنده بیشتر سراغ انسانهای له شده و موقعیتهای بحرانی میرود.

    ادگار آلن پو که اولین داستان نویس مدرن جهان است میگوید که داستان کوتاه داستانیست که میتوان آن را در یک نشست خواند.

    دو نوع داستان کوتاه داریم/
    1/ داستان موقعیت که درآن تکیه اصلی بر چگونگی چیزی، مکانی یا شخصی است.
    2/ داستان حادثه ای که در ان تکیه اصلی بر این است که چه رخ میدهد.

    در داستان کوتاه باید درون مایه ای باشد که بتوان آن را کشف کرد.

    اتفاقات در داستان کوتاه باید باورکردنی باشند. منطق داستان بسیار مهم است. رفتار انسانها در داستان باید واقعی باشد.
    haddisse به این پست علاقمند بوده است.


    دوباره خواهيم روييد...




  17. 7 کاربر از پست مفید RASHNO سپاس کرده اند .


  18. #9
    چيزي كه مرا نكشد قويترم ميسازد...
    RASHNO آواتار ها
    وضعیت : RASHNO آنلاین نیست.
    تاریخ عضویت : Jul 2010
    محل سکونت : کرج
    نوشته ها : 3,071
    سپاس ها : 6,225
    سپاس شده 6,213 در 2,017 پست
    یاد شده
    در 2 پست
    تگ شده
    در 763 تاپیک

    جعبه مدال ها
        
     

    پاسخ : کلاس داستان نویسی

    گفتگو در داستان کوتاه

    وظیفه گفتگو:
    1/ باید طرح داستان را پیش ببرد.
    2/ باید بتواند شخصیت پردازی کند.

    انواع گفتگو:
    1/ گفتگویی که مستقیما فکر و اندیشه را ارائه میدهد.
    2/ گفتگویی که جنبه نمایشی دارد و به زبان زنده مردم نزدیک است.

    نکته های گفتگونویسی:
    1/ دیالوگ نویسی نیاز به هنری بیش از هنر نوشتن عناصر دیگر رمان یا داستان دارد.
    2/ گفتگو بهترین وسیله نشان دادن روابط بین اشخاص است.
    3/ شخصیتها با استفاده از گفتگو کمتر به اعمال جسمانی دست میزنند.
    4/ گفتگو راهی برای روانکاوی اشخاص و توصیف ویژگیهای روحی شخصیتهاست.
    5/ گفتگوهای صرفا بامزه را باید کنار گذاشت.
    6/ شخصیتها باید کم حرف باشند تا حراف.

    راز گفتگوی قوی:
    1/ باید قبل از دیالوگ حالت شخصیت را حذف کرد.
    2/ باید مختصر و مفید باشد. اگر مرتب در گفتگو اطلاعات بدهیم تبدیل میشود به گفتگوی بی روح و سنگین و خواننده را اذیت میکند.
    3/ گاهی اطلاعات در گفتگو تکرار میشود که باید از آن پرهیز کرد.
    4/ گفتگوی بدون درگیری جذابیتی ندارد و ملال آور است.

    در گفتگو تنها شکسته نویسی کافی نیست که زبان زنده شود بلکه نوشتن عین جملات و کلماتی که ما در واقعیت تکرار میکنیم زبان را زنده میکند.
    haddisse به این پست علاقمند بوده است.


    دوباره خواهيم روييد...




  19. 5 کاربر از پست مفید RASHNO سپاس کرده اند .


  20. #10
    كاربر !
    BLACK MASTER آواتار ها
    وضعیت : BLACK MASTER آنلاین نیست.
    تاریخ عضویت : Jul 2010
    محل سکونت : اهل مشهدم ،‌روزگارم بد نيست
    سن: 24
    نوشته ها : 238
    سپاس ها : 472
    سپاس شده 499 در 212 پست
    یاد شده
    در 0 پست
    تگ شده
    در 25 تاپیک

    پاسخ : کلاس داستان نویسی

    خانم اجازه ؟
    ميتونيم تو داستان نويسي اينترنتي از شكلك استفاده كنيم؟
    آخه خيلي خوب احساسات رو بروز ميده.
    lord2012 به این پست علاقمند بوده است.
    BLACK MASTER RETURN

صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این تاپیک را مشاهده نموده اند: 0

There are no members to list at the moment.

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •