سلام مهمان گرامي؛

دوست عزیز ضمن عرض خیر مقدم، با توجه به این که شما به صورت مهمان به انجمن سینماسنتر وارد شده اید براي مشاهده تالار با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
مرجع تخصصی سئو سپهر صنعت سهند Navid Mirzaaghazadeh ارزشگذاری فیلـم Mwr.35- ارزشگذاری فیلـــم: گذشته (2013) - صفحه 2

نمایش نتایج نظرسنجی: امتياز شما به فيلم «گذشته»؟

رأی دهندگان
27. شما نمی توانید در این نظرسنجی رای دهید.
  • 5 ستاره - عالی

    5 18.52%
  • 4 ستاره - خيلي خوب

    9 33.33%
  • 3 ستاره - خوب

    7 25.93%
  • 2 ستاره - متوسط

    3 11.11%
  • 1 ستاره - ضعيف

    3 11.11%
  • 0 - بي ارزش

    0 0%
صفحه 2 از 3 نخستنخست 123 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 20 , از مجموع 26
نمایش شاخه ای37علاقمندی ها

موضوع: Mwr.35- ارزشگذاری فیلـــم: گذشته (2013)

  1. #1
    Ali
    Ali آواتار ها
    وضعیت : Ali آنلاین نیست.
    تاریخ عضویت : May 2011
    محل سکونت : Tehran
    نوشته ها : 1,077
    سپاس ها : 2,597
    سپاس شده 3,696 در 655 پست
    یاد شده
    در 3 پست
    تگ شده
    در 801 تاپیک

    Mwr.35- ارزشگذاری فیلـــم: گذشته (2013)


    گذشته (The Past)



    اطلاعات فیلم

    کارگردان: اصغر فرهادی
    نویسنده: اصغر فرهادی - معصومه لاهیجی
    طراح تولید: کلود لنور
    موسيقي: اگونی گالپرین - یولی گالپرین
    تدوین: ژولیت ولفلینگ
    تهیه کننده: الکساندر ملت-گای


    بازیگران

    برینس بژو: ماری
    طاهر رحیم: سمیر
    علی مصفا: احمد
    پائولین بورلت: لوسی


    خلاصه داستان

    احمد (علی مصفا) برای جدایی رسمی از همسر سابق فرانسوی خود (برینس بژو) به فرانسه برگشته و دوباره به خانه‌ی ماری که در آن زندگی می‌کرده می‌رود و با زندگی و روابط جدید همسر سابقش روبرو می‌شود...


    يادداشت منتقدان
    فرخ فرمان (FFKIA)
    انتظار بسیار بیشتری از این فیلم داشتم. اما گاهی به نظر میرسد که باید فضا و زمان و امکانات یک فرد را هم در نظر گرفت.
    گذشته فیلمی است با پارامترهای همیشگی فرهادی، خانواده و چالش هائی که با آن روبروست و گره ای در داستان که به نظر میرسد این بار نه حد آن آنقدر است که بیننده را شوک کند و نه آنقدر که وجود نداشته باشد. خیلی صمیمانه باید عرض کنم که درگیر فیلم نشدم. شاید این فیلم را بتوان کم کشش ترین فیلم اصغر فرهادی در بین آثارش دانست. اما همچنان رد پای فرهادی در آن مشهود است.
    گره های فراوانی در داستان وجود دارد اما وجود گره زیاد دلیل کافی برای گره گذاری صحیح نیست. داستان بی تعلیق نیست اما تعلیق داستان آنقدر نیست که بیننده را بر روی صندلی میخکوب کند در نتیجه با پایان فیلم بیننده حس میکند که اتفاق خاصی نیفتاده و شاهد اثر ویژه ای نبوده، این حسی است که در پایان "یک جدائی"، "درباره الی"، "شهر زیبا" و "چهارشنبه سوری" کاملا متفاوت در مورد آن فکر میکردم و در برخی موارد مثل "یک جدائی" مطمئن بودم که شاهد اثر کاملا ویژه ای در سینمای ایران بودم.
    برخی مشکلات فنی در دیگر آثار فرهادی به نظر میرسید که در "گذشته" مرتفع شده، به عنوان مثال استفاده کمتر از دوربین روی دست که درباره آن با دوستان دیگر هم توافق داشتیم. اما مشکلات دیگری به وجود آمده بود مثل نماهای بسته بسیار از بازیگران که گاهی به نظر لازم نمیرسید.

    تدوین فیلم اگر هم خوب بود با حذف غیر فنی سکانسهای مختلف در ایران کارائی خود را از دست داده بود.
    موسیقی وجود نداشت و کاملا از پیوستگی سمعی داستان در ذهن بیننده کاسته بود هر چند که در بسیاری از آثار فرهادی شاهد موسیقی برجسته نیستیم اما در "گذشته" این فقدان بیشتر به چشم می آید.
    طراحی صحنه از دید بنده دارای مشکلاتی بود که بیشتر از قدمت لوکیشن ناشی میشد. تصور میکنم که اگر از لوکیشنی با قدمت کمتر وسایل و فضاها استفاده میشد قابل قبول تر بود، زیرا به نظر نمیرسد با خانواده ای این چنین دارای قدمت روبرو باشیم.
    نورپردازی فیلم برای طرح موضوعی که هدف فیلم ساز بوده مطلوب به نظر میرسد و همچنین شاهد میزانس مناسبی هستیم اما بر عکس بیشتر آثار فرهادی، "گذشته" بیشتر از ناحیه فیلم نامه ضربه خورده است نه تکنیک.
    بازی های فیلم در اکثر موارد خوب هستند. اما بی شک بهترین بازی فیلم بیش از آنکه از آن برنیس بژو باشد متعلق است به پولین بارله است. بازی بخصوصی از علی مصفا نمیبینیم و در واقع بیشتر باید به چشم یک ناظر به نقش احمد نگاه کرد که گاهی هم دارای واکنش هائی است. بازی طاهر رحیم هم به نوعی انجام وظیفه شباهت دارد که به طور کلی خالی از حس بود.

    جمع کردن این فیلم و نوشتن فیلم نامه ای اینچنینی در فضای خارج از کشور نشان از این دارد که فرهادی برای فیلم سازی در خارج از کشور نیازمند تجربیاتی بیشتر و عمیق تر است. اگر ایشان همچنان بخواهند این روند را خارج از کشور ادامه دهند باید شاهد چند فیلم متوسط دیگر از اصغر فرهادی باشیم و این امر به نظر بدیهی میرسد. اما با فراهم شدن موقعیت در داخل کشور امید است که ایشان به فضایی که در آن همه عناصر لازم را در اختیار دارند برگردند و طبعا نیاز به تمرین فیلم سازی در خارج از کشور نباشیم.
    از دید من "گذشته" یک تمرین خوب است و نه یک فیلم خوب. شجاعت اصغر فرهادی در ورود به فرهنگی کاملا غریبه و فیلم سازی در آن بیشتر از نتیجه کار قابل ستایش است و قطعا این کار سبب بین المللی شدن سینمای ایشان خواهد شد و در صورتی که ایشان این هدف را برای خود ترسیم کرده باشند باید مسیر سخت و طولانی را بپیمایند.
    با این وجود "گذشته" کمترین اثر از فرهادی را نسبت به دیگر آثار ایشان در خود دارد و بطبع دارای تاثیر و جذبندگی کمتری است که به این ترتیب باید گفت که فرهادی در حال فاصله گرفتن از المانهای پرجاذبه و چالش برانگیز خود است. زمان فیلم طولانی است و با توجه به جذابیت کمتر آن گاهی کاملا خسته کننده میشود. در فیلم نقشها و لحظات اضافه بسیاری وجود دارد و این در حالی است که آنچه ما در ایران دیدیم فاقد برخی صحنه ها بود. (نکته ای که قطعا قدرت اظهار نظر قطعی را از تیم ارزشگذار خواهد گرفت) حال اضافه شدن این صحنه ها میتواند فیلم را بهتر کند و یا کشدارتر و خسته کننده تر.

    برای "گذشته" تنها 2 ستاره در نظر میگیرم و امیدوارم که شاهد آثار بهتر و قوی تری از ایشان باشیم.

    سروش ممدوحی (ScarFace)
    همه چیز از جدایی شروع شد ....تیتر اصلی فیلم گذشته را باید این گذاشت ... با اسکار گرفتن فیلم جدایی همه چیز و همه خواسته ها از اصغر فرهادی و همکاران او زیادتر از قبل شد و او به یکی از برترین فیلم سازان تاریخ ایران بدل شد و در فرانسه فیلمی ساخت با عنوان گذشته ....
    گذشته به واقعا فیلمی است کپی از جدایی فیلم قبل فرهادی اما آن فیلم کجا و این فیلم کجا این فیلم با بهره گیری از بازیگران به نام سینما به مانند برنیس بیژو و طاهر رحیم میخواست برای فرهادی افتخاری دیگر را به وجود بیاورد که این امکان در فیلم نامه ای که توسط خود فرهادی شده بود گم شد ... شاید افتخار برنده شدن لوح بهترین بازیگر زن برای برنیس بیژو یکی از افتخارات این فیلم باشد اما باز نیز نمیتوان از ضعف های عمده این فیلم چشم پوشی کرد ...
    فیلم با خود درگیر است و شاید به خاطر حذفیاتی باشد که در سینمای ما با ان روبه رو شده بود و این طور مبدل شده که فیلم با خود در فیلم نامه دچار درگیری است .. تا اخر فیلم ما همچنان متحیر از این که در فیلم چه میگذرد و فیلمنامه نوسی و کارگردان در فیلم به دنبال نشان دادن چه چیزی است و با یک دیالوگ کوچک که در اواخر فیلم بیان میشود فیلم به مسیر اصلی خود که سازنده به دنبال ان است برمیگردد در واقعا تا اوایل ان دیالوگ فیلم در سراشیبی شدیدی قرار دارد و با فریادهای بازیگران فیلم بر سر یکدیگر ادامه دارد ....
    فیلم موزیک متن ندارد که یکی از بدترین انتخاب های فرهادی است و ای کاش یک موزیک متن ملایم و کوچکی در لابه لای فیلم برگزیده بودند تا بتوان به بیننده کمی حتی سیاهی فیلم را منتقل کند تنها با داد و فریاد نمیشود سیاهی فیلم ها را به بیننده منتقل کرد و یکی از مهمترین ارکان اصلی فیلم همین موزیک متن هستش که در بهر این فیلم اصلا وجود ندارد ....
    تدوین خوب است اما کامل نیست و باز هم شاید به خاطر حذفیات باشد ...
    و موضوعات دیگر
    من از این فیلم به هیچ عنوان خوشم نیامد و دلایل های گوناگونی داشت که چندی را در بالا گفتم ... به فیلم نمره سه میدهم یا همان 1.5 ستاره ...
    سهیل امیدوار (DarkAngel)
    من فیلم جدایی نادر از سیمین رو ندیدم ولی داستانش رو کاملا میدونم ولی نظری در مورد اون فیلم و اینکه گذشته نسبت به اون پیشرفت یا پسرفت محسوب میشه ندارم در هر صورت هر فیلم باید بصورت جداگانه و در جایگاه خودش در نظر گرفته بشه. اما هسته کارهای فرهادی تماما شامل یک خانواده با درگیری های بسیار زیاده و بعضا پیچیده هستش و گذشته هم از این امر مستنثنی نیستش. در گذشته ما شاهد چند خانواده ادغام شده در یک خانواده هستیم با مشکلاتی که همه در هم تنیده شدند و همین امر زندگی را برای اعضای خانواده سخت و دشوار کرده است.گذشته به نظر من به خوبی شخصیت های درگیر داستان را معرفی نمیکند. ما به درستی با شخصیت ها اشنا نمیشویم اصلا نمیدونیم شخصیت زن داستان دکتر هستش یا نسخه پیچ ساده دونستن این امر روی برخورد با شخصیت و تشخیص سطح فرهنگ تاثیر میذاره یا با شخصیت احمد و بقیه شخصیت ها شاید از نظر فرهادی اهمیتی ندارد که شخصی ها دارای چه سطح تحصیلات و فرهنگی هستند ( شایدم گفته باشه من اوایل فیلم رو ندیدم چون دیر رسیدم به سینما البته بعید میدونم گفته باشه) به جای آشنایی با شخصیت ها فقط به توده ای از مشکلات در هم پیچیده شده برخورد میکنیم که در انتها هم از هم باز نمیشوند و از نگاهی حتی پیچیده تر هم میشوند.
    اکثر سکانس ها بصورت نمای نزدیک گرفته شده که واقعا بعضی موارد روی اعصاب بیننده هستش. نمایی که از شهر نشون میده طوری هستش که ما به خرابه های شهر تهران نیز امیدوار بشیم و بگیم صد رحمت به خرابه های شهر خودمون. خونه ای که برای این خانواده انتخاب شده بیشتر شبیه به یک مغازه سمساری با اسباب و اثاثیه دست چندم هستش.
    با تمام این مسائل فیلم را میشود بدون خستگی تا انتها نمایش داد و منتظر بود که در سکانس بعدی چه اتفاقی می افتد دیالوگ های فیلم با اینکه روشن کننده تمام اتفاقات و صحنه های فیلم نیست ولی ببینده را درگیر داستان میکند هر چند میشد در مواردی بهتر عمل کرد.
    من از برداشت کلی که کردم میتونم این نتیجه رو بگیرم که سمیر در آخر خودش رو مصبب تمام بلاهایی که سر زنش اومده میدونه ولی شجاعت اعتراف کردن به این موضوع رو نداره و از طرفی هم با اینکه رفته با ماری چندان پشیمون نیستش کلا فرهادی داستانهای بینتیجه رو انگار دوست داره
    کلا امیدوارم دست از این فیلم های خانوادگی مشکل دارش برداره و بره دنبال یه سوژه دیگه. با این حال فیلم بدی نبود من 6 امتیاز میدم.
    احمد منادی (MoonCity)
    گذشته را دیدم... فیلمی خانوادگی با امضای خاص فرهادی در تک‌تک لحظات آن؛ از نظر بنده فرهادی کارگردان خوش فکر و ستودنی است که از توانایی‌های خود استفاده کافی را نمیبرد، و تکرار مکررات او بسیار آزاد دهنده شده است. موضوعی تکراری در قالب‌های مختلف و اینبار در فرهنگی متفاوت در کشوری دیگر؛ تا جایی که بنده حضور ذهن دارم "چهارشنبه‌سوری"، "درباره الی"، "یک جدایی" و اکنون "گذشته" وجه مشترک مشخصی دارند؛ ارتباط چند خانواده و گره‌های پیچیده در داستان و تاثیر دروغ‌های ریز و درشت بر این خانواده‌ها.

    در بسیاری از لحظاتی که در حال تماشای فیلم بودم احساس میکردم که "جدایی نادر از سیمین" را در یک قالب دیگر در حال نظاره هستم؛ موضوعی بسیار مشابه و اینبار بعد از طلاق...

    در حالی که معتقدم "گذشته" از بسیاری از فیلم‌های حال حاضر در سینمای ایران یک سر و گردن بالاتر است؛ اما برای فرهادی یک شکست محسوب میشود. شکستی که امیدوارم تبدیل به نقطه پیشرفتی برای فرهادی شود.

    گذشته به لحاظ شخصیت پردازی بسیار ضعیف است، ما از احمد داستان هیچ نمیدانیم، او کیست؟، گذشته او چیست؟، در این 4 سال در ایران چه کرده است و و و... این موضوع در مورد ماری نیز وجود دارد، البته کمی کمرنگ‌تر.

    موسیقی متن و طراحی صحنه نیز از نقاط ضعف دیگر فیلم است، صحنه‌ای که بسیار برای من تعجب انگیز بود طراحی میز صبحانه بود که بسیار مصنوعی به نظر می‌آمد، همینطور طراحی آشپزخانه و...

    در مورد بازی نیز بجز بازی برنیس بژو باقی بازی‌ها چنگی به دل نمیزد، حتی علی مصفا نیز علی مصفای همیشگی نبود.

    در مجموع به نظر بنده فیلم کشش لازم برای مخاطب را ایجاد و بیننده را مشتاق به دیدن ادامه داستان میکرد، بنده با وجود اینکه انتظار بسیار بیشتری از ساخته جدید فرهادی داشتم اما شجاعت وی را برای پای گذاشتن در یک فرهنگ بیگانه و ساخت فیلمی در سطح سینمای جهان می‌ستایم.

    امتیاز بنده به فیلم 7 می‌باشد، به امید اینکه فرهادی از حصار داستانی که به دور خود ساخته است خارج شود.
    علی معصومی (Ali)
    فایل پیوست 16863
    گذشته، جدیدترین ساخته کارگردان تحسین شده ایرانی، ضعیف ترین کار در کارنامه حرفه ای اوست.

    مهمترین و کلی ترین ضعف گذشته در تعریف مختصات فضا و زمان است. در فیلم جدید فرهادی خبری از فضای متأثر از میزانسن دقیق نیست. شخصیت ها، مکان ها، فضا، رفتار و روابط کاراکترها هارمونی نداشته و تبدیل به جهان و زندگی نمی شود.
    در نگاهی دیگر باید گفت که این ضعف کلی، متأثر از ساختار ضعیف فیلمنامه است که از هنرمندی که پیش از آنکه کارگردان باشد، یک فیلمنامه نویس است، بسیار بعید به نظر می رسد. بیننده با داستان خرده پی رنگی روبرو است که از تعداد زیادی گره تشکیل شده است. هر چه زمان فیلم بالاتر می رود حلقه ها (گره ها) به هم متصل می شوند و البته تعداد زیادی حلقه جدید تولید می شود و این سیکل همچنان و تا پایان ادامه دارد. من به این نوع فیلمنامه می گویم داستان بی هدف و بدون انتها، یعنی شما هر مقدار که بخواهید می توانید به این حلقه ها اضافه کنید بدون آنکه تغییری در شخصیت ها، نگرش ها، دیدها، افراد و داستان پدید آید. نکته اصلی و ضعف فیلمنامه هم آن است که تمامی حلقه ها و داستان ها و گره ها،‌ کششی در فیلم ایجاد نمی کند و اساسا تفاوتی ندارد که فیلم در دقیقه 30 پایان یابد یا دقیقه 90 و حتی بعد از سه ساعت... داستانی وجود ندارد که پایانی بشود بر آن متصور بود. اصولا مشکلی وجود ندارد،‌ دغدغه ای نیست، هر کس به خود مشغول است. دنیایی بوجود نیامده که انسان ها و روابط در آن شکل بگیرند. گذشته بمانند یک ماز بدون راه خروج است که هیچگونه جذابیتی چه بلحاظ بصری و چه بلحاظ فنی ندارد. بدین دلیل زمان فیلم طولانی به نظر می رسد، گره ها کمکی به پیشبرد داستان نمی کنند و در نهایت و با یک پایان باز، تماشاگر در میابد که اصولا کارگردان در بیان هدف و نظر خود الکن بوده و بیننده در نهایت شاهد کاریکاتوری از شخصیت ها، روابط و حوادث خواهد بود.

    این یادداشت قسمتی از نقدی بر فیلم اخیر اصغر فرهادی بود که بدلیل مفصل شدن بحث تنها قسمت ابتدایی در اینجا قرار گرفت. بحث تفضیلی، فنی و دقیق‌تر به زودی منتشر خواهد شد.

    جدول ارزشگذارى

    فرخ فرمان سروش ممدوحی سهیل امیدوار احمد منادی علی معصومی ستاره نهایی نمره نهایی (از 10)
    4.2



    © 2013 by CinemaCenter. All rights reserved



    FFKIA, The.Young.Wolf, MoonCity و 9 کاربر دیگر به این پست علاقمند بوده اند.



  2. # ADS
     

  3. #11
    P_Knight آواتار ها
    وضعیت : P_Knight آنلاین نیست.
    تاریخ عضویت : Aug 2012
    نوشته ها : 294
    سپاس ها : 491
    سپاس شده 435 در 226 پست
    یاد شده
    در 1 پست
    تگ شده
    در 316 تاپیک

    پاسخ : Mwr.35- ارزشگذاری فیلـــم: گذشته (2013)

    نقل قول نوشته اصلی توسط DeAd SpirO نمایش پست ها
    چیزی نبود در حد فرهادی و کسی که جدایی و درباره ی الی رو ساخته...چیزی که توی فیلم موج میزد فضای ساکت و سرد و همیشگی فرهادی بود که به شدت دیگه تکراری شده!ا
    نقل قول نوشته اصلی توسط DeAd SpirO نمایش پست ها
    در کل باید بگم مسئله ی سرد نشون دادن فضای فیلم که برای فرهادی عادت شده و همچنین نمایش مسائل تلخ خانوادگی و تلاق و .... دیگه کم کم داره برای فیلم های فرهادی تبدیل به یه سرطان ازار دهنده میشه!
    ببینین اکثر کارگردانا در یک حوزه فعالیت میکنن.کار فرهادی نشان دادن روابط تلخ و تراژدی های خانوادگیست.فکر میکنم همین روندو در فیلم های بعدیشم ادامه خواهد داد.نکته ی قابل توجه به نظر من اینه که فرهادی در ایجاد فضای سرد و بی روح موفق عمل کرده.فیلم با این که از ترفند های قدیمی مثل همون انتخاب لوکیشن بارونی فرانسه استفاده کرده ولی به هرحال به آنچه که میخواسته رسیده.

    نقل قول نوشته اصلی توسط DeAd SpirO نمایش پست ها
    یه فیلم خیلی طولانی و کسل کننده
    اگه اشتباه نکنم شما از طرفداران اینگمار برگمان و به تبع اون تارکوفسکی و فردریکو فلینی و... هستید.پس فکر کنم میدونین که در بعضی فیلما طولانی و خسته کننده بودن الزامیست و از ارزش کار کم نمیکنه.
    چه کسی جز یه طرفدار تمام عیار سینما میتونه حرکت پنج دقیقه ایه دوربین تارکوفسکی به طرف یه در نیمه باز تحمل کنه؟

    نقل قول نوشته اصلی توسط DeAd SpirO نمایش پست ها
    برنیس بژو و اون پسر مو فرفری تنها دو بازیگر خوب فیلم یا بهتره بگم تنها بازیگرای فیلم بودن که میشه گفت بازیگر بودن واقعا!ولی قالب بازیشون کاملا مصنوعی بود و انگار بهشون وحی و الهام شده بود که حتما باید سرد بازی کنین و غمگین و عصبی باشین!
    به نظرم ناانصافی میکنین.بازی برنیس بژو کاملا کار شده بود.حتی مدل ایستادن و حالات چهرش و... همه نشانگر این بود که مدتی بود برای نقشش سخت تمرین کرده.نمیدونم منظورتون از این که انگار براشون وحی شده بود که سرد بازی کنن چیه.فکر کنم انتظاروتن از این هنرپیشه ی جوان و کم تجربه خیلی بالا بوده...

    نقل قول نوشته اصلی توسط DeAd SpirO نمایش پست ها
    به طوری که میشه گفت کاراکترای فیلم از کوچیک و بزرگ گرفته تا زن و مرد یا روانی اند یا افسرده!حتی مردم شهر هم ساکت و سرد و مرده هستن که این یکنواختی کاراکتر و داستان و دیالوگ و شهر واقعا زجر میداد مخاطبو اونم برای این مدت زمان طولانی فیلم!
    انتظار غیر از این داشتین؟خوب این طبیعیه.هر فیلمی برای القای حس و حال فیلم از عوامل کمک میگیره.در فیلم کمدی همه چی از فیلمبرداری گرفته تا رنگ آمیزی دیوار ها و... حس و حال کمدی القا میکنن در یه فیلم با چنین موضوعی هم همه چی باید رنگ افسردگی داشته باشه...

    نقل قول نوشته اصلی توسط DeAd SpirO نمایش پست ها
    هسته ی داستان در مورد گذشته هست.گذشته ی یک مرگ یک خودکشی یا یک قتل حتی! داستان در مورد علت مرگ همسر سابق کسی هست که خودش در اواسط داستان تقریبا دیالوگ های مهم و اساسیشو میگه و به مخاطب شناسونده میشه که این واقعا افتضاحه!نیمه ی اول داستان صرفا نشون دادن عصبیت برنیس بود و مشکلات عاطفی بقیه و فضای سرد خانواده و شهر!نیمه ی داستان تازه شخصیت ها کمی معرفی شدند به مخاطب و تازه داستان کم رنگ و کم ریشه ی فیلم مشخص شد که باز هم چنین داستانی هرگز ارزش این همه وقت صرف کردن نداشت!
    به نظر من فیلم از یه نوع المان غافلگیری استفاده کرده.ما تا میانه های فیلم درگیر یک داستانیم ولی بعدش داستان به نوعی فرق میکنه و متوجه میشیم مساله ی اصلی یه چیز دیگست که اینم به نظرم عمدی بوده.در خیلی از فیلما از این ویژگی استفاده شده.نمونش همین مولهالند درایو دیوید لینچ که در وسط فیلم تازه متوجه میشیم کارگردان تا اینجای کار همش سرمون کلاه گذاشته و داستان اصلا اونی نیست که ما تا حالا دنبالش بودیم


    نقل قول نوشته اصلی توسط DeAd SpirO نمایش پست ها
    فرهادی فقط در این فیلم گویا خواسته صرفا با اوردن بازیگرای فرانسوی و ساخت فیلم در خارج از کشور,گویا فقط یه سری سکانس و صحنه رو ازادانه و بدون دردسر و محدودیت بسازه که توی ایران جزو چیزهای ممنوعه هست.مثل گرفتن دست زن و مرد,بوسیدن-سشوار کردن موهای لخت زن و...!
    اینو قبول میکنم ولی آیا حق نمیدین بهش؟آیا گذشته در ایران ساخته میشد بهتر میشد یا اکنون که در فرانسه ساخته شده؟

    ++

    منم با نتیجه ی نهایی چندان راضی نیستم.اصلا نمیگم باید اسکار ببره و این جور حرفای الکی.به نظر منم این فیلم یه فیلم تکراری بود ولی واقعا انتقاد هایی که نسبت به این کار شد اندکی تند بود و رنگ و بوی غرض داشت.گویا منتقدان ایرانی آماده بودند تا بهش حمله کنن.باور کنین اگه گذشته اثر فرهادی نبود و یه کارگردان صاحب سبک دیگه مثل برتولوچی یا هانکه می ساخت هیچگاه اینقدر ازش انتقاد نمیشد.البته منظورم اینه که دقیقا همین گذشته رو میساختن و در کیفیتش تاثیری نمیذاشتن.
    و همونطور که در کامنت قبلیمم گفتم این فیلم در سطح سینمای امروز ایران واقعا یک اثر شاخص و به یاد ماندنیه.من از این جهت به فرهادی احترام قایلم...

  4. 2 کاربر از پست مفید P_Knight سپاس کرده اند .


  5. # ADS
     

  6. #12
    DeAd SpirO آواتار ها
    وضعیت : DeAd SpirO آنلاین نیست.
    تاریخ عضویت : Aug 2011
    محل سکونت : یزد
    سن: 26
    نوشته ها : 69
    سپاس ها : 63
    سپاس شده 324 در 54 پست
    یاد شده
    در 0 پست
    تگ شده
    در 474 تاپیک

    پاسخ : Mwr.35- ارزشگذاری فیلـــم: گذشته (2013)

    دوست عزیز.درسته که اکثرا در یه سبک کار میکنن.ولی بهتره گفت اکثرا در یک "ژانر" کار میکنن!ولی اینکه در یک "فضا" کار بکنن به شدت مسخرس!ببینید.برخی فضاها الزام هست برام فیلم ساز!ولی سکوت و مردگی شهر فرانسه که ما توی این فیلم دیدیم هرگز و ابدا الزام نبود!هیچ کمکی نکرد!فقط به مصنوعی شدن کار کمک کرد!
    فرهادی نمیتونست توی قسمت روشن و پر تحرک فرانسه فیلم بسازه؟
    ما از فرانسه تو تصویر داریم.یکی نیمه شبی در پاریس آلن و یکی هم این!
    تو تصویر کاملا متضاد!
    نمیگم فضای تخیلی پاریس آلن رو نشون بده!ولی اون مردگی الزام نبود!میتونست توی فضای عادی و حتی اون بارون و... اتفاق بیفته فیلم!فضای پر تحرک فرانسه هیچ تاثیری به تلخی درونی خانواده ی احمد نمیذاشت بلکه اصلا تصور اینکه در یه شهر پر تحرک و پر انرژی یه خانواده ی تلخ دارن روی پرتگاه راه میرن خیلی پر تاثیر تر بود!
    فرهادی فقط داره از تمام وسایل کمک میگیره تا یه سبک و فضایی رو برای خودش ثبت کنه!ولی موفق نیست!چون بلد نیست!چون اصولی کار نمیکنه!چون اغراق میکنه.چون واقعا به فکر فضا هست تا اصول فضا!


    سینمای برگمان و امثال برگمان از جمله "آنتونیونی" رو با احدی مقایسه نکن!یعنی برگمان رو شما داری با فرهادی قیاس میکنی؟! واقعا قیاس شوکه کننده ایه!
    برگمان هسته ی داستانیش به بزرگی هسته ی مرکزی کره ی زمینه!!!!
    برگمان حاشیه ی فرعی داستان فیلم هاش حقیقت زندگی میلیون ها انسانه فقط!چه برسه به داستان اصلیش!
    "مهر هفتم" یه کسل کننده ی طولانی بود از نظر خیلیا!کسل کننده ترین اثر برگمان تقریبا!ولی به داستان توجه کن!به مرگ و شوالیه توجه کن!به چیدمان داستان و شخصیت ها!به مفهوم عظیم داستان! سکانس به سکانسش مفهوم بود!حتی سکانس موج دریا و ... هم مفهوم بود!
    هر فیلم طولانی ای که فیلم خوب نیست!این فیلم واقعا کسل کننده بود!چون صرفا به "کش دادن یک موضوع نه چندان مهم و جالب می پرداخت"! اصلا "ایده ی گذشته و علت مرگ زن سابق شخصیت مذکر فیلم که نه شخصیت مذکر فیلم ابدا با مخاطب ذره ای ارتباط عاطفی و ظاهری حتی برقرار میکنه و نه اصلا شناختی ازشون برای مخاطب ایجاد میشه بی هوده و نه چندان جالب بود"!مشکل سر اصل داستانه!نه طولانی بودن فیلم!فیلم اگه ایده ی قوی داشته باشه و هدف پشتش خوابیده باشه (نه اینکه صرفا بخواد سیاه نمایی کنه و به زور فرانسه رو ساکت کنه تا ساکت و سرد جلوه بده) اگه 500 دقیقه هم باشه مشکلی نیست!
    "روزی روزگاری در امریکا" به شدت طولانی بود!ولی از تموم شدنش افسوس خوردم!

    من هم گفتم برنیس بژو خوب بازی کرد و تنها بازیگر فیلم بود اصلا و بقیه مترسک!
    اما اینکه گفتم وحی شده بود منظورم کلیت و عمومیت بازی ها بود!نه شخص خاصی!
    اخه چقد یه بازی میتونست افتضاح باشه که علی مصفا از اون "افتضاح" هم "افتضاح تر" بازی کرد؟
    چقد خشک و بی روح و بی اصول واقعا؟
    نه دیالوگی بود!نه هدفی!
    فقط کاراکترا یا خاموش بودن و ناراحت و افسرده!یا فقط مشغول داد زدن و ایجاد آلودگی صوتی بودند و بس!
    داد زدن های فیلم افراط بود!
    خیلی دیگه تو متن زندگی تلخ و بی روح فرو رفته بودن!
    شخصیت ها دیر معرفی میشن و بد!
    اینا عیب بازی گری هستن
    فیلمی هم که دیالوگ نداشته باشه ملال انگیزه!
    چه برسه به اینکه محیط فیلم سرد باشه و دیالوگ هم نباشه و به جای دیالوگ,فقط نعره و جیغ و سکوت باشه!


    بله.هر فیلمی کاراکتراش یه جوری هستن.اما الزام نیست در فیلمی که قراره "سیاهی رو نشون بده" حتما از دم همه افسرده و عصبی باشن!در باره ی الی هم افسردگی بود اخرش!ولی شخصیت ها شدیدا متنوع بودن.خیلی ها شاد و خوش بودن.ولی در نهایت به سکوت تلخ ختم شد!ولی فرهادی پس رفت کرده!شهر که در افسردگی!داستان هم افسردگی!کاراکتر ها همه افسرده!خوب این که درست نیست! کاراکتر ها میتونستن تنوع داشته باشن!انگار که از عمد اگهی دادن فقط بازیگرای افسرده وارد فیلم بشن!
    اتفاقا به چنین فیلمی اگه یه طنز خیلی خیلی کم رنگ و سیاه هم اضافه میشد شدیدا موفق تر عمل میکرد!فیلم یه دست افسردگیه!اشکالش هم اینه که به یه خربزه ی شدیدا شیرینه!گلو رو میزنه!حس رو به مخاطب منتقل نمیکنه دوست عزیز!



    حرف شما متین دوست گلم!حرفی که شما میزنی یه حرف کلی هست!ولی در مورد این فیلم اینطوری نبوده!
    بله.ما با دو داستان مواجهیم!ولی داستان اول به شدت گنگ هست!نصف فیلم ما اون داستانه!داستان اول اصلا چیز خاصی نیست!ضمن اینکه خیلی بد بهش میرسن و روشنش میکنن!نیمه ی اول مخاطب درگیر یه داستان هست و متاسفانه تا اواسط هنوز داره فکر میکنه این بچه ها مال کی هستن و اون لوسی که دوباره میاد مال کیه و اینکه این احمد کیه و چی کارس؟! میگم که!کاراکتر خیلی زیاده.اکثرا هم کاراکتر های زاید هستن که نبایست باشن!وقتی هم که همه ی اینا رو فهمیدیم متوجه میشیم اینا قراره تلاق بگیرن و جالبه که قسمت اول داستان غایت و نهایتش اینه که با موفقیت بفهمیم این پسر و اون دوتا دختر باباهاشون کیه؟!
    اینو که فهمیدیم چندتا شخصیت جدید هم اضافه میشن!این در حالیه که شخصیت های قبل ابدا خوب داده پردازی نشدن به مخاطب و مخاطب هیچ اطلاعاتی در مورد گذشته و .... به صورت جدی و اساسی نداره!
    نیمه ی دوم داستان جدید شروع میشه.کلیت داستان اینه:"بر سر یه زن که جز ثانیه اخر قیافشو نمیبینیم و هیچ شناختی ازش نداریم چه اومده که این زن الان توی کما هست؟!"
    دقت کنین این زن مال کیه؟ایشون زنه مردی هستن که خودشون اواسط داستان میان و نه ایشون زیبا بازی میکنن نه دیالوگی دارن اصلا اونچنان و نه اصلا با مخاطب ارتباطی بر قرار میکنن و نه اصلا برای مخاطب میل ایجاد میکنه که مخاطب بخواد حتی سمیر رو بشناسه حتی!!!بعد داستان جدید حول دو شخصیت مجهول میچرخه که بازی شخصیت جهول مذکر به طرز افتضاحی سر در گم و ضعیف هست....!
    پس درسته که قصد کارگردان ساخت همچین داستانی بوده!ولی ابدا موفق نشده!


    نه!حق نمیدم بهش!چون باعث شده که مخاطب بگه فیلم ضعیف بوده ولی در عوض حسابی دست همدیگه رو گرفتن!توی سینما حتی خیلی ها تعجب میکردن که علی مصفا به دختره دست میزنه!خیلی ها سر همین موضوع میگفتن وای عجب فیلمی ساخته فرهادی!
    این سکانس ها وقتی خوب میشد که کلیت فیلم هم خوب باشه!
    اگه توی ایران ساخته میشد نمیتونم بگم بهتر میشد!ولی اینو میدونم اگه چنین سکانس هایی هم توش نبود مشکلی حل نمیشد یا اضافه نمیشد!
    ضعف فیلم از باز بودن موهای برنیس بژو و سکانس اخر گرفتن دست به در هست دوست محترم!!!



    اگه هاناکه و یا .... بود میدونست روی چی مانور بده!
    من غرضی نداشتم ابدا!تند شاید بوده باشه!بله تند بود!چون توقعم این نبود!پسرفت توقع نداشتم از ایشون!
    اما من خودم از جدایی نادر از سیمین واقعا طرفداری کردم.واقعا فیلم خوبی بود.درباره ی الی هم عالی بود...
    ولی این فقط افتضاح بود!


    مرسی

  7. کاربر روبرو از پست مفید DeAd SpirO سپاس کرده است .

    Ali

  8. #13
    P_Knight آواتار ها
    وضعیت : P_Knight آنلاین نیست.
    تاریخ عضویت : Aug 2012
    نوشته ها : 294
    سپاس ها : 491
    سپاس شده 435 در 226 پست
    یاد شده
    در 1 پست
    تگ شده
    در 316 تاپیک

    پاسخ : Mwr.35- ارزشگذاری فیلـــم: گذشته (2013)

    سلام.
    اول از همه عرض کنم اگه گفتم "غرض" بوده قصد اهانت نداشتم و از ای جهت عذرخواهی میکنم...
    ثانیا در کل با گفته ی شما موافقم.من منظورم چیز دیگست که متاسفانه به خوبی نمیتونم منتقل کنم ولی هدف اصلیم در مایه های حرفاییست که در بعد از ++ گفتم.حرفایی در مایه ی خدمت به سینمای ایران...


    نقل قول نوشته اصلی توسط DeAd SpirO نمایش پست ها
    سینمای برگمان و امثال برگمان از جمله "آنتونیونی" رو با احدی مقایسه نکن!یعنی برگمان رو شما داری با فرهادی قیاس میکنی؟! واقعا قیاس شوکه کننده ایه!
    مومن من کی قیاس کردم؟اینکمار برگمان کلا نظیر نداره چه بماند که با اصغر فرهادی مقایسه بشه.من منظورم طولانی بودن فیلمه وگرنه میدونم عمق مفهوم و معنایی که در مهر هفتم بود نه تنها در گذشته نبود بلکه تنها در سه چهار فیلم در تاریخ سینما هست.
    شما هستین که فرهادی رو دارین با این افراد مقایسه میکنین.ببینین فرهادی به هرحال در ایران بزرگ شده اینجا سینما خونده.شما خودتونم اینجا زندگی میکنین.آیا شکوفا شدن استعداد سینمایی یه فرد در ایران کار آسونیه؟حالا چه بماند پرورشش.فرهادی حاصل این جامعه هست.هیچگاه نمی تونه با برگمان ها و آلن های سینما رقابت کنه.منتقدان ایران هستن که انتظار خیلی بالا و در حد این بزرگان ازش دارن.همه ی منتقدان بعد جدایی گویا انتظار داشتن که فرهادی درامی در حد barry lyndon بسازه!و این اتفاق نیفتاد و نخواهد افتاد...

  9. کاربر روبرو از پست مفید P_Knight سپاس کرده است .

    Ali

  10. #14
    DeAd SpirO آواتار ها
    وضعیت : DeAd SpirO آنلاین نیست.
    تاریخ عضویت : Aug 2011
    محل سکونت : یزد
    سن: 26
    نوشته ها : 69
    سپاس ها : 63
    سپاس شده 324 در 54 پست
    یاد شده
    در 0 پست
    تگ شده
    در 474 تاپیک

    پاسخ : Mwr.35- ارزشگذاری فیلـــم: گذشته (2013)

    دوست گلم.حرف های به صورت منفرد و در حالت کلی صحیح هست.
    اما برای این موردی که داریم دربارش بحث میکنیم صحیح نیست!
    این شخصیت یعنی اقای فرهادی در ایران درس خونده و در مورد سخت شکوفه زدن استعداد های داخلی هم هیچ مخالفتی ندارم و موافقم کاملا!
    اما این فرهادی همونی هست که "درباره" و "جدایی" رو ساخت!وقتی فردی یه اثر موفق میسازه و اثر بعدیش نه تنها موفقه بلکه در جهان هم موفقیت شدید به دست میاره خوب این یعنی فرد به یه حد خاص از شکوفایی نه تنها رسیده بلکه میوه هم داده! پس حد اقل توقعی که از چنین شخصی میره اینه که اثر بعدیشو چون چشم جهان خیلی بیش از پیش روی این فیلم های هست پس حد اقل کاری که میکنه یه فیلمی بسازه در حد اثار شکوفه شده ی قبلیش!نه اینکه چند پله بره عقب!
    پس ربطی به شکوفا نداره...فرهادی از قبل شکوفا شده.اما ضعف این فیلمش دلیل بر شکوفاییش نداره!دلیل بر ضعف فکری و عجولانه کار کردنش و همچنین شایدمممم جو گیری بعد از جهانی شدنش هست...

  11. کاربر روبرو از پست مفید DeAd SpirO سپاس کرده است .

    Ali

  12. #15
    ToTo
    Siyahrag آواتار ها
    وضعیت : Siyahrag آنلاین نیست.
    تاریخ عضویت : Sep 2013
    محل سکونت : زیرزمین سینما پارادیزو
    سن: 28
    نوشته ها : 10
    سپاس ها : 26
    سپاس شده 15 در 5 پست
    یاد شده
    در 0 پست
    تگ شده
    در 16 تاپیک

    پاسخ : Mwr.35- ارزشگذاری فیلـــم: گذشته (2013)

    سلام.

    ضمن تشکر از همه ی دوستان، چند تا مورد به ذهنم رسید که جسارتا بیان می کنم.

    پیشاپیش بابت صراحت کلام عذرخواهی می کنم.

    دوست عزیز؛ فرخ فرمان

    - استفاده از دوربین روی دست در فیلم های قبلی فرهادی به خاطر کمبود امکانات نبوده و مشکل فنی محسوب نمی شود.
    - در مورد قدمت لوکیشن، متوجه منظورتون نشدم. دور از انتظار نیست اگر یک زوج جوان یا هر خانواده ی تازه تشکیل شده ای در یک خانه ی قدیمی مستقر شود.

    دوست عزیز؛ سروش ممدوحی

    - مسلما نباید از فیلم ساز دقیق و نکته سنجی مثل فرهادی انتظار داشت که "ای کاش یک موزیک متن ملایم و کوچکی در لابه لای فیلم برگزیده بودند تا بتوان به بیننده کمی حتی سیاهی فیلم را منتقل کند."

    - به نظرم نوشته ی جنابعالی نمره ای به مراتب پایین تر از نمره ای که به "گذشته" دادید، می گیرد. اشکالات متعدد شما در نگارش این متن، ارزش و کیفیت کارتان را شدیدا تحت تاثیر قرار داده.

    دوست عزیز؛ سهیل امیدوار

    - با توجه به این که فیلم را ندیده اید، چطور توانسته اید در مورد آن مطلبی هرچند کلی بنویسید؟؟؟

    همچنین از دوستان عزیز، احمد منادی و علی معصومی بابت سطح بالاتر مطالبتان تشکر می کنم.

  13. 4 کاربر از پست مفید Siyahrag سپاس کرده اند .


  14. #16
    ToTo
    Siyahrag آواتار ها
    وضعیت : Siyahrag آنلاین نیست.
    تاریخ عضویت : Sep 2013
    محل سکونت : زیرزمین سینما پارادیزو
    سن: 28
    نوشته ها : 10
    سپاس ها : 26
    سپاس شده 15 در 5 پست
    یاد شده
    در 0 پست
    تگ شده
    در 16 تاپیک

    پاسخ : Mwr.35- ارزشگذاری فیلـــم: گذشته (2013)

    نقل قول نوشته اصلی توسط ADoLF نمایش پست ها
    دوستان یه نظری داشتم، یه لحظه تصور کنید که تا به حال فیلمی از اصغر فرهادی ندیدید
    او اسکار نگرفته، فیلم جدایی در ایران میلیاردی نفروخته و گذشته اولین فیلم اوست.
    نقل قول نوشته اصلی توسط P_Knight نمایش پست ها
    بازم به نظرم در گذشته پدیده ای به نام جوگیری از نوعی ایرانیشو شاهد بودیم.همان مساله ای که سر جدایی و آرگو هم اومده بود.
    از دیدن نظرات شما عزیزان خیلی خوشحال شدم. به نظر من هم "گذشته" به خاطر همچین مسائلی، مظلوم واقع شد.
    ADoLF به این پست علاقمند بوده است.

  15. 2 کاربر از پست مفید Siyahrag سپاس کرده اند .


  16. #17
    کــــاش گاهی زنـــدگی هــم كليــد [◄◄ι] [ ιι ] [■] [►] [ι►►] داشت...!
    MiSS SAYTA آواتار ها
    وضعیت : MiSS SAYTA آنلاین نیست.
    تاریخ عضویت : Jul 2010
    محل سکونت : ı̴̴̡ ̡ ̡̡͡|̲̲̲͡͡͡ ̲▫̲͡ ̲̲̲͡͡π̲̲͡͡ ̲̲͡▫̲̲͡͡ ̲|̡̡̡ ̡ ̴̡ı
    نوشته ها : 7,207
    سپاس ها : 10,745
    سپاس شده 16,645 در 4,253 پست
    یاد شده
    در 65 پست
    تگ شده
    در 850 تاپیک

    پاسخ : Mwr.35- ارزشگذاری فیلـــم: گذشته (2013)

    این فیلم رو دیدم...
    ابتدایی‌ترین سوالی که بعد از دیدن این فیلم و مطالعه نظرات دوستان به ذهنم رسید این بود که: واقعن این فیلم انقدر ضعیف بود؟ فیلمی که نماینده ایران در اسکار پیش رو هست انقدر کم‌ارزش‌ـه؟ به عقیده بنده این فیلم شاید ضعیف‌ترین اثر در کارنامه آقای فرهادی باشه، اما مطمئنن نسبت به فیلم‌های سینمای ایران نمره قبولی بیشتری می‌گیره
    در مورد سینمای ایران داریم صحبت می‌کنیم، یه سری از دوستان توقع یه اثر افسانه‌ای و خیالی دارند انگار! گذشته اگر ضعیف‌ترین فیلم آقای فرهادی هم باشه باز هم از فیلم‌های دیگه‌ای که در داخل کشور شاهدش هستیم اثر قابل قبول‌تری هست... این که یک خانواده در خارج از کشور در منزلی قدیمی ساکن هستند ضعف فیلمه؟
    نمای شهر، حالا چه بصورت خرابه یا هر شکل دیگه‌ای نقص فیلم محسوب می‌شه؟ کارگردان می‌بایست شهر رو هم برای فیلمش تغییر می‌داد؟ مگه شهرهای خارجی محلات متوسط و سطح پایین ندارند؟
    بعد اینکه همه دوستان عادت دارند وقتی قصد دارند اثری از یک کارگردان ببینند تمام فیلم‌های قبلی ایشان را در ذهن تصور کنند و سکانس به سکانس مقایسه داشته باشند؟ داستان گذشته دقیقن غیر از موضوع طلاق، چه شباهت دیگه‌ای با یک جدایی داشت؟
    بعد اینکه دوستان از تایم فیلم گفتند و اینکه تا چند ساعت دیگر هم اتفاق خاصی نمی‌افتاد و... مگه قراره در همه فیلم‌ها و در تایم یکی- دو ساعته‌شون اتفاق خارق‌العاده و خاصی بیفته که در نهایت بگیم خب فیلم به پایان رسید؟! قراره همه فیلم‌ها با یک الگوی خاص به اتمام برسند؟!

    نمره من به این فیلم 4 هست، همانطور که نوشتم هم این فیلم ضعیف‌ترین اثر آقای فرهادی بود، اما اگر نقدی از دید بنده وجود داره، لااقل به لوکیشن منزل و نمای شهر نخواهد بود، این فیلم به زعم بنده از فیلم‌نامه و شخصیت‌پردازی‌ قابل قبولی برخوردار نبود. بازی‌ها هم خیلی چشمگیر نبودند، مهم‌تر از همه بازی برینس که خیلی ضعیف‌تر از تصور من بود. امیدوارم آقای فرهادی فکری به حال آینده کاری خودشون بکنند، این روند طرفداران ایشون رو ناراضی خواهد کرد...
    FFKIA, The Original و Anti Trust به این پست علاقمند بوده اند.

  17. 6 کاربر از پست مفید MiSS SAYTA سپاس کرده اند .


  18. #18
    falcon91 آواتار ها
    وضعیت : falcon91 آنلاین نیست.
    تاریخ عضویت : Mar 2013
    محل سکونت : تهران
    سن: 28
    نوشته ها : 26
    سپاس ها : 17
    سپاس شده 25 در 12 پست
    یاد شده
    در 0 پست
    تگ شده
    در 140 تاپیک

    پاسخ : Mwr.35- ارزشگذاری فیلـــم: گذشته (2013)

    من موقعی که این فیلم رو تو سینما فلسطین میدیدم همش در حال خمیازه کشیدن بودم-روند فیلم خیلی کند بود و فیلم بیش از حد طولانی بود -نقش علی مصفا بیشتر کلیشه ای بود.در کل متوسط بود.ولی نمره 4 واقعا پایینه من فکر میکردم imbd سختگیرترینه.

  19. #19
    Caeser Caligula
    Caligula آواتار ها
    وضعیت : Caligula آنلاین نیست.
    تاریخ عضویت : Aug 2011
    نوشته ها : 115
    سپاس ها : 348
    سپاس شده 604 در 103 پست
    یاد شده
    در 2 پست
    تگ شده
    در 642 تاپیک

    پاسخ : Mwr.35- ارزشگذاری فیلـــم: گذشته (2013)

    با تشکر از دوستان گروه ارزشگذاری
    از فیلم گذشته خیلی لذت بردم و متاسفم برای خودم که نتونستم در جمع گروه باشم در این مورد. و البته جا داره که ابراز تاسف هم بکنم به خاطر نمره ی ضعیفی که بهش تعلق گرفت. دوستانی که اختلاف امتیاز دهی شون بین دو فیلم اخیر اصغر فرهادی بیشتر از 4، 5، امتیاز بوده نشون دادن که چیز زیادی از جدایی هم دستشون نیومده بوده. بنده هیچوقت سعی نمی کنم مقایسه کنم، اما اگر قرار بود بنده هم فرصت پیدا کنم برای ارزشگذاری برای این فیلم، به مراتب نمره بیشتری می دادم.
    تلاش دوستان برای اعلام بی طرفی و نشون دادن اینکه به بزرگی یک کارگردان اهمیت نمی دن، بلکه به خود اثر اهمیت می دن، در نهایت باعث نتیجه عکس شد. جمله ی اول جناب فرمان یعنی " انتظار بسیار بیشتری از این فیلم داشتم" ، بیانگر اوج این تاثیرگذاریه! که در همون ابتدا هم خودش رو نشون می ده. یک ستاره و دو ستاره ؟! بیشتر از این وارد این مساله نمی شم، چون میدونم باز هم در تاپیک های دیگه در این مورد با دوستان ارزشگذاری رو به رو می شم و اونجا بحث های فعالانه تری خواهیم داشت!
    اما پست ها رو هم مطالعه کردم و تشکر می کنم از دوستانی که نظراتشون گذاشتن. خیلی استفاده کردم. اما تناقض ها و بی توجهی هایی شده بود در برخی شون که یه مقدار منطقی به نظر نمی رسید. یک سری ایراداتی از فیلم ارائه شد که اصلا ایراد نیست، یه چند تا نمونه میارم:
    1-
    یه فیلم خیلی طولانی!
    2- دیالوگ های خیلی کم!
    3- متاسفانه کاراکتر ها هم زیادن!!!
    4- میتونست خیلی بهتر شروع بشه!!!
    5- فرهادی فقط در این فیلم گویا خواسته صرفا با اوردن بازیگرای فرانسوی و ساخت فیلم در خارج از کشور,گویا فقط یه سری سکانس و صحنه رو ازادانه و بدون دردسر و محدودیت بسازه که توی ایران جزو چیزهای ممنوعه هست.مثل گرفتن دست زن و مرد,بوسیدن-سشوار کردن موهای لخت زن و...!!!!!!!!!! (((این عبارت "موهای لخت زن" واقعا ا-ر-و-ت-ی-ک بود!!!)))
    6- گذشته از نظر من فیلمی بود خیلی سردرگم. داستان واضح و مشخصی نداشت.
    7-ولی موفق نیست!چون بلد نیست!چون اصولی کار نمیکنه!چون اغراق میکنه.چون واقعا به فکر فضا هست تا اصول فضا!
    8- شهر که در افسردگی!داستان هم افسردگی!کاراکتر ها همه افسرده!خوب این که درست نیست!!!
    9- اتفاقا به چنین فیلمی اگه یه طنز خیلی خیلی کم رنگ و سیاه هم اضافه میشد شدیدا موفق تر عمل میکرد!!!!!
    و ....
    در مورد جملات بالا صحبت خاصی ندارم!
    اما در مورد خود فیلم، چون میدونم قراره در جای خودش مفصل صحبت بشه راجع بهش خیلی مختصر می گم. سینمای فرهادی، نه سینمایی داستان گو هست، نه قراره بیان افسردگی انسانها باشه، نه قراره جذاب باشه و ... ولی از همه ی اینها در خودش داره! همیشه داستانک هایی در میون تم اصلی داستان هاش وجود داره. راجع به اخلاق، راجع به خاطرات، راجع به گذشته! ی انسانها و جاری بودنش در حال، راجع به نیاز انسانها و وابستگی هاشون، راجع به غرور و سرشکستگی، راجع به ارزش انسانها، راجع به ساختار تار مانند روابط اجتماعی، راجع به افعال انسانها و تاثیر پایدارش در روابط و سرنوشت ها و ... هست. آقایون و خانوم ها! اگر به دنبال این مسائل هستید، سراغ فیلم برین، اینجا نه خبری از برگمان هست و نه تارکوفسکی و نه هیچ کدوم از کارگردان های بزرگِ دیگه! اگه قراره این گروه از آثار هیجان انگیز باشن تا همه رو جذب کنن، که ...
    من فکر می کنم فیلم به هیچ وجه طولانی نبود. ریتم و ضرباهنگ مناسبی داشت. دغدغه هایی که مطرح می کرد رو به جد احساس کردم و به راحتی در جریان مسائل قرار گرفتم. صد البت، یه سری ایراداتی هم وارد بود که بنده هم متوجه چندتایی شون شدم که سر فرصت سراغشون هم میریم.
    باز هم متشکرم از دوستان.
    Anti Trust و The Original به این پست علاقمند بوده اند.
    همه چیز چه بغرنج و پیچیده است و با این حال چه ساده و طبیعی. اگر ماه را به دست می آوردم .اگر عشق کفایت می کرد وضع عوض می شد.
    اما کجا می توانم این تشنگی را فرو بنشانم؟ کدام دلی ست، کدام خدایی ست که برای من عمق دریاچه را داشته باشد؟
    در این دنیا و آن دنیا هیچ چیز نیست که در حد من باشد... با اینهمه می دانم و تو هم می دانی:
    فقط کافی ست که نا ممکن وجود می داشت، ناممکن.

    کالیگولا - آلبر کامو

  20. 8 کاربر از پست مفید Caligula سپاس کرده اند .


  21. #20
    DeAd SpirO آواتار ها
    وضعیت : DeAd SpirO آنلاین نیست.
    تاریخ عضویت : Aug 2011
    محل سکونت : یزد
    سن: 26
    نوشته ها : 69
    سپاس ها : 63
    سپاس شده 324 در 54 پست
    یاد شده
    در 0 پست
    تگ شده
    در 474 تاپیک

    پاسخ : Mwr.35- ارزشگذاری فیلـــم: گذشته (2013)

    نقل قول نوشته اصلی توسط MISS SAYTA نمایش پست ها
    این فیلم رو دیدم...
    ابتدایی‌ترین سوالی که بعد از دیدن این فیلم و مطالعه نظرات دوستان به ذهنم رسید این بود که: واقعن این فیلم انقدر ضعیف بود؟ فیلمی که نماینده ایران در اسکار پیش رو هست انقدر کم‌ارزش‌ـه؟ به عقیده بنده این فیلم شاید ضعیف‌ترین اثر در کارنامه آقای فرهادی باشه، اما مطمئنن نسبت به فیلم‌های سینمای ایران نمره قبولی بیشتری می‌گیره
    در مورد سینمای ایران داریم صحبت می‌کنیم، یه سری از دوستان توقع یه اثر افسانه‌ای و خیالی دارند انگار! گذشته اگر ضعیف‌ترین فیلم آقای فرهادی هم باشه باز هم از فیلم‌های دیگه‌ای که در داخل کشور شاهدش هستیم اثر قابل قبول‌تری هست... این که یک خانواده در خارج از کشور در منزلی قدیمی ساکن هستند ضعف فیلمه؟
    نمای شهر، حالا چه بصورت خرابه یا هر شکل دیگه‌ای نقص فیلم محسوب می‌شه؟ کارگردان می‌بایست شهر رو هم برای فیلمش تغییر می‌داد؟ مگه شهرهای خارجی محلات متوسط و سطح پایین ندارند؟
    بعد اینکه همه دوستان عادت دارند وقتی قصد دارند اثری از یک کارگردان ببینند تمام فیلم‌های قبلی ایشان را در ذهن تصور کنند و سکانس به سکانس مقایسه داشته باشند؟ داستان گذشته دقیقن غیر از موضوع طلاق، چه شباهت دیگه‌ای با یک جدایی داشت؟
    بعد اینکه دوستان از تایم فیلم گفتند و اینکه تا چند ساعت دیگر هم اتفاق خاصی نمی‌افتاد و... مگه قراره در همه فیلم‌ها و در تایم یکی- دو ساعته‌شون اتفاق خارق‌العاده و خاصی بیفته که در نهایت بگیم خب فیلم به پایان رسید؟! قراره همه فیلم‌ها با یک الگوی خاص به اتمام برسند؟!

    نمره من به این فیلم 4 هست، همانطور که نوشتم هم این فیلم ضعیف‌ترین اثر آقای فرهادی بود، اما اگر نقدی از دید بنده وجود داره، لااقل به لوکیشن منزل و نمای شهر نخواهد بود، این فیلم به زعم بنده از فیلم‌نامه و شخصیت‌پردازی‌ قابل قبولی برخوردار نبود. بازی‌ها هم خیلی چشمگیر نبودند، مهم‌تر از همه بازی برینس که خیلی ضعیف‌تر از تصور من بود. امیدوارم آقای فرهادی فکری به حال آینده کاری خودشون بکنند، این روند طرفداران ایشون رو ناراضی خواهد کرد...
    اینکه فیلمی به نمایندگی اسکار انتخاب بشه هیچ ارتباطی به خوب و بد بودن فیلم نداره.انتخابای امسال همه از بین بد و بدتر بود و هرگز مثل انتخاب فیلم منتخب اسکار قبل نبود...این موضوع بر احدی پوشیده نیست!

    اینکه فیلم به نسبت بعضی فیلم های ایرانی بهتر بود که شکی در اون نیست.به هر حال برای فیلم وقت و هزینه گذاشته شده و یه بازیگر هالیوودی هم توش بازی کرده.اما همونطور که از "خیلی از فیلم های ایرانی بهتر هست" , به همون نسبت "از خیلی از فیلمای ایرانی ضعیف تر هست"! "مثل جدایی نادر از سیمین-مثل در باره ی الی-مثل پله ی اخر و..."!

    اینطوری که شما توضیح میدی که قطعا "نه"!اصلا ضعف فیلم محسوب نمیشه!!! ولی دقت کنین این یه فیلم هست!صحنه و دکور و ارایش صحنه رو کارگردان و .... طراحی میکنن.اون قسمت از شهر رو کارگردان انتخاب کرده!چرا انتخاب کرده؟چرا محیط پر جنب و جوش تر انتخاب نکرده؟جواب مسئله یه چیز خیلی واضح هست.اینکه: "فرهادی میخواسته مثل بقیه ی اثارش یه موضوع مشخص از طلاق و سیاهی خانوادگی رو ترسیم کنه و برای همین توی این اثر هم سعی کرده مثل اثار قبلیش از عمد فضای محیطی رو هم سیاه و ساکت و مرده طراحی کنه (حالا یا به واسطه ی کم جنب و جوش انتخاب کردن محیط-یا انتخاب خانه ی قدیمی به قول شما!!!!!).مشکل من با نو ساز بودن خانه یا میزان طول عمر خانه و یا میزان جنب و جوش مردم شهر نیست!!! مشکل من با اینه که فرهادی تا کی میخواد دست از سر انتخاب چنین موضوع داستانی تکراری و این انتخاب فضای ساکت و مرده ی بی نهایت تکراری برداره؟ انتخاب شهر قدیمی و ساکت برای یه فیلم ابدا "ضعف" محسوب نمیشه...ولی کارگردانی که مدام از این فضا استفاده میکنه و در اخرین اثرش به طور "افراطی" از این فضا استفاده کرده و سر تا پای فیلمشو پر از این فضا کرده "ضعف" محسوب میشه!
    دقت کنین که فرهادی میتونست فیلمو در ناحیه ی پر جنب و جوش تر بسازه!هیچ ضربه ای نمیخورد به فیلم!
    شهر های دیگه محله ی متوسط دارن!اما فرهادی وقتی مدام توی فیلماش داره فضای مرده و تیره نشون میده,برای فیلم جدیدش بایست سعی کنه از فکر کردن به چنین محله هایی خودداری کنه و به سمت فضاهای متفاوت و یا حتی متناقض با داستان و شخصیت های فیلمش سوق پیدا کنه
    مشکل تکرار فضای تکراری هست و بس!نه اون چیز هایی که شما گفتید.


    در مورد قسمت بعدی حرفتون شدیدا تعجب کردم!!!!اولا: بله!دقیقا باید یک کارگردان "موفق" رو در درجه ی اول با اثار قبلی خودش اونم به طور سکانس به سکانس مقایسه کرد تا ببینیم یه کارگردانی که جهانی شده ایا در درجه ی اول تونسته فیلم قبلی خودش رو فتح کنه یا مغلوب اثار قبلیش شده؟! این اشکاله از نظر جنابعالی؟به نظر بنده بسیار کار درستی هست...خیلی دقیق تر از اینها هم باید بررسی کرد حتی!!

    اما قسمت بعدی حرفتون:
    "به جز موضوع طلاق در چه چیزی شباهت داشت؟!!!!!!!!"
    واقعا حرف تعجب بر انگیزی زدید.خوب موضوع "طلاق" و "مصائب ی خانواده ی در حال فروپاشی" و "رفتن دود تصمیم های خانمان بر انداز پدر و مادر توی چشم فرزندان بی گناه" اصل و پیکره و اسکلت و کلیت فیلم "جدایی" و "این فیلم" بود! وقتی دو فیلم در اصل و پیکره ی موضوع شباهت دارند دیگه چه جایی برای بررسی شباهت میمونه؟! چه توقعی داشتید؟لابد تصور میکنید چون مثلا اسم زنه این ماری هست و اونجا سیمین هست پس شباهت ندارن و کاملا متفاوتن؟! خودتون دارید میگید "به جز طلاق"!! طلاق اینجا چیه؟شالوده ی داستان و فیلم هست!توی فیلم قبلی هم همین بود! وقتی دو فیلم اصل و پیکره شون مطابقت داشته باشه دیگه چه جای بحث سر "شباهت" و "تفاوت" میمونه؟! توی هر دو فیلم بحث سر طلاق و فروپاشی خاوادگی بود-توی هر دو فیلم یه دختر از تصمیم خانواده ها رنج میدید و داشت نابود میشد-توی هر دو فیلم فضای اصلی تیره و مرده بود (گذشته دیگه به طور افراطی تیره بود)-توی هر دو فیلم کاراکترا مغموم و عصبی و افسرده بودن و...!دیگه چه شباهتی باید بیشتر از این باشه؟! اینقدر سر مسائل مختلف سطحی نگاه نکنیم خواهشا...


    یعنی چی این حرفتون واقعا؟من متوجه نشدم! مگه من گفتم باید اتفاق خارق العاده ای بیفته؟! خوب دو تعریف کاملا معتبر داریم: " فیلم بلند با قابلیت عدم کسل کنندگی" , "فیلم بلند و با قابلیت کسل کنندگی"! فیلم بلند رو همه میتونن بسازن.اما اصل و هنر اینه که فیلم بلندی ساخت که کسل کننده نباشه! این فیلم یه بلند کسل کننده بود.فضای فیلم خوب نبود.دیالوگا افتصاح بود.بازیها بعضا فوق افتضاح بود.داستان اون کشش لازم رو نداشت.داستان طوری بود که پیچ میداد فیلمو.راحت میشد توی 90 دقیقه هم تمومش کرد.باقی فیلم حشو و اضافه بود خانوم!
    فیلم بلند داریم تا بلند.از جملتون و توصیفتون واقعا تعجب کردم!بعید میدونستم کسی مثل شما از چنین توصیف سطحی ای استفاده کنه...! فیلم بلند داریم تا بلند!بعضی اثار برگمان مثل "مهر هفتم" بلند هستن.توش هم ابدا اتفاق خارق العاده ای نمیفته!ولی فیلم جذابیت داره.کشش داره.چون بی ریا هست.موضوعش جذابه.مخاطبو میکشه به سمت عمق خودش.داستانش عمق شدیدی داره.شخصیت ها کار شدن.دیالوگ ها فرا استثناییه.ولی این فیلم فقط "بلند" هست و تمام!توی هیچ فیلم بلندی قرار نیست اتفاق خاصی بیفته.ولی یه چیزی مشخصی تعریف شده به اسم "کسل کننده" و "پر کشش"! فیلم فرهادی "کسل کنندس"!130 دقیقه زیادش بود.راحت میشد توی 90 دقیقه داستانو تموم کرد.شخصیت ها حرفی برا گفتن ندارن.دیالوگ ندارن.محیط سیاه و مرده شدیدا گلوی مخاطبو میزنه.بازی علی مصفا رو اعصابه.داستان خیلی سطحیه.حتی برای مخاطب رغبت ایجاد نمیکنه که پایان مثلا هیچکاکیه فیلمو بدونه و بخواد بدونه که طرف چطوری مرده! اینا علت کسل کنندگیه!وگرنه من هیچ وقت توقع ندارم توی فیلم به قول شما "اتفاق خارق العاده ببینم"! اما توقع دارم وقتی کسی 130 فیلم میسازه حد اقل طوری بسازه که ادم وسطش ارزوی تموم شدن فیلمو و یا خوابیدن و بیرون رفتن از سینما نکنه!


    بنده هم در تمام مسائل از جمله "بازی ها-فیلم نامه-دیالوگ ها- و..." اشکال گرفتم.گویا تنها وجه تفاوت نقد بنده و شما سر "لوکیشن منزل و شهر" بود!
    به هر حال هر کسی نقدی داره و نظری...



    موفق باشید

  22. 2 کاربر از پست مفید DeAd SpirO سپاس کرده اند .


صفحه 2 از 3 نخستنخست 123 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. پاسخ ها: 6
    آخرين نوشته: 09-08-2013, 13:38
  2. پاسخ ها: 1
    آخرين نوشته: 03-08-2013, 12:06
  3. اخبار اسکار 2013
    توسط ScarFace در انجمن آکادمی اسکار
    پاسخ ها: 175
    آخرين نوشته: 03-01-2013, 22:10
  4. •• برنده های گــلدن‌گلــوب 2013 مشخص گردید ••
    توسط MiSS SAYTA در انجمن گلدن گلوب
    پاسخ ها: 81
    آخرين نوشته: 01-21-2013, 19:25

کاربرانی که این تاپیک را مشاهده نموده اند: 0

There are no members to list at the moment.

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •