سلام مهمان گرامي؛

دوست عزیز ضمن عرض خیر مقدم، با توجه به این که شما به صورت مهمان به انجمن سینماسنتر وارد شده اید براي مشاهده تالار با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
مرجع تخصصی سئو سپهر صنعت سهند Navid Mirzaaghazadeh گلادیاتورها

نمایش نتایج: از شماره 1 تا 2 , از مجموع 2
نمایش شاخه ای1علاقمندی ها
  • 1 ارسال شده توسط MoonCity

موضوع: گلادیاتورها

  1. #1
    هیچ وقت به رفقات خیانت نکن و سعی کن دهنتو ببندی (رابرت دنیرو : رفقای خوب)
    ScarFace آواتار ها
    وضعیت : ScarFace آنلاین نیست.
    تاریخ عضویت : Jul 2010
    محل سکونت : کرج . گوهردشت
    سن: 30
    نوشته ها : 11,484
    سپاس ها : 10,143
    سپاس شده 25,840 در 7,194 پست
    یاد شده
    در 50 پست
    تگ شده
    در 758 تاپیک

    گلادیاتورها



    گلادیاتور (به لاتینی: gladiator) که بدان "مرد شمشیر" یا "شمشیر زن" Swordsman نیز گفته شده و در فارسی گاه با عبارت: «پهلوان از جان گذشته» ترجمه شده است، لغتی است که از کلمهٔ gladius ، به معنای "شمشیر" مشتق شده است. یک گلادیاتور، در جمهوری روم و امپراطوری روم، به مبارز مسلحی گفته می شد که به مبارزات و برخوردهای خشونت آمیز با دیگر گلادیاتورها، حیوانات وحشی و همینطور با جنایتکاران محکوم به مرگ می پرداخت. برخی از گلادیاتورهایی که برای شرکت در نبردهای گلادیاتوری داوطلب می شدند، نه فقط حقوق فردی و اجتماعی خویش، بلکه حتی زندگی خود را با ظاهر شدن در صحنهٔ این نبردها در معرض خطر قرار می دادند.
    اغلب گلادیاتورها، بعنوان برده خوار و خفیف شمرده میشدند، تحت شرایطی دشوار تأدیب می گردیدند، از نظر اجتماعی به حاشیه رانده شده بودند، و تحت تبعیضات نژادی قرار می گرفتند و به مرگ محکوم بودند. با این وجود، صرف نظر از منشاء شکل گیری این شیوه، گلادیاتورها به مخاطبان خویش، نمونه ای از اخلاق رزمی در رم باستان را ارائه می کردند، و نه فقط در زمان انجام نبرد گلادیاتوری، بلکه در حال مرگ نیز مورد ستایش و تحسین مردم قرار داشتند و برایشان الهام بخش بودند. در واقع آنها در فراز و فرود جشن و پایکوبی‌های برقرار شده در روم باستان همواره حضور داشتند و ارزش آنها همانند هنرمندانی بود که هنر خویش را در اشیاء گرانبها متجلی می ساختند و [با وجود رفتار بد و وحشیانه ای که با آنان صورت می گرفت]، در سراسر قلمرو روم، از آنان تجلیل و پاسداشت بعمل می آمد.
    منشاء شکل گیری مبارزات گلادیاتوری یا gladiatorial هنوز مورد بحث قرار دارد. شواهد حاکی از آن است که این شیوه در مراسم مربوط به تشییع جنازه و عزاداری افراد رایج بوده و در طول جنگهای کارتاژی، یعنی از قرن 3 قبل از میلاد و پس از آن، به سرعت در حال اجرا بوده است. رسمی که رفته رفته به شکل یکی از ویژگی اساسی در سیاست و زندگی اجتماعی مردمان روم درآمده است. محبوبیت این شیوه، در نهایت کار آن را بدانجا کشانیده که استفادهٔ از آن، به میزان بیشتر و با ولخرجی و هزینه زیادتر صورت می پذیرفته و حتی شکل نوعی بازی و تفریح و سرگرمی به نام "بازی گلادیاتوریا ل gladiatorial" به خود گرفته بوده است. این بازی اوج رواج خود را در حد فاصل میان قرن 1 تا 2 قبل از میلاد تجربه کرده است، و نه تنها در اوضاع عادی، بلکه در طول بحران‌های اجتماعی و اقتصادی دولت روم این رواج رو به کاهش نرفته است. حتی پس از این که مسیحیت در قرن چهارم میلادی بعنوان دین رسمی در روم مورد پذیرش قرار گرفت، این رسم منسوخ نگردید و امپراتوران مسیحی همچنان حامی تفریحات انچنینی بودند. بدین ترتیب این رسم، دست کم تا اواخر قرن 5 میلادی، رواج داشته است. یعنی تا هنگامی که آخرین بازی گلادیاتوری شناخته شده در تاریخ، صورت گرفته است.


    در کتاب «تاریخ روم باستان»، شرح مفصلی دربارهٔ گلادیاتورها آمده است، که برخی اطلاعات آن جالب توجه است:
    رومیان برای سرگرمی خود، بردگان را وادار می کردند که با یکدیگر و یا حیوانات درنده به مبارزه و نبرد برخیزند. چنین بردگانی را گلادیاتور می نامیدند. رومیان طرز به کار بردن انواع اسلحه را به آنها می آموختند و در زندان از آنها نگهداری می کردند.
    برای مبارزات گلادیاتوری، میدان مخصوصی درست کرده بودند که آمفی تئاتر نام داشت و شبیه سیرک‌های امروزی بود. در آغاز رومیان آمفی تئاترها را از چوب می ساختند، امّا بعدها کم کم شروع به ساختن آمفی تئاترهایی از سنگ نمودند. در مرکز هر آمفی تئاتر، یک میدان شنی قرار داده می شد که آره نا نام داشت. کلمهٔ آره نا به معنای صحنه بود و در اطراف آره نا(صحنه)، پله هایی برای نشستن تماشاگران احداث می کردند.
    گلادیاتورها در روزهای جشن، در صحنهٔ آمفی تئاتر به جنگ تن به تن مشغول می شدند و گاهی اوقات پیش می آمد که در وسط میدان و بر روی آره نا، تعداد کثیری گلادیاتور دیده می شدند که به صورت جفت به جفت یا دسته جمعی، در حال مبارزه با یکدیگر بودند. گلادیاتورهایی که از سر دلسردی مبارزه می کردند و یا تمایلی به این کار نشان نمی دادند، به ضرب شلاق و نوک نیزه، به میدان مبارزه رانده می شدند.
    سرنوشت گلادیاتور زنده، ولی شکست خورده را تماشاگران معین می کردند. اگر آنها دستشان را بالا می بردند، گلادیاتور مغلوب، زنده می ماند، امّا اگر شست دستشان را پایین می آوردند و با آن به زمین اشاره می کردند، به معنای آن بود که مغلوب باید بدست گلادیاتور پیروز نابود شود.
    اجساد گلادیاتورهای مغلوب و کشته شده را با قلاب از صحنهٔ آمفی تئاتر خارج می کردند.
    گاهی نیز، شیرها و ببرها و سایر حیوانات عظیم الجثهٔ درنده را، به جان گلادیاتورها می افکندند. داستان‌های متعددی از به کار گرفتن جانوران درنده در مبارزات گلادیاتوری و نظایر آن نقل شده که بعنوان نمونه هایی از آنها می توان به داستان آندروکلس برده یا داستان لاورئولوس دزد اشاره نمود.


    در نبردهای گلادیاتوری، وقایع مهم و عالی عبارت بود از : نبرد افراد مسلّح، به صورت تن به تن یا دسته جمعی. در این گونه نبردها جنگجویان عبارت بودند از: اسیران جنگی، مجرمان محکوم، یا بردگان عصیانگر.
    حق فاتحان نسبت به کشتار اسیران ایشان، به طورکلی در سرتاسر دنیای قدیم مورد قبول بود و رومیان خود را بزرگوار می پنداشتند که از طریق نبردهای گلادیاتوری به اسیران فرصتی می دادند که در میدان، زندگی خود را نجات دهند. افرادی را که محکوم به ارتکاب قتل شده بودند، از سراسر امپراطوری به رم می آوردند و به مدرسهٔ گلادیاتورها می فرستادند اندکی بعد به میدان مسابقات رزمی می کشاندند. این افراد اگر به طور استثنائی شجاعانه می جنگیدند، ممکن بود فوراً آزاد شوند. امّا اگر صرفاً پس از رزم زنده می ماندند، مجبور بودند که باز و باز در روزهای تعطیل بجنگند. اینان اگر سه سال دوام می آوردند، تبدیل به برده می شدند و پس از آن اگر به مدت دو سال اربابان خود را راضی می کردند، آزاد می شدند.
    جنایاتی که ارتکاب آنها موجب محکومیت به گلادیاتوری می شد، عبارت بودند از: قتل، دزدی، حرق، کفر و عصیان. امّا در عین حال، فرمانداران کوشا که گوش به زنگ حوایج امپراطور بودند، ممکن بود اگر میدان مبارزهٔ گلادیاتوری انسان کم بیاورد، این قواعد را زیر پا بنهند. حتی ممکن بود که گاهی سناتوران و سلحشوران نیز، مانند گلادیاتورها محکوم به جنگیدن شوند و گاهی اوقات نیز، علاقه به مورد توجه و تمجید قرار گرفتنباعث می شد که افرادی از طبقهٔ سوارکاران، داوطلب شرکت در جنگهای گلادیاتوری شوند. در هر حال تحت نیروی کشش و جذبهٔ ماجراجویی و خطر، عدهٔ زیادی در مدارس گلادیاتوری ثبت نام می کردند.

    منبع: ویکیپدیا


    ویرایش توسط ScarFace : 10-08-2010 در ساعت 12:25
    ای خدا دمت گرم ما رو بفرست به مرحله ی بعد دیگه!! این مرحله که همش غولــــــــه!!!
    ----------
    دم ازبازی حکم میزنی!دم ازحکم دل میزنی!پس به زبان"قمار"برایت میگویم!قمار زندگی را به کسی باختم که"تک" "دل" را با"خشت"برید!جریمه اش"یک عمر" حسرت"شد!باخت ِ زیبایی بود!یاد گرفتم به "دل"،"دل" نبندم!یاد گرفتم از روی"دل"حکم نکنم!"دل"را باید" پر"زد جایش"سنگ"ریخت"که با"خشت""تک پری" نکنند.


  2. 3 کاربر از پست مفید ScarFace سپاس کرده اند .


  3. # ADS
     

  4. #2
    گاهی تنها ماندن بهای آدم ماندن است...
    MoonCity آواتار ها
    وضعیت : MoonCity آنلاین نیست.
    تاریخ عضویت : Aug 2011
    محل سکونت : زنــ ــــــــــــ ـده باد.... ایران
    سن: 29
    نوشته ها : 2,473
    سپاس ها : 4,293
    سپاس شده 6,616 در 1,422 پست
    یاد شده
    در 20 پست
    تگ شده
    در 816 تاپیک

    گلادیاتور از نگاه تاریخ . . .





    گلادیاتور
    که بدان "مرد شمشیر" یا "شمشیر زن" Swordsman نیز گفته شده و در فارسی گاه با عبارت: «پهلوان از جان گذشته» ترجمه شده‌است، لغتی است که از کلمهٔ gladius، به معنای "شمشیر" مشتق شده‌است. یک گلادیاتور، در جمهوری روم و امپراطوری روم، به مبارز مسلحی گفته می‌شد که به مبارزات و برخوردهای خشونت آمیز با دیگر گلادیاتورها، حیوانات وحشی و همینطور با جنایتکاران محکوم به مرگ می‌پرداخت. برخی از گلادیاتورهایی که برای شرکت در نبردهای گلادیاتوری داوطلب می‌شدند، نه فقط حقوق فردی و اجتماعی خویش، بلکه حتی زندگی خود را با ظاهر شدن در صحنهٔ این نبردها در معرض خطر قرار می‌دهند.

    در کتاب «تاریخ روم باستان»، شرح مفصلی دربارهٔ گلادیاتورها آمده‌است، که برخی اطلاعات آن جالب توجه‌است:
    رومیان برای سرگرمی خود، بردگان را وادار می‌کردند که با یکدیگر و یا حیوانات درنده به مبارزه و نبرد برخیزند. چنین بردگانی را گلادیاتور می‌نامیدند. رومیان طرز به کار بردن انواع اسلحه را به آنها می‌آموختند و در زندان از آنها نگهداری می‌کردند.

    برای مبارزات گلادیاتوری، میدان مخصوصی درست کرده بودند که آمفی تئاتر نام داشت و شبیه سیرک‌های امروزی بود. در آغاز رومیان آمفی تئاترها را از چوب می‌ساختند، امّا بعدها کم کم شروع به ساختن آمفی تئاترهایی از سنگ نمودند. در مرکز هر آمفی تئاتر، یک میدان شنی قرار داده می‌شد کهآره نا نام داشت. کلمهٔ"آره نا" به معنای صحنه بود و در اطراف آره نا(صحنه)، پله‌هایی برای نشستن تماشاگران احداث می‌کردند.


    گلادیاتورها در روزهای جشن، در صحنهٔ آمفی تئاتر به جنگ تن به تن مشغول می‌شدند و گاهی اوقات پیش می‌آمد که در وسط میدان و بر روی آره نا، تعداد کثیری گلادیاتور دیده می‌شدند که به صورت جفت به جفت یا دسته جمعی، در حال مبارزه با یکدیگر بودند. گلادیاتورهایی که از سر دلسردی مبارزه می‌کردند و یا تمایلی به این کار نشان نمی‌دادند، به ضرب شلاق و نوک نیزه، به میدان مبارزه رانده می‌شدند.سرنوشت گلادیاتور زنده، ولی شکست خورده را تماشاگران معین می‌کردند. اگر آنها دستشان را بالا می‌بردند، گلادیاتور مغلوب، زنده می‌ماند، امّا اگر شست دستشان را پایین می‌آوردند و با آن به زمین اشاره می‌کردند، به معنای آن بود که مغلوب باید بدست گلادیاتور پیروز نابود شود.اجساد گلادیاتورهای مغلوب و کشته شده را با قلاب از صحنهٔ آمفی تئاتر خارج می‌کردند.





    تکه‌ای از موزائیک مربوط به حدود سالهای ۸۰ تا ۱۰۰ میلادی، که از شهر زیلتن
    واقع در لیبی به دست آمده و صحنه‌ای از یک نبرد گلادیاتوری را نشان می‌دهد.


    و اما معرفی نقش آفرینان فیلم گلادیاتور در تاریخ


    مارکوس اورلیوس آنتونیوس "با بازی ریچارد هریس" :

    از امپراتوران بزرگ روم است. او در ۲۶ آوریل سال ۱۲۱ میلادی زاده‌شد. مارک اورل در ۱۷ مارس ۱۸۰ میلادی به بیماری تیفوس درگذشت.





    مارکوس اورلیوس کومودوس آنتونیوس "نقش این شخص را جاکین فونیکس در فیلم بازی کرده است" :

    متولد۳۱ اوت۱۶۱- مرگ۳۱ دسامبر۱۹۲ میلادی امپراتور روم میان سال‌های ۱۸۰ تا۱۹۲ بود.

    او در لانوویوم در نزدیکی رم زاده شد. پدرش مارکوس اورلیوس امپراتور روم بود. با اینکه کومودوس پسر بزرگ پدرش نبود ولی از آنجا که برادر بزرگ‌ترش در زمان زندگی پدر مرد پدرش وی را برای جانشینیش برگزید. وی در ۱ ژانویه۱۷۷ میلادی در ۱۵ سالگی به کنسولی رسید و اینچنین جوان‌ترین کنسول تاریخ روم شد. او سپس با بروتیا کریسپینا پیمان زناشویی‌بست. در ۱۷ مارس۱۸۰ مارکوس اورلیوس مرد و پسرش امپراتور یگانه روم گشت.
    کومودوس به توان بدنی خود می‌بالید و اندیشه‌های فلسفی پدرش را خوار می‌داشت. او فرمان داده‌بود تا تندیس‌های بسیاری از او بسازند که وی را چونان هرکول در پوست شیر و باگرز نشان‌می داد. او خود را باززاییده هرکول می‌دانست و گاه به تقلید از قهرمانان افسانه‌ای در میدان‌های مسابقه به جنگ با جانوران درنده می‌پرداخت. نویسندگان تاریخ آگوستی نوشته‌اند که او تیرانداز ورزیده‌ای بود که می‌توانست در هنگام تاخت با اسب پیکان را به سر شترمرغ نشانه‌رود و یا پلنگی را که در میدان رها کرده‌بودند از پای بیندازد.
    او همچنین گرایش بسیاری به نبرد گلادیاتوری داشت. وی خود پوشش گلادیاتورها را می‌پوشید و در برابر دیدگان مردمان رم به نبرد با اینان می‌پرداخت. این کار مردمان را از او دلزده می‌ساخت چرا که گلادیاتورها در نزد رومیان پست‌ترین ردهٔ مردمان شمرده می‌شدند و ایشان دوست نداشتند امپراتورشان را در پوشش گلادیاتور ببینند. کومودوس در نبردها پیروز می‌شد و البته این از برای تسلیم شدن گلادیاتورها در برابر امپراتور بود. وی برای گردآوردن مردمان رم در میدان نبرد با گلادیاتورها سکه‌های بسیاری را می‌پرداخت که به اقتصاد روم زیان بسیاری می‌رساند.
    هنگامی که در ۱۹۲ بخشی از شهر رم در آتش سوخت، او بختی یافت تا این شهر را به نام خود کولونیا کومودیانا بخواند. همچنین وی دستور داد تا ماه‌های سال به افتخار او نامگذاری شوند. سنا نیز به نام او سنای نیکبخت کومودیوسی نام‌گرفت. ارتش نیز ارتش کومودیوسی خوانده‌شد.
    یک سال پس از نامگذاری رم به کولونیا کومودیا، کومودوس در وان خود به دست کشتی‌گیری به نام نارسیسوس و به فرمان همخوابه‌اش مارسیا خفه‌شد.






    پس از مرگ کومودوس سنا او را دشمن عامه خواند و نام رم و دیگر بنیادها به نام پیشینشان بازگردانده‌شد



    پس از کومودوس ، پرتیناکس به امپراتوری رسید که فرمانروایی کوتاهی داشت. مرگ کومودیوس پایان فرمانروایی دودمان نروی-آنتونیوسیبود.



    و اما داستان از نگاه فیلم گلادیاتور
    ارتش روم به رهبری ژنرال ماکسیموس بر آخرین گروه بربرها غلبه می‌کند و روم را نجات می‌دهد. امپراتور مارکوس اورلیوس در بستر مرگ بدون توجه به پسر مکارش کومودوس از ماکسیموس می‌خواهد تا زمام امور را بدست گیرد و یک جمهوری مستقل پدید آورد کومودوس پدر را به قتل می‌رساند و دستور اعدام ماکسیموس و خانواده او را در اسپانیا صادر می‌کند. ماکسیموس از مرگ می‌گریزد اما قادر به نجات خانواده اش نمی‌شود. یک تاجر برده او را اسیر می‌کند و به پراکسیمو می‌فروشد که کارش تعلیم گلادیاتور است بدین ترتیب ماکسیموس راز و رمز گلادیاتوری را می‌آموزد و لیاقت خود را ثابت می‌کند.
    از طرفی کومودوس پس از چند سال نبردهای گلادیاتوری را احیا می‌کند تا شاید محبوبیتی میان مردم کسب کند بی توجهی کومودوس به امور مملکتی خشم سناتور گراکوس را بر می‌انگیزد و طبیعت خون خواه امپراتور خواهرش لوسیلا را نیز سخت آشفته می‌کند زیرا قرار است لوسیوس پسر لوسیلا پس از کومودوس به امپراتوری برسد.ماکسیموس و سایر گلادیاتورها نبردهای موفقی را در روم انجام می‌دهند کومودوس از اینکه او را زنده میابد بسیار خشمگین می‌شود اما هراس از نفرت برانگیختن مردم او را از صدور فرمان قتل ماکسیموس باز می‌دارد لوسیلا و گراکوس پنهانی با ماکسیموس قرارهایی برای رهبری ارتش و برپایی جمهوری می‌گذارند، اما کومودوس به نقشه پی می‌برد در نتیجه تنی چند از گلادیاتورها را به قتل می‌رساند و گراکوس را بازداشت می‌کند.کومودوس تصمیم می‌گیرد تا در ملا عام با ماکسیموس بجنگد در انتها ماکسیموس او را به قتل میرساند و انتقام خانواده اش را از او می‌گیرد. ماکسیموس زخمی، پیش از مرگ قدرت را به گراکوس تفویض و چند گلادیاتور باقیمانده را آزاد می‌کند و پس از مرگ به اجداد و خانواده اش ملحق می‌شود.


    با مقایسه متن تاریخی و فیلم نامه به تناقض هایی بر خواهیم خورد "تناقض در نوشته تاریخ با رنگ قرمز و جریال فیلم با رنگ مشکی نشانه گذاری شده است"

    از این رو به نظر می رسد امپراطور «كومودوس» بر خلاف آنچه كه در فيلم نشان داده مي‌شود، مرد خواهرمحوري نبوده است، بر اساس شواهد تاريخي او همچنين پدرش را به قتل نرسانده، بلكه او بر اثر تیفوس جان خود را از دست داد. «كومودوس» در يك وان حمام به قتل رسيد، نه توسط يكي از گلادياتورهايش.


    "" توجه شود که بیان مطالب تاریخی و مقایسه آن با متن فیلنامه نه از آن جهت که ارزش این کار بزرگ هنری زیر سوال برده شود بلکه صرفاً از جهت ارائه حقایق تاریخی به صورت صحیح می باشد""

    لازم به ذکر است که این فیلم زیبا از جهات مختلف هنری بسیار با ارزش بوده و یکی از بهترین و خاطره انگیزترین فیلم های جهان به شمار می رود ، کارگردانی بی نقص
    ریدلی اسکات و بازی بسیار تاثیر گذار راسل کرو "در نقش ماکسیموس" باعث کسب جوایز متعدد سینمایی شده است

    جوایز فیلم :
    برنده جایزه اسکار بهترین نقش اول مرد
    برنده جایزه اسکار بهترین جلوه های ویژه
    برنده جایزه اسکار بهترین طراحی لباس
    برنده جایزه اسکار بهترین فیلم
    برنده جایزه اسکار بهترین صدابرداری



    "اختصاصی سینما سنتر"


    smgh470 به این پست علاقمند بوده است.

  5. 6 کاربر از پست مفید MoonCity سپاس کرده اند .


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این تاپیک را مشاهده نموده اند: 0

There are no members to list at the moment.

کلمات کلیدی این موضوع

cinemacenter.ir, files, gladiator, leon, org, فيلم, فیلم, فارسی, قهرمانان, قبل, قدیم, قرمز, قرن, قرار, ملا, منشاء, مهم, موجب, مورد, می, می‌کند, میان, میزان, متن, مختلف, مدت, مرگ, مرد, مردم, مسابقه, مسابقات, مطالب, معین, معرفی, نقش, نمونه, نهایت, چهارم, نویسندگان, چوب, نگاه, نام, نامه, نسبت, نظر, همواره, هنگام, یک, یگانه, که, کوتاهی, کتاب, کرده, گلادیاتورها, گوش, گیری, گروه, ۱۰۰, پیش, پایان, پس, پسرش, آمیز, آنچه, آخرین, آغاز, افراد, اما, انواع, انجام, اول, این, اثر, اجساد, ارتش, ارزش, از, اسکار, اسپانیا, اطلاعات, به, بهترین, بوده, با, بالا, بازی, باستان, بحث, بخش, بدون, برنده, برای, بردن, بزرگ, توسط, تاریخ, تاریخی, تبدیل, ترجمه, تعداد, ثبت, جنگ, جهان, جوایز, جالب, جان, جایزه, جشن, حقوق, حضور, خون, خود, خاطره, دنیای, دولت, دیگر, داده, داستان, در, درگذشت, درست, دست, رفته, رم, روی, روزهای, راز, رسمی, زن, زنگ, زندگی, زندان, زیادی, زیبا, زیر, سنتر, سوال, سینمایی, سیاست, سال, سالگی, سخت, سرنوشت, سرعت, شهر, شود, شکل, شکست, شده, شروع, شرح, صورت, ضرب, طریق, طراحی, علاقه

نمایش برچسب‌ها

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •