مرجع تخصصی سئو سپهر صنعت سهند Navid Mirzaaghazadeh گزارش پشت صحنه سريال «قهوه تلخ»

نمایش نتایج: از شماره 1 تا 3 , از مجموع 3

موضوع: گزارش پشت صحنه سريال «قهوه تلخ»

  1. #1
    ADoLF آواتار ها
    وضعیت : ADoLF آنلاین نیست.
    تاریخ عضویت : Jul 2010
    محل سکونت : Tehran
    نوشته ها : 1,539
    سپاس ها : 3,447
    سپاس شده 2,143 در 951 پست
    یاد شده
    در 5 پست
    تگ شده
    در 486 تاپیک

    گزارش پشت صحنه سريال «قهوه تلخ»



    قرار است «قهوه تلخ» در 90 قسمت ساخته شود و تا به حال حدود 40 قسمت آن ساخته شده است و مخاطب پي‌گير داستان‌هاي آن، از قسمت20 مي‌تواند شاهد حضور «مهران مديري» در اين سريال خانگي باشد. 9 قسمت از سريال «قهوه تلخ» آخرين ساخته «مهران مديري» در حالي در شبكه خانگي توزيع شده كه توانسته مخاطبان بسياري را به خود جلب كند كه هر هفته مصرانه پي‌گير ماجراهاي آن هستند و به هيچ وجه هم حاضر به تهيه نسخه‌اي غير از نسخه اصلي كار نيستند.
    بنابراين گزارش، بنابر اعلام تهيه كننده سريال، قرار است كار در 90 قسمت ساخته شود و تا به حال حدود 40 قسمت آن ساخته شده است و مخاطب پي‌گير داستان‌هاي «قهوه تلخ» از قسمت 20 مي‌تواند شاهد حضور «مهران مديري» در اين سريال خانگي باشد.
    اين سريال در لوكيشن قبلي سريال «پاورچين» ساخته مي‌شود كه باغي به مساحت 5 هزار و 500 متر در خيابان فرشته تهران است. محمودرضا جوانشير كه مدير تداركات سريال است، درباره آماده سازي لوكيشن به خبرنگار راديو و تلويزيون فارس گفت: زماني كه قرار شد براي ساخت «قهوه تلخ» به اينجا بياييم، اينجا پر از خاك و برگ و وسايل اضافه بود و ما حدود 20 روز فقط درگير تخليه زباله از لوكيشن بوديم. بعد از اتمام پاكسازي كار ساخت دكورها آغاز شد و در حال حاضر 70 درصد از مساحت باغ درگير ساخت لوكيشن شده است.
    لوكيشن وسيع «قهوه تلخ» فقط جايي براي تصويربرداري بخش‌هاي داخلي و بخش محدودي از نماهاي خارجي است و از بخش‌هاي مختلفي تشكيل شده است. اتاق نظميه، اتاق خواب شاه، كاخ شاه كه لوكيشن اصلي سريال است، مطبخ، بازار، قهوه خانه، خانه صدراعظم، خانه قهوه چي، زندان و ... از جمله لوكيشن‌هايي است كه مديري براي به تصوير كشيدن «قهوه تلخ» بنا كرده است.
    البته از بيرون كه به لوكيشن نگاه ميكني، فقط دري با رنگ سياه و ديوارهايي بلند خودنمايي مي‌كند و وقتي زنگ در را مي‌زني و در باز مي‌شود، ابتدا اتاقك نگهباني سمت چپ خودنمايي مي‌كند و بعد هم كه هر بخش از دكورهاي ياد شده در گوشه‌اي بنا شده است.
    بازديد از لوكيشن را به همراه وفا ملك‌زاده مدير روابط عمومي پروژه آغاز مي‌كنيم و ابتدا سر از اتاق نظميه در مي‌آوريم، پس از آن هم به نوبت لوكيشن‌ها را با توضيح خانم ملك‌زاده ادامه مي‌دهيم.
    از نكات قابل توجه در اين لوكيشن كه تمام در و ديوار آن پوشيده از طرح‌هاي سنتي است، اين است كه تمام اين نماها با ابتكار و طراحي پانته‌آ واعظ‌نيا (طراح تزئينات كاخ‌ها و ساخت تيتراژ و گرافيك تبليغات) خلق شده‌اند و براي اولين بار تمام طرح‌ها با كامپيوتر طراحي و در اندازه واقعي چاپ شده‌اند. اين مسئله توانسته است بسياري از مشكلات سازندگان اين سريال را در تهيه دكور از بين ببرد و آنها بتوانند با خيال راحت هر طرحي را از كار درآورند.
    گويا جمشيد مشايخي نيز كه بازديدي از پشت صحنه سريال «قهوه تلخ» داشته، باديدن ابتكار ابراز خرسندي كرده و گفته است اي كاش اين تكنولوژي در ساخت سريال «هزاردستان» هم بود تا زنده ياد حاتمي براي ساخت اين سريال اين‌قدر متحمل سختي نمي‌شد. اتاق گريم هم جاي ديگري است كه سركي به آن مي‌كشيم. تنها بازيگري كه امروز در حال گريم است، محمدرضا هدايتي (جهانگير خان دولو) است كه مهرداد شكرآبي طراح گريم سريال مشغول گريم آن است.
    شكرآبي در توضيحاتي پيرامون چگونگي خلق طراحي‌ها كه متعلق به دوره زماني نامشخصي است، گفت: براي طراحي گريم افراد داستان قهوه تلخ به كتاب‌هاي تاريخي مراجعه كرديم و مطالعات بسياري در اين حوزه داشتيم، آقاي مديري هم در اين راه كمك‌هاي بسياري به ما كرد و در نهايت هم خواست تا هركدام از شخصيت‌ها با توجه به خصلت‌هاي اخلاقي كه دارند، شبيه حيواني كه صاحب آن خلقيات است، شوند. مثلا پادشاه درباره گريمي شبيه به گربه دارد.
    وي ادامه داد: البته برخي تصاوير هم مانند زناني با چشماني سياه و ابروان به هم پيوسته به تاريخ ما منسوب است كه در مطالعات به نقطه دقيقي درباره آن نمي‌رسي.
    محمدرضا هدايتي نيز علي‌رغم شتاب‌زدگي‌ها و بد اخلاقي‌هايي كه جلو دوربين دارد، متبسم و آرام نشسته است تا شكرابي كارش را تمام كند، او در پاسخ به خبرنگار راديو و تلويزيون فارس با اين مضمون كه چرا مردم در مقابل خواسته مديري مبني بر عدم كپي سريال حرف شنوي داشته‌اند و خلاف ساير آثار اين كارها را نمي‌كنند؟ گفت: اين نشان‌دهنده ارتقاء فرهنگ مردم است. ما كه قانون كپي رايت نداريم و همه هنرمندان از اين قضيه رنج مي‌كشند، مردم نشان داده‌اند كه اگر چنين قانوني باشد، از آن استقبال مي‌كنند و من شرمنده مردم شدم، آنها مانند يك حركت ملي در اين باره واكنش نشان دادند.
    وي ادامه داد: مخصوصا در سال‌هاي اخير مردم بسيار جلوتر از هنرمندان بوده‌اند و هنرمندان نتوانسته‌اند خواسته‌هاي آنها را مرتفع كنند. ما تلاش كرده‌ايم كه اگر كاري در حد شان آنها نمي‌سازيم، حداقل به شعورشان هم توهين نكنيم.
    وي درباره اين كه چرا در آثار مديري همواره نقش پيرمردها را ايفا مي‌كند نيز تصريح كرد: با اين كه همه پير هستند، تلاش مي‌كنم تا تشابهي در آنها حس نشود و در حد بضاعت ضعيف خود اين نقش‌ها را ايفا مي‌كنم. اگر كار تكراري است و مردم احساس تكراري بودن دارند، من معذرت خواهي مي‌كنم البته من به عنوان بازيگر از خود انتظار دارم كه نقش‌هايم را تكرار نكنم.
    وي با بيان اين كه دوست دارم با آقاي مديري كار كنم، اظهارداشت: چرا هميشه من نقش پيرها را بازي مي‌كنم را بايد از آقاي مديري بپرسيد. كار من را سخت كرده است. چون نقش‌هايم مدام بايد با هم فرق داشته باشند و همين امر مرا به چالش كشيده و تلاشم را بيشتر كرده است.
    هدايتي درباره راز ماندگاري آثار مديري پس از گذشت سال‌ها نيز تصريح كرد: چون نمونه مشابه در حوزه كارهاي طنزي كه انجام شده نداريم، مديري كارهاي فانتزي مي‌سازد و مردم شايد خود و جامعه‌شان را در آن ببيند. جداي از باهوشي مديري، او عوامل خوبي به كار مي‌گيرد و از بهترين‌ها استفاده مي‌كند و همه اينها باعث ماندگاري مي‌شوند.
    به گزارش فارس، استفاده از دكوراسيون و اكسسوار جالب، زيبا و گران قيمت نيز يكي ديگر از شاخصه‌هاي اثر تازه مهران مديري است و هنكامي كه در لوكيشن‌ها قدم مي‌زنيد، متوجه دقت نظر طراح صحنه و لباس كار (فروزان جليلي‌فر) مي‌شويد كه بدون از قلم‌انداختن سر سوزني، همه چيز را به جا و تمام و كمال رعايت كرده است.
    راستي! مهران مديري هم در لوكيشن هست و او هم تا جايي كه ما خبردار شديم در حال گريم بود، البته او خيلي دل خوشي از مواجهه با خبرنگاران ندارد و نه جلويشان ظاهر مي‌شود و نه مصاحبه مي‌كند! برعكس باور عموم نيز مديري خلاف جلوي دوربين، در پشت دوربين خيلي بشاش و خنده‌دار!!! نيست.
    «جواد عزتي» هم كه اولين همكاري را با مديري دارد در لوكيشن مي‌بينيم، البته او در حال خروج از لوكيشن است و خيلي وقتي براي مصاحبه ندارد.
    امروز لوكيشن خلوت است و مديري از عوامل خواسته تا بروند، فقط خودش در لوكيشن هست و محمدرضا هدايتي... اين بخش تاريخي گمشده، خلاف روزهاي پر سروصدايي كه در تصاوير مي‌بينيم، خلوت است و ساكت... از قهوه تلخ مديري جز وهمي نمانده است...
    در هنگام خروج از لوكيشن ليلي رشيدي را مي‌بينيم كه همراه دو پسر بچه براي بازديد از لوكيشن «قهوه تلخ» آمده است...

    گزارش: مريم فيروزفر


    منابع : فارس - سینما ما


    آنان که میفهمند عذاب میکشند
    و آنان که نمیفهمند عذاب میدهند


  2. 4 کاربر از پست مفید ADoLF سپاس کرده اند .


  3. # ADS
     

  4. #2
    RASHNO آواتار ها
    وضعیت : RASHNO آنلاین نیست.
    تاریخ عضویت : Jul 2010
    محل سکونت : کرج
    نوشته ها : 3,070
    سپاس ها : 6,228
    سپاس شده 6,215 در 2,018 پست
    یاد شده
    در 2 پست
    تگ شده
    در 763 تاپیک

    پاسخ : گزارش پشت صحنه سريال «قهوه تلخ»

    گزارش جالبی بود.
    مدیری چندین ساله که از خبرنگارا دوری میکنه و ترجیح میده بدون حاشیه کارشو انجام بده.
    امیدورام این پروژه تا به آخر با موفقیت پیش بره و مردم باشعور ایران ثابت کنند که پشت هنرمندانشون رو خالی نمیذارن.


    دوباره خواهيم روييد...




  5. 2 کاربر از پست مفید RASHNO سپاس کرده اند .


  6. #3
    RASHNO آواتار ها
    وضعیت : RASHNO آنلاین نیست.
    تاریخ عضویت : Jul 2010
    محل سکونت : کرج
    نوشته ها : 3,070
    سپاس ها : 6,228
    سپاس شده 6,215 در 2,018 پست
    یاد شده
    در 2 پست
    تگ شده
    در 763 تاپیک

    پاسخ : گزارش پشت صحنه سريال «قهوه تلخ»



    اين مجموعه داستان يك استاد دانشگاه با بازي سيامك انصاري است كه با خوردن يك فنجان قهوه تلخ به تاريخ سفر مي كند. او در طول زمان به مورخي تبديل مي شود كه در مرور خاطرات تاريخي خود، هر بار دچار مسائلي مي شود كه اين مسائل داستان هاي سريال را رقم مي زند.
    'قهوه تلخ' در ادامه ساخته هاي قبلي مديري، تصوير گر ناكجاآبادي است كه وجه قالب شخصيت هاي اين جغرافيا، رفتار غيرمعقول و حكايتگر ناگفته هاي بسياري است كه قابليت همذات پنداري با زمانه ما را دارد.
    مديري اين بار دوربين خود را معطوف به احوال امروز جامعه در قالب روايات ديروز كرده و گويش ها و شخصيت ها در موارد تكراري اما دلنشين براي مخاطب خسته از آثار بسيار جدي و تلخ است.
    مهران مديري از سال 1353 تا 1371 در 13 تئاتر از جمله 'هملت'، 'ساعت
    عمو اسكندر' و 'موش ها و آدم ها' نقش آفريني كرد. سپس تا سال 1388 در 20 اثر تلويزيوني مانند 'نوروز 72'، 'ساعت خوش'،‌ 'ببخشيد شما'، 'پلاك 14'، 'دردسر والدين'، 'پاورچين'، 'نقطه چين'، 'مرد هزار چهره' و 'مرد دو هزار چهره' به عنوان بازيگر، كارگردان، طراح صحنه و لباس و مجري طرح با سيماي جمهوري اسلامي همكاري داشت.
    وي همچنين در آثار سينمايي 'ديدار'، 'توكيو بدون توقف'، 'هميشه پاي يك زن در ميان است'، 'دايره زنگي' و انيميشن 'تهران 1500' به ايفاي نقش پرداخته است.

    بعد از ظهر يكي از روزهاي پاييز به محل فيلمبرداري سريال 'قهوه تلخ' در يكي از كوچه هاي خيابان فرشته رفتم. ويلايي با مساحت حدود پنج هزار متر كه تمام لوكيشن ها مانند كاخ، نظميه، اندروني، اتاق شاه، بازار، مطبخ، خانه صدراعظم و اتاق بولوتوس در آن قرار دارد.
    در ابتداي ورودم 'وفا ملك زاده' مدير روابط عمومي اين پروژه مرا به تمام دست اندركاران مجموعه تلخ معرفي كرد و به همراهش از لوكيشن هاي متعدد ديدن كردم. طراحي صحنه همه لوكيشن ها بسيار زيبا و به دوران حدود يكصد سال پيش بازمي گردد.
    به محل فيلمبرداري يكي از سكانس هاي بازار با بازي سيامك انصاري، سعيد پيردوست، حميد كاشاني و حدود 30 تا 40 هنرور رفتم. قبل از شروع تصويربرداري بازيگران مشغول تمرين ديالوگ هاي خود بودند و مهران مديري پشت دوربين نشسته بود و تذكرات لازم را از زبان شبنم وثوقي دستيار يك كارگردان و برنامه ريز به هنروران مي داد. بقيه عوامل نيز در حال آماده كردن صحنه بودند. وثوقي نيز نكاتي را كه مديري گفته بود به تك تك بازيگران و هنروران منتقل مي كرد.
    در بازار؛ دكان هاي آهنگري، كفاشي، قندفروشي، خواربار فروشي، پارچه فروشي، منسوجات دستي، ميوه و سبزي فروشي و يك قهوه خانه قرار داشت.
    'قهوه تلخ' با سه دوربين فيلمبرداري مي شود. در ابتدا مديري نحوه قرار گرفتن جاي دوربين ها را به مدير فني اعلام كرد. وثوقي نيز توضيحات لازم از جمله نگاه نكردن به دوربين و زمان حضور در صحنه را به هنروران داد. با اعلام مديري فيلمبرداري آغاز شد.
    با شروع فيلمبرداري مردم به حركت در بازار و خريد ادامه دادند، مستشارالملك و شكوفه نيز در حالي كه مشغول صحبت درباره كار، توليد و ارزش افزوده بودند، وارد بازار شدند.
    بعد از پايان فيلمبرداري اين سكانس به سراغ 'شبنم وثوقي' دستيار اول كارگردان و برنامه ريز 'قهوه تلخ' رفتم.

    ** قهوه تلخ با آثار قبلي مديري تفاوت دارد
    'شبنم وثوقي' با اشاره به اينكه 'قهوه تلخ' اولين تجربه وي با مهران مديري است، گفت: اين سريال از نظر حجم كار و تعداد بازيگران اصلي، تعداد، بزرگي لوكيشن ها، شكل لباس و گريم ها بزرگترين كاري است كه مهران مديري انجام داده است.
    وي ادامه داد: لوكيشن ها، حركات دوربين، موقعيت تاريخي و تعداد زياد هنروران از ويژگي هايي است كه اين مجموعه را با آثار ديگر مديري متفاوت كرده است. ضمن اينكه در پس زمينه بسياري از صحنه ها هنروراني را مي بينيم كه رنگ و لعابي به صحنه مي دهند.
    دستيار اول كارگردان و برنامه ريز اين مجموعه افزود: ماجراي درام اين سريال، طولاني و يك قصه كامل است كه در همه قسمت ها مي بينيم. همچنين قصه هايي داريم كه به مرور به پايان مي رسند. داستان دنباله دار 'قهوه تلخ' نيز يكي ديگر از ويژگي هاي خاص اين كار است.

    ** فضاي كار با مديري در آرامش و به دور از هياهو است
    وثوقي درباره كار با مهران مديري اظهار داشت: فضاي كار با مديري در آرامش، امنيت و به دور از هياهو مي گذرد. وي فرد آرامي و صبوري است و آرامش خود را به گروه نيز منتقل مي كند. همچنين همه عواملي كه با مديري كار مي كنند وظيفه خود را بموقع انجام مي دهند.
    حتي در مواردي كه مي خواهند بازيگر را هدايت كنند، با صبوري و سعه صدر اين كار را انجام مي دهند و اين امر به بازيگران جلوي دوربين و عوامل پشت صحنه كمك مي كند كه بهتر وظايف خود را انجام دهند.

    ** هماهنگي و درك متقابل از فضاي طنز مديري مهمترين عامل انتخاب بازيگران است
    دستيار اول كارگردان و برنامه ريز 'قهوه تلخ' در مورد نحوه انتخاب بازيگران خاطر نشان كرد: شكل طنز مديري نوع خاصي است و برخي از بازيگران فضاي طنز و روحيه وي را بخوبي شناخته، درك مي كنند و مدل طنزي را كه مديري در ذهن دارد، به نحو مطلوب بازتاب مي دهند. بنابراين هماهنگي و درك متقابل مهمترين عامل انتخاب بازيگران در آثار مديري است.

    ** اوايل پاييز سال گذشته فيلمبربرداري قهوه تلخ آغاز شد
    وثوقي در مورد روند توليد مجموعه 'قهوه تلخ' گفت: آماده سازي فضا براي ساخت دكور از اوايل تابستان سال گذشته در اين باغي كه هم اكنون مشغول فيلمبرداري هستيم، آغاز و در اواخر تابستان به پايان رسيد. تمام لوكيشن هاي اين سريال مثل اتاق شاه، اتاق بلوتوس، خانه اتابك، نظميه، كاخ، مطبخ در اين محل قرار دارد.
    وي افزود: اوايل پاييز تصويربرداري قسمت اول كار كه زمان حال بود، شروع
    شد و بعد از وقفه اي يك ماهه براي آماده سازي يكسري از لوكيشن ها، فيلمبرداري بخش هاي تاريخي اين مجموعه آغاز شد كه تاكنون ادامه دارد.

    ** تاكنون تصويربرداري 43 قسمت از قهوه تلخ به پايان رسيده است
    دستيار اول كارگردان و برنامه ريز 'قهوه تلخ' اظهار داشت: تاكنون تصويربرداري 43 قسمت از اين مجموعه 90 قسمتي به پايان رسيده و همزمان تدوين انجام مي شود. ضمن اينكه مديري نيز در هنگام مونتاژ حضور دارد و با دقت مراحل مختلف كار را نظارت مي كند.
    سپس به همراه ملك زاده به اتاق 'خشايار الوند' و 'اميرمهدي ژوله' نويسندگان 'قهوه تلخ' رفتيم كه با روي گشاده به تمام سوالاتم پاسخ دادند.

    ** لحن، جنس كمدي، مضمون و محتواي قهوه تلخ با ديگر آثار متفاوت است
    وقتي درباره شباهت داستان 'قهوه تلخ' با 'شبهاي برره' كه در هر دو، سيامك انصاري بازيگر نقش هاي نيما زند و كيانوش استقرار زاده يا به ناكجاآباد متواري مي شود و يا در زمان سفر مي كند، پسيدم،
    ژوله گفت: 'قهوه تلخ' داستان آدمي است كه در يك جاي اشتباهي هست و اين سوژه علاوه بر 'شبهاي برره'، داستان بسياري از فيلم ها و سريال ها بوده است.
    وي افزود: البته در ابتدا قرار بود به يكي از دوره هاي قاجار سفر كند اما با مخالفت تلويزيون از درج تاريخ صرف نظر و يك فضا و زمان تخيلي را ايجاد كرديم.
    ژوله ضمن متفاوت خواندن 'قهوه تلخ' با 'شبهاي برره'، گفت: شبهاي برره' هم كار خودمان بوده و اگر شباهتي هم وجود داشته باشد، خيلي اشكال ندارد.
    'خشايار الوند' نيز گفت: در مورد فيلم هايي كه پرسوناژ اصلي در زمان سفر مي كند نمونه هاي مشابه زيادي مي توان يافت. 'back to the future'، 'ماشااله خان در دربار هارون الرشيد' و 'مسافر زمان' از نمونه هايي هستند كه به هم شباهت دارند. مهم اين است كه در چارچوب همين داستان هاي گفته شده بتوانيم كار نويي را انجام دهيم.
    وي افزود: 'درباره الي ...' شايد از بهترين فيلم هاي بعد از انقلاب و بهترين فيلم دهه اخير سينما باشد كه تمام جوايز داخلي و خارجي را كسب كرده و همه اين فيلم را دوست دارند، اما اين فيلم با وجود همه نوآوري كه دارد، شبيه فيلم 'ماجراي آقاي آنتونيوني' است. بنابراين هر فيلمي شبيه يك فيلم يا كتابي است.
    ژوله نيز اضافه كرد: لحن، جنس كمدي، مضمون و محتواي 'قهوه تلخ' با
    'شب هاي برره' بسيار متفاوت است. بارزترين تفاوت اين مجموعه با آثار قبلي ما، چند لايه بودن آن است كه مخاطب را به فكر فرو مي برد. ضمن اينكه براي خنداندن مخاطب تن به هر كاري نمي دهد و براي خود شاني قائل است.

    ** قهوه تلخ جهالت ها و كج رفتاري ها را به تصوير مي كشد
    الوند در مورد شباهت هاي شخصيت پردازي برخي از كاراكترها در اين مجموعه با سريال هاي طنز ديگر، گفت: مرحوم خسرو شكيبايي 50 نقش بعد از 'هامون' بازي كرد و بسياري معتقد بودند كه دارد خودش را تكرار مي كند. فيلم هاي 'اتوبوس شب'، 'يكبار براي هميشه' و 'رواني' را بازي كرد كه ربطي به هامون نداشتند.
    وي افزود: به هر حال يك نوع گويش و فيزيك ظاهري هست و خيلي تغيير نمي كند. 'محمدرضا هدايتي' در كارهاي ما هميشه بالاتر از سن خود را بازي كرده است و ممكن است برخي بگويند كه اين نقش ها شبيه هم هستند در صورتي كه پيرمرد 'باغ مظفر' با شاه 'قهوه تلخ' بسيار متفاوت هستند. ما يك پادشاه پير، بدجنس و ديكتاتور داشتيم و در ميان بازيگراني كه چند سالي است با هم كار مي كنيم، اولين گزينه براي ايفاي نقش پادشاه، محمدرضا هدايتي بود.
    ژوله نيز يادآور شد: هدايتي تاكنون نقش هاي طغرل، جواني طغرل، منصورخان باغ مظفر، پيرمردهاي مرد دو هزار چهره را بازي كرده كه نقش جهانگير شاه در 'قهوه تلخ' با همه آنها فرق دارد. طغرل يك آدم عصباني و شلوغ كن و از طرف ديگر خيلي فرهيخته و روشنفكر بود و جهانگير شاه بي ذكاوت و ساكت است كه همه قدرتش در جايگاه وي خلاصه شده است.
    نويسنده سريال 'شب هاي برره' با اشاره به اينكه اسامي، شخصيت پردازي، كاركرد داستاني و جنس كمدي اين مجموعه ها متفاوت است، گفت: 'قهوه تلخ' يكسري جهالت ها، كج رفتاري ها و رفتارهاي غلط را به تصوير مي كشد.

    ** مخاطب قهوه تلخ عامه مردم هستند
    الوند درباره مخاطب هدف اين مجموعه اظهار داشت: 'قهوه تلخ' براي 60 ميليون مخاطب ساخته شده و بايد شوخي هاي آن به گونه اي باشد كه عامه مردم از آن لذت ببرند و بخندند. در اين كار همچنين، شوخي هاي بخش اندروني براي خانم ها و يا شوخي هايي براي قشر فرهيخته وجود دارد. چون فكر مي كرديم با 60 ميليون مخاطب در ارتباط هستيم همه جور شوخي در اين كار ديده مي شود و براي قشر خاصي ساخته نشده است.
    وي افزود: فرق اين كار با كارهاي ديگر اين است كه كساني كه دوست دارند از اول تا آخر بخندند زياد با اين كار ارتباط برقرار نمي كنند. در اين سريال از لودگي ها و شكلك درآوردن ها پرهيز كرديم و شايد مخاطب نسبت به آثار ديگر ديرتر متوجه شوخي شود و از اين لحاظ 'قهوه تلخ' خاص تر است.

    ** قهوه تلخ يك داستان دنباله دار دارد
    ژوله گفت: 'قهوه تلخ' اولين مجموعه طنزي است كه داستان دنباله دار دارد و اينطور نيست كه هر قسمت با يك داستان و قصه، موقعيتي را فراهم آورده و در آن موقعيت شوخي كند. اين قصه دنباله داري است كه كمدي ها در دل آن قصه اتفاق مي افتد.

    ** در نگارش و اجرا دچار مميزي نشديم
    وي در اين باره كه آيا هنگام نگارش فيلمنامه دچار مميزي شده اند، گفت:
    متن هاي چند قسمت اول كه هنوز مذاكرات با صدا و سيما ادامه داشت، به سيما رفت و مورد تاييد قرار گرفت. همچنين ناظر كيفي متن ها را مطالعه مي كرد. وقتي هم كه قرار شد با ارشاد كار كنيم، شوراي پروانه نمايش پس از ديدن بخش هاي ضبط شده نظر خود را اعلام مي كند.
    اين نويسنده خاطر نشان كرد: مهران مديري چندين سال است كه با تلويزيون همكاري دارد و ما نيز چند سال است كه در اين عرصه فعاليت مي كنيم و خطوط قرمز و مميزي ها را مي دانيم. ضمن اينكه آخرين كارهاي ما در تلويزيون، 'مرد هزار چهره' و 'مرد دو هزار چهره'، هيچگونه اشكالي نداشت. تمام موارد را در اجرا و نگارش متن رعايت مي كنيم.

    ** توزيع قهوه تلخ در شبكه خانگي سبب ارتقاي آثار تلويزيوني مي شود
    ژوله يادآور شد: توزيع سريال 'قهوه تلخ' در شبكه خانگي يك اتفاق بزرگ در حوزه رسانه است كه مي تواند به اتفاقات بزرگتر منجر شود و راه را براي بسياري از تهيه كنندگان، كارگردانان و هنرمندان باز كند. ضمن اينكه سبب ارتقاي كارهاي تلويزيوني و گسترده تر شدن بستر فعاليت هنرمندان مي شود.
    وي افزود: تهيه كننده اي كه ريسك كرده و با هزينه شخصي اقدام به توليد چنين كار عظيمي مي كند، قابل تقدير است.
    الوند نيز با بيان اينكه 'قهوه تلخ' ايجاد اشتغال كرده، متذكر شد: اين يك اتفاق تازه و نويي است. شركتي كه با نصف ظرفيت، سي دي رايت مي كرد، هم اكنون سه شيفت مشغول فعاليت است و 700 تا 800 نفر نيز به بسته بندي جعبه هاي سي دي اين سريال مي پردازند.

    ** طراحي لباس براساس نام و نقش كاراكتر است
    'فروزان جليل فر' طراح صحنه و لباس 'قهوه تلخ' در مورد تحقيقات انجام شده براي طراحي صحنه و لباس اين مجموعه گفت: از ارديبهشت سال گذشته صحبت هايي در مورد ساخت اين طنز تاريخي با مهران مديري داشتيم و از همان زمان شروع به مطالعه كتاب هاي تاريخي بسياري كردم كه حتي برخي از آنها كمياب بودند. ما بيشتر به جست و جوي عكس مي پرداختيم و خوشبختانه هر كتابي را كه در اين زمينه معرفي شد، بررسي كرديم.
    وي افزود: در خصوص لباس ها حتي قبل از دوخته شدن با نظر كارگردان و با توجه به اسم كاراكتر يا نقشي كه ايفا مي كردند، پارچه تهيه و لباس دوخته شد. براي طراحي دكان هاي بازار مثل دكان قندفروشي نيز عكس آن را تهيه كرديم. حتي طرز قرار دادن و چيدن قندها براساس همان زمان صورت گرفته است.
    طراح صحنه و لباس سريال جنگ '77'؛ با بيان اينكه 'قهوه تلخ' يك اثر تاريخي صرف نيست، خاطرنشان كرد: اين مجموعه يك دوره گم شده تاريخي را در قالب طنز فانتزي به تصوير مي كشد و در قسمت هايي نيز زمان حال با گذشته تداخل پيدا مي كند.
    وي درباره تفاوت هاي طراحي لباس اين سريال با نمونه تاريخي آن، يادآور شد: كلاه افراد نظامي آرم داشت و براي اينكه به دوره خاصي اشاره نشود آرم را از روي كلاه آنها برداشتيم. همچنين خانم ها در آن دوره چارقد سفيد بلند و لباس هاي طرحدار و رنگي مي پوشيدند در حالي كه در 'قهوه تلخ' لباس ها براق، خوشرنگ، شاد و متنوع هستند و اين امر به جذابيت كار مي افزايد. ضمن اينكه سعي كرديم تعداد زياد رنگ ها در كنار هم زيبا و جذاب باشد و اميدوارم كه به هدفمان رسيده باشيم.

    ** مديري در طراحي صحنه و لباس خيلي دقت و وسواس به خرج داد
    جليل فر در مورد سابقه همكاري با مهران مديري توضيح داد: در سال 77 با مجموعه جنگ '77' با مهران مديري همكاري داشتم، بعد از مدتي نيز با سريال هاي 'مرد هزار چهره' و 'مرد دو هزار چهره'؛ اكنون هم در
    'قهوه تلخ' با او همكاري دارم . خوشبختانه سليقه هايمان به هم نزديك است و كار بخوبي پيش مي رود. ضمن اينكه مديري هر جايي كه لازم باشد، تذكر مي دهد.
    اين طراح صحنه و لباس افزود: اين كار به لحاظ لوكيشن عظيم كاخ هم براي من و هم براي كارگردان خيلي خاص بود. مديري در طراحي صحنه، لباس و گريم خيلي دقت و وسواس به خرج داد. طراحي كاخ با دقت انجام شد و مديري 'دي. وي.دي' هاي آن را ديد و جاهايي را كه بايد تغييراتي در آن انجام مي شد، اعلام كرد. لباس ها نيز در ابتدا طراحي و پارچه هاي آن تهيه و بعد دوخته شد. سپس تست گريم و لباس نهايي انجام شد.

    ** اولين سكانس تصويربرداري دوره تاريخي سخت ترين روز كاري بود
    جليل فر درباره مدت زمان ساخت دكور اظهار داشت: حدود يك ماه ساخت
    دكور كاخ، بازار، اندروني و مطبخ به طول انجاميد و بازار، دوخت پرده ها، تهيه فرش براي كاخ و تمام اثاثيه اي را كه در لوكيشن ها قرار دارد، از جاهاي مختلف تهيه كرديم. تصويربرداري زمان حال با بازي سيامك انصاري و سحر جعفري جوزاني همزمان با چينش دكورها انجام شد.
    وي خاطر نشان كرد: روز اول تصويربرداري دوره تاريخي از سخت ترين روزهاي كاري بود چرا كه در كاخ شروع شد و تقريبا تمام هنرورها و بازيگرهاي اصلي حضور داشتند و اين بدان معنا بود كه بايد همه لباس ها آماده باشد.
    جليل فر با اشاره به اينكه منزل اتابك از لوكيشن هايي بود كه بعدا به كار اضافه شد، گفت: فضايي كه در اختيار داشتيم محدود بود. بنابراين، خانه اتابك را در دل سوله هايي كه زده بوديم، درآورديم و سعي كرديم شكوهش حفظ شود. فعلا با فضاي موجود كار مي كنيم و خوشبختانه جاي دوربين ها درست است.
    اين طراح صحنه و لباس با بيان اينكه متن ها، روز به روز مي آيد و ممكن است يك دفعه شخصيتي به جمع بازيگران مجموعه اضافه شود، افزود: گروه صحنه و لباس هميشه حضور دارند تا از اتفاقاتي كه في البداهه پيش مي آيد جا نمانيم. ضمن اينكه سعي كرديم، به گونه اي دكور را طراحي كنيم كه در وهله اول چيزي مصنوعي به نظر نيايد. اميدوارم كه به اين مهم رسيده باشيم.

    ** ويژگي خاص قهوه تلخ در تعداد زياد عوامل سازنده آن است
    جليل فر؛ ويژگي متفاوت 'قهوه تلخ' از ديگر آثار مهران مديري را در تعداد زياد بازيگران، هنروران و عوامل پشت صحنه عنوان كرد و اظهار داشت: در اين كار همزمان 50 تا 60 بازيگر، 40 تا 50 هنرور و تيم پشت صحنه هر روز در كنار هم حضور دارند كه كار آساني نيست.

    ** مديري يكي از بهترين كارگردان هاي ايران است
    وي در مورد كار با مهران مديري بيان كرد: من جزو كساني هستم كه واقعا كار كردن با مهران مديري را دوست دارم. من تجربه همكاري با كارگران هاي مختلف را در سريال ها و فيلم هاي سينمايي زيادي دارم. بهترين خصوصيت مديري اين است كه به نظر فردي كه به عنوان طراح صحنه، لباس و يا گريم انتخاب كرده، احترام مي گذارد و در صورتي كه موافق نباشد، نظر خود را به گونه اي تشريح مي كند كه طراح براحتي به تصويري كه او در ذهن دارد، مي رسد.
    اين طراح صحنه و لباس از مديري به عنوان فردي فوق العاده آرام ياد و خاطر نشان كرد: وقتي ساعات كار بالا و تعداد عوامل زياد است، ممكن است در برخي از موارد كنترل گروه از دست خارج شود، اما اين مساله در كار مديري اتفاق نمي افتد و همه عوامل سر كار خود حضور دارند و با آرامي وظيفه خود را انجام مي دهند. همه عوامل پشت صحنه به اين كارگران با سابقه طنز احترام زيادي مي گذارند و به نظر من مديري يكي از بهترين كارگران هاي ايران است.
    بعد از پايان گفت و گو با فروزان جليل فر به اتاق گريم رفتم و با 'مهرداد شكرابي' طراح چهره پردازي 'قهوه تلخ' در مورد كار صحبت كردم.

    ** خط اصلي طراحي چهره پردازي را، مديري مي دهد
    'مهرداد شكرابي' در مورد نحوه طراحي چهره پردازي گفت: قطعا طراحي چهره هر اثري نياز به مطالعه دارد و اگر كار تاريخي باشد بايد عكس هايي
    را ديد كه از آن دوره وجود دارد و به يكسري فاكتورها توجه كرد. البته وجه طنز اين كار بيشتر از وجه تاريخي آن بوده است.
    وي با تاكيد بر اينكه هر چه همكاري ميان اعضاي يك گروه هنري بيشتر و منسجم تر باشد، نتيجه بهتري گرفته مي شود، اظهار داشت: مديري گروهي را طي سال ها دور هم جمع كرده كه با هم همفكر و هم راي هستند. در طراحي گريم هم معمولا مديري خط اصلي را مي دهد و تست نهايي گريم با همفكري بازيگر و نويسنده صورت مي گيرد. يك تيپ را معمولا دو سه بار تست مي زنيم تا بهترين نتيجه را بگيريم.
    اين طراح چهره پردازي يادآور شد كه از مجموعه 'باغ مظفر' به بعد در همه آثار مديري به عنوان طراح گريم حضور دارد.
    شكرابي كار با مديري را بسيار لذت بخش دانست و خاطر نشان كرد: در اين سال ها حتي يك بار هم نديدم كه صداي مديري بلند شود يعني همه كارها در نهايت آرامش، رفاقت، دوستي و هماهنگي انجام مي شود و اين از هوش و فراست اوست كه در يك فضاي خوب بهترين نتيجه را از همكاران خود به دست مي آورد.
    'علي لك پوريان' مدير توليد و بازيگر نقش 'دامبول السلطنه' آن روز بازي نداشت و در اتاق خود نشسته بود كه به همراه مدير روابط عمومي به اتاقش رفتيم و مرا به وي معرفي كرد.

    ** قهوه تلخ رقابت سالم ميان توليدكنندگان آثار تلويزيوني به وجود آورد
    'علي لك پوريان' گفت: توزيع سريال 'قهوه تلخ' در شبكه خانگي، رقابت خوب و سالمي را ميان توليد كنندگان آثار تلويزيوني به وجود آورد. رقابت سالم موجب افزايش كيفيت كار مي شود و اين اجازه را به بيننده مي دهد كه آنچه را كه دوست دارد، انتخاب و تماشا كند.
    وي افزود: تاكنون يك ميليون و 200 هزار نسخه از اين مجموعه به فروش رسيده و شركت مسئول تكثير، بسته بندي و توزيع سي دي و دي وي دي هاي 'قهوه تلخ' توانايي تكثير بيش از اين تعداد را ندارد.
    بازيگر نقش دامبول السلطنه ابراز اميدواري كرد كه مردم از اين سريال رضايت داشته باشند و سريال بتواند پيام خود را به مخاطب انتقال دهد.
    لك پوريان يادآور شد: فضاي اين باغ كه در خيابان فرشته قرار دارد، بعد از سه ماه و نيم كار و تلاش شبانه روزي گروه توليد و تداركات آماده شد و ما وارد ضبط شديم. تصويربرداري از مهر ماه سال 1388 آغاز شده و هنوز مشخص نيست كه تا كي ادامه داشته باشد. مساحت اين باغ نزديك پنج هزار متر مربع است و همه لوكيشن ها به غير از سكانس هاي خارجي در اينجا فيلمبرداري مي شود.
    وي اضافه كرد: سكانس هاي خارجي در كاخ نياوران و مابقي يعني حدود 90 درصد كار در اين محل تصويربرداري مي شود.

    ** بخش هنري داستان برعهده دامبول السلطنه است
    مدير توليد 'قهوه تلخ' در مورد نقش خود گفت: بخش هنري داستان برعهده دارم. دامبول السلطنه مسئول طرب دربار است كه شايد تنها كسي باشد كه نقابي ندارد و خيلي راحت بحث طنز را يدك مي كشد.
    لك پوريان با اشاره به اينكه از سريال 'پاورچين' با مديري همكار مي كند، افزود: اين همكاري در سريال هاي 'شب هاي برره'، 'باغ مظفر'،
    'مرد هزار چهره' و 'مرد دو هزار چهره' ادامه داشت و در ابتدا دستيار و هم اكنون در اين مسئوليت در خدمت گروه هستم.
    وي اظهار داشت: گروه دست اندركار ساخت 'قهوه تلخ' يك تيم 250 نفره است كه بدون حاشيه و در آرامش كامل در كنار هم مشغول فعاليت بوده و همه اينها با مديريت مديري انجام شده است.
    بازيگر نقش دامبول السلطنه با بيان اينكه علاقه مند است در آثار طنز كار كند، اظهار داشت: پيشنهاداتي براي بازي در فيلم سينمايي و تله فيلم شده كه به سبب حضور در 'قهوه تلخ' نپذيرفتم، ان شاءالله بعد از پايان تصويربرداري اين مجموعه در كارهاي ديگر بازي مي كنم.
    وقتي از اتاق لك پوريان بيرون آمدم، 'حميد كاشاني' بازيگر نقش شكوفه در باغ مشغول آماده شدن براي ايفاي نقش در يكي از سكانس ها بود. فرصت را غنيمت شمرده به سراغش رفتم.

    ** مديري در حوزه طنز جامعه شناس قوي است
    'حميد كاشاني' گفت: من از سريال 'شبهاي برره'، 'باغ مظفر' و 'مرد هزار چهره' تا به امروز در كنار مهران مديري هستم.
    وي، كار با مديري را لذت بخش عنوان كرد و افزود: وي به كار خود اشراف كامل دارد و در ميان اصحاب طنز و هنر، جامعه شناس قوي است.
    اين بازيگر در مورد نقش خود اظهار داشت: شكوفه كاراكتري است كه در اثر لاعلاجي مجبور به گردن زدن شده و اين حرفه ملكه ذهنش است. ضمن اينكه اين كاراكتر را خيلي دوست دارم.

    از: زهرا لطفی زاده
    ویرایش توسط RASHNO : 11-02-2010 در ساعت 15:12


    دوباره خواهيم روييد...




  7. کاربر روبرو از پست مفید RASHNO سپاس کرده است .


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این تاپیک را مشاهده نموده اند: 0

There are no members to list at the moment.

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •