سلام مهمان گرامي؛

دوست عزیز ضمن عرض خیر مقدم، با توجه به این که شما به صورت مهمان به انجمن سینماسنتر وارد شده اید براي مشاهده تالار با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
مرجع تخصصی سئو سپهر صنعت سهند Navid Mirzaaghazadeh ارزشگذاری فیلـم Mwr.35- ارزشگذاری فیلـــم: گذشته (2013)

نمایش نتایج نظرسنجی: امتياز شما به فيلم «گذشته»؟

رأی دهندگان
27. شما نمی توانید در این نظرسنجی رای دهید.
  • 5 ستاره - عالی

    5 18.52%
  • 4 ستاره - خيلي خوب

    9 33.33%
  • 3 ستاره - خوب

    7 25.93%
  • 2 ستاره - متوسط

    3 11.11%
  • 1 ستاره - ضعيف

    3 11.11%
  • 0 - بي ارزش

    0 0%
صفحه 1 از 3 123 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 26
نمایش شاخه ای37علاقمندی ها

موضوع: Mwr.35- ارزشگذاری فیلـــم: گذشته (2013)

  1. #1
    Ali
    Ali آواتار ها
    وضعیت : Ali آنلاین نیست.
    تاریخ عضویت : May 2011
    محل سکونت : Tehran
    نوشته ها : 1,077
    سپاس ها : 2,597
    سپاس شده 3,696 در 655 پست
    یاد شده
    در 3 پست
    تگ شده
    در 801 تاپیک

    Mwr.35- ارزشگذاری فیلـــم: گذشته (2013)


    گذشته (The Past)



    اطلاعات فیلم

    کارگردان: اصغر فرهادی
    نویسنده: اصغر فرهادی - معصومه لاهیجی
    طراح تولید: کلود لنور
    موسيقي: اگونی گالپرین - یولی گالپرین
    تدوین: ژولیت ولفلینگ
    تهیه کننده: الکساندر ملت-گای


    بازیگران

    برینس بژو: ماری
    طاهر رحیم: سمیر
    علی مصفا: احمد
    پائولین بورلت: لوسی


    خلاصه داستان

    احمد (علی مصفا) برای جدایی رسمی از همسر سابق فرانسوی خود (برینس بژو) به فرانسه برگشته و دوباره به خانه‌ی ماری که در آن زندگی می‌کرده می‌رود و با زندگی و روابط جدید همسر سابقش روبرو می‌شود...


    يادداشت منتقدان
    فرخ فرمان (FFKIA)
    انتظار بسیار بیشتری از این فیلم داشتم. اما گاهی به نظر میرسد که باید فضا و زمان و امکانات یک فرد را هم در نظر گرفت.
    گذشته فیلمی است با پارامترهای همیشگی فرهادی، خانواده و چالش هائی که با آن روبروست و گره ای در داستان که به نظر میرسد این بار نه حد آن آنقدر است که بیننده را شوک کند و نه آنقدر که وجود نداشته باشد. خیلی صمیمانه باید عرض کنم که درگیر فیلم نشدم. شاید این فیلم را بتوان کم کشش ترین فیلم اصغر فرهادی در بین آثارش دانست. اما همچنان رد پای فرهادی در آن مشهود است.
    گره های فراوانی در داستان وجود دارد اما وجود گره زیاد دلیل کافی برای گره گذاری صحیح نیست. داستان بی تعلیق نیست اما تعلیق داستان آنقدر نیست که بیننده را بر روی صندلی میخکوب کند در نتیجه با پایان فیلم بیننده حس میکند که اتفاق خاصی نیفتاده و شاهد اثر ویژه ای نبوده، این حسی است که در پایان "یک جدائی"، "درباره الی"، "شهر زیبا" و "چهارشنبه سوری" کاملا متفاوت در مورد آن فکر میکردم و در برخی موارد مثل "یک جدائی" مطمئن بودم که شاهد اثر کاملا ویژه ای در سینمای ایران بودم.
    برخی مشکلات فنی در دیگر آثار فرهادی به نظر میرسید که در "گذشته" مرتفع شده، به عنوان مثال استفاده کمتر از دوربین روی دست که درباره آن با دوستان دیگر هم توافق داشتیم. اما مشکلات دیگری به وجود آمده بود مثل نماهای بسته بسیار از بازیگران که گاهی به نظر لازم نمیرسید.

    تدوین فیلم اگر هم خوب بود با حذف غیر فنی سکانسهای مختلف در ایران کارائی خود را از دست داده بود.
    موسیقی وجود نداشت و کاملا از پیوستگی سمعی داستان در ذهن بیننده کاسته بود هر چند که در بسیاری از آثار فرهادی شاهد موسیقی برجسته نیستیم اما در "گذشته" این فقدان بیشتر به چشم می آید.
    طراحی صحنه از دید بنده دارای مشکلاتی بود که بیشتر از قدمت لوکیشن ناشی میشد. تصور میکنم که اگر از لوکیشنی با قدمت کمتر وسایل و فضاها استفاده میشد قابل قبول تر بود، زیرا به نظر نمیرسد با خانواده ای این چنین دارای قدمت روبرو باشیم.
    نورپردازی فیلم برای طرح موضوعی که هدف فیلم ساز بوده مطلوب به نظر میرسد و همچنین شاهد میزانس مناسبی هستیم اما بر عکس بیشتر آثار فرهادی، "گذشته" بیشتر از ناحیه فیلم نامه ضربه خورده است نه تکنیک.
    بازی های فیلم در اکثر موارد خوب هستند. اما بی شک بهترین بازی فیلم بیش از آنکه از آن برنیس بژو باشد متعلق است به پولین بارله است. بازی بخصوصی از علی مصفا نمیبینیم و در واقع بیشتر باید به چشم یک ناظر به نقش احمد نگاه کرد که گاهی هم دارای واکنش هائی است. بازی طاهر رحیم هم به نوعی انجام وظیفه شباهت دارد که به طور کلی خالی از حس بود.

    جمع کردن این فیلم و نوشتن فیلم نامه ای اینچنینی در فضای خارج از کشور نشان از این دارد که فرهادی برای فیلم سازی در خارج از کشور نیازمند تجربیاتی بیشتر و عمیق تر است. اگر ایشان همچنان بخواهند این روند را خارج از کشور ادامه دهند باید شاهد چند فیلم متوسط دیگر از اصغر فرهادی باشیم و این امر به نظر بدیهی میرسد. اما با فراهم شدن موقعیت در داخل کشور امید است که ایشان به فضایی که در آن همه عناصر لازم را در اختیار دارند برگردند و طبعا نیاز به تمرین فیلم سازی در خارج از کشور نباشیم.
    از دید من "گذشته" یک تمرین خوب است و نه یک فیلم خوب. شجاعت اصغر فرهادی در ورود به فرهنگی کاملا غریبه و فیلم سازی در آن بیشتر از نتیجه کار قابل ستایش است و قطعا این کار سبب بین المللی شدن سینمای ایشان خواهد شد و در صورتی که ایشان این هدف را برای خود ترسیم کرده باشند باید مسیر سخت و طولانی را بپیمایند.
    با این وجود "گذشته" کمترین اثر از فرهادی را نسبت به دیگر آثار ایشان در خود دارد و بطبع دارای تاثیر و جذبندگی کمتری است که به این ترتیب باید گفت که فرهادی در حال فاصله گرفتن از المانهای پرجاذبه و چالش برانگیز خود است. زمان فیلم طولانی است و با توجه به جذابیت کمتر آن گاهی کاملا خسته کننده میشود. در فیلم نقشها و لحظات اضافه بسیاری وجود دارد و این در حالی است که آنچه ما در ایران دیدیم فاقد برخی صحنه ها بود. (نکته ای که قطعا قدرت اظهار نظر قطعی را از تیم ارزشگذار خواهد گرفت) حال اضافه شدن این صحنه ها میتواند فیلم را بهتر کند و یا کشدارتر و خسته کننده تر.

    برای "گذشته" تنها 2 ستاره در نظر میگیرم و امیدوارم که شاهد آثار بهتر و قوی تری از ایشان باشیم.

    سروش ممدوحی (ScarFace)
    همه چیز از جدایی شروع شد ....تیتر اصلی فیلم گذشته را باید این گذاشت ... با اسکار گرفتن فیلم جدایی همه چیز و همه خواسته ها از اصغر فرهادی و همکاران او زیادتر از قبل شد و او به یکی از برترین فیلم سازان تاریخ ایران بدل شد و در فرانسه فیلمی ساخت با عنوان گذشته ....
    گذشته به واقعا فیلمی است کپی از جدایی فیلم قبل فرهادی اما آن فیلم کجا و این فیلم کجا این فیلم با بهره گیری از بازیگران به نام سینما به مانند برنیس بیژو و طاهر رحیم میخواست برای فرهادی افتخاری دیگر را به وجود بیاورد که این امکان در فیلم نامه ای که توسط خود فرهادی شده بود گم شد ... شاید افتخار برنده شدن لوح بهترین بازیگر زن برای برنیس بیژو یکی از افتخارات این فیلم باشد اما باز نیز نمیتوان از ضعف های عمده این فیلم چشم پوشی کرد ...
    فیلم با خود درگیر است و شاید به خاطر حذفیاتی باشد که در سینمای ما با ان روبه رو شده بود و این طور مبدل شده که فیلم با خود در فیلم نامه دچار درگیری است .. تا اخر فیلم ما همچنان متحیر از این که در فیلم چه میگذرد و فیلمنامه نوسی و کارگردان در فیلم به دنبال نشان دادن چه چیزی است و با یک دیالوگ کوچک که در اواخر فیلم بیان میشود فیلم به مسیر اصلی خود که سازنده به دنبال ان است برمیگردد در واقعا تا اوایل ان دیالوگ فیلم در سراشیبی شدیدی قرار دارد و با فریادهای بازیگران فیلم بر سر یکدیگر ادامه دارد ....
    فیلم موزیک متن ندارد که یکی از بدترین انتخاب های فرهادی است و ای کاش یک موزیک متن ملایم و کوچکی در لابه لای فیلم برگزیده بودند تا بتوان به بیننده کمی حتی سیاهی فیلم را منتقل کند تنها با داد و فریاد نمیشود سیاهی فیلم ها را به بیننده منتقل کرد و یکی از مهمترین ارکان اصلی فیلم همین موزیک متن هستش که در بهر این فیلم اصلا وجود ندارد ....
    تدوین خوب است اما کامل نیست و باز هم شاید به خاطر حذفیات باشد ...
    و موضوعات دیگر
    من از این فیلم به هیچ عنوان خوشم نیامد و دلایل های گوناگونی داشت که چندی را در بالا گفتم ... به فیلم نمره سه میدهم یا همان 1.5 ستاره ...
    سهیل امیدوار (DarkAngel)
    من فیلم جدایی نادر از سیمین رو ندیدم ولی داستانش رو کاملا میدونم ولی نظری در مورد اون فیلم و اینکه گذشته نسبت به اون پیشرفت یا پسرفت محسوب میشه ندارم در هر صورت هر فیلم باید بصورت جداگانه و در جایگاه خودش در نظر گرفته بشه. اما هسته کارهای فرهادی تماما شامل یک خانواده با درگیری های بسیار زیاده و بعضا پیچیده هستش و گذشته هم از این امر مستنثنی نیستش. در گذشته ما شاهد چند خانواده ادغام شده در یک خانواده هستیم با مشکلاتی که همه در هم تنیده شدند و همین امر زندگی را برای اعضای خانواده سخت و دشوار کرده است.گذشته به نظر من به خوبی شخصیت های درگیر داستان را معرفی نمیکند. ما به درستی با شخصیت ها اشنا نمیشویم اصلا نمیدونیم شخصیت زن داستان دکتر هستش یا نسخه پیچ ساده دونستن این امر روی برخورد با شخصیت و تشخیص سطح فرهنگ تاثیر میذاره یا با شخصیت احمد و بقیه شخصیت ها شاید از نظر فرهادی اهمیتی ندارد که شخصی ها دارای چه سطح تحصیلات و فرهنگی هستند ( شایدم گفته باشه من اوایل فیلم رو ندیدم چون دیر رسیدم به سینما البته بعید میدونم گفته باشه) به جای آشنایی با شخصیت ها فقط به توده ای از مشکلات در هم پیچیده شده برخورد میکنیم که در انتها هم از هم باز نمیشوند و از نگاهی حتی پیچیده تر هم میشوند.
    اکثر سکانس ها بصورت نمای نزدیک گرفته شده که واقعا بعضی موارد روی اعصاب بیننده هستش. نمایی که از شهر نشون میده طوری هستش که ما به خرابه های شهر تهران نیز امیدوار بشیم و بگیم صد رحمت به خرابه های شهر خودمون. خونه ای که برای این خانواده انتخاب شده بیشتر شبیه به یک مغازه سمساری با اسباب و اثاثیه دست چندم هستش.
    با تمام این مسائل فیلم را میشود بدون خستگی تا انتها نمایش داد و منتظر بود که در سکانس بعدی چه اتفاقی می افتد دیالوگ های فیلم با اینکه روشن کننده تمام اتفاقات و صحنه های فیلم نیست ولی ببینده را درگیر داستان میکند هر چند میشد در مواردی بهتر عمل کرد.
    من از برداشت کلی که کردم میتونم این نتیجه رو بگیرم که سمیر در آخر خودش رو مصبب تمام بلاهایی که سر زنش اومده میدونه ولی شجاعت اعتراف کردن به این موضوع رو نداره و از طرفی هم با اینکه رفته با ماری چندان پشیمون نیستش کلا فرهادی داستانهای بینتیجه رو انگار دوست داره
    کلا امیدوارم دست از این فیلم های خانوادگی مشکل دارش برداره و بره دنبال یه سوژه دیگه. با این حال فیلم بدی نبود من 6 امتیاز میدم.
    احمد منادی (MoonCity)
    گذشته را دیدم... فیلمی خانوادگی با امضای خاص فرهادی در تک‌تک لحظات آن؛ از نظر بنده فرهادی کارگردان خوش فکر و ستودنی است که از توانایی‌های خود استفاده کافی را نمیبرد، و تکرار مکررات او بسیار آزاد دهنده شده است. موضوعی تکراری در قالب‌های مختلف و اینبار در فرهنگی متفاوت در کشوری دیگر؛ تا جایی که بنده حضور ذهن دارم "چهارشنبه‌سوری"، "درباره الی"، "یک جدایی" و اکنون "گذشته" وجه مشترک مشخصی دارند؛ ارتباط چند خانواده و گره‌های پیچیده در داستان و تاثیر دروغ‌های ریز و درشت بر این خانواده‌ها.

    در بسیاری از لحظاتی که در حال تماشای فیلم بودم احساس میکردم که "جدایی نادر از سیمین" را در یک قالب دیگر در حال نظاره هستم؛ موضوعی بسیار مشابه و اینبار بعد از طلاق...

    در حالی که معتقدم "گذشته" از بسیاری از فیلم‌های حال حاضر در سینمای ایران یک سر و گردن بالاتر است؛ اما برای فرهادی یک شکست محسوب میشود. شکستی که امیدوارم تبدیل به نقطه پیشرفتی برای فرهادی شود.

    گذشته به لحاظ شخصیت پردازی بسیار ضعیف است، ما از احمد داستان هیچ نمیدانیم، او کیست؟، گذشته او چیست؟، در این 4 سال در ایران چه کرده است و و و... این موضوع در مورد ماری نیز وجود دارد، البته کمی کمرنگ‌تر.

    موسیقی متن و طراحی صحنه نیز از نقاط ضعف دیگر فیلم است، صحنه‌ای که بسیار برای من تعجب انگیز بود طراحی میز صبحانه بود که بسیار مصنوعی به نظر می‌آمد، همینطور طراحی آشپزخانه و...

    در مورد بازی نیز بجز بازی برنیس بژو باقی بازی‌ها چنگی به دل نمیزد، حتی علی مصفا نیز علی مصفای همیشگی نبود.

    در مجموع به نظر بنده فیلم کشش لازم برای مخاطب را ایجاد و بیننده را مشتاق به دیدن ادامه داستان میکرد، بنده با وجود اینکه انتظار بسیار بیشتری از ساخته جدید فرهادی داشتم اما شجاعت وی را برای پای گذاشتن در یک فرهنگ بیگانه و ساخت فیلمی در سطح سینمای جهان می‌ستایم.

    امتیاز بنده به فیلم 7 می‌باشد، به امید اینکه فرهادی از حصار داستانی که به دور خود ساخته است خارج شود.
    علی معصومی (Ali)
    نام: 0.5.png نمایش: 622 اندازه: 3.3 کیلو بایت
    گذشته، جدیدترین ساخته کارگردان تحسین شده ایرانی، ضعیف ترین کار در کارنامه حرفه ای اوست.

    مهمترین و کلی ترین ضعف گذشته در تعریف مختصات فضا و زمان است. در فیلم جدید فرهادی خبری از فضای متأثر از میزانسن دقیق نیست. شخصیت ها، مکان ها، فضا، رفتار و روابط کاراکترها هارمونی نداشته و تبدیل به جهان و زندگی نمی شود.
    در نگاهی دیگر باید گفت که این ضعف کلی، متأثر از ساختار ضعیف فیلمنامه است که از هنرمندی که پیش از آنکه کارگردان باشد، یک فیلمنامه نویس است، بسیار بعید به نظر می رسد. بیننده با داستان خرده پی رنگی روبرو است که از تعداد زیادی گره تشکیل شده است. هر چه زمان فیلم بالاتر می رود حلقه ها (گره ها) به هم متصل می شوند و البته تعداد زیادی حلقه جدید تولید می شود و این سیکل همچنان و تا پایان ادامه دارد. من به این نوع فیلمنامه می گویم داستان بی هدف و بدون انتها، یعنی شما هر مقدار که بخواهید می توانید به این حلقه ها اضافه کنید بدون آنکه تغییری در شخصیت ها، نگرش ها، دیدها، افراد و داستان پدید آید. نکته اصلی و ضعف فیلمنامه هم آن است که تمامی حلقه ها و داستان ها و گره ها،‌ کششی در فیلم ایجاد نمی کند و اساسا تفاوتی ندارد که فیلم در دقیقه 30 پایان یابد یا دقیقه 90 و حتی بعد از سه ساعت... داستانی وجود ندارد که پایانی بشود بر آن متصور بود. اصولا مشکلی وجود ندارد،‌ دغدغه ای نیست، هر کس به خود مشغول است. دنیایی بوجود نیامده که انسان ها و روابط در آن شکل بگیرند. گذشته بمانند یک ماز بدون راه خروج است که هیچگونه جذابیتی چه بلحاظ بصری و چه بلحاظ فنی ندارد. بدین دلیل زمان فیلم طولانی به نظر می رسد، گره ها کمکی به پیشبرد داستان نمی کنند و در نهایت و با یک پایان باز، تماشاگر در میابد که اصولا کارگردان در بیان هدف و نظر خود الکن بوده و بیننده در نهایت شاهد کاریکاتوری از شخصیت ها، روابط و حوادث خواهد بود.

    این یادداشت قسمتی از نقدی بر فیلم اخیر اصغر فرهادی بود که بدلیل مفصل شدن بحث تنها قسمت ابتدایی در اینجا قرار گرفت. بحث تفضیلی، فنی و دقیق‌تر به زودی منتشر خواهد شد.

    جدول ارزشگذارى

    فرخ فرمان سروش ممدوحی سهیل امیدوار احمد منادی علی معصومی ستاره نهایی نمره نهایی (از 10)
    4.2



    © 2013 by CinemaCenter. All rights reserved



    FFKIA, Ali_Silent-Killer, The Pianist و 9 کاربر دیگر به این پست علاقمند بوده اند.



  2. # ADS
     

  3. #2
    گاهی آدمی در 20 سالگی میمیرد ولی در 70 سالگی به خاک سپرده می شود...
    LuCiFer آواتار ها
    وضعیت : LuCiFer آنلاین نیست.
    تاریخ عضویت : Nov 2012
    محل سکونت : 021
    نوشته ها : 1,943
    سپاس ها : 2,716
    سپاس شده 7,602 در 1,714 پست
    یاد شده
    در 9 پست
    تگ شده
    در 338 تاپیک

    پاسخ : Mwr.35- ارزشگذاری فیلـــم: گذشته (2013)

    نقل قول نوشته اصلی توسط ali نمایش پست ها
    گذشته، جدیدترین ساخته کارگردان تحسین شده ایرانی، ضعیف ترین کار در کارنامه حرفه ای اوست.
    خیلی منتظر بودم این جمله رو از یه اَهلِ فن بشنوم چه کسی بهتر از مدیر گروه ارزش گذاری...
    جالبِ وقتی من تایپیک نظر مسعود فراستی من باب گذشته رو زدم خیلی از دوستان اتفاق نظر داشتن که حرف های مسعود فراستی از روی همه چیزِ(عقده و کینه و...)الی سینما(علمی)
    همه ی دوستان تحت تاثیر جدائی نادر از سیمین منتظر یه اثر چشمگیر دیگه بودن ولی مثل اینکه گذشته آش دهن سوزی نبود و مثل یه طبل تو خالی عمل کرد
    دیگه اینجا مسعود فراستی نیست که این حرف رو بزنه خود دوستان گروه ارزش گذاری هر کدوم بنحوی این مطلب رو اِدا کردن

    هــــــــی...


    پ.ن:یه موضوع جالب تر:هنوز که هنوزِ گذشته ریت بالای 8رو تو imdbداره(8.3) ولی تو ارزش گذاری 4.3(حتی از متوسط هم یکچیزی کم تر) آیا هنوزم که هنوزِ نمیشه گفت بعضی از دوستان بصورت کاملا افراطی به گذتشه ریت دادن!! تا با احتساب 4140رای این فیلم ریت 8.3 رو کسب کنه!!
    The Pianist به این پست علاقمند بوده است.
    براي ملتي كه سردشان است

    باريدن برف

    اصلا اتفاق رمانتيكي نيست


    ايلهان برك

  4. 4 کاربر از پست مفید LuCiFer سپاس کرده اند .


  5. #3
    تنها ترین سردار
    ♚ReZa__SoLtAn♚ آواتار ها
    وضعیت : ♚ReZa__SoLtAn♚ آنلاین نیست.
    تاریخ عضویت : May 2012
    محل سکونت : تهران
    نوشته ها : 493
    سپاس ها : 1,523
    سپاس شده 1,054 در 422 پست
    یاد شده
    در 0 پست
    تگ شده
    در 640 تاپیک

    پاسخ : Mwr.35- ارزشگذاری فیلـــم: گذشته (2013)

    نقل قول نوشته اصلی توسط LuCiFer نمایش پست ها
    گذشته، جدیدترین ساخته کارگردان تحسین شده ایرانی، ضعیف ترین کار در کارنامه حرفه ای اوست.
    خیلی منتظر بودم این جمله رو از یه اَهلِ فن بشنوم
    این جمله رو اولین بار من استفاده کردم چون فنی نبود کسی توجه نکرد بهش



    نقل قول نوشته اصلی توسط Ali نمایش پست ها
    تفاوتی ندارد که فیلم در دقیقه 30 پایان یابد یا دقیقه 90 و حتی بعد از سه ساعت... داستانی وجود ندارد که پایانی بشود بر آن متصور بود. اصولا مشکلی وجود ندارد،‌ دغدغه ای نیست، هر کس به خود مشغول است
    کلِ صحبت های دوستان یه طرف و این دوتا جمله یه طرف

    و خوشحالم که یکی از نکاتِ مثبت ارزشگذاری و شاید مثبت ترین نقطه قوتِ اون این هستش که کسی کاری نداره فیلم رو کی ساخته و دیگران دربارش چی گفتن و نظر خودشون رو میدن

    تشکر و امیدوارم که به زودی یه تحلیل کامل و جامع نوشته بشه برای این فیلم و استفاده کنیم
    The Pianist و LuCiFer به این پست علاقمند بوده اند.

  6. 2 کاربر از پست مفید ♚ReZa__SoLtAn♚ سپاس کرده اند .


  7. #4
    ایــستاده مــردن ..
    ADoLF آواتار ها
    وضعیت : ADoLF آنلاین نیست.
    تاریخ عضویت : Jul 2010
    محل سکونت : Tehran
    نوشته ها : 1,539
    سپاس ها : 3,447
    سپاس شده 2,143 در 951 پست
    یاد شده
    در 5 پست
    تگ شده
    در 486 تاپیک

    پاسخ : Mwr.35- ارزشگذاری فیلـــم: گذشته (2013)

    سلام ..
    دوستان یه نظری داشتم، یه لحظه تصور کنید که تا به حال فیلمی از اصغر فرهادی ندیدید
    او اسکار نگرفته، فیلم جدایی در ایران میلیاردی نفروخته و گذشته اولین فیلم اوست.
    ببرنیس بژو، بازیگری در حد اسکار رو و فیلمش داره
    رفته توی یه فرهنگ دیگه و به عنوان غریبه یک فیلم ساخته
    بازیگرش تو جشواره کن جایزه گرفته
    فیلمش هم تو اروپا هم تو ایران فروش خیلی خوبی داشته
    منتقدین و بزرگان سینما همچون اسپیلبرگ از ساخته تو تعریف کردند
    و ...
    حالا فکر میکنید که گذشته چطور است ؟!
    فکر میکنید جایگاه گذشته در سینمای ما کجاست ؟!
    فکر میکنید جایگاه فرهادی به عنوان بهترین کارگردان حال حاضر سینمای ما کجاست ؟!
    فکر میکنید ما نهایتا چند فیلم بین المللی دیگه مثل گذشته خواهیم داشت ؟!
    فکر میکنید ارزش فیلم در مقابل فیلم های امروز سینمای ما کجاست ؟!
    فکر میکنید در این سینمای به گل نشسته، گذشته چطور بود ؟!
    فکر میکنید چه کسی به جز فرهادی جرات و شایستگی ساخت فیلمی با هزینه یه کشور دیگه رو داره ؟
    فکر میکنید چند فیلم دیگه در حد رقابت در عنوان بهترین فیلم جشواره کن خواهیم داشت ؟!
    فکر میکنید کدام بازیگر ما به جز کمک فرهادی، مانند علی مصفا جهانی خواهند شد ؟!
    فکر میکنید ما دیگر با چه فیلمی در سینمای جهان شناخته خواهیم شد ؟!
    و ده ها سوال دیگه ..
    میخوام این مطلب رو بگم که با نظر اکثر دوستان ارزشگذاری موافقم.
    این فیلم یجورایی یکی از ضعیف ترین فیلم های فرهادی بود.
    خیلی جای کار بیشتری داشت .. یه رونده تکراری رو شاهد بودیم.
    و خیلی ایرادات فنی و غیر فنی دیگه که دوستان هم بهش اشاره کردند.
    اما سوال بزرگ من اینجاست، آیا جایگاه فیلم رو در سینمای ما درک میکنید ؟!!
    با تمام فاکتور هایی که در بالا بهش اشاره کردم، در این سینمای ما، کدام فیلم رو مانند گذشته سراغ دارید ؟!
    درسته گذشته به نسبت ساخته های قبلی فرهادی ضعیف بود.
    ولی ارزش های جانبی ای که فیلم برای سینمای ما به ارمغان آورد، باعث میشه که من به شخصه از ضعف های فیلم چشم پوشی کنم.
    ایراد کار اینجاست که این فیلم با برچسب فرهادی دیده میشه
    ما از ابتدا به دنبال یک درام خانوادگی هستیم .. و چون نسبت به فیلم های قبلی او میسنجیم، این فیلم رو خیلی ضعیف توصیف میکنیم.
    ولی فکر میکنید یک بیننده یا منتقد خارجی که با آثار قبلی فرهادی آشنا نیست
    وقتی گذشته رو ببینه، چه نظری میده ؟!
    وقتی چیزی رو نداره که باهاش فرهادی رو بسنجه ..
    وقتی هیچ دیدی نسبت به سینمای ایران نداره، ارزیابیش از یک بازیگر و فیلمبردار و فیلمنامه نویس و کارگردان ایرانی چطوری خواهد بود ؟!
    این ارزش های جانبی فیلم هست که به نظرم باعث میشه این فیلم رو شاید در قسمت فنی معمولی بدونم
    ولی در کـــــــل خیلی خوب تلقی کنم.
    در کل باید بگم که
    گذشته در برابر فیلم های قبلی فرهادی، ضعیف بود.
    گذشته در برابر فیلم های امروز سینمای ما، خوب بود.
    گذشته در برابر جایگاه سینمای ما، عالــــــي بود.
    مرسی



    بعدا نوشت : یه پیشنهاد هم دارم .. یک بار دیگه فیلم رو تماشا کنید ولی اصلا خاطره فرهادی و فیلم هاش رو از ذهنتون بیرون کنید.
    حالا ببینید تو نظرتون در مورد فیلم تغییری حاصل شده یا نه ؟
    واکنش های مختلفی رو با این تکنیک دیدم.
    بعضی همون نظر قبلی رو داشتن و بعضی واقعا جایگاه فیلم رو درک کردن
    ویرایش توسط ADoLF : 07-22-2013 در ساعت 04:38
    Anti Trust, dr sara, The Original و 2 کاربر دیگر به این پست علاقمند بوده اند.

    آنان که میفهمند عذاب میکشند
    و آنان که نمیفهمند عذاب میدهند


  8. 10 کاربر از پست مفید ADoLF سپاس کرده اند .


  9. #5
    هر نتی که از عشق بگوید، زیباست... حالا سمفونی پنجم بتهون باشد یا زنگ تلفنی که در انتظار صدای توست...
    Parnian آواتار ها
    وضعیت : Parnian آنلاین نیست.
    تاریخ عضویت : Aug 2010
    نوشته ها : 1,879
    سپاس ها : 4,267
    سپاس شده 4,229 در 1,374 پست
    یاد شده
    در 4 پست
    تگ شده
    در 522 تاپیک

    پاسخ : Mwr.35- ارزشگذاری فیلـــم: گذشته (2013)

    تماشای گذشته من رو از فرهادی ناامید کرد.
    وقتی فیلم جدایی اکران شد، به شدت عجله داشتم تا کار جدید کارگردان درباره الی و چهارشنبه سوری و ... رو ببینم ولی خب...
    گذشته رو هم دوست داشتم ببینم تا ببینم کارگردان اسکاری ایران چه کرده.
    وقتی فیلم رو دیدم احساس کردم فرهادی عادت کرده مدام خودش رو تکرار کنه منتهی هر بار در سطحی پایین تر. انگار که فرهادی یه داستان و یا طرحی از یه داستان تو ذهنشه که مدام اون رو با رنگ و لعاب های مختلف تکرار می کنه و هر بار هم گنگ تر و نامفهوم تر و دل ناچسب تر!
    گذشته از نظر من فیلمی بود خیلی سردرگم. داستان واضح و مشخصی نداشت. اطلاعات خاصی در طول فیلم نمیده و تا انتهای فیلم چیزی به دانسته هامون اضافه نمیشه.
    من لوکیشن هاش رو دوست نداشتم. به قول سهیل انگار خونه اشون شبیه سمساری بود. حالا شهر هم که بماند.
    بازی ها بد نبود ولی اینقدری هم نبود که بقیه ضعف های فیلم رو کم رنگ کنه.
    داستانش از نظر من انسجام نداشت و خیلی از شاخه ای به شاخه ای و از مشکلی به مشکلی می پرید. برای همین به نظر من فیلم به شدت خسته کننده بود و کشش لازم رو نداشت از نظر من.
    نحوه فیلمبرداریش هم تو خیلی از صحنه ها عذاب آور بود.

    من به این فیلم 1.5 ستاره میدم.
    LuCiFer به این پست علاقمند بوده است.




  10. 5 کاربر از پست مفید Parnian سپاس کرده اند .


  11. #6
    ناگهان، چقدر زود دیر می‌شود...!
    F-Gladiator آواتار ها
    وضعیت : F-Gladiator آنلاین نیست.
    تاریخ عضویت : Jun 2012
    محل سکونت : کرج
    سن: 28
    نوشته ها : 1,244
    سپاس ها : 2,798
    سپاس شده 5,029 در 1,118 پست
    یاد شده
    در 44 پست
    تگ شده
    در 834 تاپیک

    پاسخ : Mwr.35- ارزشگذاری فیلـــم: گذشته (2013)

    نقل قول نوشته اصلی توسط LuCiFer نمایش پست ها
    جالبِ وقتی من تایپیک نظر مسعود فراستی من باب گذشته رو زدم خیلی از دوستان اتفاق نظر داشتن که حرف های مسعود فراستی از روی همه چیزِ(عقده و کینه و...)الی سینما(علمی)
    تو اون تاپیک بیشتر بحث و جدل‌ها سر لحن و گفتار آقا مسعود بود تا نقدش به فیلم
    کسی با نقد درست حسابی با گفتاری زیبا مشکلی نداره
    نمونش هم راجر ایبرت مرحوم که بعضی فیلم‌هارو با خاک یکسان می‌کرد، ولی به خاطر گفتار حرفه‌ایش همه دوستش داشتن
    اگر آقای فراستی این لحن مغرضانه رو کنار بزاره، نیمی از مشکل اهالی سینما باهاش حل می‌شه

    با تشکر
    The Pianist و Seyyedalif به این پست علاقمند بوده اند.


    پای همه گلدسته‌ها دوباره اعدام صدا
    دوباره مرگ گل سرخ، دوباره‌ها دوباره‌ها
    حریق سبز جنگلا به دست کبریت جنون
    از کاشی‌های آبیمون سر زده فواره خون


  12. 3 کاربر از پست مفید F-Gladiator سپاس کرده اند .


  13. #7
    گاهی آدمی در 20 سالگی میمیرد ولی در 70 سالگی به خاک سپرده می شود...
    LuCiFer آواتار ها
    وضعیت : LuCiFer آنلاین نیست.
    تاریخ عضویت : Nov 2012
    محل سکونت : 021
    نوشته ها : 1,943
    سپاس ها : 2,716
    سپاس شده 7,602 در 1,714 پست
    یاد شده
    در 9 پست
    تگ شده
    در 338 تاپیک

    پاسخ : Mwr.35- ارزشگذاری فیلـــم: گذشته (2013)

    نقل قول نوشته اصلی توسط Parnian نمایش پست ها
    تماشای گذشته من رو از فرهادی ناامید کرد.
    وقتی فیلم جدایی اکران شد، به شدت عجله داشتم تا کار جدید کارگردان درباره الی و چهارشنبه سوری و ... رو ببینم ولی خب...
    گذشته رو هم دوست داشتم ببینم تا ببینم کارگردان اسکاری ایران چه کرده.
    وقتی فیلم رو دیدم احساس کردم فرهادی عادت کرده مدام خودش رو تکرار کنه منتهی هر بار در سطحی پایین تر. انگار که فرهادی یه داستان و یا طرحی از یه داستان تو ذهنشه که مدام اون رو با رنگ و لعاب های مختلف تکرار می کنه و هر بار هم گنگ تر و نامفهوم تر و دل ناچسب تر!
    گذشته از نظر من فیلمی بود خیلی سردرگم. داستان واضح و مشخصی نداشت. اطلاعات خاصی در طول فیلم نمیده و تا انتهای فیلم چیزی به دانسته هامون اضافه نمیشه.
    من لوکیشن هاش رو دوست نداشتم. به قول سهیل انگار خونه اشون شبیه سمساری بود. حالا شهر هم که بماند.
    بازی ها بد نبود ولی اینقدری هم نبود که بقیه ضعف های فیلم رو کم رنگ کنه.
    داستانش از نظر من انسجام نداشت و خیلی از شاخه ای به شاخه ای و از مشکلی به مشکلی می پرید. برای همین به نظر من فیلم به شدت خسته کننده بود و کشش لازم رو نداشت از نظر من.
    نحوه فیلمبرداریش هم تو خیلی از صحنه ها عذاب آور بود.

    من به این فیلم 1.5 ستاره میدم.
    واقعا لذت بردم از خوندن این پست...
    چقدر خوبِ که موقع بیان نظر منطقی باشیم و احساست رو بزاریم کنار حتی به اندازه زمان ارسال یک پست

    براي ملتي كه سردشان است

    باريدن برف

    اصلا اتفاق رمانتيكي نيست


    ايلهان برك

  14. 2 کاربر از پست مفید LuCiFer سپاس کرده اند .


  15. #8
    ایــستاده مــردن ..
    ADoLF آواتار ها
    وضعیت : ADoLF آنلاین نیست.
    تاریخ عضویت : Jul 2010
    محل سکونت : Tehran
    نوشته ها : 1,539
    سپاس ها : 3,447
    سپاس شده 2,143 در 951 پست
    یاد شده
    در 5 پست
    تگ شده
    در 486 تاپیک

    پاسخ : Mwr.35- ارزشگذاری فیلـــم: گذشته (2013)

    سلام ..
    امروز از صبح نشستم و ماهنامه فیلم ـه جدید رو خوندم.
    خیلی لذت بردم ..
    ولی اومدم بگم که یکسری نقد های بسیار بسیار عالی در مورد این فیلم رو
    یک سری از منتقدین معروف و غیر معروف نوشتن که خوندنش رو به همگان توصیه میکنم.
    اگر میخواید یک نقد منصفانه بخونید البته !
    چون مانند بعضی نه غرض ورزی شخصی داره، نه مثل کسی چشم بسته تغریف میکنه
    در ضمن مصاحبه اختصاصی با فرهادی و محمود کلاری هم ضمیمه شده !
    مرسی
    Siyahrag, Anti Trust و The Original به این پست علاقمند بوده اند.

    آنان که میفهمند عذاب میکشند
    و آنان که نمیفهمند عذاب میدهند


  16. 7 کاربر از پست مفید ADoLF سپاس کرده اند .


  17. #9
    P_Knight آواتار ها
    وضعیت : P_Knight آنلاین نیست.
    تاریخ عضویت : Aug 2012
    نوشته ها : 294
    سپاس ها : 491
    سپاس شده 435 در 226 پست
    یاد شده
    در 1 پست
    تگ شده
    در 316 تاپیک

    پاسخ : Mwr.35- ارزشگذاری فیلـــم: گذشته (2013)

    بالاخره گذشته به دهکده (!) ما هم رسید و دیروز رفتیم دیدیم.راستش را بخواهید نقدهای فارسی منتشر شده به این فیلم چنان منو مایوس کرده بود که حتی حوصله ی دیدن فیلم رو نداشتم.وقتی دوستام دیروز با شوق و هیجان زنگ زدن گفتن بیا بریم گذشته رو ببینیم هیچ هیجانی نداشتم.باور کنین اصلا نمیخواستم ببینمش ولی در نهایت به خاطر اصرار دوستان راضی به دیدنش شدم.باید بگم که هنوز نصفی از فیلم نگذشته بود که کاملا به خاطر ذهنیتم شرمنده شدم!راستش را بخواهید انتظار یک فاجعه رو داشتم!در عوض با یک فیلم کاملا مطابق با استاندارد های جهانی روبرو شدم.
    بعد فیلم تو نت گشتی کردم و دیدم اکثریت غالب نقدهای منفی مال منتقدان ایرانیه و نقدهای خارجی اکثر مثبتن.حتی چند نقد معتبر جهانی هم از فیلم تعریف کرده بودند.بازم به نظرم در گذشته پدیده ای به نام جوگیری از نوعی ایرانیشو شاهد بودیم.همان مساله ای که سر جدایی و آرگو هم اومده بود.البته در ایران مردم یع عدن.عده ای کاملا غیرحرفه ای که علی رغم این که نه اصلا از جدایی خوششون اومده و نه گذشته همش از فرهادی تعریف میکنن و هی میگن باعث افتخاره و میرن تو آی ام دی بی به فیلماش 10 میدن و کارایی از این قبیل.این گروه بازم میگن گذشته شاهکاره درحالکیه به سختی فیلم رو دو ساعت در سینما تحمل کردن!ولی نظر این افراد مهم نیست.نظر منتقدان مهمه.به عقیده ی شخصی من در مورد این فیلم اندکی غرض شخصی در تصمیم گریری منتقدان ایرانی تاثیر گذاشته.یعنی منتقدان ایرانی قبل از آمدن فیلم هم انتظار میکشیدن به فیلم حمله کنن!
    به نظر من جدایی به اصطلاح overrated بود و گذشته هم هرطو فکر میکنم underrated.یکی از ایرادایی که واسه فیلم میگیرن روند کند و خسته کنندشه.به نظر من در سینمای حرفه ای خسته کننده بودن ایراد خاصی نیست.چون ما در فیلمای سطح بالا چنان فیلمایی داریم که عالی رغم سطح فنی بسیار بالا خسته کننده ان.بهترین نمونش فیلمای تارکوفسکیه که امکان نداهر بیننده ای که تحربه ای با سینما نداره تا آخر فیبلمشو تحمل کنه ولی آیا تارکوفسکی اسطوره ی سینما نیست؟
    گذشته قطعا یک فیلم زیباست.حتی به نظر من شایستگی نامزدی سه اسکار بهترین فیلم خارجی زبان و بهترین فیلم نامه ی غیراقتباسی و بهترین هنرپیشه ی نقش اول زن رو داره ولی خودم اعتراف میکنم که شایستگی بردن هیچکدومو نداره!
    واقعا گذشته چه چیزی کمتر از عشق هانکه داشت؟با توجه به این که عشق کار کارگردان پرسابقه ای مثل هانکه هست ولی گذشته مال کارگدانی جوان ایرانی به نام فرهادی.

    ولی من میخواستم به انی نکته اشاره کنم که جناب سهیل هم اشاره کرد.واقعا گذشته در سینمای ایران در چه سطحی است؟؟؟؟این رو با اطمینان و با هیچ تعصبی میگم که گذشته در آشفته بازار سینما ی ایران یک شاهکاره.گذشته بسیار بسیار فغراتر از استاندارد های سینمای ایرانه.به نظرتون مناسب نیست که اندکی ازش تجلیل و قدردانی کنیم؟به نظرتون واقعا افرادی مثل فرهادی برای ایران گنجینه نیستند؟؟؟؟ای کاش یک بار هم منتقدانمون به خاطر سینمای ایران به فرهادی میگفتند:فرهادی مچکریم...
    Siyahrag, Anti Trust و Mr.World.Wide به این پست علاقمند بوده اند.

  18. 7 کاربر از پست مفید P_Knight سپاس کرده اند .


  19. #10
    DeAd SpirO آواتار ها
    وضعیت : DeAd SpirO آنلاین نیست.
    تاریخ عضویت : Aug 2011
    محل سکونت : یزد
    سن: 25
    نوشته ها : 69
    سپاس ها : 63
    سپاس شده 324 در 54 پست
    یاد شده
    در 0 پست
    تگ شده
    در 474 تاپیک

    پاسخ : Mwr.35- ارزشگذاری فیلـــم: گذشته (2013)

    متاسفانه فیلم هیچ حرفی برای گفتن نداشت.چیزی نبود در حد فرهادی و کسی که جدایی و درباره ی الی رو ساخته...چیزی که توی فیلم موج میزد فضای ساکت و سرد و همیشگی فرهادی بود که به شدت دیگه تکراری شده!انتخاب نیمه ی تاریک و خاموش و بی روح و مرده ی فرانسه صرفا برای ایجاد کردن همین فضای تکراری فرهادی بود که به نظرم بزرگترین اشتباهش بود...هیچ نیازی نبود برای اینکه این فضای زجر اورشو دوباره بخواد بسازه حتما تمام شرایط محیطی رو با اون هماهنگ کنه!یه فیلم خیلی طولانی و کسل کننده با دیالوگ های خیلی کم و سطحی که متاسفانه کاراکتر ها هم زیادن و هم خیلی خیلی بد و دیر معرفی میشن.شروع فیلم واقعا نا امید کننده بود و میتونست خیلی بهتر شروع بشه.کاراکتر ها یا مغموم هستن بی خودی یا عصبی هستن بی خودی تر!!! برنیس بژو و اون پسر مو فرفری تنها دو بازیگر خوب فیلم یا بهتره بگم تنها بازیگرای فیلم بودن که میشه گفت بازیگر بودن واقعا!ولی قالب بازیشون کاملا مصنوعی بود و انگار بهشون وحی و الهام شده بود که حتما باید سرد بازی کنین و غمگین و عصبی باشین!عصبیت برنیس بژو خیلی سعی شد در قالب زندگی چارچوب بندی بشه و طوری جلوه بدنش که انگار زن هایی با چنین شرایط تو زندگی واقعیشون دقیقا همین عصبیت ها رو دارن!اما این عصبیت ها کاملا نمادین و مصنوعی بود و به قدری در فیلم زیاد میشد که دیگه شورش رو در می آورد!به طوری که میشه گفت کاراکترای فیلم از کوچیک و بزرگ گرفته تا زن و مرد یا روانی اند یا افسرده!حتی مردم شهر هم ساکت و سرد و مرده هستن که این یکنواختی کاراکتر و داستان و دیالوگ و شهر واقعا زجر میداد مخاطبو اونم برای این مدت زمان طولانی فیلم!
    داستان ابدا قوی نیست.ارزش داستانی نداره.داستان و فیلم نامه ی جدایی و درباره ی الی کجا و این کجا!
    هسته ی داستان در مورد گذشته هست.گذشته ی یک مرگ یک خودکشی یا یک قتل حتی! داستان در مورد علت مرگ همسر سابق کسی هست که خودش در اواسط داستان تقریبا دیالوگ های مهم و اساسیشو میگه و به مخاطب شناسونده میشه که این واقعا افتضاحه!نیمه ی اول داستان صرفا نشون دادن عصبیت برنیس بود و مشکلات عاطفی بقیه و فضای سرد خانواده و شهر!نیمه ی داستان تازه شخصیت ها کمی معرفی شدند به مخاطب و تازه داستان کم رنگ و کم ریشه ی فیلم مشخص شد که باز هم چنین داستانی هرگز ارزش این همه وقت صرف کردن نداشت!
    در کل باید بگم مسئله ی سرد نشون دادن فضای فیلم که برای فرهادی عادت شده و همچنین نمایش مسائل تلخ خانوادگی و تلاق و .... دیگه کم کم داره برای فیلم های فرهادی تبدیل به یه سرطان ازار دهنده میشه!
    "گذشته" فرهادی یه پس رفت شدید و ناجور بود برای این شخصیت!
    تنها چیزی که میتونم بگم اینه که فرهادی بعد از موفقیت جهانی سابقش به قدری جو گیر شده که هم خودشو گم کرده و هم راهشو!
    فرهادی فقط در این فیلم گویا خواسته صرفا با اوردن بازیگرای فرانسوی و ساخت فیلم در خارج از کشور,گویا فقط یه سری سکانس و صحنه رو ازادانه و بدون دردسر و محدودیت بسازه که توی ایران جزو چیزهای ممنوعه هست.مثل گرفتن دست زن و مرد,بوسیدن-سشوار کردن موهای لخت زن و...!شاید بشه گفت فیلم یه نوع عقده گشایی بود برای فرهادی تا با ساختن این فیلم صحنه ها و سکانس هایی که ارزوشو داشته بسازه و فیلمشو دراماتیک و رمانتیک و واقع گرایانه تر نشون بده رو جا سازی کنه که در این زمینه هرچند موفق شد اما فیلم نه داستان محکم و مهم داره و نه دیگه فضای فیلم مثل سایر اثارش خاص و دلچسب هست!
    فیلم کاملا یه پس رفت بود برای فرهادی و نیمه های فیلم اکثرا میگفتند چرا فیلم تموم نمیشه؟!

    به این فیلم امتیاز 1 ستاره میدم!

    تحلیل و بررسی فیلم هم در حال نوشتنش هستم که زودی توسط گروه تحلیل همین سایت عرضه میشه.


    ممنون.

  20. 3 کاربر از پست مفید DeAd SpirO سپاس کرده اند .


صفحه 1 از 3 123 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. پاسخ ها: 6
    آخرين نوشته: 09-08-2013, 13:38
  2. پاسخ ها: 1
    آخرين نوشته: 03-08-2013, 12:06
  3. اخبار اسکار 2013
    توسط ScarFace در انجمن آکادمی اسکار
    پاسخ ها: 175
    آخرين نوشته: 03-01-2013, 22:10
  4. •• برنده های گــلدن‌گلــوب 2013 مشخص گردید ••
    توسط MiSS SAYTA در انجمن گلدن گلوب
    پاسخ ها: 81
    آخرين نوشته: 01-21-2013, 19:25

کاربرانی که این تاپیک را مشاهده نموده اند: 0

There are no members to list at the moment.

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •