سلام مهمان گرامي؛

دوست عزیز ضمن عرض خیر مقدم، با توجه به این که شما به صورت مهمان به انجمن سینماسنتر وارد شده اید براي مشاهده تالار با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
مرجع تخصصی سئو سپهر صنعت سهند Navid Mirzaaghazadeh نگاهی به زندگی و آثار راینر ورنر فاسبیندر

نمایش نتایج: از شماره 1 تا 6 , از مجموع 6
نمایش شاخه ای19علاقمندی ها
  • 9 ارسال شده توسط penn
  • 3 ارسال شده توسط penn
  • 2 ارسال شده توسط penn
  • 2 ارسال شده توسط penn
  • 2 ارسال شده توسط penn
  • 1 ارسال شده توسط penn

موضوع: نگاهی به زندگی و آثار راینر ورنر فاسبیندر

  1. #1
    TOUCH DARKNESS AND DARKNESS TOUCHES YOU BACK
    penn آواتار ها
    وضعیت : penn آنلاین نیست.
    تاریخ عضویت : Feb 2014
    محل سکونت : رشت
    سن: 22
    نوشته ها : 729
    سپاس ها : 2,028
    سپاس شده 3,031 در 805 پست
    یاد شده
    در 10 پست
    تگ شده
    در 0 تاپیک

    نگاهی به زندگی و آثار راینر ورنر فاسبیندر

    نگاهی به زندگی و آثار راینر ورنر فاسبیندر



    راینر ورنر فاسبیندر، شاعر، نمایش‌نامه‌نویس و سینماگر آلمانی در سال 1945 در شهر بَد ووریسهوفن به‌دنیا آمد. پدرش پزشک و مادرش مترجم بود. فاسبیندر در شهر مونیخ بزرگ شد و به‌ دبیرستان رفت. در سال‌های پایانی دهه‌ی پنجاه، با رفتن پیاپی به‌ سینما، علاقه‌ی ژرفی به‌ فیلم پیدا کرد. همزمان با شرکت در کلاس‌های آموزش بازیگری، نخستین فیلم‌های کوتاهش را به‌نام‌های «خیابان‌گرد» 1965، و «هرج و مرج کوچک» 1966، ساخت. در سال 1968 انجمن «ضد تأتر» را بنا نهاد که هانا شیگولا (از برجسته‌ترین بازیگران زن فیلم هایش) نیز عضو آن شد.
    این کوشش‌ها سراسر زیر سایه‌ی گفتمان جامعه‌ی رفاه سرمایه‌داری و جنبش دانشجویی 1968 و در پی آن، رنگ و بوی سیاسی گرفتن هنر و ادبیات بودند. فاسبیندر نخستین فیلم بلند داستانی خود را به نام «عشق سردتر از مرگ است» در سال 1969 و با کمترین امکانات ساخت. این فیلم متأثر از زیبایی‌شناسی فیلم‌های پلیسی آمریکایی و موج نوی فرانسه است. فاسبیندر افزون بر کارگردان، بازیگری زبردست نیز بود و در کنار بازیگری در فیلم‌های خودش، در فیلم‌های دیگری نیز نقش‌آفرینی کرد، برای نمونه: فیلم علمی- تخیلی «کامیکازه 1989» در سال 1982. 44 فیلم و چندین نمایش‌نامه و شعر و رُمان، نتیجه‌ی کوشش و کار مداوم این هنرمند انسان‌گراست، که با وجود عمری کوتاه، آثار مهمی را برای ادبیات و سینمای آلمان آفریده. فاسبیندر آخرین فیلم خود را به‌نام «کرل» در سال 1982 و بر اساس رمانی از ژن ژنه ساخت. او سرانجام، در دهم ژوئن 1982 و در مونیخ، به‌ سبب استفاده‌ ی همزمان و بیش از اندازه‌ی کوکایین و داروی خواب‌آور، جهان را بدرود گفت.




    حاکمیت فاشیسم ِ هیتلری تأثیر ژرفی بر اندیشه و هنر فاسبیندر داشت. این پیشامد و فروپاشی آن، و نتایجی كه در پی داشت، فیلمساز را برآن داشت تا از جامعه‌ی آلمان به‌عنوان دستمایه‌ای بنیادین در سراسر كارهای هنری خویش بهره جوید. به این وسیله او می‌‌خواست گذشته را زنده و حاضر نگاه دارد. همچنین در برابر دستور مقامات بالا در مورد «به‌فراموشی سپردن»، یا «فراموش‌کردن گذشته‌ی شرم‌آور از راه سکوت درباره‌ی آن» مقابله کند. رخدادهای پیچیده‌ی روانی از دیگر دستمایه‌های این فیلمساز هستند. انسان- در- انزوا و یا وضعیت روانی- اجتماعی اقلیت‌های اجتماعی همواره شكل‌دهنده‌ی درونمایه در كارهای او بوده‌اند. فاسبیندر به یاری این دستمایه‌ها به دریافتی روان‌شناسانه از روابط میان انسان‌ها می‌رسد و آن را با چیره‌دستی ویژه‌ی خود در فیلم‌هایش به‌تصویر می‌کشد. فیلم‌های فاسبیندر گواه نگرش منفی او به انسانند، در عین حال او با‌ شخصیت‌های فیلم‌هایش ابراز همدردی می‌کند. زنان نیز همواره مورد توجه او بوده‌اند و در بسیاری از فیلم‌هایش نیز ایفاگر نقش نخستند (مارتا، ازدواج ماریا براون، ورونیکا فوس).



    فاسبیندر در بیشینه‌ی آثارش یک سنجش‌گر اجتماعی‌ست. مناسبات و هنجارهای پذیرفته شده‌ی اجتماعی از نگاه او نه تنها پذیرفته نیستند، بلکه به نقد کشیده شده و چهره‌ی حقیقی‌شان آشکار می‌گردد. او بار سنگین مسئولیت هنرمند در برابر اجتماع خویش را بر دوش کشیده و بدون آن که آثارش شعارگونه جلوه کنند، نقش خود را به‌عنوان هنرمندی روشن‌گر به‌خوبی ایفا می‌کند. وضعیت روانی- اجتماعی اقلیت‌های اجتماعی همواره مورد توجه او بوده است، برای نمونه همجنسگرایان و خارجی‌ها. وی برخورد جامعه را با این گونه افراد با نگاهی ژرف به‌تصویر کشیده و بدون آن که به‌پشتیبانی یکی در برابر دیگری برخیزد، نتیجه‌ی این برخورد را در برابر چشمان بیننده می‌گذارد. او شاهد است که چگونه «نگاهِ دیگران»، پیش‍داوری‌ها و دشمنی‌شان در سرنوشت این افراد تأثیر گذاشته و زندگی آن ها را به‌سوی نابودی می‌کشاند. افزون بر اقلیت‌های اجتماعی، دستمایه‌های دیگری نیز همچون بررسی چگونگی شکل‌گیری جامعه‌ی آلمان پس از جنگ دوم جهانی، مردسالاری و نگاه فردی فیلمساز به عشق و رابطه‌ی جنسی، آثار او را به مجموعه‌ای کامل بدل می‌سازند.



    آثار او امروزه کمتر به نمایش در می‌آید اما هنوز کم نیستند کسانی که فاسبیندر را برجسته ترین چهره سینمای بعد از جنگ آلمان می‌دانند.
    راینر ورنر فاسبیندر در طول 13 سال زندگی سینمایی از فیلم «عشق سردتر از مرگ است» ساخته 1969 تا آخرین فیلمش به نام «کرل» محصول سال 1982 همواره خلاق و سازش ناپذیر باقی ماند. او در هنر تا آخرین کار و در زندگی تا آخرین دم تنها از روحیه نا آرام و سرکش خود پیروی کرد. فاسبیندر فرزند ناخلف طبقه متوسط شهری پس از جنگ آلمان بود که در زندگی و هنر با نفرت و بیزاری تسلی ناپذیری به جنگ همین طبقه رفت. جامعه آلمان که از ویرانه جنگ جهانی دوم سر بر داشته و با معجزه اقتصادی زندگی تازه ای از سر گرفته بود، به دستاوردها و پیروزی‌های خود با فخر و غرور نگاه می‌کرد.
    سعادت و رفاه مادی که با کار و زحمت به دست آمده بود، شالوده ای شد برای ارزش ها و سنت های تازه ای که هنجارهای خود را بر جامعه تحمیل کرد. بهروزی و رفاه مادی گسترده ای که در دهه 1960 شکل گرفت، در واپسین سالهای این دهه با واکنشی غیرمنتظره روبرو شد. جوانانی که در دامن همین رفاه بزرگ شده و با همین فرهنگ بار آمده بودند، ناگهان در برابر جامعه پدران خود سر به طغیان برداشتند. آنها تمام دستاوردها و پیشرفت های مادی را بیهوده و تمام ارزش های فرهنگی را فریب آمیز و دروغین خواندند.
    سینمای نوین آلمان که در اواخر دهه 1960 و اوایل دهه 1970 شکل گرفت راهی تازه در برابر صنعت سینمای این کشور بود که تار و پود آن را زیر و رو کرد. اما این سینما همچنین نماینده برداشتی تازه از فرهنگ و دیدی تازه از جامعه آلمان بود. سینماگرانی مانند ورنر هرتزوگ، ویم وندرس و فولکر شلوندورف در پی ریزی سینمای تازه سهیم بودند اما این فاسبیندر بود که با خلاقیت و توانی بی مانند به سینمای نو هویت و سیمایی اصیل داد. آفرینش و تکاپوی هنری فاسبیندر بی تردیدی رنگی از نبوغ دارد. بسیاری از کارهای خود را بدون تدارک قبلی و با شتابی فراوان خلق کرد. بیشتر اوقات بدون پیش نویس و یادداشت به صحنه فیلم یا تئاتر می‌رفت.
    او در آفرینش هنری استراحت و آرامش نمی‌شناخت. تنها 37 سال زندگی کرد و در طول 13 سال بیش از 40 فیلم ساخت که برخی از آنها از شاهکارهای سینمای مدرن به شمار می‌روند. فاسبیندر در سینمای آلمان چهره ای مستقل و تکرو بود و با وجود این بر سینماگران هم میهن خود تأثیری عمیق باقی گذاشت. او خود به تنهایی یک مکتب بود، که درونمایه آن با هیجانی قوی و شوری عظیم شناخته می‌شد. فاسبیندر شخصیتی سازش ناپذیر داشت که با هر کار و هر روز زندگی بر فضای فرهنگی جامعه خود تأثیری ماندگار به جا گذاشت. زندگی خصوصی او مثل هنرش با شوری وحشی و روحیه ای طغیان آمیز همراه بود. سرگذشت او با رویدادهای فوق العاده و فراز و نشیب های شگرف به فیلمی بهت انگیز شباهت داشت.
    فاسبیندر در زندگی و هنر به تکروی و سنت شکنی شهره بود. او با گرایش به همجنس گرایی، اعتیاد به مواد مخدر و الکل هم خود ویرانگری و هم طغیان اجتماعی خود را به نمایش گذاشت. فاسبیندر تنها فیلمسازی بزرگ نبود. او هم در سینما و هم در تئاتر بازیگری برجسته بود و در بسیاری از فیلم ها و نمایش های خود ظاهر شد. در تئاتر نیز مانند سینما نوجو و مبتکر و سازش ناپذیر بود. برخی از نمایشنامه‌هایی که میان 20 تا 30 سالگی نوشت همچنان در تئاترهای معتبر اجرا می‌شوند.
    فاسبیندر برای سینما و تلویزیون 44 فیلم ساخت که برخی از آنها برای سینما دوستان همچنان جذاب و پرکشش هستند. از سریال پانزده ساعته ای که بر پایه رمان الکساندر پلاتز برلین نوشته نویسنده بزرگ آلفرد دوبلین ساخته است تا فیلم های سینمایی پرمایه ای مانند: «تاجر چهار فصل»، «اشکهای تلخ پترا فون کانت»، «علی: ترس روح را می‌خورد»، «ورونیکا فوس»، «ازدواج ماریا براون» و سرانجام فیلم به یادماندنی «لیلی مارلین».


    پ.ن: فاسبیندر در فیلم‌هایش سبک‌ها و درونمایه‌های گوناگونی را آزموده؛ لیکن «ملودرام» همواره ژانری ثابت در فیلم‌های او بوده است. خود او نیز در فیلم‌هایش زیر تأثیر جهان‌بینی و نگاهِ هنری «داگلاس سیرک» است كه در دهه‌ی پنجاه میلادی در آمریکا فیلم‌های بسیاری را به این شیوه ساخته.


    جوایز و افتخارات:

    برنده ی خرس طلایی جشنواره برلین برای مینی سریال تلویزیونی الکساندر پلاتز برلین ( Berlin Alexanderplatz )

    برنده ی جایزه ویژه هيأت داوران و جایزه فیپرشی (انجمن منتقدان بین المللی) جشنواره کن برای فیلم علی: ترس روح را می‌خورد ( Ali: Fear Eats the Soul )

    برنده ی هوگوی نقره ای جشنواره شیکاگو برای فیلم علی: ترس روح را می‌خورد ( Ali: Fear Eats the Soul )

    برنده ی هوگوی برنزی جشنواره شیکاگو برای فیلم در سالی با 13 ماه ( In a Year of 13 Moons )

    برنده و نامزد 37 جایزه معتبر دیگر

    گزیده فیلم‌شناسی:

    1969 - عشق سردتر از مرگ است ( Love Is Colder Than Death )

    1971 - تاجر چهار فصل ( The Merchant of Four Seasons )

    1972 - اشکهای تلخ پترا فون کانت ( The Bitter Tears of Petra Von Kant )

    1973 - مارتا ( Martha )

    1974 - علی: ترس روح را می‌خورد ( Ali: Fear Eats the Soul )

    1975 - فاکس و دوستانش ( Fox and His Friends )

    1976 - رولت چینی ( Chinese Roulette )

    1978 - در سالی با 13 ماه ( In a Year of 13 Moons )

    1979 - ازدواج ماریا براون ( The Marriage of Maria Braun )

    1980 - الکساندر پلاتز برلین ( Berlin Alexanderplatz )

    1981 - لیلی مارلین ( Lili Marleen )

    1982 - کرل ( Querelle )

    1982 - ورونیکا فوس ( Veronika Voss )


    منبع بیوگرافی: وبلاگ گنجینه دنیای هنر

    ویرایش توسط penn : 12-07-2014 در ساعت 19:36
    mrrad, The Pianist, Skyfly و 6 کاربر دیگر به این پست علاقمند بوده اند.





  2. # ADS
     

  3. #2
    TOUCH DARKNESS AND DARKNESS TOUCHES YOU BACK
    penn آواتار ها
    وضعیت : penn آنلاین نیست.
    تاریخ عضویت : Feb 2014
    محل سکونت : رشت
    سن: 22
    نوشته ها : 729
    سپاس ها : 2,028
    سپاس شده 3,031 در 805 پست
    یاد شده
    در 10 پست
    تگ شده
    در 0 تاپیک

    پاسخ : نگاهی به زندگی و آثار راینر ورنر فاسبیندر

    معرفی فیلم رولت چینی ( Chinese Roulette )



    گرهارد کریست از همسرش (آریان) برای مسافرت چند روزه به اسلو خداحافظی می کند. آریان هم می خواهد چند روزی به میلان برود. گرهارد به فرودگاه می رود، اما نه برای سفر به اسلو، بلکه برای استقبال از معشوقه فرانسوی اش ایرن. آن ها به خانه ییلاقی گرهارد می روند و در بدو ورودشان، ایرن و مردی دیگر (آقای کلبه) را در حال عشقبازی می بینند. موقعیتی غیر منتظره برای هر 4 نفر (بخصوص زن و شوهر) ایرن می خواهد برگردد، اما گرهارد دست او را می گیرد و او را به داخل اتاق می برد و در موقعیتی عجیب 4 نفر با هم خوش و بش و روبوسی می کنند. نه خبری از حسادت زنانه است و نه خبری از غیرت مردانه. گویی موقعیت فعلی عادی است و نه عجیب، و عجیب تر آن که دو زن و مرد غریبه معذب هستند ولی زن و شوهر آسوده خاطر و به دور از پریشانی. براستی راز این بی تفاوتی در چیست؟
    دقایقی بعد آنجلا، دختر معلول خانواده کریست بهمراه معلم خانگی لالش وارد اتاق می شوند و پدر و مادرش را رسوا می کند. پاسخ سوال پاراگراف بالا را باید در آنجلا و معلولیت جست. از این پس او پیش برنده داستان است و ستاره ی داستان. حضور آنجلا حتی در چگونگی خوابیدن آن 4 نفر هم نقش کلیدی دارد.
    شب بعد سر میز شام در حضور همگان ( آنجلا و معلمش، مادر و پدرش بهمراه دلبران شان و زن خدمتکار و پسرش) آنجلا بازی رولت چینی را راه می اندازد. بازی غریب و ترسناک و نفس گیری که در پایانش...
    رولت چینی فیلم درخشانی است. متن، کارگردانی، موسیقی، میزانسن و بازی ها هنرمندانه است. فاسبیندر آلمانی 37 سال عمر کرد و از 21 سالگی شروع به فیلمسازی کرد و طی 16 سال 44 فیلم ساخت. 44 فیلمی که اکثر فیلمنامه هایش را هم خودش می نوشت. رولت چینی 31 امین فیلم فاسبیندر پر کار و البته یکی از بهترین های اوست.

    Skyfly, Mobin.M و Britney Army به این پست علاقمند بوده اند.




  4. 14 کاربر از پست مفید penn سپاس کرده اند .


  5. #3
    TOUCH DARKNESS AND DARKNESS TOUCHES YOU BACK
    penn آواتار ها
    وضعیت : penn آنلاین نیست.
    تاریخ عضویت : Feb 2014
    محل سکونت : رشت
    سن: 22
    نوشته ها : 729
    سپاس ها : 2,028
    سپاس شده 3,031 در 805 پست
    یاد شده
    در 10 پست
    تگ شده
    در 0 تاپیک

    پاسخ : نگاهی به زندگی و آثار راینر ورنر فاسبیندر



    10 فیلم عمر راینر ورنر فاسبیندر:

    «نفرین شده» ساخته لوچینو ویسکونتی، 1969

    «برهنه ها و مرده ها» ساخته رائول والش، 1958

    «لولا مونتز» ساخته ماکس افولس، 1955

    «جاده فلامینگو» ساخته مایکل کورتیز، 1949

    «سالو، 120 روز در شهر فساد» ساخته پیر پائولو پازولینی، 1975

    «آقایان بلوندها را بیشتر دوست دارند» ساخته هاوارد هاکس، 1953

    «رسوا شده» ساخته یوزف فن اشترنبرگ، 1931

    «شب شکارچی» ساخته چارلز لاوتون-تری ساندرز-رابرت میچام، 1955

    «جانی گیتار» ساخته نیکلاس ری، 1954

    «درخت پیچپیچک قرمز» ساخته واسیلی شوکشین، 1974

    Mobin.M و Britney Army به این پست علاقمند بوده اند.




  6. 11 کاربر از پست مفید penn سپاس کرده اند .


  7. #4
    TOUCH DARKNESS AND DARKNESS TOUCHES YOU BACK
    penn آواتار ها
    وضعیت : penn آنلاین نیست.
    تاریخ عضویت : Feb 2014
    محل سکونت : رشت
    سن: 22
    نوشته ها : 729
    سپاس ها : 2,028
    سپاس شده 3,031 در 805 پست
    یاد شده
    در 10 پست
    تگ شده
    در 0 تاپیک

    پاسخ : نگاهی به زندگی و آثار راینر ورنر فاسبیندر

    معرفی فیلم علی: ترس روح را می‌خورد ( Ali: Fear Eats the Soul )



    علی: ترس روح را می‌خورد فیلم بزرگی ست، سبک و تم به غایت ساده ی فاسبیندر چنان نمود عظیم و پیچیده ای در این اثر یافته است که این فیلم را بهترین اثر او می دانم.
    "راینر ورنر" یک جایگاه عجیب و ویژه ای نزد من دارد، شاید بدان دلیل که خودش هم اِنسانی عجیب و بخصوص بود، او را در کنار وندرس و هرتزوگ و تیکور _ البته او راه زیاد دارد _ از اساتید سینمای نوین آلمان می دانم سینمایی که علاقه ی عجیبی بهش پیدا کرده ام، فاسبیندر از سویی دلباخته ی «ملودرام های» "داگلاس سیرکی" بود از سوی دیگر تحت تاثیر طغیان گری های "ژان لوک گدار"، خب برایند عجیب و قابل ستایش این دو مشی مختلف به علاوه سبک و سیاق خود او ترکیبی است که اکنون باید شما را کنجکاو کرده باشد (برای اینکه متعجب هم بشوید نگاهی به تاجر چهار فصل بیاندازید)
    "علی ..." یک اثر انسان مدارانه و خاص است، حکایت عِشق یک زن میان سال با کارگر سیاه پوست مهاجرِ جوانی که موانعی بر سر راه دارد (کژفهمی و تلقی نامناسبی که مردم آلمان از این رابطه که "عشق بر مبنای نیاز" است دارند) و نظری به شرایط اجتماعی آلمان پس از جنگ، که تصویری هنرمندانه استثنائی است، چند سکانس از فیلم هیچگاه از نظرم پاک نمی شود تانگوی ساده و زیبای علی و امی در آغاز و پایان، فاسبیندر مایه را از هرآنچه خدا بخواهد سیرک گرفته ولی از جهتی روی دست استاد خود زده و آن آفرینش "لحنی" پیچیده و بدیع است که همواره در حافظه خود مخاطب می درخشد. (کارگردانان مطرح نسل حاضر الهامات غیرمحسوسی از آثار این کارگردان گرفته اند)
    اگر بدنبال اثری ساده در عین حال به لحاظ حسی پیچیده، معمول در عین حال خاص و درکل تجربه ای نو پربار هستید، علی: ترس روح را می‌خورد را ببینید. (البته دیدن هرآنچه خدا بخواهد داگلاس سیرک هم پیشنهاد می شود)

    ویرایش توسط penn : 11-29-2014 در ساعت 14:40
    Skyfly و Britney Army به این پست علاقمند بوده اند.

  8. 9 کاربر از پست مفید penn سپاس کرده اند .


  9. #5
    TOUCH DARKNESS AND DARKNESS TOUCHES YOU BACK
    penn آواتار ها
    وضعیت : penn آنلاین نیست.
    تاریخ عضویت : Feb 2014
    محل سکونت : رشت
    سن: 22
    نوشته ها : 729
    سپاس ها : 2,028
    سپاس شده 3,031 در 805 پست
    یاد شده
    در 10 پست
    تگ شده
    در 0 تاپیک

    پاسخ : نگاهی به زندگی و آثار راینر ورنر فاسبیندر

    این هم چند یاداشت کوتاه که کنار هم قرار دادم برای معرفی فیلم فاکس و دوستانش ( Fox and His Friends )



    داستان: فرانتز (فاسبیندر) جوانی ست که در یک سیرک به نام "فاکس" کار میکند. به دنبال تعطیلی سیرک بخاطر دستگیر شدن رئیس سیرک (که با فرانتز رابطه دارد)، او که آرزوی پولدار شدن را دارد با دزدیدن 10 مارک از یک گل فروشی در بخت آزمایی به امید اینکه در آن برنده شود شرکت می کند و برنده نیم میلیون فرانک می شود و با یک مرد به نام " ایگن" وارد یک رابطه عاشقانه میشود...
    سخن گفتن در مورد فیلم سخت هست، درک فیلم کمی سخت هست برای بیننده عادی و کسی که به عمق تم و موضوع فیلم توجه نکنه. از قدیم بین فلاسفه یا مردمانی (مخصوصا افراد طبقه مرفه و بالای هر جامعه: نمونه های بارز در هر جامعه ای بوده، شوروی سابق، نژاد پرست های انگلیسی و آلمانی، آمریکای دهه های 20 و 30 و نگرش به نژاد سیاه و ...) ایدئولوژی وجود داشته مبنی بر اینکه یک نوع "انتخاب طبیعی" در زندگی انسان ها نظیر حیات وحش وجود داره یا باید داشته باشه به این معنی که گروهی باید فدای گروه دیگری شوند و حق پیشرفت ندارند، استثمارهای روحی و جسمی و جنسی در هر رده سنی وجود داشته.
    در فیلم میبینیم فاکس از یک گروه مردم زیر طبقه عادی محسوب میشه، نوعی حس حقارتی که بهش در مقایسه با "ایگن" دست میده (ایگن که از یک طبقه مرفه هست، او تحصیلات عالیه داره و دارای توانایی صحبت به یکی دو زبان دیگر و حس هنرشناسی و ...) باعث میشه فاکس تلاش داشته باشه از او طبقه ای که هست رها بشه: یاد گرفتن زبان دیگه، تلاش برای یاد گرفتن آداب و معاشرت مخصوص طبقه دیگه و همچنین نوع پوشش همگی نشان دهنده این امر هست ولی تو گویی دست های نهانی وجود داره که دست فاکس رو مینده، انگار اون عشقی که فکر میکنه باید عرضه بداره باید همرده ی کلاس فردی باشه تا مورد مقبول قرار بگیره و حق زندگی نداره. انگار انسان بسته به نوع سرشت و خانواده جای پیشرفت نمیتونه داشته باشه. و حرف های زیادی که در لایه های فیلم قرار داده شده و مجال صحبت در یک یادداشت کوتاه براشون نیست.
    فیلم Faustrecht der Freiheit یا به ترجمه فارسی فاکس و دوستانش یا روباه و دوستانش فیلمی ست که پایان آن آدم را یاد زندگی شخصی رینر ورنر فاسبیندر می اندازد، فیلم تلخی که چندان به مذاق بیننده عادی خوش نمیاد ولی کافیه که خودتون رو در حال و هوای فیلم قرار بدید تا جذب اون بشید...
    یکی از نکات بارز فیلم فیلمبرداری فوق العاده فیلم که توسط مایکل بالهاوس- که بعد ها فیلمبرداری بسیاری از آثار اسکورسیزی از جمله رفقای خوب و دارو دسته نیویورکی ها انجام داد- انجام شده در کنار میزانسن حساب شده فاسبندر. هم چنین فاسبیندر به عنوان فاکس خوش درخشیده و بازی قابل قبولی از خودش ارائه می ده. اگر مشکلی با مقوله هم جنس خواهی ندارین فیلمو به شدت توصیه می کنم چون این فیلم نه سعی در ستایس همجنس خواهی داره نه سعی در نکوهش اون.



    ویرایش توسط penn : 01-15-2015 در ساعت 20:36
    ناتائیل و Britney Army به این پست علاقمند بوده اند.




  10. 13 کاربر از پست مفید penn سپاس کرده اند .


  11. #6
    TOUCH DARKNESS AND DARKNESS TOUCHES YOU BACK
    penn آواتار ها
    وضعیت : penn آنلاین نیست.
    تاریخ عضویت : Feb 2014
    محل سکونت : رشت
    سن: 22
    نوشته ها : 729
    سپاس ها : 2,028
    سپاس شده 3,031 در 805 پست
    یاد شده
    در 10 پست
    تگ شده
    در 0 تاپیک

    پاسخ : نگاهی به زندگی و آثار راینر ورنر فاسبیندر

    نگاهی به فیلم تاجر چهار فصل ( The Merchant of Four Seasons )

    برگرفته از وبلاگ مهدی ملک (آپاراتوس)




    "راینر ورنر فاسبیندر" به عنوان یکی از فیلمسازان جوان جنبش " اوبرهاوزن" سینمای آلمان که در اواسط دهه 1960 کار فیلمسازی را آغاز کرد و به عنوان یکی از فیلمسازان موج نوی سینمای آلمان به همراه "ویم وندرس" ، "ورنر هرتزوگ" ، "فولکر شولندروف" و ... شناخته می شود. سینمای فاسبیندر در آغاز تحت تاثیر آثار "ژان گدار" بود اما رفته رفته تحت تاثیر "داگلاس سیرک" - از بزرگ ترین ملودرام سازهای تاریخ سینما - قرار گرفت و به سبکی شخصی تبدیل شد. در دهه 1970 فیلم های زیاد فاسبیندر که اکثرا با بودجه های کم ساخته می شدند رفته رفته رو به تلخی رفت که جدا از زندگی از هم پاشیده شخصی او به شکست های جنبش های انقلابی اواخر دهه 60 نیز مرتبط بود. تاجر چهار فصل اولین فیلم اوست که حاوی مولفه های سینمای شخصی او به شمار می رود.

    در این فیلم شخصیت محوری فیلم "هانس" مهندسی است از طبقه ای بورژوا که آشکارا تحت سلطه مادرش بوده است و پس از اخراج از پلیس به دوره گردی و دستفروشی روی آورده است و به همین دلیل مطرود خانواده گشته است. فاسبیندر به عنوان یکی از فیلمسازان منتقد سرمایه داری نوپای دهه 1960 آلمان همواره نگاهی چالش برانگیز با سرمایه داری و ارزش ها (ضد ارزش ها) ی آن داشته است.نخستین مساله تکنیکی او که در این فیلم هم فراوان تکرار می شود استفاده او از "تدوین آیزنشتاینی" در نقطه گذاری بسیاری از نماهاست که در تقابل با "تدوین تداومی" سینمای کلاسیک امریکا قرار می گیرد.

    در ادامه همان صحنه وقتی ایرمگارد به پشت دست دخترک می زند نما با یک "مچ کات" به نمای کوبیدن مشت هانس روی میز بار پیوند می خورد. این تکنیک جدا از زیبایی تکنیکی اش حاوی بار کنایی جالبی است چرا که حاوی انتقال آشفتگی در تمامی اعضای خانواده هانس و فروپاشی آن است. تکنیک دیگر فاسبیندر استفاده از "زوم اوت" ها و " زوم این " های سریع برای نمایش حالت چهره پرسوناژهایش است.
    تکنیکی که در همان سال ها توسط فیلمسازان سینمای جدید امریکا مثل "رابرت آلتمن" ، "کاپولا " و... برای ایجاد تنش در یک نما به کار گرفته می شد. یکی دیگر از تمهیدات فاسبیندر که از مولفه های سینمایش محسوب می شود نحوه میزانسن سکانس های قرار ملاقات هاست. در اولین سکانس که هانس در بار برای دوستانش از گذشته اش می گوید دوربین به شکل حرکت "ال ،L" از پشت سر جمع حرکت کرده و به سمت چهره گوینده (در اینجا هانس) نزدیک و نزدیک تر می شود تا به کلوزآپ هانس می رسد.
    به عبارت دیگر ما در حین دیالوگ گویی هانس با او آشناتر می شویم و همزمان این آشنایی بیشتر با نزدیک تر شدن دوربین به او کاملا تناسب دارد. فاسبیندر ، همان گونه که در مقدمه آمد به عنوان فیلمسازی با گرایشات چپ توجه ویژه ای به "پشت در ماندگان" بهشت سرمایه داری جدید دارد. به همین دلیل است که دوره گردها، مهاجران، همجنس بازها، ترنسوسایت ها و...به عنوان سوژه های سینمای او مورد توجه قرار گرفته که غالبا منکوب قدرت سیاسی و اقتصادی جدیدی هستند که شدیدا به دنبال کلیت سازی و از بین بردن تناقضات ذاتی سرمایه داری جدید است. مساله "پشت در ماندگان" یا آن هایی که از امتیازات جامعه جدید پس از جنگ بهره ای نبرده اند همواره یکی از دغدغه های فیلمساز بوده است که حتی شکل نامتعارف زندگی شخصی اش نیز بازنمودی از این مساله است.
    این مساله به صورت فرمال در سینمای او چنان رسوخ می کند که عملا عمده قاب بندی های درونی فیلم در کنار "چارچوب در" گرفته می شوند. پرسوناژها معمولا در کنار در ایستاده و نگاه هایی خیره به اطراف و به سوی هم دارند. طبقه ای در انتقال میان جامعه قدیم و جامعه تکنوکرات جدید با ارزش های بورژوایی اش که در زیر تحمیل زندگی در شرایط جدید نگاهی مات و سرگردان در این انتقال دارند. یکی از زیباترین نماها نمایی است که ایرمگارد در شب دعوایش با هانس برابر در مزون عروس می ایستد و نگاهی حسرت بار به لباس ها (به مثابه زندگی خانوادگی بی ثبات و ناخشنود) می اندازد و در آن سوی قاب ماشینی برای سوار کردن او بوق می زند.

    فیلم بدون موسیقی متن ساخته شده است اما ترانه های موسیقی روز که از طریق صفحه ها به گوش می رسند به خوبی کارکرد دراماتیک کتناسب با صحنه ها را دارند.

    حال می رسیم به ساختار ملودرامیک فیلم و تاثیراتی که فاسبیندر از "داگلاس سیرک" و ایده "فاصله گذاری" - برتولد برشت گرفته است. داگلاس سیرک از ملودرام سازهای مشهور هالیوود بود که در ملودرام هایش معمولا شخصیت پردازی ها به گونه ای صورت می گرفت که بیننده به طور کامل و دراماتیک با شخصیت ها همذات پنداری نمی کرد. این تاثیر و ترکیب آن با ایده برشتی فاصله گذاری باعث شد که سینمای دهه 70 فاسبیندر به تمهیداتی جهت عدم همذات پنداری و غرق شدن بیننده در اثر هنری متوسل شود. در حقیقت سینمای او بر خلاف هالیوود کلاسیک عنصر (Preception) یا مفهوم را جایگزین (Redemption) یا رهایی هالیوود کرد که در آن با انواع تکنیک ها سعی در یکی کردن تصویر با واقعیت و ارائه مجموعه ای از کنش ها که نهایتا در پایان های هپی اند خلاصه می شود ، داشت. یکی از این مولفه ها استفاده از " اغراق" های حسی در شخصیت پردازی ها بود. کاراکترهای فاسبیندر مصنوعی می خندند یا گریه می کنند و یا با اغراق دیالوگ برقرار می کنند که همین امر برای تماشاگر ناآشنا شاید باعث از بین رفتن بار دراماتیک کنش در صحنه و عدم جذابیت روایت شود اما برای مخاطبان آثار فاسبیندر آشکار می شود که پرهیز عامدانه او از این امر تلاشی است برای ارائه مفاهیمی تلخ با درونمایه های انسانی از عناصر واخورده و پشت درمانده روزگار جدید.

    Britney Army به این پست علاقمند بوده است.




  12. 10 کاربر از پست مفید penn سپاس کرده اند .


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این تاپیک را مشاهده نموده اند: 0

There are no members to list at the moment.

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •