سلام مهمان گرامي؛

دوست عزیز ضمن عرض خیر مقدم، با توجه به این که شما به صورت مهمان به انجمن سینماسنتر وارد شده اید براي مشاهده تالار با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
مرجع تخصصی سئو سپهر صنعت سهند Navid Mirzaaghazadeh نقد و بررسی «بی‌پولی»

CinemaCenter Navigation Bar & SlideShow

دوربین مداربسته , نظارت تصویری , حفاظت پیرامونی , اعلام و اطفاء حریق , شبکه و زیرساخت  طراحی دیتاسنتر , یو پی اس , برق بدون وقفه 

 هوشمند سازی ساختمان , دوربین مدار بسته , طراحی وب سایت , سئو سازی , کابل هلوکیبل , اعلام حریق , پیاده سازی دیتاسنتر

 

نمایش نتایج: از شماره 1 تا 9 , از مجموع 9

موضوع: نقد و بررسی «بی‌پولی»

  1. #1
    hossein.r آواتار ها
    وضعیت : hossein.r آنلاین نیست.
    تاریخ عضویت : Jul 2010
    محل سکونت : بوشهر-خیابان مدرس-کوچه مریم21-پلاک ...
    نوشته ها : 13
    سپاس ها : 0
    سپاس شده 6 در 5 پست
    یاد شده
    در 0 پست
    تگ شده
    در 0 تاپیک

    نقد و بررسی «بی‌پولی»

    گزارش جلسه نقد و بررسی «بی‌پولی» با حضور سازندگان‌اش؛
    نعمت‌الله گفت: تغييرات آدم‌ها در شرايط سختي مثل «بي‌پولي» قابل بررسي‌ است.
    نقد و بررسي فيلم «بي‌پولي» ساخته حميد نعمت‌اله پس از نمايش آن، شامگاه شنبه 12 ارديبهشت، به همت انجمن منتقدان و نويسندگان سينما در خانه سينما برگزار شد.

    اين نشست با حضور حميد نعمت‌الله ، ليلا حاتمي (بازيگر)، هادي مقدم دوست (فيلمنامه نويس)، مصطفي شايسته(تهيه كننده) برگزار شد.

    كارگردان فيلم در ابتداي سخنانش در خصوص مضمون فيلم‌اش گفت: «بي‌پولي» درباره بي‌پولي هم هست،

    هر فيلمي ممكن است لايه‌هاي مختلفي داشته باشد، اين فيلم هم علاوه بر موضوع «بي‌پولي» در سطح‌هاي ديگر نيز ممكن است به مضامين ديگري هم اشاره داشته باشد.

    هادي مقدم‌دوست در خصوص نگارش فيلمنامه‌ي «بي‌پولي» تصريح كرد: بعد از فيلم «بوتيك» براي نگارش فيلم‌نامه «بي‌پولي» برنامه داشتيم، هميشه حواس‌مان به فيلم‌نامه بود و چيزي كه به قاموس فيلم‌نامه «بي‌پولي» و مضمون آن كمك مي‌كرد، را جمع مي‌كرديم و بعد در نگارش كار استفاده كرديم.

    مصطفي شايسته نيز درباره همكاري با نعمت‌الله خاطرنشان كرد: در روند فيلم‌سازي در مقام تهيه‌كننده، شخص تهيه‌كننده بايد به يك استقرار وامنيت مالي برسد تا به ريسك ساخت فيلم‌هايي كه بار فرهنگي شان بيشتر است، برسد.

    وي افزود: براي من كه به سينما بسيار علاقه‌مندم؛ همين بس كه سال 68 فيلم «مادر» را با علي حاتمي

    به‌عنوان تهيه‌كننده كار كردم و قبل آن فيلم «روز با شكوه» به كارگرداني «كيانوش عياري»، جواز ورود من به سينما بود.

    شايسته در ادامه گفت: البته مرحوم حاتمي درمقوله كارگرداني بي‌نظير و بي‌مثال است. سينماي ما تا دهه 60 و نيمه دهه 70 فيلم‌ها به دو گونه هنري و تجاري تقسيم‌بندي مي‌شد، من سعي كرده‌ام با آن‌هايي كه اين دو وجه را به طور مشترك، دارند كار كنم.

    در دهه 80 تحول فرهنگي در امر سينما رخ داد كه بخشي از اين مقوله به حضور فيلم‌سازان جوان از جمله نعمت‌اله و سامان مقدم در سينما مربوط مي‌شود و با توفيقي كه از جانب مردم با ساخت آثاري از اين دست پيش آمد من را به ادامه اين مسير ترغيب كرد تا ادامه دهم و از يك دوره‌ي با توجه به تغيير شرايط كاري‌ام به عنوان تهيه‌كننده در توليد آثار حضور داشتم.

    شايسته اذعان داشت: با توجه به مشخصات خودم كه يك تهيه‌كننده فيلمنامه‌محور هستم، فيلم‌نامه برايم اهميت بسياري دارد و تا جاي ممكن تلاش دارم سطح فيلم‌نامه در مراحل توليد تنزل پيدا نكند و حتي در راه ارزشمند شدن فيلم‌نامه هم تلاش دارم.

    نعمت‌اله در ادامه سخنانش گفت: «بي‌پولي» وضعيت آشنايي براي اغلب آدم‌هاي طبقه ما است و تفاوتش با فقر اينست كه شامل يك مقطع زماني مي‌شود و عموما مخاطبان چنين شرايطي را تجربه كرده‌اند و محك و مقطع مناسبي براي آدم‌ها است و آدم‌ها را به قبل و بعد از اين شرايط مي‌توان تقسيم‌بندي و بررسي كرد. آدم‌ها در اين دوره و چه شرايط سخت ديگر وقتي مرحله سخت را پشت سر مي‌گذارند تغيير مي‌كنند و بررسي آدمي كه اين دوره را مي‌گذراند، قبل و بعد اين دوره گذار، جالب است.

    ليلا حاتمي نيز در خصوص نقش خودش در فيلم «بي‌پولي» بيان كرد: همكاري من و نعمت‌اله بسيار لذت‌بخش بود. بخش اعظم طراحي شخصيت در فيلم‌نامه بود و بدون تعارف در خصوص ايفاي نقش بايد بگويم، من فقط مجري خوبي بودم.

    نعمت‌اله در خصوص تم‌هاي مذهبي در آثارش كه پرسش يكي از حضار بود، گفت: روزي نوشته‌اي روي ديوار مجاور سينما «عصر جديد» با اين مضمون كه «روي زمين خدا با تكبر راه نرويم»، نظرم را جلب كرد، از مجموعه حماقت‌هايي كه آدم مي‌تواند مرتكب شود همين تكبر است.

    شايسته نيز گفت: تنها انگيزه‌اي كه براي فعاليت هنري در زمينه سينما دارم، دستيابي به چنين سينمايي است كه اين كار به شكلي با نوعي آزمون و خطا همراه است كه تجربيات‌مان را براي كار بعدي افزايش مي‌دهد.

    اين تهيه‌كننده در خصوص كار كردن با فيلمسازان جوان مطرح كرد: لذتي در كاركردن با جوان‌ها وجود دارد و اگر خدا به من سلامتي بدهد و امكان فعاليت داشته باشم، سعي مي‌كنم اين روند را ادامه بدهم.

    وي افزود:هركسي كه فكر مي‌كند موقعيت لازم و شرايط مناسبي براي فيلم‌سازي دارد و واجد آن مقدمات است، بنده با آغوش باز در خدمت‌شان هستم و اميدوارم از اين جوانان، باز افراد مستعد ديگري وارد سينما شوند.

    ليلا حاتمي نيز در ادامه در باره بيان ديالوگ‌هاي «بي‌پولي» گفت: گفتن همه ديالوگ‌ها برايم راحت بود و برايم بسيار روان بود و مشكلي نداشتم.
    مرتضي شايسته در بخش ديگري از اين نشست در خصوص شرايط جاري فيلم‌سازي در كشور گفت: ما آدم‌هاي سخت‌پوستي شده‌ايم. آن‌قدر سياست‌هاي متفاوتي را در گذر زمان تجربه كرده‌ايم كه گاه مغاير با شرايط قبلي بوده‌اند. ما «دوزيست» شده‌ايم و مي‌توانيم به كار ادامه بدهيم.

    دوره فعلي دوره سختي بوده و هست اما اين دوره يكسري مشخصات مفيد دارد كه مي‌توان به امنيت سينماگران در ارتباط با خارج سينما اشاره كرد، كساني كه متولي امر سينما هستند اگر به مشكلي برمي‌خورند در خود سينما آن را حل مي‌كنند و اين مقوله خودش باعث ايجاد امنيت مي‌شود و تصميم نهايي در خصوص مسايل سينما در خود معاونت سينمايي گرفته مي‌شود. به خاطر اعتماد بالايي كه بين مجموعه مديريت سينما و مديران خارج از سينما وجود داشته است، بودجه در اين دوره افزايش پيدا كرده است و ساخت سالن و بازسازي آن‌ها تحقق پيدا كرده است. به هرحال همان‌گونه كه به كاستي‌هاي اين دوره اشاره كرده‌ايم وظيفه دارم درباره‌ي نقاط قوت مديريت فعلي همه توضيح بدهم.

    ليلا حاتمي نيز در ادامه درباره شرايط كار در فيلم بي‌پولي گفت: تهيه‌كننده فيلم شرايط ويژه‌اي براي من به وجود آورده بودند تا بتوانم در شرايط خاصي كه داشتم به بهترين نحو ممكن به ايفاي نقش‌ام بپردازم.

    گفتني است: اجراي اين جلسه را كيوان كثيريان برعهده داشت.

  2. # ADS
     

  3. #2
    hossein.r آواتار ها
    وضعیت : hossein.r آنلاین نیست.
    تاریخ عضویت : Jul 2010
    محل سکونت : بوشهر-خیابان مدرس-کوچه مریم21-پلاک ...
    نوشته ها : 13
    سپاس ها : 0
    سپاس شده 6 در 5 پست
    یاد شده
    در 0 پست
    تگ شده
    در 0 تاپیک

  4. #3
    hossein.r آواتار ها
    وضعیت : hossein.r آنلاین نیست.
    تاریخ عضویت : Jul 2010
    محل سکونت : بوشهر-خیابان مدرس-کوچه مریم21-پلاک ...
    نوشته ها : 13
    سپاس ها : 0
    سپاس شده 6 در 5 پست
    یاد شده
    در 0 پست
    تگ شده
    در 0 تاپیک
    دو نیمه متفاوت
    نقد فیلم "بی پولی"


    "هیچ گاه فراموش نکن که سرخوشانه ترین شوخی ها، از دردناک ترین حقایق نشأت می گیرند"

    بعد از شروع قدرتمندانه ای چون بوتیک، بی پولی در حکم تثبیت حمید نعمت الله در سینمای ایران است. پنج سال بعد از بوتیک، نعمت الله برگشته تا نشان دهد که موفقیت فیلم اولش اتفاقی نبوده است و اتفاقاً در این راه تا حد زیادی هم موفق می شود. البته اجازه بدهید در همین ابتدا تکلیف خودمان را مشخص کنیم. بی پولی به خوبی بوتیک نیست. اگر با این امید به سینما می روید که با یک فیلم دیگر در حد بوتیک رو به رو شوید، شاید بعد از تماشای فیلم احساس سرخوردگی کنید. ولی بی پولی فیلمی است که به عنوان یک فیلم مستقل کاملاً سرپا می ماند و در ضمن یکی از متفاوت ترین کمدی های سینمای ایران است.

    نمی دانم این جمله ای که در ابتدای مقاله ذکر کردم را کجا شنیده ام و یا متعلق به چه کسی است. ولی مسلم این است که بی پولی مصداق همین جمله است. به همین علت است که می گویم بی پولی کمدی متفاوتی است. اصلاً به بهترین کمدی های 20 سال اخیر که نگاه کنیم (از اجاره نشین ها گرفته تا مثلاً دایره زنگی) می بینیم همه ی آن ها به نوعی جمله ی بالا را تأیید می کنند. ولی مهرجویی و بخت آور به هر حال از موقعیت های آبسورد هم غافل نمی شوند و بخشی از فیلم را به نمایش این موقعیت های جفنگ اختصاص می دهند که در هر دو مورد، این صحنه ها در میان خنده دارترین سکانس های فیلم جای می گیرند. اما در بی پولی از این خبرها نیست. نعمت الله (به خصوص در نیمه ی اول فیلم) تلاش می کند تا جای ممکن از اغراق های نمایشی بیهوده دوری کند و فضایی رئال را به تصویر بکشد و کمدی خود را روی همین پایه و اساس استوار کند. اتفاقاً این کار خوب هم جواب می دهد و در ابتدای فیلم، یک کمدی موقعیت درست و حسابی را شاهدیم. جایی که کمدی در دل سنگین ترین وقایعی که می توانند برای یک زوج جوان رخ بدهند، بروز پیدا می کند و اتفاقاً خنده دارترین قسمت های فیلم، دقیقاً تلخ ترین جاهای آن است. همان سکانس هایی که ایرج به همراه دوستان بیکارش در دفتری اوقات خود را سر می کنند. فیلم در این قسمت ساده و روان پیش می رود و بازی بازیگران هم کاملاً دور از اغراق های آزاردهنده است (تا حدی غیر از سیامک انصاری و گاهی لیلا حاتمی). اتفاقات فیلم نه شعاری به نظر می رسند و نه از نظر ریتم دچار سکته می شوند. حتی حرف زدن های لیلا حاتمی با خودش (که مستقیم ترین شیوه ی انتقال احساسات و عواطف به تماشاگر است و غالباً باعث سکته فیلم می شود) هم در این جا با توجه به شرایط شکوه و دوری مداومش از ایرج، چندان مایه ی عذاب نیست. فیلم در این مدت، شخصیت پردازی جالبی هم دارد. به خصوص در مورد ایرج. وقتی بخواهیم او را مورد قضاوت قرار دهیم، دچار تناقضاتی جدی می شویم! از یک طرف می دانیم کارهای مغرورانه ی ایرج به نوعی احمقانه و بی خردانه است. چرا که در این شرایط خطرناک، منجر به بدبختی و بی نوایی او و شکوه و بچه ای که در راه دارند می شود. ولی در عین حال نمی توانیم او را به خاطر این این که غرورش را حفظ می کند و زیر بار حرف زور نمی رود تحسین نکنیم. خلاصه این که قسمت اول فیلم، شاید از تماشاگر قهقهه نگیرد، ولی حسابی حال او را خوب می کند. تماشاگر در طول این مدت احساس می کند دارد از زندگی لذت می برد. نیمه ی اول فیلم مصداق آن جمله ی احمد رنجه است که: "زندگی خیلی قشنگه والله!"

    اما نیمه ی دوم فیلم، به کلی متفاوت از بخش اول آن است و فیلم از همین جا لطمه می خورد. این نیمه هم به خودی خود نسبتاً قوی پرداخته شده و قابل تأمل است. اما دو عامل مهم باعث می شود که این بخش از بی پولی، باعث افت آن شود.

    اول این که فیلم مهم ترین ضربه را از ناهماهنگی اش می خورد. دو قطعه ی فیلم به هیچ شکلی به هم چفت نمی شوند. بعد از آن دقایق سیاه اما شوخ و شنگ و لذت بخش، فیلم ناگهان وارد فاز دیگری می شود. در این قسمت، حالا قرار است سراشیبی سقوط ایرج، شیب تندتری به خود بگیرد و شاهد اوج مصائب او و همسرش باشیم. آن کمدی سیاه قسمت اول دیگر در این جا وجود ندارد. فیلم می خواهد در این جا کاملاً جدی و نمادپردازانه و تا حدی معناگرا جلوه کند. نمادپردازی های این بخش فیلم گاهی خیلی قشنگ و ظریف درون آن گنجانده شده اند (مثلاً قلب (نماد عشق) گمشده ای که در اواخر فیلم پیدا می شود) و بعضی وقت ها کاملاً نچسب جلوه می کنند (از جمله بارانی که بلافاصله پس از انداختن پول در صندوق صدقات بر سر و روی ایرج و شکوه باریدن می گیرد و مثلاً می خواهد نشان دهنده ی پاکی و طهارت آنان باشد). اصلاً همان سکانس پول و صندوق صدقات خیلی ضعیف و کاریکاتوری جلوه می کند. این مسأله که کسی در اوج فلاکت از ورود مال حرام به زندگی اش جلوگیری کند و بلافاصله زندگی اش رو به بهبود رود، نه تنها توسط عقل سلیم پذیرفتنی نیست، بلکه حتی با تجربیات زندگی ما هم جور در نمی آید. چیزی که من در زندگی شخصی ام دیده ام، این است که کارهای خیری از این قبیل، معمولاً آن چنان آرام و تدریجی در زندگی انسان اثر مثبت می گذارد که ممکن است خود ما متوجه منشأ آن نشویم. حال این تجربیات را بگذارید در کنار تأکیدی که نعمت الله بر تأثیر فوری و سریع این عمل در زندگی ایرج و شکوه دارد. نهایتاً این را باید بگویم که مشکل اولی که تغییر لحن فیلم بر جای می گذارد، این است که تکلیف تماشاگر با خودش روشن نیست. تازه در جهان فیلم غرق شده که می بیند کلاً جهان فیلم عوض شد! بنابراین دیگر به راحتی نمی تواند با فیلم ارتباط برقرار کند و بی خیال این دوپارگی عظیم فیلم شود.

    اما مشکل دوم فیلم این جاست که قسمت دوم بر خلاف بخش اول، تجربه ی جدید و نوآورانه ای نیست که باعث شور و هیجان ما شود. اتفاقات نیمه ی دوم فیلم به وضوح برایم تداعی گر فیلمی دیگر بود که آن هم چنین حدیثی در خود داشت: سنتوری. به نظرم شباهت های ایرج و علی سنتوری انکارناپذیر است. جدا از بازیگر مشابه دو نقش، ایرج هم در نیمه ی دوم فیلم دارد تا ته خط می رود. اثاث خانه اش را از دست می دهد، زنش با او مشکل پیدا می کند و همیشه گوشه ی خانه دارد چرت می زند. ولی بی پولی در این زمینه به هیچ وجه به گرد پای سنتوری هم نمی رسد. در آخر هم می بینیم که نعمت الله بر خلاف مهرجویی می ترسد کاراکتر اصلی اش را واقعاً تا ته ته خط ببرد و او را از میانه های مسیر به زندگی عادی برمی گرداند. برای همین بی پولی هرگز آن تأثیرگذاری سنتوری را ندارد و این ضعف کوچکی نیست.

    علی رغم این ها می توان بی پولی را دید و از آن لذت برد. می توان آن را دید و به آوازخواندن های پرویز، یا امامزاده حمزه گفتن های احمد رنجه و یا حیرت شکوه وقتی ایرج به او می گوید باشعور، حسابی خندید. می توان آن را دید و واقعاً بوی بهبود را ز اوضاع جهان حس کرد. سینمای ایران به نظرم فیلمی مثل نیمه ی اول بی پولی را کم داشت و حالا می توان امیدوار بود که سبکی جدید از کمدی وارد سینمای کشورمان شده است.



  5. کاربر روبرو از پست مفید hossein.r سپاس کرده است .


  6. #4
    hossein.r آواتار ها
    وضعیت : hossein.r آنلاین نیست.
    تاریخ عضویت : Jul 2010
    محل سکونت : بوشهر-خیابان مدرس-کوچه مریم21-پلاک ...
    نوشته ها : 13
    سپاس ها : 0
    سپاس شده 6 در 5 پست
    یاد شده
    در 0 پست
    تگ شده
    در 0 تاپیک

  7. #5
    hossein.r آواتار ها
    وضعیت : hossein.r آنلاین نیست.
    تاریخ عضویت : Jul 2010
    محل سکونت : بوشهر-خیابان مدرس-کوچه مریم21-پلاک ...
    نوشته ها : 13
    سپاس ها : 0
    سپاس شده 6 در 5 پست
    یاد شده
    در 0 پست
    تگ شده
    در 0 تاپیک
    نگاهي به فيلم «بي‌پولي» ساخته حميد نعمت‌الله
    جيب خالي، پز عالي

    سینمای ما- حتي اگر فيلم «بي‌پولي» دومين اثر حميد نعمت‌الله هم نباشد باز هم با تماشاي اين فيلم به شكل ناخودآگاه به مقايسه آن با فيلم بوتيك، اولين ساخته نعمت‌الله مي‌افتيم كه اگرچه در فضاي متفاوت به لحاظ ژانري و زبان سينمايي قرار داشت، اما مي‌توان عناصر مشتركي را در آن يافت كه نشان از مولفي مشترك مي‌دهد. ضمن اين‌كه مي‌توان نوع نگرش كارگردان را به مسائل اجتماعي و بويژه مسائل و مشكلاتي كه جوانان امروز با آن درگير هستند را بخوبي حدس زد كه در هر دو اثر بوتيك و بي‌پولي قابل رديابي است.

    بوتيك يك فيلم اجتماعي تلخي بود كه حسرت جوانان طبقه پايين و متوسط جامعه را نسبت به زندگي بهتر مورد توجه قرار داده بود و البته آسيب‌هايي را كه در اين مسير به اين قشر وارد مي‌شد. بي‌پولي اما در ژانري متفاوت و در بستري طنز، شرايط بد اقتصادي يك زوج جوان را مورد بررسي قرار داده است كه اگرچه فضايي شاد و مفرح خلق مي‌كند، اما تلخي زيرپوستي در لايه‌هاي دروني اثر وجود دارد كه در جاهايي مخاطب را آزار مي‌دهد بويژه مخاطباني كه تجربه مشترك زيادي با تجربيات اين دو زوج جوان در اوايل زندگيشان دارند. بهرام رادان و ليلا حاتمي نيز در بي‌پولي بازي در نقش‌هاي متفاوتي را تجربه مي‌كنند و شايد براي اولين بار مزه طنز را هم در بازيگري مي‌چشند. هر چند يك تعارض جدي در بازنمايي اين بي‌پولي وجود دارد بدين معني كه اين زوج در عين فقر و مشكلات مالي از خانه و زندگي بسيار شيك و مدرني برخوردار هستند كه باور پذيري موقعيت آنان را براي تماشاگر تا حدودي دشوار مي‌سازد. به هر حال بي‌پولي يك طنز اجتماعي خانوادگي مفرحي است كه از بستر مناسبات خانوادگي و عاطفي و مسائل اجتماعي پيرامون آن در شكل تازه و بكرتري بهره مي‌گيرد تا ساختار كميك داستان را در اتمسفر همين محيط شكل دهد. البته اين محيط به سه بخش عمده تقسيم مي‌شود كه قصه در آن دنبال مي‌شود. خانه، محل كار و محيط اجتماعي كه كارگردان سعي كرده است از ظرفيت‌هاي محيطي هر كدام از آنها در نسبت با خط اصلي داستان استفاده كند و به طور ضمني برخي مسائل پيراموني قصه را هم در بستري طنز مورد نقد قرار دهد. قطعا يكي از جذاب‌ترين سكانس‌هاي فيلم به فضاهاي آن شركت ورشكسته‌اي برمي‌گردد كه بهرام رادان در كنار افرادي مثل خود روز تا شب را به بيكاري و علافي مي‌گذراند. اين فصل از فيلم بيشترين شباهت را به بوتيك دارد و حتي كارگردان سعي كرده است با استفاده از برخي عناصر مشترك مثل پنكه قديمي و لكنتي يا سفره شلوغي كه هميشه پهن است به نوعي همان فضاي بوتيك را بازآفريني كند. اساسا بيشترين موقعيت‌هاي طنز در همين فصل شكل مي‌گيرد كه فضاي مجردي فيلم بوتيك را يادآوري مي‌كند و جالب اين‌كه نعمت‌الله در 2 فيلم خود از دو سوپر استار و به اصطلاح جوان اول سينماي ايران استفاده مي‌كند كه در بوتيك، محمدرضا گلزار بهترين بازي‌اش را در كارنامه سينمايي‌اش به ثبت مي‌رساند و بهرام رادان كه البته سطح بازيگري او با گلزار قابل مقايسه نيست تجربه يك نقش كميك و طنز را از سر مي‌گذراند و نشان مي‌دهد كه نعمت‌الله سعي مي‌كند از پتانسيل سينما چه در فرم و محتوا و چه در سطح بازيگران، موقعيت و تجربه تازه‌اي خلق كند. همين توانايي را مي‌توان در دراماتيزه كردن و دادن كشش لازم به داستان‌هايي كه روايت مي‌كند داد. اين كشش دراماتيك در بي‌پولي به واسطه زبان طنز فيلم دامنه بيشتري پيدا مي‌كند و به دليل همذات‌پنداري عميق مخاطب با قهرمان‌هاي جوان قصه تا پايان فيلم حفظ مي‌شود.

    « بي‌پولي» علاوه بر اين‌كه اوضاع اجتماعي جامعه را به زبان طنز نقد مي‌كند و مسائلي از جمله بيكاري، فقر، اعتياد، مشكلات ازدواج و... را به تصوير مي‌كشد به آسيب شناسي فرهنگي نسل جوان هم مي‌پردازد و تيغ نقد خود را صرفا به سوي مسوولان نشانه نمي‌رود. شايد اگر بخواهيم محتوايي اصلي داستان و مهم‌ترين نقدي را كه نعمت‌الله در غالب داستاني كه روايت مي‌كند در يك جمله بيان كنيم بايد بگوييم كه بي‌پولي دقيقا مصداق داستاني و سينمايي «جيب خالي، پز‌عالي» است كه بويژه در نسل جوان امروزي به شدت وجود دارد و زندگي مجردي و متاهلي آنان را تحت تاثير خود قرار مي‌دهد. شايد اگر بخواهيم باز هم امروزي‌تر و با زبان خود ساخته نسل جوان به اين موضوع تماشا كنيم «با كلاس بودن» را به عنوان تم اصلي بي‌پولي قلمداد كنيم كه شايد بيش از خود فقر و بيكاري و مشكلات اقتصادي موجب بي‌پولي نسل امروز مي‌شود. يكي از زيباترين سكانس‌هاي فيلم كه همين معني را بازنمايي مي‌كند به ميهماني مربوط مي‌شود كه بهرام رادان در آن فضاي سنگين مجبور مي‌شود كه دروغ بگويد و پز بدهد و فراتر از توان مالي خود سفارش برنج بدهد. از سوي ديگر حميد نعمت‌الله در ارتباط با بي‌پولي و نشان دادن پيامدهاي عاطفي و خانوادگي آن كه چگونه مي‌تواند تا آستانه فروپاشي يك زندگي مشترك پيش برود برخي باورها و اعتقادات ديني را نيز در نسبت با موقعيت بي‌پولي به قصه تزريق مي‌كند كه نمونه بارز آن پولي است كه رادان پيدا مي‌كند، اما ليلا حاتمي به دليل اعتقاد به حرام بودن آن در عين نياز شديد همسرش به پول آن را به صندوق صدقات مي‌اندازد تا عزت نفس و پاك زيستن را در عين نيازمندي مورد ستايش و تاكيد قرار دهد. بي‌پولي به معناي واقعي يك طنز است كه در عين نگاه منتقدانه و طنازانه به موقعيت‌هاي آدم‌هاي قصه خود، هم لحظات شاد و مفرحي را براي مخاطبان به وجود مي‌آورد و هم در عين حال رگه‌هاي تلخي از موقعيت قهرمان قصه ترسيم مي‌كند كه مزه آن در زير زبان احساس مخاطب بر جاي مي‌ماند.

    بي‌پولي اما يك مشكل عمده دارد كه برخي معتقدند بوتيك نيز داراي همين ضعف بود و آن يك‌سوم پاياني فيلم است كه به شكل ناگهاني و تصادفي همه چيز سرو سامان مي‌گيرد و زندگي شيرين مي‌شود. پايان‌بندي بي‌پولي درموقعيتي متفاوت با ساختار كلي اثر به انسجام و يكدستي فيلم ضربه مي‌زند و با خوب شدن هم چيز به ناگهان و بدون طي كردن فرآيند منطقي خود، اثر‌گذاري قصه به واسطه گزاره اخلاقي و اجتماعي كه در آن مطرح مي‌شود كاهش مي‌يابد و حتي توي ذوق مخاطب مي‌زند. ضمن اين‌كه موضعگيري كارگردان درباره موقعيت قهرمان اثرش روشن نيست بدين معني كه بي‌پولي او نتيجه بدشانسي است يا بي‌تدبيري. چرا كه بخش عمده‌اي از رفتارهاي قهرمان داستان ناشي از بي‌تدبيري او در اداره زندگي است كه بي‌پولي را براي او به ارمغان آورده است. اما بي‌پولي در كنار اين ضعف‌هايش فيلمي جذاب و پر كشش است كه تجربه شيرين و لذت‌‌بخش آن به همه اين ضعف‌ها مي‌ارزد.

    سيدرضا صائمي



    منبع : جام جم

  8. #6
    hossein.r آواتار ها
    وضعیت : hossein.r آنلاین نیست.
    تاریخ عضویت : Jul 2010
    محل سکونت : بوشهر-خیابان مدرس-کوچه مریم21-پلاک ...
    نوشته ها : 13
    سپاس ها : 0
    سپاس شده 6 در 5 پست
    یاد شده
    در 0 پست
    تگ شده
    در 0 تاپیک








  9. #7
    hossein.r آواتار ها
    وضعیت : hossein.r آنلاین نیست.
    تاریخ عضویت : Jul 2010
    محل سکونت : بوشهر-خیابان مدرس-کوچه مریم21-پلاک ...
    نوشته ها : 13
    سپاس ها : 0
    سپاس شده 6 در 5 پست
    یاد شده
    در 0 پست
    تگ شده
    در 0 تاپیک

  10. #8
    خـادم سینمــاسنتـر
    1CHAMPION آواتار ها
    وضعیت : 1CHAMPION آنلاین نیست.
    تاریخ عضویت : Jul 2010
    محل سکونت : دروازه کویـر
    سن: 31
    نوشته ها : 7,429
    سپاس ها : 15,219
    سپاس شده 12,847 در 4,447 پست
    یاد شده
    در 30 پست
    تگ شده
    در 953 تاپیک

    جعبه مدال ها
        
     

    پاسخ : نقد و بررسی «بی‌پولی»

    بی پولی فیلم بسیار زیبا و متفاوتی بود .
    اما با تمام زیبائی که داشت اعصابم را به هم ریخت و در بعضی از دقایق فیلم حتی برای بدبختی این زوج(حاتمی و رادان)اشک هم ریختم.
    فکر میکنم کاراکترهای این فیلم در دنیای ما بسیار زیاد هستند.
    زیباترین سکانس فیلم که الان هم یادمه به نظرم اونجائی بود که بهرام رادان یه اسکناس 5هزار تومانی رو کنار صندوق صدقه پیدا میکنه و میره اونو برمیداره
    بعد همسرش لیلا حاتمی اون پول رو از همسرش میگیره و میره میندازه تو صندوق صدقه.بعد با چشمان اشکبار به رادان میگه: خدا میبینه ما این پول حروم رو بر نداشتیم و حتما کمکمون میکنه

    پ.ن از مدیرای عزیزی که این پست رو میخونن تقاضا دارم پست های بالا رو ویرایش کنن
    مرسی
    ▆ ▅ ▄ ▃ ▂ شاد بودن بزرگترین انتقامی است که می توان از زندگی گرفت ▂ ▃ ▄ ▅ ▆

  11. #9
    Eliya آواتار ها
    وضعیت : Eliya آنلاین نیست.
    تاریخ عضویت : Jul 2010
    محل سکونت : تهران
    نوشته ها : 44
    سپاس ها : 8
    سپاس شده 105 در 34 پست
    یاد شده
    در 0 پست
    تگ شده
    در 4 تاپیک

    پاسخ : نقد و بررسی «بی‌پولی»

    با تشکر از نقدهایی فوق (البته نمی دانم از منابع دیگر استفاده شده بود یا حاصل ذوق نگارنده مطلب بود)
    باید بگویم با اینکه فقط یک بار آن هم در اکران جشنواره بی پولی را دیدم همان جا دریافتم که نعمت الله کمدی را از واژه ناهمگن طنز جدا کرده و با استفاده از شیوه کمدی موقعیت در یک درام اجتماعی موضوعی را بررسی می کند که نماد واقعیت ملموسی است شاید من و شمای بیبننده نیز گاهی درگیر این داستان بشویم . اما در ارتباط فیلم نامه باید بگویم لحن یک دستی دارد و من نیز چون دوست خوبمان با یتیم شدن لحن روایت داستان در نیمه دوم متعقدم البته باید بگویم آنقدرها هم واضح نیست که ذوق تماشگر را کور نماید بلکه اگر بخواهیم دقیق شویم درمی بابیم که لحن روایت داستان کند می شود . خوب قیاس بی پولی با بوتیک شاید درست نباشد اما مؤلفه های مورد علاقه نعمت الله در بوتیک در همین فیلم نیز دیده می شود . مانند شرکتی که پاتوق دوستان است و عیناً خانه مجردی و پاتوق دوستانه بوتیک را به ذهن متبادر می کند . و به هرجهت تماشای فیلم بی پولی یک بعد از ظهر خوب را برای بیننده به ارمغان خواهد داشت .

  12. 3 کاربر از پست مفید Eliya سپاس کرده اند .


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این تاپیک را مشاهده نموده اند: 0

There are no members to list at the moment.

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •