سلام مهمان گرامي؛

دوست عزیز ضمن عرض خیر مقدم، با توجه به این که شما به صورت مهمان به انجمن سینماسنتر وارد شده اید براي مشاهده تالار با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
مرجع تخصصی سئو سپهر صنعت سهند Navid Mirzaaghazadeh گروه خبري - بيوگرافي محمد علي كشاورز

نمایش نتایج: از شماره 1 تا 5 , از مجموع 5
نمایش شاخه ای1علاقمندی ها
  • 1 ارسال شده توسط MiSS SAYTA

موضوع: گروه خبري - بيوگرافي محمد علي كشاورز

  1. #1
    کــــاش گاهی زنـــدگی هــم كليــد [◄◄ι] [ ιι ] [■] [►] [ι►►] داشت...!
    MiSS SAYTA آواتار ها
    وضعیت : MiSS SAYTA آنلاین نیست.
    تاریخ عضویت : Jul 2010
    محل سکونت : ı̴̴̡ ̡ ̡̡͡|̲̲̲͡͡͡ ̲▫̲͡ ̲̲̲͡͡π̲̲͡͡ ̲̲͡▫̲̲͡͡ ̲|̡̡̡ ̡ ̴̡ı
    نوشته ها : 7,207
    سپاس ها : 10,745
    سپاس شده 16,641 در 4,252 پست
    یاد شده
    در 65 پست
    تگ شده
    در 850 تاپیک

    Icon3 گروه خبري - بيوگرافي محمد علي كشاورز

    گروه خبري سينما سنتر تقديم مي دارد
    بيوگرافي محمد علي كشاورز :




    نام: محمد علي کشاورز
    تاريخ تولد: 1309
    تحصيلات: فارغ التحصيل هنرستان هنرپيشگي تهران و دانشكده هنرهاي دراماتيك.


    محمدعلي كشاورز در كنار جمشيد مشايخي، علي نصيريان و عزت‌الله انتظامي، بازيگران شاخصي هستند كه در سال‌هاي شكل‌گيري سينماي نوين ايران، با شركت در آثار فاخر و ارزشمند، نمايندگان تئاتر ايران در سينما بودند و آثاري كه از خود در سينما به جا گذاشتند، آنقدر قابل‌دفاع هست كه امروزه پس از بيش از 40 سال عمر هنري‌شان در هنر هفتم، بشود نام استاد بر آنان گذاشت. در اين ميان، البته محمدعلي كشاورز، كم‌كارتر بود و به‌ندرت اين بخت را يافت تا در فيلم‌ها و سريال‌ها در قالب نقش محوري جلوي دوربين برود، اما هر گاه هم كه اين اتفاق افتاد، او در نقش‌هايي كه ايفا مي‌كرد فوق‌العاده ظاهر شد.
    شايد يكي از نخستين نقش‌هاي مهم سينمايي محمدعلي كشاورز در «آقاي هالو» باشد كه با فروش بسيار خوبي كه داشت، تماشاگران را با اين بازيگر قدرتمند آشنا كرد. در اين فيلم كه سومين تجربه كارگرداني داريوش مهرجويي به حساب مي‌آمد، كشاورز ايفاگر نقش دلالي بود كه ابتدا فريب شخصيت شياد فيلم را مي‌خورد اما پس از مشاهده صداقت شخصيت اصلي، درمي‌يابد كه همكارش قصد سركيسه كردنش را داشته است. كشاورز در نقش كوتاهي كه در اين فيلم بازي كرد، استعداد و توانايي خود را به معرض نمايش گذاشت. در اين كمدي انتقادي، او در موقعيتي قرار مي‌گيرد كه بدون هيچ‌گونه حركت خنده‌دار يا ديالوگ كميك، تماشاگر را از خنده روده‌بر مي‌كند. اين البته به هنر كارگردان مربوط مي‌شود كه در يكي از بهترين كمدي‌هاي تاريخ سينماي ايران، موقعيت‌هاي ناب را جايگزين لودگي مرسوم سينماي آن سال‌ها كرد و با هدايت درست بازيگران، زيربناي نسلي را پايه گذاشت كه تا سال‌ها در فيلم‌هاي خوب سينما مي‌درخشيدند.
    البته كشاورز پيش از «آقاي هالو» در فيلم‌هايي ديگر هم ظاهر شده بود كه ذكر نام برخي از آنان بيانگر اهميت‌شان است. ابتدا بايد به سال 1343 رفت و از «شب قوزي» ياد كرد. اين فيلم به كارگرداني فرخ غفاري و با بازي كشاورز، يكي از نخستين تلاش‌هاي سينماي ايران براي بيرون آمدن از منجلاب فيلمفارسي بود. فرخ غفاري بعدها به كارگرداني سرشناس بدل شد و كشاورز هم كه براي نخستين بار جلوي دوربين رفت، در نقشي مكمل بازي خوبي از خود به نمايش گذاشت. سپس كشاورز در فيلمي به نام «زمزمه محبت» بازي كرد كه اين فيلم در زمان خودش امكان نمايش پيدا نكرد و در سال 1359 اكران شد. «خشت و آينه» سومين تجربه كشاورز در سينماست. او در اين فيلم ابراهيم گلستان، در كنار خيل بازيگراني بود كه در نقش‌هاي گوناگون در اين فيلم حضور يافتند. «خشت و آينه» يكي ديگر از فيلم‌هاي شاخص و بسيار ارزنده سينماي ايران در سال‌هايي است كه سينما بيش از هميشه آميخته با ابتذال بود. كشاورز اين 3 فيلم را پيش از «آقاي هالو» داشت اما هيچ‌كدام از اين فيلم‌ها موفقيت تجاري «آقاي هالو» را به دست نياوردند و به همين دليل است كه مردم عادي چهره كشاورز را براي نخستين بار در اين فيلم داريوش مهرجويي ديدند.




    پس از «آقاي هالو» نيز كشاورز مسير پيشرفت حرفه‌اي خود را ادامه داد. سال بعد در نخستين ساخته بلند بهرام بيضايي با نام «رگبار» حضور پيدا كرد. كشاورز در اين فيلم در نقش مدير مدرسه‌ جلوي دوربين رفت و در يك نقش منفي، نقش‌آفريني قابل‌قبولي داشت. او تصويري دقيق از يك شخصيت منفعت‌طلب و مزور را به تصوير درآورد و نشان داد كه در قالب اين‌گونه نقش‌ها هم مي‌تواند بدرخشد. صحنه‌اي كه در آن او و ساير معلمان شاهد رفتن آقاي حكمتي هستند، جزو تلخ‌ترين صحنه‌هاي اين فيلم است. همكاري كشاورز با فيلمسازان صاحبنام، پس از فرخ غفاري، ابراهيم گلستان، داريوش مهرجويي و بهرام بيضايي، با ناصر تقوايي ادامه پيدا كرد. «صادق كرده» فيلمي بود كه تقوايي آن را با بازي سعيد راد و عزت‌الله انتظامي در نقش‌هاي اصلي و كشاورز در نقشي مكمل ساخت. كشاورز در اين فيلم نقش رئيس پاسگاه را بازي كرد. خورشيد در مرداب (محمد صفار، 1352)، قصه ماهان (جواد طاهري، 1352)، شام آخر (شهيار قنبري، 1355)، شطرنج باد (محمدرضا اصلاني، 1355)، اين گروه محكومين (هادي صابر، 1357) و وقتي كه آسمان بشكافد (فتح‌الله منوچهري) بقيه فيلم‌هاي كشاورز در سال‌هاي پيش از انقلاب هستند كه اين آخري هرگز به نمايش عمومي درنيامد. «شطرنج باد» نيز تلاشي ديگر در عرصه سينماي متفاوت بود كه البته ناكام ماند و نه مورد توجه منتقدان قرار گرفت و نه در گيشه موفقيتي كسب كرد.
    محمدعلي كشاورز فعاليتش را در سال‌هاي پس از انقلاب با «برزخي‌ها» آغاز كرد. اين فيلم را ايرج قادري با حضور تعداد بسياري از هنرپيشه‌هاي سرشناس ساخت كه در زمان خودش فروش خيلي خوبي هم داشت. پس از آن كشاورز در دست شيطان (حسين زندباف، 1360) و گرداب (حسين دواني) بازي كرد كه اين نيز هرگز نمايش داده نشد. پس از اين، طي همكاري با مرحوم علي حاتمي در سريال بسيار موفق و ماندگار «هزاردستان»، در «كمال‌الملك» نيز به ايفاي نقش پرداخت. اگر چه در «كمال‌الملك» كه درباره مشهورترين نقاش دوران ايران است، جمشيد مشايخي نقش اصلي را ايفا كرد و بازي كشاورز در آن جلوه چنداني نداشت، اما بازي كشاورز در نقش شعبان بي‌مخ در سريال «هزاردستان» بي‌گمان يكي از بهترين نقش‌آفريني‌هاي تاريخ تلويزيون است. كشاورز با گريمي بسيار متفاوت و چهره‌اي وحشتناك، در اين سريال عظيم تاريخي نقش يك لمپن بي‌هويت را بازي كرد كه در جريان سركوب، ملعبه قدرتمداران مي‌شود. صداي منوچهر اسماعيلي روي بازي كشاورز، در اين سريال و البته فيلم زيبا و لطيف «مادر» نقش كليدي و مؤثري در تاثيرگذاري اين 2 نقش و بازي اين بازيگر داشت. كشاورز در «هزاردستان» كم‌تر از همكاران قديمي‌اش امكان عرض‌اندام داشت اما در همان مهلت كوتاه، واقعا خوش درخشيد. چه آنجا كه در ميان آشغال‌ها مي‌لولد و چه آن‌جا كه بي‌خبر از نيت مفتش 6 ‌انگشتي، با شليك اسلحه او به قتل مي‌رسد. نام فيلمي كه بازي كشاورز در آن هيچ‌گاه از خاطره‌ها حذف نمي‌شود «مادر» است. علي حاتمي اين فيلم احساسي و عاشقانه را در اوج دوران پختگي‌اش و با همان درونمايه آشناي شاهكار قبلي‌اش «سوته‌دلان» ساخت. هنوز مي‌توان «مادر» را پس از 20 سالي كه از زمان ساختش مي‌گذرد، با اشتياق ديد و بازي محمدعلي كشاورز را در نقش برادر بزرگ‌تر ستود. تمام بدجنسي‌ها و خشونت‌هاي اين شخصيت، در شكل بازي شيطنت‌آميز و قدرتمندانه كشاورز، اين امكان را نمي‌يابد تا اين شخصيت را منفي جلوه دهد. كشاورز كه هنگام بازي در اين فيلم بشدت چاق شده بود، با وجود جثه سنگين‌اش بازي واقعا فوق‌العاده‌اي از خود به نمايش گذاشت. درست است كه نمي‌توان نقش اسماعيلي دوبلور را در پرورش اين شخصيت از ياد برد، اما بازي كشاورز بسيار فراتر از اين است كه بخواهد تحت‌تاثير عواملي ديگر قرار بگيرد. تمام زخم‌زبان‌هاي او به مادر (با بازي مرحوم رقيه چهره‌آزاد)، دعوايش با همسر (حميده خيرآبادي)، خشونت با برادر شيرين‌عقل (اكبر عبدي)، كَل‌كَل با برادر مياني (امين تارخ)، زورآزمايي با برادر عرب (جمشيد هاشم‌پور)، تشر زدن به خواهر كوچك (اكرم محمدي)، حال‌گيري از داماد جوان (حميد جبلي)، همه و همه به زيباترين شكل در بازي كشاورز تبديل به خاطره‌اي ماندگار در حافظه سينماي ايران شده است.



    از جستجوگر (محمد متوسلاني، 1370)، پول خارجي (رخشان بني‌اعتماد، 1370)، جستجو در جزيره (مهدي صباغ‌زاده، 1370)، دل‌شدگان (علي حاتمي، 1371) و آقاي بخشدار (خسرو معصومي، 1371) مي‌توان عبور كرد و رسيد به يكي ديگر از نقش‌هاي كوتاه اما خوب كشاورز. «ناصرالدين‌شاه آكتور سينما» به كارگرداني محسن مخملباف فيلمي بود كه كشاورز در آن در كنار بازيگران مطرح ديگر بازي روان و دوست‌داشتني‌ خود را به نمايش گذاشت. اوج كار او آنجا است كه در نقش زيردست مظفرالدين‌شاه، با بازي عزت‌الله انتظامي گرفتار توفاني نمادين مي‌شوند و چرخش آنها در ميان برگ‌هاي زرد، چيزي شبيه رقص را تداعي مي‌كند. يك مرد، يك خرس (مسعود جعفري‌جوزاني، 1372)، خسوف (رسول ملاقلي‌پور، 1372) و چهارشنبه عزيز (حميد تمجيدي، 1373) نيز آثار قابل‌توجهي بودند اما مهم‌تر از همه، بايد از فيلمي نام برد كه جزو اولين آثاري بود كه سينماي ايران را به جهانيان معرفي كرد. «زير درختان زيتون» ساخته عباس كيارستمي اثري بود كه كشاورز در آن به زيبايي هرچه تمام‌تر ايفاي نقش كرد. عباس كيارستمي كه پس از فيلم «گزارش» با بازي شهره آغداشلو هرگز از بازيگران حرفه‌اي سينما بهره نبرده بود، بار ديگر سراغ يك چهره سرشناس رفت و از كشاورز در «زير درختان زيتون» استفاده كرد. بازي كشاورز در اين فيلم، چيزي شبيه زندگي عادي بود كه اين كار براي يك بازيگر حرفه‌اي دشوارترين تجربه است. كشاورز در كنار تعدادي نابازيگر كه از اهالي شمال بودند، سعي كرد تا به طبيعي‌ترين شكل ممكن در نقشي كه كيارستمي به او سپرده بود حضور يابد و حاصل كارش فو‌ق‌العاده بود. پس از آن نيز كشاورز در فيلم‌ها و سريال‌هاي بسياري بازي كرد كه از ميان آنها شايد بتوان به سريال «پدرسالار» اشاره كرد كه در زمان پخش‌اش با استقبال فراواني مواجه بود. اكبر خواجويي كارگردان اين سريال با ترسيم يك خانواده با افرادي از شخصيت‌هاي گوناگون، توانست نظر بينندگان را جلب كند. كشاورز كه ايفاگر نقش اصلي اين سريال بود، شخصيت پيرمردي خشن و سنتي را بازي كرد كه خواسته‌ها و اعتقاداتش گاه در تعارض با نسل جديد قرار مي‌گرفت.
    كشاورز در يك دهه اخير، بسيار كم‌كار شده است و گاه در گفتگوهاي مطبوعاتي‌اش از وضعيت سينماي ايران و نحوه انتخاب بازيگران براي فيلم‌هاي سينمايي يا سريال‌هاي تلويزيوني گله‌مند است. او كه يكي از سرمايه‌هاي سينماي ملي ايران است در سال‌هاي اخير خانه‌نشين شده و سينما از توان و تجربه‌اش بهره‌اي نمي‌برد. اميدواريم او كه كارنامه‌اش نشانگر اهميتش در اين سينماست، همراه ديگر پيشكسوتان عرصه بازيگري، بار ديگر فعاليت‌شان را از سر بگيرند و سينماي ايران از نعمت حضورشان بهره‌مند شود.


    نقش آفريني ها :


    ۱ - مزرعه آفتابگردان (۱۳۸۲)
    ۲ - به من نگاه كن (۱۳۸۱)
    ۳ - انتظار (۱۳۷۹)
    ۴ - تهران روزگار نو (۱۳۷۸)
    ۵ - كميته مجازات (۱۳۷۷)
    ۶ - لژيون (۱۳۷۷)
    ۷ - روزي كه خواستگار آمد (۱۳۷۵)
    ۸ - دام (۱۳۷۴)
    ۹ - سلام به انتظار (۱۳۷۴)
    ۱۰ - غزال (۱۳۷۴)
    ۱۱ - روز واقعه (۱۳۷۳)
    ۱۲ - نگاهي ديگر (۱۳۷۳)
    ۱۳ - زير درختان زيتون (۱۳۷۲)
    ۱۴ - چهارشنبه عزيز (۱۳۷۱)
    ۱۵ - خسوف (۱۳۷۱)
    ۱۶ - يك مرد يك خرس (۱۳۷۱)
    ۱۷ - آقاي بخشدار (۱۳۷۰)
    ۱۸ - دلشدگان (۱۳۷۰)
    ۱۹ - ناصرالدين شاه آكتور سينما (۱۳۷۰)
    ۲۰ - جستجو در جزيره (۱۳۶۹)
    ۲۱ - پول خارجي (۱۳۶۸)
    ۲۲ - جستجوگر (۱۳۶۸)
    ۲۳ - گل سرخ (۱۳۶۸)
    ۲۴ - مادر (۱۳۶۸)
    ۲۵ - جعفرخان از فرنگ برگشته (۱۳۶۶)
    ۲۶ - جميل (۱۳۶۶)
    ۲۷ - ستاره دنباله دار (۱۳۶۴)
    ۲۸ - كفشهاي ميرزانوروز (۱۳۶۴)
    ۲۹ - مردي كه موش شد (۱۳۶۴)
    ۳۰ - سربداران (۱۳۶۳)
    ۳۱ - طائل (۱۳۶۳)
    ۳۲ - كمال الملك (۱۳۶۲)
    ۳۳ - برزخي ها (۱۳۶۱)
    ۳۴ - دست شيطان (۱۳۶۰)
    ۳۵ - گرداب (۱۳۶۰)
    ۳۶ - اين گروه محكومين (۱۳۵۶)
    ۳۷ - شام آخر (۱۳۵۵)
    ۳۸ - شطرنج باد (۱۳۵۵)
    ۳۹ - وقتي كه آسمان بشكافد (۱۳۵۵)
    ۴۰ - خورشيد در مرداب (۱۳۵۲)
    ۴۱ - قصه ماهان (۱۳۵۲)
    ۴۲ - رگبار (۱۳۵۱)
    ۴۳ - صادق كرده (۱۳۵۱)
    ۴۴ - آقاي هالو (۱۳۴۹)
    ۴۵ - خشت و آينه (۱۳۴۴)
    ۴۶ - زمزمه محبت (۱۳۴۴)
    ۴۷ - شب قوزي (۱۳۴۳)




    تهيه و گردآوري : گروه خبري سينما سنتر





    ویرایش توسط MiSS SAYTA : 11-19-2012 در ساعت 17:51
    FFKIA به این پست علاقمند بوده است.

  2. 4 کاربر از پست مفید MiSS SAYTA سپاس کرده اند .


  3. # ADS
     

  4. #2
    چيزي كه مرا نكشد قويترم ميسازد...
    RASHNO آواتار ها
    وضعیت : RASHNO آنلاین نیست.
    تاریخ عضویت : Jul 2010
    محل سکونت : کرج
    نوشته ها : 3,070
    سپاس ها : 6,228
    سپاس شده 6,214 در 2,017 پست
    یاد شده
    در 2 پست
    تگ شده
    در 763 تاپیک

    پاسخ : گروه خبري - بيوگرافي محمد علي كشاورز

    هرگز نقشهایی که کشاورز در فیلمهای علی حاتمی بازی کرده فراموش شدنی نیستند.
    نقش برادر بزرگتر در فیلم مادر و نقش شعبان بی مخ در سریال هزاردستان...
    ممنون نازی جان... یاداوری خاطرات هزاردستان همیشه برام لذت بخش بوده است...

  5. 2 کاربر از پست مفید RASHNO سپاس کرده اند .


  6. #3
    دلم برات تنگ شده...
    LOSTFarid آواتار ها
    وضعیت : LOSTFarid آنلاین نیست.
    تاریخ عضویت : Jul 2010
    محل سکونت : طهرون
    سن: 40
    نوشته ها : 341
    سپاس ها : 1,063
    سپاس شده 800 در 244 پست
    یاد شده
    در 0 پست
    تگ شده
    در 206 تاپیک

    پاسخ : گروه خبري - بيوگرافي محمد علي كشاورز

    پیر شدن و بازنشست شدن بعضی ها منو عذاب میده...
    محمد علی کشاورز از استثناء های سینمای ایرانه...
    فیلم مادر و بازی زیبای کشاورز تکرار نشدنی است
    ممنون نازنین عزیز

  7. #4
    هیچ وقت به رفقات خیانت نکن و سعی کن دهنتو ببندی (رابرت دنیرو : رفقای خوب)
    ScarFace آواتار ها
    وضعیت : ScarFace آنلاین نیست.
    تاریخ عضویت : Jul 2010
    محل سکونت : کرج . گوهردشت
    سن: 30
    نوشته ها : 11,484
    سپاس ها : 10,143
    سپاس شده 25,840 در 7,194 پست
    یاد شده
    در 50 پست
    تگ شده
    در 758 تاپیک

    پاسخ : گروه خبري - بيوگرافي محمد علي كشاورز

    نقل قول نوشته اصلی توسط iLOST نمایش پست ها
    پیر شدن و بازنشست شدن بعضی ها منو عذاب میده...
    محمد علی کشاورز از استثناء های سینمای ایرانه...
    فیلم مادر و بازی زیبای کشاورز تکرار نشدنی است
    ممنون نازنین عزیز
    http://forum.cinemacenter.ir/showthread.php/2034
    درباره ی فیلم مادر
    ای خدا دمت گرم ما رو بفرست به مرحله ی بعد دیگه!! این مرحله که همش غولــــــــه!!!
    ----------
    دم ازبازی حکم میزنی!دم ازحکم دل میزنی!پس به زبان"قمار"برایت میگویم!قمار زندگی را به کسی باختم که"تک" "دل" را با"خشت"برید!جریمه اش"یک عمر" حسرت"شد!باخت ِ زیبایی بود!یاد گرفتم به "دل"،"دل" نبندم!یاد گرفتم از روی"دل"حکم نکنم!"دل"را باید" پر"زد جایش"سنگ"ریخت"که با"خشت""تک پری" نکنند.


  8. کاربر روبرو از پست مفید ScarFace سپاس کرده است .


  9. #5
    کــــاش گاهی زنـــدگی هــم كليــد [◄◄ι] [ ιι ] [■] [►] [ι►►] داشت...!
    MiSS SAYTA آواتار ها
    وضعیت : MiSS SAYTA آنلاین نیست.
    تاریخ عضویت : Jul 2010
    محل سکونت : ı̴̴̡ ̡ ̡̡͡|̲̲̲͡͡͡ ̲▫̲͡ ̲̲̲͡͡π̲̲͡͡ ̲̲͡▫̲̲͡͡ ̲|̡̡̡ ̡ ̴̡ı
    نوشته ها : 7,207
    سپاس ها : 10,745
    سپاس شده 16,641 در 4,252 پست
    یاد شده
    در 65 پست
    تگ شده
    در 850 تاپیک

    پاسخ : گروه خبري - بيوگرافي محمد علي كشاورز

    من شخصا از بازي تو سريال پدر سالارش لذت بردم
    تو اون سريال خيلي هنرمندانه نقش مردي رو بازي كرد كه همه ازش حساب مي بردن ،‌اخمش واسه حكمراني به همه كافي بود
    من خودم واقعا از خشمش تو اون سريال مي ترسيدم

  10. کاربر روبرو از پست مفید MiSS SAYTA سپاس کرده است .



LinkBacks (?)

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این تاپیک را مشاهده نموده اند: 0

There are no members to list at the moment.

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •