سلام مهمان گرامي؛

دوست عزیز ضمن عرض خیر مقدم، با توجه به این که شما به صورت مهمان به انجمن سینماسنتر وارد شده اید براي مشاهده تالار با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
مرجع تخصصی سئو سپهر صنعت سهند Navid Mirzaaghazadeh غرق‌ شدن دوباره تایتانیك روی صفحه تلویزیون

نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1

موضوع: غرق‌ شدن دوباره تایتانیك روی صفحه تلویزیون

  1. #1
    SYLAR
    m_a1100 آواتار ها
    وضعیت : m_a1100 آنلاین نیست.
    تاریخ عضویت : Jul 2010
    محل سکونت : mashhad
    نوشته ها : 704
    سپاس ها : 2,057
    سپاس شده 1,285 در 459 پست
    یاد شده
    در 0 پست
    تگ شده
    در 386 تاپیک

    غرق‌ شدن دوباره تایتانیك روی صفحه تلویزیون

    آوریل سال 2012 صدمین سال غرق شدن كشتی پرسر و صدای تایتانیك است و رسانه تلویزیون بین‌المللی قصد دارد با تولید چند مجموعه تلویزیونی به استقبال صدمین سال این رویداد تلخ تاریخی برود. مجموعه‌های تازه‌ای كه در این رابطه تولید می‌شوند، محصولاتی اروپایی خواهند بود كه قصد دارند نگاه تازه‌ای به این رویداد قدیمی بیندازند.
    این مجموعه‌ها زمانی روی آنتن می‌روند كه چند سال از نمایش موفقیت‌آمیز مالی و انتقادی نسخه سینمایی «تایتانیك» به كارگردانی جیمز كامرون می‌گذرد. در حقیقت، بحث تولید مجموعه‌های تلویزیونی درباره حادثه تایتانیك پس از اكران عمومی فیلم كامرون مطرح شد، ولی به دلایل مختلف هیچ یك از آنها در آن زمان وارد مرحله تولید نشدند.




    حادثه تایتانیك 100 ساله شد

    رسانه‌های گروهی انگلستان این روزها خبر از روی پا ایستادن دوباره كشتی تایتانیك می‌دهند. شركت فیلمسازی آی‌تی‌دی كه از شركت‌های فعال در زمینه تولید محصولات تاریخی است، یك مجموعه 4 قسمتی به نام تایتانیك را جلوی دوربین می‌برد. این «تایتانیك» تازه با هزینه‌ای حدود 16 میلیون دلار (10 میلیون پوند)‌ تهیه خواهد شد و هر قسمت آن، حدود یك ساعت خواهد بود. خط اصلی این مجموعه درباره غرق شدن تراژیك این كشتی بزرگ و عظیم‌الجثه است و به صورت یك محصول مشترك بین‌المللی تهیه خواهد شد. تا به حال 2 شبكه تلویزیونی ایرلندی و كانادایی برای تولید این مجموعه اعلام آمادگی كرده‌اند و قرار است كه شبكه تلویزیونی اروپایی دیگر هم به این جمع بپیوندد. سایمن ون مدیر شركت آی‌تی‌وی عقیده دارد مجموعه جدید «تایتانیك» اثری دیدنی و بدیع خواهد شد و تماشاگران زیادی را در سطح بین‌المللی جذب خود خواهد كرد.
    در همین رابطه است كه او می‌گوید: برای جذب وسیع‌تر تماشاگران بین‌المللی، به دنبال یك سری شركای خوب كاری هستیم. ما حداقل به یك همكار سرمایه‌گذار دیگر نیاز داریم تا پروژه «تایتانیك» را وارد مرحله تولید كنیم. اگر همه چیز خوب پیش برود، كلید فیلمبرداری را ژانویه می‌زنیم. كارها باید به گونه‌ای پیش برود كه فیلم آوریل 2012 روی آنتن برود، یعنی همزمان با صدمین سالگرد غرق شدن كشتی تایتانیك. پروژه‌ای مثل «تایتانیك» یك پروژه معمولی و متداول تلویزیونی نیست و تولید آن نیاز به حمایت مادی و معنوی بازارهای بین‌المللی دارد. اگر ما بتوانیم یك شریك قوی در آمریكا یا اروپا پیدا كنیم، به قول معروف بازی را برده‌ایم و كارمان را با قدرت تمام جلو خواهیم برد. در حال حاضر مشغول مذاكره با چند طرف مختلف و متفاوت هستیم و فكر می‌كنم نتیجه نهایی این مذاكرات مهم تا ماه آینده مشخص شود.



    سایمن این اظهارات را در شرایطی بیان می‌كند كه هنوز عامل اصلی تولید مجموعه انتخاب و مشخص نشده‌اند و كارگردان و بازیگران آن تعیین نشده‌اند. رسانه‌های گروهی می‌نویسند برای مجموعه‌ای تاریخی و پرسر و صدا مثل «تایتانیك» خیلی مهم است كه چه كارگردان و بازیگرانی داشته باشد. تهیه‌كنندگان مجموعه می‌گویند نام كارگردان و بازیگران اصلی مجموعه ـ كه به دلیل نوع قصه، كاراكترهای زیادی در مجموعه وجود دارد كه باید توسط بازیگران متعددی نقش‌های آنان بازی شود ـ را تا یك ماه دیگر به صورت رسمی اعلام خواهند كرد و این در حالی است كه خود مجموعه قرار است حداكثر تا 3 ماه دیگر جلوی دوربین برود.

    مسافران انگلیسی تایتانیك

    فیلمنامه مجموعه تلویزیونی تایتانیك را جولین فلووز انگلیسی نوشته است. این فیلمنامه‌نویس كه در رشته بازیگری هم فعال است، این فیلمنامه را با همكاری استافورد كلارك تهیه‌كننده كار كرده است. فلووز كه از سال 1990 وارد فعالیت فیلمنامه‌نویسی در رشته تلویزیون شد و در سینما فیلمنامه‌های «پارك گوسفورد» و «وینتی فیر» را نوشته، درباره كار جدید خود می‌گوید: «تایتانیك بدون هیچ شك و تردیدی مشهورترین كشتی تاریخی بشریت است. به همین دلیل، نوشتن فیلمنامه‌ای درباره آن یكی از آرزوهای همیشگی‌ام بود. هدف سازندگان مجموعه، تولید یك درام تاثیرگذار است كه بتواند در سالگرد غرق شدن این كشتی، بینندگان را مجذوب خود كند. ماجرای كشتی تایتانیك همیشه مورد توجه مردم سراسر جهان بوده است و این قصه، توانسته بسیاری را شیفته ماجراجویی‌های خود كند.»
    فلووز فیلمنامه‌ای در ارتباط با موضوع غرق شدن كشتی تایتانیك نوشته كه به گفته خودش شباهت زیادی به قصه فیلم پرفروش دهه نودی جیمزكامرون ندارد. در قصه فیلمنامه فلووز اهمیت ویژه‌ای به مسافران انگلیسی این كشتی داده شده است و قصه آنها در مقایسه با بقیه سرنشینان تایتانیك، از اهمیت بیشتری برخوردار است. این فیلمنامه‌نویس مقیم انگلستان كه اصلیتی مصری دارد، روی این نكته پافشاری می‌كند كه فیلمنامه او از منظر تازه‌‌ای ماجرای تایتانیك را مورد بحث و بررسی قرار می‌‌دهد.

    كشتی تایتانیك سال 1912 با حدود 2 هزار مسافر به آب انداخته شد و سفر بی‌پایان پنج روزه خود را آغاز كرد. سازندگان كشتی با افتخار از‌ آن به عنوان یك كشتی غرق نشدنی اسم می‌بردند. تایتانیك در طول سفر از شهر لندن به بندر نیویورك به یك كوه یخ شناور برخورد كرد و همین تصادف باعث شد تا بتدریج غرق شود. 1500 نفر از سرنشینان كشتی در سرمای شب كریسمس در آب‌های دریا غرق شدند و خودكشتی هم به اعماق آب رفت. این فاجعه به عنوان مرگبارترین فاجعه طبیعی تاریخ نامگذاری شد. برخی از تاریخ‌شناسان در رابطه با غرق شدن كشتی، مساله خرابكاری عمدی را نیز مطرح می‌كنند. ولی باور عمومی بر این است كه كشتی در اثر اصابت با كوه یخ، شكاف برداشته و غرق شده است. این قصه،‌ اولین‌بار سال 1915 به صورت یك فیلم سینمایی صامت ساخته شد. 2 نسخه معروف كلاسیك سینمایی این قصه مربوط به سال‌های 1953 (با بازی رابرت واگنر و باربارا استانویك)‌ و 1958 به نام شبی برای یادآوری به كارگردانی روی وارد بیكر است. در حالی كه صنعت سینما و تلویزیون بسیاری از كشور‌های جهان، بارها و بارها این قصه را به صورت فیلم‌های سینمایی و مجموعه‌های تلویزیونی در آورده‌اند، ‌ولی فیلم سال 1997 جیمزكامرون معروف‌ترین اثری است كه در این رابطه ساخته شده است. این فیلم با قصه تلخ و جلوه‌های ویژه دیدنی خود (بویژه در صحنه‌های پایانی كه كشتی كاملا غرق می‌شود)‌ موفق به دریافت یازده جایزه اسكار شد و با فروشی 602 میلیون دلاری در آمریكای شمالی تا قبل از اكران عمومی «آواتار» لقب پرفروش‌ترین فیلم كل تاریخ سینما را به خود اختصاص داده بود.

    همه تایتانیك‌های تلویزیون


    صنعت تلویزیون هم در دهه‌های گذشته تعداد زیادی مجموعه تلویزیونی با مضمون غرق شدن كشتی تایتانیك تولید كرده است. معروف‌ترین این مجموعه، سال 1996 توسط رابرت لیبرمن كارگردانی شد. این «تایتانیك» تلویزیونی كه محصول مشترك كانادا و آمریكا بود، با طول زمانی 173 دقیقه یك مجموعه 4 قسمتی بود. در بین بازیگران متعدد این كار تلویزیونی، می‌توان به كاترین زتاجونز، جورج سی اسكات و اوامری سنت 3 بازیگر كلاسیك سینما اشاره كرد.


    مجموعه تلویزیونی انگلیسی سایمن ون در شرایطی در مرحله پیش تولید قرار دارد كه صنعت تلویزیون ایتالیا هم در تدارك تولید مجموعه‌ای با همین مضمون است. شركت ایتالیایی و آنجلیس كه تهیه‌كننده این مجموعه است،‌ حتی زودتر از سایمن ون خبر تولید مجموعه تایتانیكی خود را اعلام كرد. این شركت 2 ماه قبل خبر از تولید مجموعه‌ای به نام «تایتانیك: قصه‌ای ناگفته از این كه همه چیز چگونه شروع شد» داد. این مجموعه تلویزیونی مثل كار سایمن ون یك سریال 13 قسمتی نخواهد بود و كل قصه‌‌اش را در 4 یا 5 قسمت (45 دقیقه‌‌ای تا یك ساعته)‌ تعریف خواهد كرد. این مجموعه با هزینه‌ای 28 میلیون دلاری جلوی دوربین می‌رود و قرار است تعداد زیادی از بازیگران مطرح قدیمی و امروزی سینما و تلویزیون ایتالیا، نقش‌‌های اصلی و مهم آن را بازی كنند. شركت فیلمسازی قدیمی دلورنتیس هم در تولید این مجموعه مشاركت دارد.
    به گفته سازندگان این مجموعه، قصه آن نوعی پیش درآمد بر فیلم‌ها و مجموعه‌‌هایی خواهد بود كه درباره تایتانیك ساخته شدند. به این ترتیب، در حالی كه این فیلم‌ها و مجموعه‌ها قصه سفر بی‌پایان كشتی تایتانیك و غرق شدن آن را در معرض دید تماشاگران مشتاق خود قرار دادند، مجموعه ایتالیایی «تایتانیك» قصه خود را به زمانی قبل از سفر تایتانیك منتقل می‌كند. آدم‌هایی كه با نیت‌ها و انگیزه‌های گوناگون خواستار سفر با تایتانیك بودند، در زندگی روزمره‌شان در قبل از سفر، مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرند. پایان مجموعه هم زمانی است كه تایتانیك سفر شوم خود را آغاز می‌كند. به اعتقاد تهیه‌‌‌كنندگان مجموعه، ضرورتی ندارد كه اتفاقات پس از شروع سفر به نمایش درآید، زیرا همه مردم با آخر و عاقبت این سفر كاملا آشنا هستند.

    غرق شدن تایتانیك در ذهن


    استودیوی قدیمی چینه چیتای شهر رم با دكورها و لباس‌های قدیمی خود، لوكیشن اصلی «تایتانیك» ایتالیایی است و به احتمال زیاد یكی از فیلمسازان سرشناس سینمای این كشور اروپایی، كارگردانی آن را انجام خواهد داد. تهیه‌كنندگان مجموعه این شایعه را ـ كه در سطح وسیعی در رسانه‌های گروهی ایتالیا پخش شده ـ كه «تایتانیك» آنها یك نسخه سینمایی هم خواهد داشت، قاطعانه رد كرده‌اند. آنها می‌گویند بحران شدید موجود صنعت سینمای ایتالیا و ركود فیلمسازی در این كشور، یكی از دلایل اصلی پخش این شایعه است. با این حال، آنها روی این نكته تاكید می‌كنند كه مجموعه آنها با استانداردهای بالای محصولات سینمایی تهیه خواهد شد.
    به این ترتیب، در شرایطی كه در مجموعه سایمن ون بینندگان تلویزیونی یكبار دیگر شاهد از بین رفتن كشتی تایتانیك خواهند بود، در مجموعه ایتالیایی خبری از چنین اتفاقی نیست و بینندگان باید غرق شدن آن را در ذهن خود مجسم كنند. منتقدان تلویزیونی می‌گویند، جیمز كامرون در «تایتانیك» خود، نهایت كاری را كه می‌توان در ارتباط با غرق كردن كشتی تایتانیك انجام داد به صورت عینی انجام داده و فیلمسازان دیگر، جایی برای بررسی و نمایش دوباره این حادثه ندارند. سایمن ون هم این تحلیل را قبول دارد و می‌گوید: «كامرون مساله غرق شدن كشتی تایتانیك را به بهترین شكلی روی پرده سینما به نمایش گذاشت و جایی برای بقیه فیلمسازان نگذاشت كه بخواهند در این رابطه كاری انجام دهند. مجموعه ما هم قصد رقابت با سكانس‌های شگفت‌انگیز فصل آخر فیلم او را ندارد. ما می‌‌خواهیم قصه زندگی آدم‌هایی را كه درگیر این كشتی و غرق شدن آن هستند، به نمایش بگذاریم. البته ما هم در پایان قصه مجموعه، تایتانیك را غرق كرده و به قعر آب‌های اقیانوس می‌فرستیم، اما غرق شدن این كشتی بهانه‌ای برای بررسی حالات و روحیات فردی و اجتماعی مردمانی است كه در یك شرایط سخت و اجتناب‌ناپذیر تاریخی گیر افتاده‌اند و توانایی انجام هیچ كاری را نیز ندارند.»
    مجموعه تلویزیونی سال 1996 «تایتانیك» به كارگردانی رابرت لیبرمن به دلیل حال و هوای تلویزیونی خود، تشكیل شده از سه قصه متفاوت بود كه لحنی اپیزودی داشتند. این قصه متفاوت و مستقل به واسطه سفر با كشتی تایتانیك به یكدیگر ربط داده می‌شوند. احتمال زیادی وجود دارد كه سایمن ون هم مجموعه خود را به همین شكل و با همین حال و هوا تولید كند. این تهیه‌‌كننده تلویزیونی كه فعالیت حرفه‌ای خود را از سال 1995 شروع كرد، با دنیای تاریخ و كارهای پرخرج تاریخی بیگانه نیست. آخرین كار تلویزیونی او «بن‌هور» (2010)‌ نسخه دوباره‌سازی شده تلویزیونی قصه كلاسیك بن‌هور است، كه نسخه سینمایی آن سال 1959 با بازی چارلتن هوستون ساخته شد. روایت جدید ون از این داستان قدیمی، یك مجموعه 4 قسمتی بود كه مورد توجه منتقدان و بینندگان قرار گرفت. او در كنار تولید مجموعه‌های موفق 4 قسمتی، چند كار 13 قسمتی هم در كارنامه هنری خود دارد. تولیدات او در سال‌های اخیر، جزو كارهای موفق تلویزیونی در كشور انگلستان بوده‌اند. به همین دلیل، تحلیلگران تلویزیونی برای «تایتانیك» او هم پیش‌بینی موفقیت بالایی می‌كنند.
    «تایتانیك»‌های جدید تلویزیونی در شرایطی آماده پخش عمومی در صدمین سالگرد غرق شدن كشتی تایتانیك می‌شوند كه رسانه‌های گروهی خبر از برپایی برنامه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی در ارتباط با این موضوع می‌دهند. به احتمال زیاد فیلم‌های سینمایی كه در ارتباط با كشتی تایتانیك در صد سال اخیر ساخته شده‌اند، در این مدت از شبكه‌های مختلف تلویزیونی بین‌المللی پخش خواهند شد.

    منبع: تبیان

  2. کاربر روبرو از پست مفید m_a1100 سپاس کرده است .


  3. # ADS
     

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. سالت؛ یك اكشن كامل در قرن بیست ویكم
    توسط .:SiSiBK:. در انجمن آرشيو اخبار سينماي جهان
    پاسخ ها: 5
    آخرين نوشته: 09-15-2010, 15:25

کاربرانی که این تاپیک را مشاهده نموده اند: 0

There are no members to list at the moment.

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •