سلام مهمان گرامي؛

دوست عزیز ضمن عرض خیر مقدم، با توجه به این که شما به صورت مهمان به انجمن سینماسنتر وارد شده اید براي مشاهده تالار با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
مرجع تخصصی سئو سپهر صنعت سهند Navid Mirzaaghazadeh گروه خبري - بيوگرافي محمدرضا فروتن

CinemaCenter Navigation Bar & SlideShow

دوربین مداربسته , نظارت تصویری , حفاظت پیرامونی , اعلام و اطفاء حریق , شبکه و زیرساخت  طراحی دیتاسنتر , یو پی اس , برق بدون وقفه 

 هوشمند سازی ساختمان , دوربین مدار بسته , طراحی وب سایت , سئو سازی , کابل هلوکیبل , اعلام حریق , پیاده سازی دیتاسنتر

 

نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1

موضوع: گروه خبري - بيوگرافي محمدرضا فروتن

  1. #1
    کــــاش گاهی زنـــدگی هــم كليــد [◄◄ι] [ ιι ] [■] [►] [ι►►] داشت...!
    MiSS SAYTA آواتار ها
    وضعیت : MiSS SAYTA آنلاین نیست.
    تاریخ عضویت : Jul 2010
    محل سکونت : ı̴̴̡ ̡ ̡̡͡|̲̲̲͡͡͡ ̲▫̲͡ ̲̲̲͡͡π̲̲͡͡ ̲̲͡▫̲̲͡͡ ̲|̡̡̡ ̡ ̴̡ı
    نوشته ها : 7,155
    سپاس ها : 10,643
    سپاس شده 16,549 در 4,216 پست
    یاد شده
    در 63 پست
    تگ شده
    در 850 تاپیک

    جعبه مدال ها
        
     

    گروه خبري - بيوگرافي محمدرضا فروتن

    گروه خبري سينما سنتر تقديم مي دارد
    بيوگرافي محمدرضا فروتن :



    نام : محمدرضا
    نام خانوادگي : فروتن
    متولد : 1347
    مدرک تحصیلی: لیسانس روانشناسی بالینی از دانشگاه آزاد.
    - بازیگری را از سال 1373 آغاز کرد و پس از بازی در سریال « سرنخ » (قسمت تماشاخانه) یک دوره بازیگری و کارگردانی تئاتر و یک دوره فیلمنامه نویسی گذراند.
    - او با بازی در فیلم « مرسدس » شناخته شد و با بازی در فیلمهای « قرمز »، « دوزن »، « متولد ماه مهر »، « زیر پوست شهر » و بخصوص « شب یلدا » توانایی هایش را به رخ همگان کشید.
    - او برای بازی در فیلم « قرمز » در هفدهمین جشنواره فیلم فجر و در فیلم « شب یلدا » از پنجمین جشن خانه سینما جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد را به دست آورد.
    - پس از بازی ماندگارش در فیلم « شب یلدا » نزدیک به چهار سال است که با وجود اکران فیلمهایش (آخرین آن « سربازهای جمعه » ) کمتر خبری مربوط به بازی او می شنویم!
    - او یک فیلم به نمایش در نیامده نیز در کارنامه دارد: « رقص با رویا »
    - پس از بازی در چهار فیلم متوالی از مسعود کیمیایی (مرسدس، فریاد، اعتراض و سربازهای جمعه) در بیست و پنجمین و بیست و ششمین فیلم های مسعود کیمیایی (حکم، رئیس) جایی نداشت. او در کنار بهروز وثوقی، فرامرز قریبیان، فرامرز صدیقی، فریبرز عرب نیا، داریوش ارجمند، محمدعلی فردین، سعید راد، احمد نجفی، عزت الله انتظامی و بهرام رادان در نقش قهرمان همیشگی آثار کیمیایی در چهار فیلم ایفای نقش کرد.
    - بازی متفاوت او در « به آهستگی » از آخرین نقش آفرینی های اوست که تحسین همگان را برانگیخت.


    بازي فروتن در نقش يك جوان عصبي و پرخاشگر در قسمتي از سريال «سرنخ» به كارگرداني كيومرث پوراحمد، نخستين تجربه حرفه‌اي‌اش نبود. او پيش از اين تجربه بازي در فيلمي سينمايي هم داشت اما بازي‌اش در اين مجموعه، هم نمايشگر استعداد و توانايي‌اش بود و هم سينماي ايران را با چهره تازه‌اي روبه‌رو كرد؛ چهره‌اي كه شباهتي به ستاره‌هاي شيك و رمانتيك نداشت. پيش از ورود فروتن، ستاره‌هاي سينما را بازيگران مسني تشكيل مي‌دادند كه علي‌رغم سن بالاي‌شان، باز از آنان دعوت مي‌شد تا نقش جوان اول‌هاي فيلم‌ها را بازي كنند. ورود فروتن همزمان شد با ورود چهره‌هاي تازه ديگر، كه آنان نيز مانند او نماينده نسل خود بودند.
    ويژگي مهم‌تر فروتن و عامل تمايز او با ستاره‌هاي پيش از خودش، توانايي‌اش در ايفاي نقش‌هاي گوناگون بود. اگر چه بعدها برخي كارگردانان او را در همان تيپ آشناي جوان عصبي مورد استفاده قرار دادند اما بازي‌اش در آثاري ديگر و در نقش‌هاي متفاوت و غير قابل انتظار، از او ستاره‌اي ساخت كه هنوز مي‌تواند عامل محبوبيت و فروش فيلم‌ها شود.

    بدون شك همكاري فروتن با مسعود كيميايي در سال‌هاي اوليه فعاليتش، نقش موثري در موفقيت و محبوبيتش داشت. «مرسدس»، «فرياد»، «اعتراض»، «سربازهاي جمعه» و بعدها «محاكمه در خيابان» حاصل همكاري اين زوج كارگردان و بازيگر بود. معروف است كه مي‌گويند كيميايي مهارت عجيبي در شناخت ستاره‌هاي جوان دارد و مي‌تواند بازي‌هاي ماندگاري از آنان بگيرد. اين اتفاق درباره بسياري از بازيگران طراز اول سينماي ايران افتاده است و فروتن نيز كه بيشترين همكاري را با كيميايي داشته از اين قاعده مستثني نيست.


    در پي موفقيت فروتن در ميانه‌هاي دهه 70، فريدون جيراني با فيلم «قرمز» او را در موقعيتي قرار داد تا هم از جلوه‌هاي آشكار تيپ‌هاي معروفش استفاده كند و هم در موقعيت‌هاي خوب فيلمنامه ثابت كند كه بازيگر قابلي است. اين اتفاق افتاد و بازي زوج فروتن و هديه تهراني منجر به اعطاي سيمرغ بلورين بهترين بازيگر به آن دو شد. همزمان تهمينه ميلاني نيز از او در «دو زن» استفاده كرد و سيل پيشنهادها به سوي اين بازيگر جوان سرازير شد زيرا هر دو فيلم ياد شده در زمان نمايش‌شان به فروش بسيار خوبي دست يافتند. به اين ترتيب درخشش ستاره‌هايي مانند فروتن و تهراني باعث شد تا تهيه‌كنندگان سينما ديگر به سراغ چهره‌هاي سالخورده سينماي تجاري نروند. فروتن متعلق به دوره‌اي است كه از ستاره سينما انتظار حركات اكشن نمي‌رود و او همچنين لازم نيست كه در ملودرام‌هاي احساساتي اشك تماشاگر را درآورد. فيلم‌هايي كه فروتن در آنها درخشيد، معرف سينمايي هستند كه با الهام از وقايع اجتماعي و در ارتباط با اقشار گوناگون اجتماعي ساخته مي‌شدند. در ميان فيلم‌هاي ضعيف و قوي‌اي كه او در آن سال‌ها بازي كرد، مي‌توان جهت‌گيري اجتماعي و رئاليستي‌شان را به وضوح ديد. يكي از شانس‌هاي فروتن اين بود كه استعداد و محبوبيت‌اش اين امكان را به او داد كه با فيلمسازان مطرح و صاحب‌سبك سينما همكاري كند. علاوه بر كيميايي و ميلاني و جيراني، احمدرضا درويش، ماني حقيقي، حسن فتحي، رخشان بني‌اعتماد، مازيار ميري، سيروس الوند، ابراهيم حاتمي‌كيا، ايرج كريمي، عليرضا رئيسيان، كيومرث پوراحمد، پرويز شهبازي و... نيز در فيلم‌هايشان از بازي فروتن بهره گرفتند.

    مهم‌ترين عامل ماندگاري يك ستاره در سينماي ايران، اول دوري‌اش از حاشيه‌ها است و سپس داشتن استعدادي تا در هر برهه زماني بتواند پاسخگوي نيازهاي تماشاگران سينما باشد. در كنار اينها انتخاب نقش‌ها و بررسي پيشنهادهاي مختلف نقش مهمي در آينده حرفه‌اي يك بازيگر دارد. فروتن از ابتداي فعاليتش عادت به بازي در نقش‌هاي اصلي داشت و اين عادت را هنوز فراموش نكرده است. با اين كه بيش از يك دهه از شروع دوران محبوبيتش مي‌گذرد اما همچنان در انتخاب نقش‌ها وسواس‌هاي خاص خود را دارد. كساني كه مي‌دانند او طي اين سال‌ها چه پيشنهادهايي را رد كرده و دليلش براي اين كار چه بوده، به خوبي متوجه هوش بالاي او هستند. بسياري از بازيگران را طي اين سال‌ها ديده‌ايم كه در مقطعي كوتاه ستاره‌شان درخشيدن گرفت و سپس به‌زودي خاموش شدند و از يادها رفتند. يك دليل بسيار مهم اين امر، ذوق‌زدگي بازيگر و پركاري براي ارضاي حس جاه‌طلبي و شهرت است. فروتن در كنار توجه به وجه ستارگي‌اش، به اعتبار بازيگري نيز فكر كرد. در شرايطي كه در اوج محبوبيت بود، با تجربه‌اي چند ساله در سينما، به توصيه عزت‌الله انتظامي گوش سپرد و فن بيان در تئاتر را فراگرفت. سپس زير نظر علي رفيعي استاد نمايش ايران، در تئاتر «رومئو و ژوليت» بازي كرد كه نمايش آن براي مردم، تجربه تازه‌اي براي اين بازيگر بود. فروتن برعكس بسياري از هم‌دوره‌اي‌هايش به مرور زمان بر كيفيت كارش افزود و پسرفت نكرد. مثلا پس از بازي خوبش در «قرمز» كه به خاطرش جايزه هم گرفت، خودش را وقف اين نقش‌ها نكرد و ريسك بازي در قالب‌هاي تجربه‌نشده را به جان خريد و انصافا در بسياري موارد هم موفق بود. يكي از اوج‌هاي كار او، بازي در فيلم مهجور اما تاثيرگذار «شب يلدا» بود. اين فيلم از آن دسته فيلم‌هايي است كه روي كاكل بازيگر مي‌چرخد. يعني چنانچه بازيگر كمي لنگ بزند فاتحه فيلم خوانده است. فروتن اما در اين فيلم واقعاً خوش درخشيد و اي‌ بسا اگر «شب يلدا» در جشنواره نمايش داده مي‌شد، مي‌توانست افتخار تازه‌اي را نصيب اين بازيگر كند. اتفاقي كه چند سال بعد به خاطر حضور موثرش در فيلم «به‌آهستگي» افتاد و به خاطر اين فيلم جايزه بهترين بازيگر بخش بين‌الملل جشنواره فجر را گرفت. اما اين پايان كار او نبود.


    يك بازيگر بزرگ كسي است كه اولاً برايش كوتاهي يا بلندي نقش‌ها تفاوت زيادي نداشته باشد و ثانيا قدرت اين را داشته باشد تا در فيلمي معمولي و حتي ضعيف گليمش را از آب بكشد. درست است كه محمدرضا فروتن حالا‌حالاها در سينماي ايران فرصت براي بازيگري دارد و سابقه‌اش نشان مي‌دهد كه اهل غلتيدن در وادي‌هاي غيرحرفه‌اي نيست، اما درباره‌اش بايد گفت كه بازي‌اش در فيلم‌هاي كارگردان‌هاي سرشناس با بازي‌اش در فيلم‌هاي معمولي كارگردان‌هاي ساده سينما، تفاوت‌هاي چشمگيري دارند. مثلا بازي بسيار سنجيده و دقيق او را در فيلم «عيار 14» كه هم‌اكنون روي پرده است را مقايسه كنيد با بازي‌اش در فيلم ضعيف «برباد رفته» يا «زن دوم». او كسي است كه در فيلم‌هاي كارگردان‌هاي سرشناس، با هوش و درايت خود، شيوه‌هاي گوناگون كار را مي‌آموزد و همين روحيه پوياي اوست كه مي‌تواند تا سال‌ها در سينماي ايران ماندگارش كند. با اين كه سال گذشته‌ شايسته دريافت جايزه بهترين بازيگر به خاطر بازي در فيلم پرويز شهبازي بود، اما اين اتفاق برايش نيفتاد و او حدود يك سال بعد اين جايزه را از انجمن منتقدان سينماي ايران گرفت و اعلام كرد كه طعم اين جايزه‌اي كه از دست منتقدان مي‌گيرد برايش شيرين‌تر از جوايز رسمي است.

    فروتن از آن دسته بازيگراني نيست كه تصور كند بازي در نقش‌هاي كوتاه ممكن است اعتبارشان را خدشه‌دار كند. نه‌تنها او چنين اعتقادي ندارد، كه گاه داوطلب بازي در چنين نقش‌هايي نيز شده است. اين اتفاق‌ها زماني براي او مي‌افتند كه بيش از هر زماني در كانون توجه‌هاست و امكان بازي در نقش‌هاي اصلي را دارد. مثلا بازي او در «دموكراسي تو روز روشن» با اين كه چندان اتفاق مهمي در كارنامه‌اش نبود اما نشان داد كه استعداد بازي در فيلم‌هاي كمدي را هم دارد. همچنين بايد از حضور موفقش در «اتوبوس شب» ياد كرد كه در كنار مرحوم خسرو شكيبايي و جوان آينده‌دار سينماي ايران مهرداد صديقيان خوش درخشيد. نكته مهم شخصيتي فروتن اين است كه باز بر خلاف بسياري از همكارانش كه شهرت و اعتبارشان نيمي از شهرت و اعتبار فروتن نيز نيست، متن دلخواهش را با گاردي باز مي‌پذيرد و برايش مديومي كه در آن كار مي‌كند چندان مهم نيست.

    مجموعه آثار:
    - هدف (بهرام کاظمی - 1373)
    - آخرین بندر (حسن هدایت - 1373)
    - فاتح (بهرام ری پور - 1374)
    - ماه و خورشید (محمدحسین حقیقی - 1375)
    - مرسدس (مسعود کیمیایی - 1376)
    - قرمز (فریدون جیرانی - 1377)
    - دوزن (تهمینه میلانی - 1377)
    - فریاد (مسعود کیمیایی - 1377)
    - متولد ماه مهر (احمدرضا درویش - 1378)
    - اعتراض (مسعود کیمیایی - 1378)
    - زیر پوست شهر (رخشان بنی اعتماد - 1378)
    - شب یلدا (کیومرث پوراحمد - 1379)
    - رقص با رویا (محمود کلاری - 1380)
    - بربادرفته (صدرا عبداللهی - 1381)
    - ملاقات با طوطی (علیرضا داودنژاد - 1381)
    - سربازهای جمعه (مسعود کیمیایی - 1382)
    - هشت پا (علیرضا داودنژاد - 1383)
    - بازنده (قاسم جعفری - 1383)
    - باغهای کندلوس (ایرج کریمی - 1383)
    - مجردها (اصغر هاشمی - 1383)
    - به آهستگی (مازیار میری - 1383)
    - نوک برج (کیومرث پوراحمد، 1384)
    - خاک سرد (رضا سبحانی، 1384)
    - وقتی همه خواب بودند (فریدون حسن پور، 1384)
    - اتوبوس شب (کیومرث پوراحمد، 1385)
    - زن دوم (سیروس الوند، 1385)
    - کنعان (مانی حقیقی، 1386)
    - تردید (واروژ کریم مسیحی، 1386)

    جشنواره ها و جوایز:
    - برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد از هفدهمین جشنواره فیلم فجر برای بازی در فیلم « قرمز » - 1377)
    - برنده تندیس زرین بهترین بازیگر نقش اول مرد از پنجمین جشن خانه سینما برای بازی در فیلم « شب یلدا » - 1380
    - برنده جایزه حافظ بهترین بازیگر نقش اول مرد از پنجمین جشن دنیای تصویر برای بازی در فیلم « شب یلدا » - 1380
    - برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد از بیست و چهارمین جشنواره فیلم فجر برای بازی در فیلم « به آهستگی » - 1384
    - کاندید سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد از شانزدهمین جشنواره فیلم فجر برای بازی در فیلم « مرسدس » - 1376
    - کاندید تندیس زرین بهترین بازیگر نقش اول مرد از دهمین جشن خانه سینما برای بازی در فیلم « به آهستگی » - 1385
    - بهترین بازیگر نقش اول مرد سال به انتخاب نویسندگان و منتقدان برای بازی در فیلم « قرمز » - 1378
    - سومین بازیگر نقش اول مرد سال به انتخاب نویسندگان و منتقدان برای بازی در فیلم « زیر پوست شهر » - 1379
    - بهترین بازیگر نقش اول مرد سال به انتخاب نویسندگان و منتقدان برای بازی در فیلم « شب یلدا » - 1380







    تهيه و گردآوري : گروه خبري سينما سنتر
    ویرایش توسط MiSS SAYTA : 11-19-2012 در ساعت 20:37

  2. 3 کاربر از پست مفید MiSS SAYTA سپاس کرده اند .


  3. # ADS
     

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این تاپیک را مشاهده نموده اند: 0

There are no members to list at the moment.

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •