سلام مهمان گرامي؛

دوست عزیز ضمن عرض خیر مقدم، با توجه به این که شما به صورت مهمان به انجمن سینماسنتر وارد شده اید براي مشاهده تالار با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
مرجع تخصصی سئو سپهر صنعت سهند Navid Mirzaaghazadeh ارزشگذاری فیلـم Mwr.35- ارزشگذاری فیلـــم: گذشته (2013) - صفحه 3

نمایش نتایج نظرسنجی: امتياز شما به فيلم «گذشته»؟

رأی دهندگان
27. شما نمی توانید در این نظرسنجی رای دهید.
  • 5 ستاره - عالی

    5 18.52%
  • 4 ستاره - خيلي خوب

    9 33.33%
  • 3 ستاره - خوب

    7 25.93%
  • 2 ستاره - متوسط

    3 11.11%
  • 1 ستاره - ضعيف

    3 11.11%
  • 0 - بي ارزش

    0 0%
صفحه 3 از 3 نخستنخست 123
نمایش نتایج: از شماره 21 تا 26 , از مجموع 26
نمایش شاخه ای37علاقمندی ها

موضوع: Mwr.35- ارزشگذاری فیلـــم: گذشته (2013)

  1. #1
    Ali
    Ali آواتار ها
    وضعیت : Ali آنلاین نیست.
    تاریخ عضویت : May 2011
    محل سکونت : Tehran
    نوشته ها : 1,077
    سپاس ها : 2,597
    سپاس شده 3,696 در 655 پست
    یاد شده
    در 3 پست
    تگ شده
    در 801 تاپیک

    Mwr.35- ارزشگذاری فیلـــم: گذشته (2013)


    گذشته (The Past)



    اطلاعات فیلم

    کارگردان: اصغر فرهادی
    نویسنده: اصغر فرهادی - معصومه لاهیجی
    طراح تولید: کلود لنور
    موسيقي: اگونی گالپرین - یولی گالپرین
    تدوین: ژولیت ولفلینگ
    تهیه کننده: الکساندر ملت-گای


    بازیگران

    برینس بژو: ماری
    طاهر رحیم: سمیر
    علی مصفا: احمد
    پائولین بورلت: لوسی


    خلاصه داستان

    احمد (علی مصفا) برای جدایی رسمی از همسر سابق فرانسوی خود (برینس بژو) به فرانسه برگشته و دوباره به خانه‌ی ماری که در آن زندگی می‌کرده می‌رود و با زندگی و روابط جدید همسر سابقش روبرو می‌شود...


    يادداشت منتقدان
    فرخ فرمان (FFKIA)
    انتظار بسیار بیشتری از این فیلم داشتم. اما گاهی به نظر میرسد که باید فضا و زمان و امکانات یک فرد را هم در نظر گرفت.
    گذشته فیلمی است با پارامترهای همیشگی فرهادی، خانواده و چالش هائی که با آن روبروست و گره ای در داستان که به نظر میرسد این بار نه حد آن آنقدر است که بیننده را شوک کند و نه آنقدر که وجود نداشته باشد. خیلی صمیمانه باید عرض کنم که درگیر فیلم نشدم. شاید این فیلم را بتوان کم کشش ترین فیلم اصغر فرهادی در بین آثارش دانست. اما همچنان رد پای فرهادی در آن مشهود است.
    گره های فراوانی در داستان وجود دارد اما وجود گره زیاد دلیل کافی برای گره گذاری صحیح نیست. داستان بی تعلیق نیست اما تعلیق داستان آنقدر نیست که بیننده را بر روی صندلی میخکوب کند در نتیجه با پایان فیلم بیننده حس میکند که اتفاق خاصی نیفتاده و شاهد اثر ویژه ای نبوده، این حسی است که در پایان "یک جدائی"، "درباره الی"، "شهر زیبا" و "چهارشنبه سوری" کاملا متفاوت در مورد آن فکر میکردم و در برخی موارد مثل "یک جدائی" مطمئن بودم که شاهد اثر کاملا ویژه ای در سینمای ایران بودم.
    برخی مشکلات فنی در دیگر آثار فرهادی به نظر میرسید که در "گذشته" مرتفع شده، به عنوان مثال استفاده کمتر از دوربین روی دست که درباره آن با دوستان دیگر هم توافق داشتیم. اما مشکلات دیگری به وجود آمده بود مثل نماهای بسته بسیار از بازیگران که گاهی به نظر لازم نمیرسید.

    تدوین فیلم اگر هم خوب بود با حذف غیر فنی سکانسهای مختلف در ایران کارائی خود را از دست داده بود.
    موسیقی وجود نداشت و کاملا از پیوستگی سمعی داستان در ذهن بیننده کاسته بود هر چند که در بسیاری از آثار فرهادی شاهد موسیقی برجسته نیستیم اما در "گذشته" این فقدان بیشتر به چشم می آید.
    طراحی صحنه از دید بنده دارای مشکلاتی بود که بیشتر از قدمت لوکیشن ناشی میشد. تصور میکنم که اگر از لوکیشنی با قدمت کمتر وسایل و فضاها استفاده میشد قابل قبول تر بود، زیرا به نظر نمیرسد با خانواده ای این چنین دارای قدمت روبرو باشیم.
    نورپردازی فیلم برای طرح موضوعی که هدف فیلم ساز بوده مطلوب به نظر میرسد و همچنین شاهد میزانس مناسبی هستیم اما بر عکس بیشتر آثار فرهادی، "گذشته" بیشتر از ناحیه فیلم نامه ضربه خورده است نه تکنیک.
    بازی های فیلم در اکثر موارد خوب هستند. اما بی شک بهترین بازی فیلم بیش از آنکه از آن برنیس بژو باشد متعلق است به پولین بارله است. بازی بخصوصی از علی مصفا نمیبینیم و در واقع بیشتر باید به چشم یک ناظر به نقش احمد نگاه کرد که گاهی هم دارای واکنش هائی است. بازی طاهر رحیم هم به نوعی انجام وظیفه شباهت دارد که به طور کلی خالی از حس بود.

    جمع کردن این فیلم و نوشتن فیلم نامه ای اینچنینی در فضای خارج از کشور نشان از این دارد که فرهادی برای فیلم سازی در خارج از کشور نیازمند تجربیاتی بیشتر و عمیق تر است. اگر ایشان همچنان بخواهند این روند را خارج از کشور ادامه دهند باید شاهد چند فیلم متوسط دیگر از اصغر فرهادی باشیم و این امر به نظر بدیهی میرسد. اما با فراهم شدن موقعیت در داخل کشور امید است که ایشان به فضایی که در آن همه عناصر لازم را در اختیار دارند برگردند و طبعا نیاز به تمرین فیلم سازی در خارج از کشور نباشیم.
    از دید من "گذشته" یک تمرین خوب است و نه یک فیلم خوب. شجاعت اصغر فرهادی در ورود به فرهنگی کاملا غریبه و فیلم سازی در آن بیشتر از نتیجه کار قابل ستایش است و قطعا این کار سبب بین المللی شدن سینمای ایشان خواهد شد و در صورتی که ایشان این هدف را برای خود ترسیم کرده باشند باید مسیر سخت و طولانی را بپیمایند.
    با این وجود "گذشته" کمترین اثر از فرهادی را نسبت به دیگر آثار ایشان در خود دارد و بطبع دارای تاثیر و جذبندگی کمتری است که به این ترتیب باید گفت که فرهادی در حال فاصله گرفتن از المانهای پرجاذبه و چالش برانگیز خود است. زمان فیلم طولانی است و با توجه به جذابیت کمتر آن گاهی کاملا خسته کننده میشود. در فیلم نقشها و لحظات اضافه بسیاری وجود دارد و این در حالی است که آنچه ما در ایران دیدیم فاقد برخی صحنه ها بود. (نکته ای که قطعا قدرت اظهار نظر قطعی را از تیم ارزشگذار خواهد گرفت) حال اضافه شدن این صحنه ها میتواند فیلم را بهتر کند و یا کشدارتر و خسته کننده تر.

    برای "گذشته" تنها 2 ستاره در نظر میگیرم و امیدوارم که شاهد آثار بهتر و قوی تری از ایشان باشیم.

    سروش ممدوحی (ScarFace)
    همه چیز از جدایی شروع شد ....تیتر اصلی فیلم گذشته را باید این گذاشت ... با اسکار گرفتن فیلم جدایی همه چیز و همه خواسته ها از اصغر فرهادی و همکاران او زیادتر از قبل شد و او به یکی از برترین فیلم سازان تاریخ ایران بدل شد و در فرانسه فیلمی ساخت با عنوان گذشته ....
    گذشته به واقعا فیلمی است کپی از جدایی فیلم قبل فرهادی اما آن فیلم کجا و این فیلم کجا این فیلم با بهره گیری از بازیگران به نام سینما به مانند برنیس بیژو و طاهر رحیم میخواست برای فرهادی افتخاری دیگر را به وجود بیاورد که این امکان در فیلم نامه ای که توسط خود فرهادی شده بود گم شد ... شاید افتخار برنده شدن لوح بهترین بازیگر زن برای برنیس بیژو یکی از افتخارات این فیلم باشد اما باز نیز نمیتوان از ضعف های عمده این فیلم چشم پوشی کرد ...
    فیلم با خود درگیر است و شاید به خاطر حذفیاتی باشد که در سینمای ما با ان روبه رو شده بود و این طور مبدل شده که فیلم با خود در فیلم نامه دچار درگیری است .. تا اخر فیلم ما همچنان متحیر از این که در فیلم چه میگذرد و فیلمنامه نوسی و کارگردان در فیلم به دنبال نشان دادن چه چیزی است و با یک دیالوگ کوچک که در اواخر فیلم بیان میشود فیلم به مسیر اصلی خود که سازنده به دنبال ان است برمیگردد در واقعا تا اوایل ان دیالوگ فیلم در سراشیبی شدیدی قرار دارد و با فریادهای بازیگران فیلم بر سر یکدیگر ادامه دارد ....
    فیلم موزیک متن ندارد که یکی از بدترین انتخاب های فرهادی است و ای کاش یک موزیک متن ملایم و کوچکی در لابه لای فیلم برگزیده بودند تا بتوان به بیننده کمی حتی سیاهی فیلم را منتقل کند تنها با داد و فریاد نمیشود سیاهی فیلم ها را به بیننده منتقل کرد و یکی از مهمترین ارکان اصلی فیلم همین موزیک متن هستش که در بهر این فیلم اصلا وجود ندارد ....
    تدوین خوب است اما کامل نیست و باز هم شاید به خاطر حذفیات باشد ...
    و موضوعات دیگر
    من از این فیلم به هیچ عنوان خوشم نیامد و دلایل های گوناگونی داشت که چندی را در بالا گفتم ... به فیلم نمره سه میدهم یا همان 1.5 ستاره ...
    سهیل امیدوار (DarkAngel)
    من فیلم جدایی نادر از سیمین رو ندیدم ولی داستانش رو کاملا میدونم ولی نظری در مورد اون فیلم و اینکه گذشته نسبت به اون پیشرفت یا پسرفت محسوب میشه ندارم در هر صورت هر فیلم باید بصورت جداگانه و در جایگاه خودش در نظر گرفته بشه. اما هسته کارهای فرهادی تماما شامل یک خانواده با درگیری های بسیار زیاده و بعضا پیچیده هستش و گذشته هم از این امر مستنثنی نیستش. در گذشته ما شاهد چند خانواده ادغام شده در یک خانواده هستیم با مشکلاتی که همه در هم تنیده شدند و همین امر زندگی را برای اعضای خانواده سخت و دشوار کرده است.گذشته به نظر من به خوبی شخصیت های درگیر داستان را معرفی نمیکند. ما به درستی با شخصیت ها اشنا نمیشویم اصلا نمیدونیم شخصیت زن داستان دکتر هستش یا نسخه پیچ ساده دونستن این امر روی برخورد با شخصیت و تشخیص سطح فرهنگ تاثیر میذاره یا با شخصیت احمد و بقیه شخصیت ها شاید از نظر فرهادی اهمیتی ندارد که شخصی ها دارای چه سطح تحصیلات و فرهنگی هستند ( شایدم گفته باشه من اوایل فیلم رو ندیدم چون دیر رسیدم به سینما البته بعید میدونم گفته باشه) به جای آشنایی با شخصیت ها فقط به توده ای از مشکلات در هم پیچیده شده برخورد میکنیم که در انتها هم از هم باز نمیشوند و از نگاهی حتی پیچیده تر هم میشوند.
    اکثر سکانس ها بصورت نمای نزدیک گرفته شده که واقعا بعضی موارد روی اعصاب بیننده هستش. نمایی که از شهر نشون میده طوری هستش که ما به خرابه های شهر تهران نیز امیدوار بشیم و بگیم صد رحمت به خرابه های شهر خودمون. خونه ای که برای این خانواده انتخاب شده بیشتر شبیه به یک مغازه سمساری با اسباب و اثاثیه دست چندم هستش.
    با تمام این مسائل فیلم را میشود بدون خستگی تا انتها نمایش داد و منتظر بود که در سکانس بعدی چه اتفاقی می افتد دیالوگ های فیلم با اینکه روشن کننده تمام اتفاقات و صحنه های فیلم نیست ولی ببینده را درگیر داستان میکند هر چند میشد در مواردی بهتر عمل کرد.
    من از برداشت کلی که کردم میتونم این نتیجه رو بگیرم که سمیر در آخر خودش رو مصبب تمام بلاهایی که سر زنش اومده میدونه ولی شجاعت اعتراف کردن به این موضوع رو نداره و از طرفی هم با اینکه رفته با ماری چندان پشیمون نیستش کلا فرهادی داستانهای بینتیجه رو انگار دوست داره
    کلا امیدوارم دست از این فیلم های خانوادگی مشکل دارش برداره و بره دنبال یه سوژه دیگه. با این حال فیلم بدی نبود من 6 امتیاز میدم.
    احمد منادی (MoonCity)
    گذشته را دیدم... فیلمی خانوادگی با امضای خاص فرهادی در تک‌تک لحظات آن؛ از نظر بنده فرهادی کارگردان خوش فکر و ستودنی است که از توانایی‌های خود استفاده کافی را نمیبرد، و تکرار مکررات او بسیار آزاد دهنده شده است. موضوعی تکراری در قالب‌های مختلف و اینبار در فرهنگی متفاوت در کشوری دیگر؛ تا جایی که بنده حضور ذهن دارم "چهارشنبه‌سوری"، "درباره الی"، "یک جدایی" و اکنون "گذشته" وجه مشترک مشخصی دارند؛ ارتباط چند خانواده و گره‌های پیچیده در داستان و تاثیر دروغ‌های ریز و درشت بر این خانواده‌ها.

    در بسیاری از لحظاتی که در حال تماشای فیلم بودم احساس میکردم که "جدایی نادر از سیمین" را در یک قالب دیگر در حال نظاره هستم؛ موضوعی بسیار مشابه و اینبار بعد از طلاق...

    در حالی که معتقدم "گذشته" از بسیاری از فیلم‌های حال حاضر در سینمای ایران یک سر و گردن بالاتر است؛ اما برای فرهادی یک شکست محسوب میشود. شکستی که امیدوارم تبدیل به نقطه پیشرفتی برای فرهادی شود.

    گذشته به لحاظ شخصیت پردازی بسیار ضعیف است، ما از احمد داستان هیچ نمیدانیم، او کیست؟، گذشته او چیست؟، در این 4 سال در ایران چه کرده است و و و... این موضوع در مورد ماری نیز وجود دارد، البته کمی کمرنگ‌تر.

    موسیقی متن و طراحی صحنه نیز از نقاط ضعف دیگر فیلم است، صحنه‌ای که بسیار برای من تعجب انگیز بود طراحی میز صبحانه بود که بسیار مصنوعی به نظر می‌آمد، همینطور طراحی آشپزخانه و...

    در مورد بازی نیز بجز بازی برنیس بژو باقی بازی‌ها چنگی به دل نمیزد، حتی علی مصفا نیز علی مصفای همیشگی نبود.

    در مجموع به نظر بنده فیلم کشش لازم برای مخاطب را ایجاد و بیننده را مشتاق به دیدن ادامه داستان میکرد، بنده با وجود اینکه انتظار بسیار بیشتری از ساخته جدید فرهادی داشتم اما شجاعت وی را برای پای گذاشتن در یک فرهنگ بیگانه و ساخت فیلمی در سطح سینمای جهان می‌ستایم.

    امتیاز بنده به فیلم 7 می‌باشد، به امید اینکه فرهادی از حصار داستانی که به دور خود ساخته است خارج شود.
    علی معصومی (Ali)
    فایل پیوست 16863
    گذشته، جدیدترین ساخته کارگردان تحسین شده ایرانی، ضعیف ترین کار در کارنامه حرفه ای اوست.

    مهمترین و کلی ترین ضعف گذشته در تعریف مختصات فضا و زمان است. در فیلم جدید فرهادی خبری از فضای متأثر از میزانسن دقیق نیست. شخصیت ها، مکان ها، فضا، رفتار و روابط کاراکترها هارمونی نداشته و تبدیل به جهان و زندگی نمی شود.
    در نگاهی دیگر باید گفت که این ضعف کلی، متأثر از ساختار ضعیف فیلمنامه است که از هنرمندی که پیش از آنکه کارگردان باشد، یک فیلمنامه نویس است، بسیار بعید به نظر می رسد. بیننده با داستان خرده پی رنگی روبرو است که از تعداد زیادی گره تشکیل شده است. هر چه زمان فیلم بالاتر می رود حلقه ها (گره ها) به هم متصل می شوند و البته تعداد زیادی حلقه جدید تولید می شود و این سیکل همچنان و تا پایان ادامه دارد. من به این نوع فیلمنامه می گویم داستان بی هدف و بدون انتها، یعنی شما هر مقدار که بخواهید می توانید به این حلقه ها اضافه کنید بدون آنکه تغییری در شخصیت ها، نگرش ها، دیدها، افراد و داستان پدید آید. نکته اصلی و ضعف فیلمنامه هم آن است که تمامی حلقه ها و داستان ها و گره ها،‌ کششی در فیلم ایجاد نمی کند و اساسا تفاوتی ندارد که فیلم در دقیقه 30 پایان یابد یا دقیقه 90 و حتی بعد از سه ساعت... داستانی وجود ندارد که پایانی بشود بر آن متصور بود. اصولا مشکلی وجود ندارد،‌ دغدغه ای نیست، هر کس به خود مشغول است. دنیایی بوجود نیامده که انسان ها و روابط در آن شکل بگیرند. گذشته بمانند یک ماز بدون راه خروج است که هیچگونه جذابیتی چه بلحاظ بصری و چه بلحاظ فنی ندارد. بدین دلیل زمان فیلم طولانی به نظر می رسد، گره ها کمکی به پیشبرد داستان نمی کنند و در نهایت و با یک پایان باز، تماشاگر در میابد که اصولا کارگردان در بیان هدف و نظر خود الکن بوده و بیننده در نهایت شاهد کاریکاتوری از شخصیت ها، روابط و حوادث خواهد بود.

    این یادداشت قسمتی از نقدی بر فیلم اخیر اصغر فرهادی بود که بدلیل مفصل شدن بحث تنها قسمت ابتدایی در اینجا قرار گرفت. بحث تفضیلی، فنی و دقیق‌تر به زودی منتشر خواهد شد.

    جدول ارزشگذارى

    فرخ فرمان سروش ممدوحی سهیل امیدوار احمد منادی علی معصومی ستاره نهایی نمره نهایی (از 10)
    4.2



    © 2013 by CinemaCenter. All rights reserved



    FFKIA, The.Young.Wolf, MoonCity و 9 کاربر دیگر به این پست علاقمند بوده اند.



  2. # ADS
     

  3. #21
    DeAd SpirO آواتار ها
    وضعیت : DeAd SpirO آنلاین نیست.
    تاریخ عضویت : Aug 2011
    محل سکونت : یزد
    سن: 26
    نوشته ها : 69
    سپاس ها : 63
    سپاس شده 324 در 54 پست
    یاد شده
    در 0 پست
    تگ شده
    در 474 تاپیک

    پاسخ : Mwr.35- ارزشگذاری فیلـــم: گذشته (2013)

    نقل قول نوشته اصلی توسط Caligula نمایش پست ها
    با تشکر از دوستان گروه ارزشگذاری
    از فیلم گذشته خیلی لذت بردم و متاسفم برای خودم که نتونستم در جمع گروه باشم در این مورد. و البته جا داره که ابراز تاسف هم بکنم به خاطر نمره ی ضعیفی که بهش تعلق گرفت. دوستانی که اختلاف امتیاز دهی شون بین دو فیلم اخیر اصغر فرهادی بیشتر از 4، 5، امتیاز بوده نشون دادن که چیز زیادی از جدایی هم دستشون نیومده بوده. بنده هیچوقت سعی نمی کنم مقایسه کنم، اما اگر قرار بود بنده هم فرصت پیدا کنم برای ارزشگذاری برای این فیلم، به مراتب نمره بیشتری می دادم.
    تلاش دوستان برای اعلام بی طرفی و نشون دادن اینکه به بزرگی یک کارگردان اهمیت نمی دن، بلکه به خود اثر اهمیت می دن، در نهایت باعث نتیجه عکس شد. جمله ی اول جناب فرمان یعنی " انتظار بسیار بیشتری از این فیلم داشتم" ، بیانگر اوج این تاثیرگذاریه! که در همون ابتدا هم خودش رو نشون می ده. یک ستاره و دو ستاره ؟! بیشتر از این وارد این مساله نمی شم، چون میدونم باز هم در تاپیک های دیگه در این مورد با دوستان ارزشگذاری رو به رو می شم و اونجا بحث های فعالانه تری خواهیم داشت!
    اما پست ها رو هم مطالعه کردم و تشکر می کنم از دوستانی که نظراتشون گذاشتن. خیلی استفاده کردم. اما تناقض ها و بی توجهی هایی شده بود در برخی شون که یه مقدار منطقی به نظر نمی رسید. یک سری ایراداتی از فیلم ارائه شد که اصلا ایراد نیست، یه چند تا نمونه میارم:
    1-
    یه فیلم خیلی طولانی!
    2- دیالوگ های خیلی کم!
    3- متاسفانه کاراکتر ها هم زیادن!!!
    4- میتونست خیلی بهتر شروع بشه!!!
    5- فرهادی فقط در این فیلم گویا خواسته صرفا با اوردن بازیگرای فرانسوی و ساخت فیلم در خارج از کشور,گویا فقط یه سری سکانس و صحنه رو ازادانه و بدون دردسر و محدودیت بسازه که توی ایران جزو چیزهای ممنوعه هست.مثل گرفتن دست زن و مرد,بوسیدن-سشوار کردن موهای لخت زن و...!!!!!!!!!! (((این عبارت "موهای لخت زن" واقعا ا-ر-و-ت-ی-ک بود!!!)))
    6- گذشته از نظر من فیلمی بود خیلی سردرگم. داستان واضح و مشخصی نداشت.
    7-ولی موفق نیست!چون بلد نیست!چون اصولی کار نمیکنه!چون اغراق میکنه.چون واقعا به فکر فضا هست تا اصول فضا!
    8- شهر که در افسردگی!داستان هم افسردگی!کاراکتر ها همه افسرده!خوب این که درست نیست!!!
    9- اتفاقا به چنین فیلمی اگه یه طنز خیلی خیلی کم رنگ و سیاه هم اضافه میشد شدیدا موفق تر عمل میکرد!!!!!
    و ....
    در مورد جملات بالا صحبت خاصی ندارم!
    اما در مورد خود فیلم، چون میدونم قراره در جای خودش مفصل صحبت بشه راجع بهش خیلی مختصر می گم. سینمای فرهادی، نه سینمایی داستان گو هست، نه قراره بیان افسردگی انسانها باشه، نه قراره جذاب باشه و ... ولی از همه ی اینها در خودش داره! همیشه داستانک هایی در میون تم اصلی داستان هاش وجود داره. راجع به اخلاق، راجع به خاطرات، راجع به گذشته! ی انسانها و جاری بودنش در حال، راجع به نیاز انسانها و وابستگی هاشون، راجع به غرور و سرشکستگی، راجع به ارزش انسانها، راجع به ساختار تار مانند روابط اجتماعی، راجع به افعال انسانها و تاثیر پایدارش در روابط و سرنوشت ها و ... هست. آقایون و خانوم ها! اگر به دنبال این مسائل هستید، سراغ فیلم برین، اینجا نه خبری از برگمان هست و نه تارکوفسکی و نه هیچ کدوم از کارگردان های بزرگِ دیگه! اگه قراره این گروه از آثار هیجان انگیز باشن تا همه رو جذب کنن، که ...
    من فکر می کنم فیلم به هیچ وجه طولانی نبود. ریتم و ضرباهنگ مناسبی داشت. دغدغه هایی که مطرح می کرد رو به جد احساس کردم و به راحتی در جریان مسائل قرار گرفتم. صد البت، یه سری ایراداتی هم وارد بود که بنده هم متوجه چندتایی شون شدم که سر فرصت سراغشون هم میریم.
    باز هم متشکرم از دوستان.

    دوست عزیز.شما یه سری از اشکالاتی که اوردم رو شماره کردید بعد گفتید هیچ کدوم اشکال نیست!
    خیلی جالبه!چون شما ابدا به ارتباط این شماره ها با هم توجهی نکردید.چون من اگر این ها رو لیست کردم به طور پیوسته به هم ربطشون دادم!

    "طولانی بودن فیلم" به خودیه خود اشکال نیست!بعضا خوب هم هست.اما متاسفم که شما "صرفا" همین تیکه رو کپی کردید و در شماره ی مستقل گذاشتید! بلند بودن فیلم "به خودیه خود" اشکال نیست!بلکه وقتی بلند بودن فیلم با "کم بودن دیالوگ"-"زیادن بودن کاراکتر (در صورتی که کاراکتر ها اکثرا یا بد بازی میکنن-یا بود و نبودنشون فرقی به حال داستان نمیکنه و همچنین شدیدا بد و دیر معرفی میشن به مخاطب یا اصلا معرفی نمیشن)-شروع ضعیف-فضای تکراری و بیش از حد راکد و مرده و... همراه میشه "ضعف" محسوب میشه! این مواردی که به طور پراکنده و با فاصله شماره کردید به تنها مشکل نیستن!بلکه وقتی با هم "همراه" میشن معضل میشن دوست محترم!بنده این موارد رو در کنار هم بیان کردم و ارتباط دادم به هم.ولی شما منفصل بیان کردید و جدا که این ابدا کار درستی نیست

    کسی نگفت "ارو تیک" بود دوست محترم.بحث سر این بود که "فرهادی با در خارج ساختن فیلم حقیقتا چه پیشرفتی داشته"؟! که بنده به طنز و کنایه جواب دادم "هیچ پیشرفت خاصی نداشته.بلکه ضعیف تر هم شده پایه های فیلمش.مگر اونکه سشوار کردن مو و بوسیدن و دست زدن رو پیشرفت خارج ساختن نسبت به داخل ساختن فیلمش بدونیم"!!! کسی نگفت این صحنه ارو تیک هست یا هر چیز دیگه. بهتره یه بار دیگه بحثو با دقت بخونید تا بفهمید منظور کنایی و طنز بود,نه چیز دیگه ای

    شماره ی 6 تا 9 واقعا از نظر شما عیب نیست؟! میشه بگید عیب از نظر شما چیه؟استفاده از فضای افراطی و تکراری و سردرگم بودن داستان و ضعیف بودن داستان واقعا عیب نیست؟! حسن هست که فیلمی سردرگم باشه؟!


    توصیف شما از روند فیلم سازی "فرهادی" یک تعریف شخصی هست که مختص به خودتونه!
    این مسائلی که شما به فرهادی نسبت دادید اگر هم جزو روش فیلم سازی ایشون باشه یک ضعف محسوب میشه!یعنی شما میگید فرهادی قراره تا ابد چنین فیلم هایی بسازه؟! خوب این افتضاحه!
    ما فرض میکنیم سینمای فرهادی قصه گو نباشه (که کسی نگفت قصه گو هست) و همچنین بیانگر افسردگی هم نباشه(که کسی بازم نگفت هست)!اما مسئله اینه که توی سه فیلم اخیرش دقیقا همه ی اینها بوده!حالا شما هرچی هم بگی اثار فرهادی قصه گو نیستن بازم حرفتون درست نیست. چون "گذشته" یه قصه گوی عظیم میخواست باشه ولی نبود.اصلا نام فیلم "گذشته" هست.در مورد "گذشته ی برخی شخصیت های فیلم هست".در مورد داستان زندگی ای که گرفته شد و حالا باید مشخص بشه چرا گرفته شد!فیلم کلا یه داستانه.ولی یه داستان ضعیف و بی کشش و سطحی!من کار ندارم سینما فرهادی چی هست دوست عزیز ولی فقط اینو میدونم که "گذشته" ابدا با تعریف هایی که شما کردید مطابقت نداشت.
    در مورد "جدایی" قبول دارم حرفتونو شدیدا."جدایی" ابدا قصه گو نبود."درباره ی الی " قصه گو نبود.ولی "گذشته" شدیدا قصه گو بود.پایه ی فیلمش بر داستان بنا شده بود که چون داستانش اصلا قوی نبود برای همین از پایه ویرون شد!شاید دلیل شکست فرهادی هم همین باشه که "گذشته" قصه گو بود!

    هیچ کس در اثر فرهادی دنبال تارکوفسکی نمیگرده!من به شخصه به دنبال فرهادی میگشتم ولی پیداش نکردم... چون واقعا فضای فیلم تکراری بود.دیگه اون حسی که بایست منتقل بکنه نمیکرد.چون توی فیلم های قبلیش اون حسو شدیدا دریافت کردیم.دیگه این موضوع فیلم و این فضای فیلمش تکراری بود.
    بنده به دنبال هیچ هیجانی نبودم.تریلر یا اکشن نمیدیدم دوست عزیز.بلکه فقط توقع داشتم یه درام ببینم ولی با پایه های قوی و کشش مناسب.من هیچ میلی نداشتم بدونم که به اصطلاح "قاتل!!! کیه ؟!" ! بنده به شخصه انتظار داشتم درون مایه ای به قوای "درباره ی الی" ببینم و یا "یک جدایی"!

    "گذشته" یه فیلم بلند و کسل کننده و بی دیالوگ بود با بازیهای اکثرا ضعیف,با داستانی ضعیف و بی کشش با تایمی نا متناسب با میزان کشش داستان با فضایی تیره اونم به صورت تکراری و افراطی که هیچ دلیلی بر وجود خلق این فضای مجدد نبود و همچنین فیلمی بود که شدیدا قصه گو بود و فقط بر پایه ی داستان بنا شده بود زیرا هیچ شخصیت محکمی نداشت و شخصیت ها یا حرف نمیزدن یا داد میزدن یا گریه میکردن,پس وقتی فیلمی شخصیت پردازی قوی نداشته باشه و هسته ی داستان محکم نداشته باشه و فضای فیلمش هم تکرار مکررات باشه جز "قصه گو" بودنش هیچ صفتی رو نمیتونیم بهش تعلق بدیم که بدبختانه "قصه گوی" بسیار بدی هم بود و علت شکستش هم همین بود که "گذشته ی فرهادی" بر خلاف سایر اثارش "قصه گو" بود و ابدا بر مصائب درونی شخصیت ها و انسان ها و جوامع کار نداشت...

    پ.ن: اینکه شما لذت بردید و من لذت نبردم دلیل بر حق بودن طرفین نیست...هرکسی برداشتی داره و توقعی...شما فرهادی رو از یه بعد میبینی و بقیه هم از یه بعد دیگه ای... به هر حال هر کسی نقدی داره... شما اشکالات بنده رو تناقض میدونید و اونا رو عیب نمیدونید,در حالی که من حرف های شما رو در مورد "گذشته" که خواستید اونو به سایر اثار فرهادی و خط فکریش ربط بدید قبول ندارم...

    موفق باشید

  4. کاربر روبرو از پست مفید DeAd SpirO سپاس کرده است .


  5. # ADS
     

  6. #22
    منو بشنو از دور... دلم میخواهدت!
    The Original آواتار ها
    وضعیت : The Original آنلاین نیست.
    تاریخ عضویت : Feb 2013
    سن: 22
    نوشته ها : 758
    سپاس ها : 4,513
    سپاس شده 2,964 در 898 پست
    یاد شده
    در 10 پست
    تگ شده
    در 701 تاپیک

    پاسخ : Mwr.35- ارزشگذاری فیلـــم: گذشته (2013)

    بالاخره le passe دیده شد!
    اول رفتم همه نظرات رو خوندم... آخه انقدر نظرات منفی زیاده؟!

    ولی من از فیلم لذت بردم...
    آخه واقعا به نظرم ربطی نداره که اینو با جدایی مقایسه کنیم!!
    اصلا به نظرم درست نیست هی بگیم این ضعیف ترین اثر فرهادی بود
    فرهادی فیلم هایی ساخته و خواهد ساخت٫ مسلما هم برای هر فیلم طرفدارای خاص خودشو داره
    و نمیشه توقع داشت چون فرهادی واسه جدایی اسکار گرفته پس کار بعدی اش هم باید حتما یه سر و گردن بالاتر از قبلی باشه... این فراز و نشیب تو کار هر کارگردانی دیده میشه
    (البته همون موقع که جدایی اومد هم کلی مخالف داشت که می گفتن اصلا فیلم خوبی نیست )

    اتفاقا به نظرم نبود موسیقی متن خیلی جالب بود... صداهایی که از وسایل تولید می شد خیلی به دلم می نشست
    اینکه یکی بیاد شهر پاریس رو اینجوری به تصویر بکشه برام جالب بوده
    تا حالا هر مدلی از فیلم ها رو تو پاریس دیدیم حتما باید ایفل رو تو شب نشون میداد٫ در اوج عظمت

    از بازی ها هم راضی بودم... خب برنیس بژو واقعا خوب بودش
    ولی هیچکی بازی اش بهتر از اون پسر کوچولو ـه (فواد) نمیشه :دی
    آخه یه بچه انقدر قشنگ بازی می کنه؟!

    فکر می کردم آخرش قراره هپی اندینگ بشه که نشد خدا رو شکر :دی

    الان باز فرهادی ما رو تو دوراهی گذاشت که ماری و سمیر ادامه خواهند داد یا نه!
    راستی زنه آخر دستشو تکون نداد دیگه؟ آخه وقتی بهش گفت اگه این بو رو می شنوی دستمو فشار بده از چشم زنه اشک اومد
    Anti Trust و Caligula به این پست علاقمند بوده اند.

  7. 6 کاربر از پست مفید The Original سپاس کرده اند .


  8. #23
    niloofarii آواتار ها
    وضعیت : niloofarii آنلاین نیست.
    تاریخ عضویت : Jul 2013
    سن: 28
    نوشته ها : 82
    سپاس ها : 139
    سپاس شده 160 در 54 پست
    یاد شده
    در 0 پست
    تگ شده
    در 29 تاپیک

    پاسخ : Mwr.35- ارزشگذاری فیلـــم: گذشته (2013)

    برای این فیلم بنظر من دوتا نقد میشه داشت.
    اول این که فیلم خوبی بود . حسها رقیق و زیر پوستی بود.یعنی اتفاقهایی که ما شاهدش بودیم یک روی مسئله بودن در حالی که اتفاق اصلی تو لایه زیری روی میده! و دراوردن این کار خیلی تحسین برانگیزه.
    دوم اینکه برای کسی که کارنامه کارهای فرهادی و میسنجه ، با تکرار مواجه میشه.یعنی حس و حال فیلم گذشته و خط روایت داستان بی شباهت با جدایی نادر از سیمین نبود.
    دقیقا انگار تو یک اپارتمان هستیم و همه دیوارها ، نور پردازیها و تزئینات ابزار خورده ، رنگ ...واحدها مثل هم هستن و فقط مبله هر واحد با واحد دیگه فرق میکنه.
    من حس جدیدی تو این کارش ندیدم. ابزار همون ابزار همیشگی بودن .شاید به همین دلیل مورد نظر مثبت منتقدین قرار نگرفت.
    شخصیت اروم و بشدت مثیت علی مصفا کمی جنبه شعاری داشت.

  9. کاربر روبرو از پست مفید niloofarii سپاس کرده است .

    Ali

  10. #24
    رسالت یک انسان برای رسیدن به آزادی در صف ایستادن نیست بلکه بر هم زدن صف است
    CHE GUEVARA آواتار ها
    وضعیت : CHE GUEVARA آنلاین نیست.
    تاریخ عضویت : May 2014
    محل سکونت : کرمانشاه
    سن: 29
    نوشته ها : 8
    سپاس ها : 0
    سپاس شده 4 در 3 پست
    یاد شده
    در 0 پست
    تگ شده
    در 0 تاپیک

    پاسخ : Mwr.35- ارزشگذاری فیلـــم: گذشته (2013)

    ****

  11. #25
    رسالت یک انسان برای رسیدن به آزادی در صف ایستادن نیست بلکه بر هم زدن صف است
    CHE GUEVARA آواتار ها
    وضعیت : CHE GUEVARA آنلاین نیست.
    تاریخ عضویت : May 2014
    محل سکونت : کرمانشاه
    سن: 29
    نوشته ها : 8
    سپاس ها : 0
    سپاس شده 4 در 3 پست
    یاد شده
    در 0 پست
    تگ شده
    در 0 تاپیک

    پاسخ : Mwr.35- ارزشگذاری فیلـــم: گذشته (2013)

    فیلمی ارزشمند در تاریخ سینمای ایران از کارگردانی بسیار آینده دار البته اگر فیلم را ایرانی محسوب کنیم ولی با این اوصاف بهترین فیلم فرهادی همان الی عزیز بود .

  12. کاربر روبرو از پست مفید CHE GUEVARA سپاس کرده است .

    Ali

  13. #26
    دایی فرید
    P!NK آواتار ها
    وضعیت : P!NK آنلاین نیست.
    تاریخ عضویت : Jun 2013
    محل سکونت : 021
    سن: 26
    نوشته ها : 457
    سپاس ها : 3,304
    سپاس شده 1,245 در 461 پست
    یاد شده
    در 5 پست
    تگ شده
    در 365 تاپیک

    پاسخ : Mwr.35- ارزشگذاری فیلـــم: گذشته (2013)

    بالاخره این فیلم رو دیدم...
    برعکس فیلمهای درباره الی و جدایی نادر از سیمین، اصلا نتونستم از این فیلم لذت ببرم. فقط سوهان اعصاب بود...

صفحه 3 از 3 نخستنخست 123

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. پاسخ ها: 6
    آخرين نوشته: 09-08-2013, 13:38
  2. پاسخ ها: 1
    آخرين نوشته: 03-08-2013, 12:06
  3. اخبار اسکار 2013
    توسط ScarFace در انجمن آکادمی اسکار
    پاسخ ها: 175
    آخرين نوشته: 03-01-2013, 22:10
  4. •• برنده های گــلدن‌گلــوب 2013 مشخص گردید ••
    توسط MiSS SAYTA در انجمن گلدن گلوب
    پاسخ ها: 81
    آخرين نوشته: 01-21-2013, 19:25

کاربرانی که این تاپیک را مشاهده نموده اند: 0

There are no members to list at the moment.

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •