سلام مهمان گرامي؛

دوست عزیز ضمن عرض خیر مقدم، با توجه به این که شما به صورت مهمان به انجمن سینماسنتر وارد شده اید براي مشاهده تالار با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
مرجع تخصصی سئو سپهر صنعت سهند Navid Mirzaaghazadeh یادداشتی بر متروپل* فیلمِ مسعود کیمیایی

نمایش نتایج: از شماره 1 تا 2 , از مجموع 2

موضوع: یادداشتی بر متروپل* فیلمِ مسعود کیمیایی

  1. #1
    همه چیزی برای گفتن دارند اما کسی به حرف های دیگری گوش نمی دهد. . .
    amir_kubrick آواتار ها
    وضعیت : amir_kubrick آنلاین نیست.
    تاریخ عضویت : Sep 2013
    محل سکونت : فعلا پیش استنلی ساکنم تا ببینم چی میشه
    سن: 22
    نوشته ها : 133
    سپاس ها : 408
    سپاس شده 422 در 113 پست
    یاد شده
    در 0 پست
    تگ شده
    در 26 تاپیک

    یادداشتی بر متروپل* فیلمِ مسعود کیمیایی

    اطلاعات فیلم
    تهیه کنندگان:مسعو کیمیایی
    کارگردان : مسعود کیمیایی
    نویسنده :
    مسعود کیمیایی،عبدالرضا منجزی
    ژانر: اجتماعی
    موسیقی:بهزاد عبدی
    مدیر فیلمبرداری:علیرضا زرین دست
    زمان فیلم: 88دقیقه
    کشور سازنده: ایران

    بازیگران
    مهناز افشار
    محمدرضا فروتن
    پولاد کیمیایی
    شقایق فراهانی
    تینا پاکروان
    اکبرمعززی
    سحر دولتشاهی
    ساعد سهیلی
    یوسف مرادیان

    یادداشتی بر فیلم متروپل

    منتقد:(امیرحسین نظری)Amir_Kubrick


    یک شب در سینما متروپل . . .

    متروپل مسعود کیمیایی از هر نظر اثری متفاوت در کارنامه این هنرمند بزرگ سینمای ایران محسوب میشود.مسعود کیمیایی با قیصر و گوزن‌ها اوج گرفت و بسیاری معتقد اند پس از انقلاب،کیمیایی آثار چندان درخشانی خلق نکرده است.از جمله همین متروپل که در اعتراض ها را به کیمیایی به اوج رساند و تماشاگران جشنواره فجر اخیر،موقع نمایش فیلم در برج میلاد فیلم را با رفتار های ناشایست کوبیدند.اما به نظر من،متروپل این چنین هم که بعضی می گویند،افتضاح نیست.اتفاقاً از بسیاری از فیلم های سال های اخیر سر است.بسیاری از منتقدان در فیلم به دنبال منطق خاصی می گردند و چون آن را نمی یابند،فیلم بی منطق و فاقد داستان می داند.اما متروپل را نباید این گونه نقد کرد.بی منطقی جاری در فیلم فقط و فقط با جهان‌بینیِ خود کیمیایی منطقی جلوه می کند.به عنوان مثال چه نیاز است بدانیم که آن مزدور ها چگونه محلی که خاتون به آن پناه برده را پیدا می کنند؟.اصلاً فیلم قرار است داستان را از منظر آن مرد هایی که در باشگاه بیلیارد(سینما متروپل) هستند، روایت کند چون قهرمان های داستان این مرد ها هستند.

    شاید کسانی فکر کنند که متروپل رضا موتوری زنانه است و قهرمان آن خاتون(مهناز افشار) است اما باز هم مثل فیلم های قبلی کیمیایی،قهرمان این فیلم مردانی هستند از جنس آثار کیمیایی.آدم های کیمیایی فقط در این سینما می توانند نفس بکشند و خود حفظ کنند.آن ها با فیلم های کلاسیک اصیل آمریکایی بزرگ شده اند،همانند خود کیمیایی.مطمئنم عشقی که کیمیایی به سینمای اصیل کلاسیک دارد،همانندی در این مرز و بوم ندارد.این عشق به سینما در همه ی آثار او،به خصوص متروپل،قابل ردیابی است.از ارجاع به فیلم های دوران طلایی تاریخ سینما (همانند بیلیارد باز،جدا افتاده،شجاعان تنها هستند وجانی گیتار) گرفته تا ساعتی که تماشاگر را یاد ماجرای نیمروز می اندازد.کیمیایی یکی از عاشقان واقعی سینما است که اکنون دارد از طرفداران و دوستان قبلی اش ضربه می خورد.اگر پرویز نوری(که نمی دانم اکنون کجاست و مشغول چه کاری است)نوشته بر کار های تازه او بنویسد شاید کیمیایی کار را جدی تر بگیرد و دوباره رضا موتوری و قیصر و گوزنهایی دیگر خلق کند.

    باید اشاره کنم که تنها مشکل و ضعف اساسی که باعث این می شود که این فیلم چندان مورد توجه قرار نگیرد،فیلمنامه کم جان آن است.امیدوارم کیمیایی بیشتر وقت خود را بر روی داستان بگذارد و بعد به سراغ علاقه شخصی اش برود.البته او هنوز از نظر اجرای فیلم،سرپا است.هنوز هم می توانند قاب بندی ها و میزانسن هایی درجه یک به ما تحویل دهد.همیشه گفته ام که اگر فیلم کیمیایی مشکل داشته باشد،آن مشکل از کارگردانی نیست.نمونه اش متروپل که کارگردانی بسیار یک دست و حرفه ای دارد.بد نیست از موسیقی بهزاد عبدی هم بگویم که بسیار گوش نواز و زیباست که در واقع بازسازی موسیقی های فیلم های کلاسیک است.موسیقی متروپل هم جزو نقاط قوت آن است و بسیاری از ضعف های آن را پوشش داده است.امیدوارم کیمیایی بداند که هنوز طرفدارانی دارد که نا امیدش نخواهند کرد و حداقل مطمئن باشد که در زمان نمایش فیلم بعدی او در جشنواره،اثرش را هو نخواهند کرد!

  2. 3 کاربر از پست مفید amir_kubrick سپاس کرده اند .


  3. # ADS
     

  4. #2
    cmenbar آواتار ها
    وضعیت : cmenbar آنلاین نیست.
    تاریخ عضویت : Nov 2014
    نوشته ها : 6
    سپاس ها : 0
    سپاس شده 2 در 2 پست
    یاد شده
    در 0 پست
    تگ شده
    در 0 تاپیک

    پاسخ : یادداشتی بر متروپل* فیلمِ مسعود کیمیایی

    به نام خدایی که هنرمند است
    سلام علیکماخیراً فیلم سینمایی (متروپل) در شبکه خانگی توزیع شده است. به این بهانه نکات زیر در نقد محتوایی این فیلم تقدیم می‌شود.
    توضیح مختصر آنکه در اینجا قصد نقد سینمایی یک اثر نیست و این موضوع به جای خود و توسط متخصصین انجام می‎شود لیکن در این مجال شاخصه‎های مختلف محتوا را بیرون آورده و درباره آنها به بحث و بررسی می‎پردازیم. نقد محتوامحور به معنای غفلت از لزوم پرداخت هنرمندانه و مبتنی بر فنون سینمایی نیست بلکه در این جا تنها به محتوا پرداخته می‌شود.نام فیلم : متروپلنویسنده : عبدالرضا منجزی، مسعود کیمیاییکارگردان : مسعود کیمیاییبازیگران : مهناز افشار، محمدرضا فروتن، پولاد کیمیایی، شقایق فراهانی، سحر دولتشاهی، ساعد سهیلی، یوسف مرادیان، تینا پاکروانخلاصه داستان : یک زن جوان بیوه صاحب ارث شوهر مرحوم خود شده و عده‎ای که توسط همسر اول شوهر او اجیر شده‎اند به دنبال گرفتن پول و ثروت زن جوان هستند تا اینکه در جریان ربودن او تصادف می‎کنند و زن جوان فرار می‎کند و به سینمایی متروکه پناه می‎برد...و اما 7 نکته درباره محتوای این فیلم :1 - دلیل اصلی ساخت این فیلم را دلبستگی کارگردان به سینما و آزردگی خاطر او از خراب شدن یا تعطیلی سینماهای قدیمی تهران مانند متروپل باید دانست. این دلیل می‎تواند دستمایه‎ی ساخت یک فیلم هنرمندانه و قوی قرار گیرد اما متأسفانه این فیلم آنقدر شعاری و مصنوعی و یا ضعیف ساخته شده (مانند ادامه دادن بازی بیلیارد در شرایط بحرانی توسط فروتن و کیمیایی در سکانس ورود خاتون به باشگاه بیلیارد) که خود اثر ضدسینمایی محسوب می‎شود و اتفاقاً نه تنها سبب اشتیاق مردم به سینما بلکه به زده‎شدن آنها از سینما رفتن می‎انجامد.
    (نمایی از سینما متروپل قدیمی (رودکی) در خیابان لاله زار تهران)
    2 - در فیلم‎های قبلی آقای کیمیایی معمول نبوده که زنی قهرمان داستان باشد اما اینجا یک زن (مهناز افشار) قهرمان داستان است. قهرمانی که توسط همسر اول شوهرش (خیابانی و خلاف‎کار) معرفی می‎شود ولی چادری است و جالب‎تر آنکه در خانه‎ی خود شیشه‎های شبیه مشروب برای تزیین دکور استفاده می‎کند. اصرار برای به سر کردن چادر برای بازیگر این نقش با این تضادی که ذکر شد معلوم نیست!3 - متأسفانه در این فیلم هم مانند بسیاری فیلم‎های دیگر، سیگار مانند نقل و نبات استفاده می‎شود و از روشن کردن تا کشیدن آن کاملاً به نمایش درمی‎آید. از زنی که در ابتدای فیلم سیگار را به دهان خود نزدیک می‎کند گرفته تا شخصیت‎های به اصطلاح بامعرفت و لوطی که سیگار می‎کشند و حتی به خانمی غریبه و چادری به راحتی سیگار تعارف می‎کنند و یا معتقدند برای رفع خستگی ذهنی باید هوایی خورد و سیگاری کشید! بگذریم که سیگار کشیدن کاری حرام (به فتوای صریح آیت الله مکارم شیرازی، سایر مراجع هم تلویحاً حرمت آن را فتوا داده‎اند) است اما باید دانست که مجموع مرگ ناشی از سیگار در دنیا از مجموع مرگ ناشی از سه بیماری خطرناک ایدز، مالاریا و سل بیشتر است.
    4 - حجاب هم که ظاهراً به یک امر حاشیه‎ای تبدیل شده و قبح بدحجابی هم ریخته است! در این فیلم خانم چادری موهایش همانطور بیرون است که غیرچادری! همسایه زن قهرمان فیلم لباسی تنگ به تن دارد و دکمه لباس او باز است و گردن و بدن او نمایان. ناظرین وزارت ارشاد هم که قاعدتاً این چیزها را نمی‎بینند!!! یا اصلاً ممیزی هم چیز خوبی نیست!!! آرایش عجیب و غلیظ شقایق فراهانی (در نقش همسر اول) چه ارتباطی با شخصیت وی دارد و چه لزومی معلوم نیست! پزشک بیمارستان هم که قاعدتاً با آرایش و موهای بیرون از روسری نمایش داده می‎شود و شاید انتظار جامعه این است که هر چه انسان بیشتر درس می‎خواند باید از دستور خداوند بیشتر فاصله بگیرد؟! در صورتی که باید عکس این قضیه صادق باشد.
    5 - نادیده گرفتن نقش حمایتی پلیس و درمانگاه با گنجاندن دیالوگی مانند (چه خوب شد که به سینما پناه آوردید) از جمله اتفاقاتی است که در دفاع از سینما تعبیر می‏شود لیکن به دلیل جانمایی اشتباه جز تخریب ناشی از بددفاع کردن برای جایگاه سینما اثری ندارد. البته دیالوگ‎های دیگری هم در این فیلم به نظر آگاهانه گنجانده شده مانند (خدایا ازت ممنونم که آدمکش شدم ... کار قانون رو آسون کردم) که جای تأمل دارد.6 - سینماداری یک عشق است و برای اینکه چراغش روشن باشد سینما را باشگاه بیلیارد کردیم. این دیالوگی است که از زبان بازیگر در دفاع از سینما گفته می‎شود. اما در چند سکانس دیگر باشگاه بیلیارد به قمارخانه و بازیگران بیلیارد، قمارباز خطاب می‎شوند. حتی با تمسخر گفته می‏شود که بیلیاردبازها که این کار را قمار حساب نمی‎کنند. این تضاد محتوایی که دو روی یک سکه از یک بازی را نشان می‎دهد آن هم در محلی که قرار است فرهنگی باشد (سینما یا باشگاه ورزشی) چه چیزی را قرار است به مخاطب القاء کند؟7 - ازدواج دوم برای فرزنددار شدن که به (ماشین جوجه کشی) تعبیر می‎شود توهینی آشکار به زن قهرمان فیلم است. زنی که به راحتی معلوم نیست چرا از قهرمان در انتهای فیلم علیرغم این توهین به یک زن ذلیل دربرابر زن اول تبدیل می‌شود و حتی موضوع پول و ارث هم کنار می‎رود و لزوم آگاه کردن زن اول از این ازدواج، موضوع اصلی فیلم و سبب خاتمه یافتن بحث می‎گردد. به نظر می‎رسد در این فیلم دو موضوع به موازات هم پیش رفته که کارگردان نتوانسته در هیچکدام یک سیر منطقی را برای رساندن مفهوم و محتوای ذهنی خود در پیش بگیرد.والحمد لله رب العالمین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. حضور عباس کیارستمی در جشن تولد مسعود کیمیایی
    توسط Cussed در انجمن اخــــبار سیــــنمای ایــــران
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 08-02-2013, 18:23
  2. معرفی فیلم قیصر (اثری فراموش نشده از مسعود کیمیایی)
    توسط ScarFace در انجمن معـــرفی فیـــلم های ایـــرانی
    پاسخ ها: 1
    آخرين نوشته: 07-31-2013, 16:16
  3. سکانس ماندگاری از فیلم مسعود کیمیایی ...
    توسط MoonCity در انجمن اطـــلاعات سیـــنمای ایــــران
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 08-27-2012, 23:17
  4. نقد مسعود فراستی درباره جدایی نادر از سیمین
    توسط Don Corleone در انجمن اطـــلاعات سیـــنمای ایــــران
    پاسخ ها: 2
    آخرين نوشته: 06-11-2012, 16:32
  5. پاسخ ها: 2
    آخرين نوشته: 05-16-2011, 12:32

کاربرانی که این تاپیک را مشاهده نموده اند: 0

There are no members to list at the moment.

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •