سلام مهمان گرامي؛

دوست عزیز ضمن عرض خیر مقدم، با توجه به این که شما به صورت مهمان به انجمن سینماسنتر وارد شده اید براي مشاهده تالار با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
مرجع تخصصی سئو سپهر صنعت سهند Navid Mirzaaghazadeh نقدی بر زندگی مشترک آقای محمودی و بانو

نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1
نمایش شاخه ای1علاقمندی ها
  • 1 ارسال شده توسط cmenbar

موضوع: نقدی بر زندگی مشترک آقای محمودی و بانو

  1. #1
    cmenbar آواتار ها
    وضعیت : cmenbar آنلاین نیست.
    تاریخ عضویت : Nov 2014
    نوشته ها : 6
    سپاس ها : 0
    سپاس شده 2 در 2 پست
    یاد شده
    در 0 پست
    تگ شده
    در 0 تاپیک

    نقدی بر زندگی مشترک آقای محمودی و بانو

    به نام خدایی که هنرمند است
    سلام علیکمبه تازگی فیلم سینمایی (زندگی مشترک آقای محمودی و بانو) در شبکه خانگی توزیع شده است. به این بهانه نکات زیر در نقد محتوایی این فیلم تقدیم می‌شود.
    توضیح مختصر آنکه در اینجا قصد نقد سینمایی یک اثر نیست و این موضوع به جای خود و توسط متخصصین انجام می‎شود لیکن در این مجال شاخصه‎های مختلف محتوا را بیرون آورده و درباره آنها به بحث و بررسی می‎پردازیم. نقد محتوامحور به معنای غفلت از لزوم پرداخت هنرمندانه و مبتنی بر فنون سینمایی نیست بلکه در این جا تنها به محتوا پرداخته می‌شود.نام فیلم : زندگی مشترک آقای محمودی و بانونویسنده : علی طالب آبادیکارگردان : روح الله حجازیبازیگران : حمید فرخ‌نژاد، هنگامه قاضیانی، پیمان قاسم خانی، ترانه علیدوستی، ترلان پروانهخلاصه داستان : ترانه علیدوستی در نقش ساناز و پیمان قاسم خانی در نقش رامتین برای مرمت خانه خاله ساناز با بازی هنگامه قاضیانی در نقش محدثه که همسر آقای محمودی است (با بازی حمید فرخ‌نژاد) چند روزی مهمان آنها هستند و در این میان تقابل تفکرات سنتی و مدرن حوادثی را رقم می‌زند...
    و اما 16 نکته درباره محتوای این فیلم :1 - این فیلم و فیلم دیگر روح الله حجازی با عنوان (زندگی خصوصی آقا و خانم میم) را باید برادر دانست. در هر دو فیلم تقریباً یک سوژه دستمایه ساخت فیلم قرار گرفته اما در هر یک از دو فیلم شاخ و برگ‌هایی به آن افزوده شده است. در این فیلم سوژه اصلی را می‌توان مثلث خیانت و شک، تقابل سنت و مدرنیته و روابط آزاد زن و مرد دانست. در طرح محتوایی یک آسیب اجتماعی باید نویسنده و کارگردان این اثر را موفق دانست اما در جمع‌بندی محتوایی و ارائه راهکار و بیان شیوه حل مسئله نمی‌توان نمره خوبی به سازندگان این اثر داد.
    2 - نه تنها در این فیلم بلکه در برخی فیلم‌های دیگر هم می‌توان صحنه‌هایی از آرایش کردن زنان را یافت. در سکانس ابتدایی صحنه‌ای نمایش داده می‌شود که محدثه در حال آرایش کردن است. امری که ظاهراً برای آن نشان داده شده تا به مخاطب ثابت شود که محدثه در برابر دیگران آرایش می‌کند (چون قبل از ورود زوج جوان به منزل است) اما در فضای خصوصی با شوهر خود آنچنان مشغول پخت و پز و کارهای خانه است که به تعبیر همسرش مانند کلفت ظاهری ناپسند دارد. در اینگونه صحنه‌ها هرچند می‌توان نوعی دیگر به نمایش مفهوم پرداخت (که در برخی فیلم‌ها اینطور است و مثلاً خانم جلوی آینه روسری خود را مرتب می‌کند و همین مفهوم منتقل می‌شود) اما آسیب‌شناسی درستی هم انجام شده است. از نظر اسلام زن هیچ وظیفه‌ای در خانه برای کارکردن و پخت و پز جز تربیت فرزند ندارد و اگر انجام می‌دهد از خودگذشتگی نموده و پاداشی عظیم برای خود در آخرت رقم می‌زند و در عوض چه اینکار را انجام دهد و چه ندهد موظف است خود را برای همسرش بیاراید همانطور که مرد هم موظف است نزد همسرش پاکیزه و آراسته باشد. در روایت است که هیچگاه زن دربرابر همسرش بدون آرایش و زینت نباشد هرچند با انداختن یک گردن‌بند باشد.3 - آقای محمودی در این فیلم تسبیحی به دست دارد که معلوم نیست دلیل آن چیست. اگر دلیل اینکار تقید به مذهب باشد با اخلاق تند وی و عدم واکنش در برابر گستاخی فرزندش به مادر که خلاف توصیه اسلام در قرآن کریم است و نیز با رفتارهایی که در برابر ساناز از خود بروز می‌دهد کاملاً در تضاد است. نمونه این رفتار را در ابتدای این فیلم و شوخی‌های کلامی زمانی که ساناز دستشویی رفته می بینیم که آقای محمودی به او می‌گوید : (رنگ و روت باز شده) و ساناز هم می گوید : (دستشویی‌تون دلبازه!) حتی آقای محمودی سر میز وقتی مردی غریبه همسرش را نه تنها با اسم کوچک بلکه با واژه (جون) خطاب می‌کند و به او می‌گوید (محدثه جون!) هیچ واکنشی نشان نمی‌دهد! البته ساناز به منصور هم می‎گوید (تو) و در حالی که منصور به او بعضاً می‎گوید (شما) و انگار دیوار حیا برداشته شده و آب از آب تکان نمی‎خورد!4 - شیوه انتخاب همسر ساناز از زبان او جالب توجه است. او به آقای محمودی می‌گوید که دخترا برای شوهرش (که البته ظاهراً با هم زندگی می‌کنند و شوهرش است ولی عقد نکرده‌اند!) می‌میرند و برای این عاشق رامتین شده که او ذهن بازی دارد و سنتی فکر نمی‌کند. این همان تفکری است که خلاف اسلام است (هم در نوع و معیار انتخاب همسر و هم در روابط زوجین) و به درستی توسط شخصیت ساناز ابراز می‌شود و نشانه یک آسیب جدی اجتماعی نزد بخشی از دختران امروزی است. این تفکر نزد ساناز آنقدر پیش می‌رود که حتی می گوید ما دیوار اتاق خواب را هم برداشته‌ایم و خانه را بزرگ کرده‌ایم و اتفاقی هم نیفتاده است. ظاهر این تفکر ذهنی (برداشتن مرزها و دیوارهای حیا) با سیگار کشیدن او نزد بزرگترها تکمیل می‌شود.5 - صرفنظر از آنکه آیا نمایش سیگار کشیدن در این فیلم کار درستی است یا خیر یا می‎توان بجای سیگار، عنصری دیگر به شخصیت فرد برای انتقال یک ویژگی اخلاقی به مخاطب اضافه کرد، آقای محمودی در این فیلم سیگار می‌کشد اما وقتی سر میز ساناز سیگار می‌کشد به او با عصبانیت نگاه می‌کند. این همان تضادی است که معلوم نیست چرا گریبانگیر او است؟ این تضاد در مورد بقیه هم به چشم می‌آید. مثلاً محدثه به ساناز با تعجب می‌گوید : (دختر رو عقد موقت می‌کنن؟؟؟) در حالی که از عدم اجازه پدر او سخنی به زبان نمی‌آورد. این در حالی است که با یک تیر دو نشان هم می زند. هم فلسفه عقد موقت را زیر سؤال می برد هم به نوع جدید آن که بین ساناز و رامتین جریان دارد (زندگی بدون عقد دائم و اطلاع پدر و مادر) انتقاد می‌کند و می گوید قدیم صیغه محرمیت بین دختر و پسر برای آشنایی خوانده می‌شد ولی در منزل پدر و مادر بودند نه اینکه با هم زندگی کنند! این یکی دیگر از تضادها است.
    6 - در اسلام فرهنگ کار بسیار توصیه شده است. یکی از نکات قابل تأمل این است که در این فیلم منصور به طور دائم در منزل است و کار نمی‌کند و حتی وقتی با محل کار خود تماس می‌گیرد دستوری می‌دهد که تابلوها آماده شوند و این کار را هم جمعه انجام می‌دهد.7 - یکی از آسیب‎های مهم که در این فیلم به خوبی نمایش داده شده نوع اعتماد پدر و مادر به فرزندشان است. آقای منصوری و بانو هر یک به نوعی از فرزند خود غافل هستند و این یک آسیب جدی است. منصور به محدثه می‎گوید می‎دانی نگین با چه کسی اس ام اس رد و بدل می‎کند؟ محدثه در پاسخ می‏گوید: من از بچه خودم مطمئن هستم! از سویی دیگر خود منصور در سکانسی دیگر حتی نمی‎داند شماره موبایل نگین به مادرش واگذار شده و اطلاعی از تعویض شماره موبایل فرزندش ندارد! اعتماد به فرزند هر چند خوب است اما حتماً از نگاه اسلام باید والدین نظارت بر رفتار و اعمال فرزندشان داشته باشند و این با اعتماد کاذب متفاوت است.8 - دو رفتار اشتباه که در این فیلم نمایش داده شده و هر دو آسیب به شمار می‎رود یکی نوع واکنش محدثه در برابر تهمتی است که ساناز متوجه آقای محمودی می‎کند (با سخن گفتن از زن رفوگر، محدثه سکوت می‎کند و همین هم منصور را عصبانی می‎کند) و دیگری واکنش منصور به سخن ساناز است که به او گفت : 20 سال پیش حرفی زدی حتماً باید الآن هم پای حرفت (عقد) بایستی؟ در هر دو مورد باید محدثه و منصور در برابر ساناز واکنش نشان می‏دادند اما هر دو سکوت پیشه کردند و این رفتاری اشتباه است.
    9 - در این فیلم تضادهایی در رفتارها نمایش داده شده که البته در پایان این مسئله ایجاد شده حل نشده و رها می‎گردد. محدثه که معتقد است نباید زن به اصطلاح سر به هوا باشد در آشپزخانه در گفتگو با رامتین به ناگهان لحن خود را تغییر می‎دهد و با مفرد نمودن ضمایر افعال خود شروع به خنده با رامتین (مردی نامحرم) می‎کند. عبارت (غذایی را که دوست داری برات درست می‎کنم) و یا افعالی نظیر (گرفتی، خوردی بجای گرفتین و خوردین) نشانه‎هایی از همان سربه‎هوایی است که سراغ محدثه هم می‎آید. بخصوص که در سکانس‏های دیگر رامتین او را محدثه جون هم خطاب نموده و حالا به او می‎گوید که با یکدیگر هم‎سن هم هستند و رامتین چند ماهی از محدثه بزرگتر است. یک زن سنتی و مقید به اخلاق و مذهب هیچگاه نباید اینچنین با مردی نامحرم به گفتگویی صمیمانه بنشیند. این هم از آن دست تضادهایی است که در نکته سوم به آن اشاره شد.10 - یکی از مشکلات جامعه در زمینه عدم پایبندی حجاب و عفاف که در اسلام مورد توجه است، سست‏شدن بنیان خانواده است. سبب اینکه در اسلام گفته می‎شود حجاب و ظاهر زن در اجتماع و برخورد با نامحرم نباید محرک یا به نوعی باشد که وی را بفریبد می‎توان در رفتار منصور در این فیلم مشاهده کرد. منصور با ورود ساناز به منزل به همسر خود (که به قول خودش 23 سال با همین وضعیت در منزل او کار کرده و حتی خود را آراسته) بی‎رغبت می‎شود و به اصطلاح با دیدن چهره و آرایش و شیطنت‎های ساناز با او سربه‎سر می‎گذارد (که در فیلم به نمایش درآمده) و شوخی‎های کلامی و غیرکلامی (که دوربین نمایش نمی‎دهد) دارد و همین بنیان روابط صمیمانه منصور و محدثه را سست می‎سازد. البته مرد باتقوا نباید با دیدن هر زنی خود را ببازد اما هستند افرادی که سست هستند. حجاب و عفاف مانند نگهبان بانک است. این به معنای آن نیست که همه مردم دزد هستند بلکه گوهر داخل بانک آنقدر باارزش است که اگر یک نفر هم قصد دزدی داشته باشد باید برای حراست از آن نگهبانی گمارد. حجاب مانند آن نگهبان از گوهر وجودی زن در برابر سوء قصدها حفاظت می‎کند و البته جامعه را هم از تلاطم بیمه می‎کند.11 - غیرت از جمله مسائلی است که در روایات از خصوصیات مرد ذکر شده است و موهبتی الهی است. در این فیلم رامتین به صراحت می‎گوید : متین دوستم است و دختری می‎خواسته که به او نداده‎اند و حالا خودم به ساناز گفتم که با او حرف بزند و او را آرام کند! حتی منصور با تعجب می‎پرسد چرا خودت (که مرد هستی) با او حرف نمی‏زنی. برایت مهم نیست چه و چطور حرف می‎زنند. رامتین به راحتی می‎گوید : برای من مهم نیست که درباره چه چیزی با هم حرف می‎زنند. این همان رنگ‎بستن غیرت است که البته آسیب این فیلم است و همین آسیب دستمایه اختلافاتی هم می‎شود. گرچه در اینجا هم مسئله حل نشده و مانند برخی دیگر از مسائل طرح شده در فیلم در پایان رها می‎شود.12 - زن مطیع (به نحوی که به سوء استفاده مرد منجر نشود) از خصوصیات زنان با تقوا در زندگی خانوادگی از نظر اسلام است. در این فیلم تقابل کامل مدرنیسم غیرمذهبی و سنت مذهبی در این باره به نمایش درآمده است. اوج این نمایش زمانی است که رامتین از ساناز می‏پرسد من کی هستم و او می‏گوید : شوهرم (در حالی که عقد دائم نشده اند و بدون اجازه و اطلاع پدر و مادر به گفته خودش عقد موقت کرده‎اند!!!) اما بلافاصله ساناز می‎گوید : من اونی که تا سر کوچه هم میره از تو اجازه می‎گیره نیستم و یا می‏گوید : احساس کنم صاحبم شدی فرار می‎کنم و می‎روم! این همان جروبحث‎هایی است که زاییده تقابل سنت و مدرنیته است. از نظر اسلام زن اسیر مرد نیست و او ریحانه (گلی خوشبو) و امانتی الهی است که مرد باید حداکثر حمایت و حفاظت از او را در زندگی خانوادگی داشته باشد و از آن سو زن نیز همه هم و غم خود را در گرم‎نمودن کانون خانواده و رضایت قلبی همسرش بکار گیرد. در اسلام به صراحت هشدار داده شده که اگر زن و شوهر به یکدیگر ظلم کنند در قیامت به سختی مورد سؤال و بازخواست قرار می‎گیرند.13 - اشتباه بزرگ منصور و محدثه در این فیلم آن است که متوجه اشکالات بزرگ روابط ساناز و رامتین می‎شوند اما والدین آنان را در جریان نمی‎گذارند و این یک آسیب جدی است که در برخی خانواده‎ها وجود دارد. نباید فکر کنیم که به ما ربطی ندارد (منصور در این فیلم چنین دیالوگی دارد) یا ما توان حل همه مسائل را داریم.14 - از جمله اموری که در اسلام به شدت نهی شده حسادت نسبت به همسر دیگران و سعی در به هم زدن روابط و به همسری درآوردن همسر دیگران است. کاری که به عنوان یک آسیب در این فیلم نمایش داده شده است. آنجایی که ساناز در توجیه رابطه خود با متین می گوید : از وقتی فهمیده رابطه من و رامتین شکرابه سعی کرده مخ من رو بزنه! این همان آسیبی است که در پی اعتقادات رامتین گریبان او را می‎گیرد. او معتقد به روابط باز و آزاد است و همین روابط آنطور که در نکته یازدهم اشاره شد آسیب خود را نشان می‎‏دهد.15 - در روایت است که طوری رفتار نکنید که در موضع تهمت قرار بگیرید. نوع رفتار ساناز دقیقاً مصداق عمل خلاف این روایت است. ساناز وقتی دنبال پاسپورت است یا در نوع رابطه با متین، طوری رفتار می‏کند که تهمت خیانت را متوجه خود می‏کند حال آنکه می گوید نخواستم رامتین بداند که او چه قصدی دارد! این یک مغلطه آشکار و آسیب جدی است که باید در زندگی از آن پرهیز نمود.16 - در سکانسی از این فیلم ساناز به رامتین می‎گوید : قرار بود مدتی با هم باشیم که ببینیم می‎توانیم با هم بمونیم یا نه؟ این در حالی است که آنها بدون اطلاع والدین با یکدیگر زندگی می‏کنند و چیزی فراتر از یک آشنایی قبل عقد دائم رقم خورده است. در تعالیم اسلامی چنین کاری (هر چند عقد موقت حرام نیست) با این مختصات توصیه نشده و به لحاظ مفاسدی که بر آن مترتب است مجاز نیست.والحمد لله رب العالمین
    raha_92 به این پست علاقمند بوده است.

  2. # ADS
     

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این تاپیک را مشاهده نموده اند: 0

There are no members to list at the moment.

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •