مرجع تخصصی سئو سپهر صنعت سهند Navid Mirzaaghazadeh سریال "هزاردستان"

نمایش نتایج: از شماره 1 تا 6 , از مجموع 6

موضوع: سریال "هزاردستان"

  1. #1
    1CHAMPION آواتار ها
    وضعیت : 1CHAMPION آنلاین نیست.
    تاریخ عضویت : Jul 2010
    محل سکونت : دروازه کویـر
    سن: 35
    نوشته ها : 7,425
    سپاس ها : 15,219
    سپاس شده 12,849 در 4,447 پست
    یاد شده
    در 30 پست
    تگ شده
    در 953 تاپیک

    سریال "هزاردستان"

    یاد خاطره‌ها؛
    "هزاردستان" بعد از 22 سال دوباره روی آنتن می‌رود



    مجموعه تلویزیونی "هزاردستان" به کارگردانی زنده‌یاد علی حاتمی از فردا چهارشنبه پنجم آبان ماه ساعت 10:40 از شبکه یک پخش می‌شود.

    این سریال روایت زندگی رضا خوشنویس، که شخصیتی تخیلی مبتنی بر شخصیتی تاریخی به نام کریم دواتگر است و نظریه توطئه‌ای مبنی بر دست داشتن شخصیتی به نام خان مظفر در وقایع پشت پرده سیاسی و اجتماعی ایران در دوران قاجار و پهلوی می‌پردازد.

    در "هزاردستان" جمشید مشایخی، عزت‌الله انتظامی، داود رشیدی، علی نصیریان، محمدعلی کشاورز، زهرا حاتمی، شهلا میربختیار، جعفر والی، پرویز پورحسینی، محمد مطیع، جمشید لایق، اسماعیل مهرابی، زنده یاد رقیه چهره آزاد، مینو ابریشمی و ... بازی کردند.

    زنده یاد علی حاتمی به هنگام پخش مجموعه "هزاردستان" در سال 1367 با خبرنگار هفته‌نامه سروش گفتگو کرد. او چگونگی شکل‌گیری مجموعه‌اش با این جمله شرح داد: بعد از "سلطان صاحبقران" قرار شد مجموعه دیگری را برای تلویزیون بسازم که البته آن مجموعه "جاده ابریشم" نبود، بلکه مجموعه‌ای به نام "انحصار تنباکو" بود. من هم حدود شش تا هفت ماه روی این مسئله تحقیق کردم. بعد از یکسال متنی تهیه شد و به صورت طرح به سازمان تلویزیون و رادیو آن زمان ارائه دادم.

    وی ادامه داد: با طرح "انحصار تنباکو" مخالفت شد و گفتند شما مجموعه دیگری برای ما بسازید. بعد از این اتفاق، یعنی پس از "سلطان صاحبقران" سر من هم شلوغ شده بود، زیرا همه تهیه‌کنندگان دوست داشتند من برای آنها کار کنم و از سوی دیگر رفت و آمدهایم زیاد شده بود و فرصت تحقیقات نداشتم. فقط در فاصله تحقیقات "سوته دلان" این فرصت دست داد. در واقع من بعد از "مثنوی معنوی" و "سلطان صاحبقران" به طور کلی مجموعه سازی می‌کردم و امیدوار هم بودم به این هدفم برسم. هدفم این بود تا مجموعه بسازم و به ترتیب آنها را کاملتر کنم.

    این کارگردان در ادامه گفتگوهایش خاطرنشان ساخت: در نتیجه در کار اول شش قسمت، در کار دوم 13 قسمت و در کار سوم هم که گام بلندتری بود، قرار بود 26 قسمت مجموعه بسازم. در نتیجه من باید روی قصه کار می‌کردم و وقت کافی هم می‌داشتم تا بتوانم یک چنین قصه‌ای طولانی را بنویسم. من در "هزار دستان" تجربیاتم را در زمان "سلطان صاحبقران" را جمع کرده و یک مجموعه تاریخی ساختم، اما در این مجموعه قصد داشتم از چند چهره تاریخی استفاده کنم و بقیه را از چهره‌های ذهنی خودم استفاده کنم و این تلفیقی بود از قصه و واقعیت. یعنی تاریخ و افرادی که زاده و ساخته ذهن نویسنده بود به وجود بیاورم و یا احیاناً چند تا شخصیت تاریخی را هم در هم ادغام کنم و شخصیت تازه‌ای را از تلفیق اینها به دست بیاورم.

    برخی عوامل این مجموعه تلویزیونی عبارتند از فیلمنامه نویس: علی حاتمی، مدیران فیلمبرداری: مهرداد فخیمی، مازیار پرتو. نور: احمد ابراهیمی، حسین کریمی. سرپرست گویندگان: علی کسمایی، تدوینگران: عباس گنجوی، علی حاتمی، موسیقی متن: مرتضی حنانه، مسئول عکاسی: عزیز ساعتی، صحنه پردازی: علی حاتمی. طراحی و ساخت تهران قدیم، تحقیق و طرح و اجرا: علی حاتمی، طراحی شهرک: گروه جانی کورنتا. سرپرست گریم: بیژن محتشم، چهره پردازان: جلال معیریان، عبدالله اسکندری. مجری طرح: علی حاتمی، مدیر تولید: محمد مهدی دادگو.

    زنده‌یاد علی حاتمی پس از ساخت مجموعه‌های تلویزیونی "مثنوی معنوی"، "سلطان صاحبقران" سومین اثر تلویزیونی‌اش را با عنوان "هزاردستان" ساخت.
    ▆ ▅ ▄ ▃ ▂ شاد بودن بزرگترین انتقامی است که می توان از زندگی گرفت ▂ ▃ ▄ ▅ ▆

  2. 4 کاربر از پست مفید 1CHAMPION سپاس کرده اند .


  3. # ADS
     

  4. #2
    RASHNO آواتار ها
    وضعیت : RASHNO آنلاین نیست.
    تاریخ عضویت : Jul 2010
    محل سکونت : کرج
    نوشته ها : 3,070
    سپاس ها : 6,228
    سپاس شده 6,215 در 2,018 پست
    یاد شده
    در 2 پست
    تگ شده
    در 763 تاپیک

    پاسخ : سریال "هزاردستان"

    من سی دی های این سریالو گرفتم و اونو چندین بار دیدم. البته قبل از اون سالهای پیش دو بار از تی وی دیده بودم. ماندگاره...
    به نظر من سریالهای هزارستان، روزی روزگاری و سر به داران سه سریال ماندنی هستند...


    دوباره خواهيم روييد...




  5. کاربر روبرو از پست مفید RASHNO سپاس کرده است .


  6. #3
    RASHNO آواتار ها
    وضعیت : RASHNO آنلاین نیست.
    تاریخ عضویت : Jul 2010
    محل سکونت : کرج
    نوشته ها : 3,070
    سپاس ها : 6,228
    سپاس شده 6,215 در 2,018 پست
    یاد شده
    در 2 پست
    تگ شده
    در 763 تاپیک

    دیدن «هزاردستان» حق نسل جوان است.




    محمدعلی کشاورز از هزاردستان میگوید:
    به عقیده من بعد از «هزاردستان»» و یکی دو سریالی که در اوایل دهه 60 مقابل دوربین رفتند، مجموعه تلویزیونی دیگری به این قدرت و استحکام، در صدا‌و‌سیما ساخته نشده است. این خصیصه برای «هزاردستان»، بی‌شک و تنها به دلیل وجود زنده‌‌یاد علی حاتمی حاصل شده است. اشراف علی به هنر تئاتر، سناریونویسی، طراحی لباس و صحنه، گریم، بازیگری و ... موجب شد تا هر جزء از «هزاردستان» به معنای واقعی کلمه توسط او کارگردانی شده و به ثمر نشیند.
    من پیش از انقلاب با علی حاتمی هم کلاس بودم و اولین همکاری‌مان بعد از پیروزی انقلاب در همین مجموعه «هزاردستان» شکل گرفت. علی نقش شعبان استخوانی را برای بازی به من پیشنهاد داد که باید بگویم دقیقاً همان چیزی بود که احتیاج داشتم و می‌خواستم. نقشی بسیار سخت با پیچیدگی‌های بسیار که جای کار فراوانی داشت. ایفای نقش شعبان برای من تجربه‌ای بس گرانبها و دوست داشتنی بود. این نقش در ساعت‌ها بحث‌ و گفت و گو بین من و علی شکل گرفت، پرداخت شد و به ثمر نشست.
    امروز شاید باور این مطلب مشکل باشد اما حاتمی «هزاردستان» را در سخت‌ترین شرایط ممکن ساخت. فیلمبرداری در بسیاری ساعات زیر آفتاب سوزان و در گرمایی طاقت فرسا انجام می‌شد که البته این در برابر زحمتی که علی در ساخت دکورهای تهران قدیم متحمل شد ناچیز است.
    حرفی در گلوی من مانده است کما اینکه بارها و بارها آن را تکرار کرده‌ام و کسی به گوش نگرفته است. تمام زحمت طراحی و ساخت دکورهای تهران قدیم در سریال «هزاردستان» بر دوش علی بود که به همراه ولی‌الله خاکدان این طرح عظیم را به ثمر رساند؛ حالا سئوال من این است که چرا نباید نام علی حاتمی را بر سر در این شهرک سینمایی داشته باشیم. مگر علی در سینمای ما کم آدمی است.
    یکی از ویژگی‌های بارز «هزاردستان» حضور و نقش آفرینی بهترین‌های هر رشته و فن در آن است. به این نام‌ها نگاه کنید؛ عزت‌الله انتظامی، جمشید مشایخی، علی نصیریان، داود رشیدی، مهرداد فخیمی، مازیار پرتو، مرتضی حنانه، ولی‌الله خاکدان و ... «هزاردستان» گلچینی از درجه یک‌ها بود که با رهبری علی حاتمی هر یک آخرین درجه از توان هنری خود را در این مجموعه به نمایش گذاشتند.
    علی حتی برای نقش‌های سه و چهار هم از بازیگران و فعالان عرصه نمایش‌های روحوضی و سیاه‌بازی استفاده کرد که حاصل کار بسیار خوب و قابل قبول از آب درآمد. این بچه‌ها آن زمان بیکار بودند و حاتمی با این عمل علاوه بر اینکه روحیه‌ای مضاعف به آن‌ها تزریق کرد، هنر و استعدادشان را برای هرچه بهتر شدن «هزاردستان» به کار گرفت.
    همه این عوامل باعث می شود تا «هزاردستان» اثری فراتر از قواعد و اصول رایج و مرسوم باشد و این حاصل نشد جز با تلاش و فداکاری انسان‌های هنرمندی که بسیاری‌شان را حتی امروز کسی به نام و چهره نمی‌شناسد.
    این روزها «هزاردستان» بار دیگر به روی آنتن رفته است و نسلی که هنگان پخش و باز پخش‌های این مجموعه سن و سالی نداشت، این شانس را دارد که «هزاردستان» را همانند نسل پیش از خود درک کند؛ اما نکته اینجاست که زمان پخش این مجموعۀ به معنای واقعی کلمه فاخر، معنایی جز تکریم و ارزش گذاشتن به زحمات و تلاش‌های هنرمندان آفریننده اثر را در ذهن تداعی می‌کند. به سیاست‌های دوستانی که تصمیم به پخش مجدد «هزاردستان» گرفته‌اند کاری ندارم اما سوالی از آن‌ها می‌پرسم؛ آیا شأن مجموعه‌ای به این عظمت پخش در ساعات اولیه بامداد است!؟ هزار دستانی که ساعت 10:30 صبح و دو بامداد به روی آنتن می‌رود را چه کسانی باید ببینند؟ البته هستند کسانی که حتی تا حوالی بامداد هم برای دیدن این مجموعه چشم بر هم نمی‌گذارند، اما این چیزی از مسئولیت کسانی که چنین برنامه‌ریزی عجیبی انجام داده‌اند کم نمی‌کند.
    شک ندارم اگر همین امروز ساعت مناسبی را به پخش «هزاردستان» اختصاص دهند همه سریال‌های روی آنتن را تحت شعاع خود قرار می‌دهد. سال‌های سال از پخش اول این مجموعه می‌گذرد اما هنوز که هنوزه مردم از ما ساخت و بازی در یک چنین مجموعه‌هایی را طلب می‌کنند. این نشان می‌دهد مخاطبان ما بسیار خوب و عالی می‌توانند بین کار ضعیف و کار قوی و حرفه‌ای داوری کنند.
    نکته‌ دیگری که همیشه من را آزار داده و روی دلم مانده فیلمی است که از این مجموعه ساختند - با تدوین مجدد - به نام کمیته مجازات. اگر نظر من را بپرسید می‌گویم با این کار «هزاردستان» را خراب کردند رفت پی کارش. آخر چطور می‌توان مجموعه‌ای با زمانی نزدیک به هزار دقیقه، که در هر پلانش نکته‌ای نهفته است را در 90 دقیقه جمع و جور کرد و حاصل را به خورد مخاطب داد.
    «هزاردستان» هنوز هم دیدنی است. نسل امروز حق دارد این مجموعه را در بهترین شکل و زمان ممکن، در کنار نسلی که هنوز خاطره خوبی از این سریال دارد به تماشا بنشیند. این حق را از جوانان‌مان نگیریم.


    دوباره خواهيم روييد...




  7. 2 کاربر از پست مفید RASHNO سپاس کرده اند .


  8. #4
    Eliya آواتار ها
    وضعیت : Eliya آنلاین نیست.
    تاریخ عضویت : Jul 2010
    محل سکونت : تهران
    نوشته ها : 44
    سپاس ها : 8
    سپاس شده 105 در 34 پست
    یاد شده
    در 0 پست
    تگ شده
    در 4 تاپیک

    پاسخ : سریال "هزاردستان"

    هزار دستان نوستالوژی همه عمر علی حاتمی و دوستداران اوست . هرچنده قیچی ممیزی بسیاری از صحنه های ناب این سریال را برید ولی همین باقیمانده نیز بسیار ارزشمند است . خان مظفر (هزاردستان) کرار تاریخ است که تکرار می شود در همه زمانها .

  9. 2 کاربر از پست مفید Eliya سپاس کرده اند .


  10. #5
    1CHAMPION آواتار ها
    وضعیت : 1CHAMPION آنلاین نیست.
    تاریخ عضویت : Jul 2010
    محل سکونت : دروازه کویـر
    سن: 35
    نوشته ها : 7,425
    سپاس ها : 15,219
    سپاس شده 12,849 در 4,447 پست
    یاد شده
    در 30 پست
    تگ شده
    در 953 تاپیک

    پاسخ : سریال "هزاردستان"

    آواي خوش هزار دستان

    :: علی حاتمی سر صحنه "هزار دستان" ::

    "هزار دستان" چهارمين اثر تلويزيوني، كامل‌ترين و گل سرسبد آثار تلويزيوني علي حاتمي محسوب مي‌شود.
    حاتمي، كارگردان خوش‌قريحه و صاحب سبك سينماي ايران بود. او در "هزار دستان" از هزار ترفند براي به تصوير كشيدن سريال ماندگارش سود جست.
    اين سريال آنقدر خوب بود كه پس از اين همه سال به تازگي مي‌توانيد شاهد پخش چندين‌باره آن باشيد.
    شبكه اول سيما هر شب‌ راس ساعت 12:30 و هر روز صبح ساعت 10:30 تكرار آن را پخش مي‌كند.
    در همان زمان چندين گفت و گو با علي حاتمي انجام شد كه يكي از معروف‌ترين آنها گفت و گو با جمشيد گرگین در گراند هتل شهرک سینمایی بود که از شبکه اول سیما پخش شد.
    گزیده ای از حرف های او را درباره این سریال در زیر آورده ایم که خواندنی است:

    شخصيت‌هاي رنگارنگ و گوناگون
    در اين سريال ما با شخصيت‌هايي چند بعدي روبه‌رو بوديم از "شعبون استخوني" گرفته تا روحاني مبارزي چون آقا سيدمرتضي و آقا سيدابراهيم كه بار هدايت مردم را بر دوش داشتند.
    حاتمي مخاطبانش را با "هزار دستان" در سفري ذهني به فضاي تهران قديم مي‌برد و دو دوره زماني قاجار در زمان جنگ جهاني اول و حكومت پهلوي و جنگ جهاني دوم را پيش چشم‌مان مجسم مي‌كرد و در اين ميان نيز شاهد فضايي زيبا و بي‌بديلي از تهران قديم و مردمان آن ديار بوديم.
    اين سريال بينندگانش را به سير و سلوك عاشقانه در دياري فراموش شده، اما پر رمز و راز دعوت مي‌كرد. تنوع فضا‌ از، بساط مارگيران تا دكان فالوده خوري، قهوه خانه، كله پزي، خانه آكاووس‌ارمي، گراند هتل، سينما، لاله‌زار، ميدان شهرداري و گذر لوطي‌صالح ادامه پيدا مي‌كرد. به قول ابراهيم حاتمي‌كيا، علي حاتمي مانند شعبده بازي بود كه هر لحظه از آستينش شعبده‌اي خارج مي‌كرد و بينندگانش را مقهور توانمندي‌هاي خود مي‌كرد.

    نگاهي تلخ و تراژيك به شخصيت‌هاي داستان
    اين سريال مانند ديگر آثار حاتمي نمايشگر گونه‌اي از تفكرات او در روايت تاريخ نبود. مانند حضور ادامه‌دار شعبون استخوني دوره قاجار تا پهلوي، خلق شخصيت رضا تفنگچي از كريم دواتگر، ادامه‌دار بودنش تا پس از داستان كميته مجازات و حضورش در قسمت تهران روزگار نو و شخصيت رضا خوش نويس. زيرا شخصيت كريم دواتگر در تاريخ پس از لو رفتن اعضاي كميته مجازات كشته مي‌شود.
    حاتمي به‌جهت نقل داستان تهران روزگار نو نمايش تغيير و تحول، شخصيتي مانند رضا را از تفنگچي بودن به خوشنويس شدن تبديل كرده و به دوران حكومت پهلوي مي‌كشاند.
    شخصيت گنگ و نامشخصي مانند هزار دستان بر آمده از تفكر خاص حاتمي بود كه حاكي از شناخت كامل او از وقايع تاريخي بود و در واقع او با در نظر گرفتن همه جوانب و اطلاع كامل از آن، اقدام به تغيير روايت تاريخي كرده بود از سوي ديگر حاتمي، نگاهي تلخ و تراژيك به شخصيت‌ها و سرنوشت آنها داشت.
    شعبون استخوني به دست مفتش شش‌انگشتي كشته مي‌شود. خود مفتش هم شب ازدواجش به دست غلام عمه به قتل مي‌رسد.
    رضا خوشنويس كه قصد داشت تا آخرين ماموريت ناتمام كميته، مجازات را در كهن سالگي‌اش به اتمام برساند به دست پيشكار خان ولا و در مقابل چشمان آقا سيدابراهيم و سيدمرتضي از ايوان گراند هتل به پايين انداخته مي‌شود و به اين ترتيب فيلم با مرگ قهرمان اصلي داستان به اتمام مي‌رسد.

    آخرين گام، كامل‌ترين كارم بود
    علي حاتمي سال‌ها پيش در زمان پخش سريال در‌باره شكل‌گيري سريال "هزار دستان" كه در آن زمان "جاده ابريشم" نام داشت چنين گفته بود: "پس از توليد سريال "سلطان صاحبقران" قرار شد سريال ديگري براي تلويزيون بسازم كه "انحصار تنباكو" نام داشت. براي توليد اين كار حدود شش يا هفت ماه تحقيق كردم و نزديك به يك سال هم روي متن آن كار كردم.

    اما پس از ارائه كار به تلويزيون طرح پذيرفته نشد و از من خواسته شد سريال ديگري بسازم.
    به هر حال پس از پخش سريال "سلطان صاحبقران" سرم خيلي شلوغ شده بود و تهيه‌كنندگان مختلف ابراز تمايل مي‌كردند كاري براي‌شان توليد كنم.به همين دليل فرصت توليد سريال ديگري دست نداد.

    اما چون علاقه فراواني داشتم تا پس از "مثنوي معنوي" و "سلطان صاحبقران" در سومين و آخرين سريالم به هدفم يعني كامل‌تر كردن تدريجي كارهايم برسم، در فاصله تحقيقات فيلم بعدي‌ام فرصتي به دست آوردم كه مقدمات سريال "جاده ابريشم" را فراهم كنم.

    در اولين سريالم "مثنوي معنوي" شش قسمت و در "سلطان صاحبقران" 13 قسمت كاركردم.
    بعد از آنها مي‌خواستم قدم بلندتر بردارم و سريالي 26 قسمتي بسازم. پس براي رسيدن به اين هدف بايد فرصتي كافي در اختيار مي‌داشتم تا بتوانم چنين قصه‌اي طولاني‌ را بنويسم.
    از سوي ديگر تجربيات خوبي هم از سريال "سلطان صاحبقران" داشتم و آن بر آن اساس تصميم گرفتم در اين كار از چند چهره تاريخي استفاده كنم و بقيه چهره‌ها را بسازم.
    بنابراين كار تلفيقي از قصه و واقعيت شد. جدا از اين موارد چند شخصيت تاريخي را هم با يكديگر ادغام كردم و از تلفيق آنها شخصيت‌هاي تازه‌اي به دست آوردم."

    براي نگارش متن غربت را برگزيدم
    كارگردان سريال "هزار دستان" با عنوان اين موضوع كه نگارش متن سريال بيش از يك زمان حجم و زمان مي‌برد، گفته است: "به همين دليل به فرصت كافي و جاي مناسب نياز داشتم.
    اما آن آرامش مطلوب را در هيچ‌كجا به دست نياوردم. چرا كه مرتب با من تماس گرفته مي‌شد و ذهنيتم به هم ريخته مي‌شد.
    از سوي ديگر، به شهر‌هاي اطراف تهران هم نمي‌شد سفر كرد. زيرا اماكن تفريحي بودند و مسافران بسياري به آنجا آمد و رفت داشتند.
    پس تصميم گرفتم به كشوري ديگر بروم كه ترجيحا نبايد انگليس باشد زيرا در آنجا قادر بودم چند كلمه‌اي صحبت كنم و به اين ترتيب فرانسه را انتخاب كردم كه به‌طور مطلق قادر به تكلم به زبان آنها نبودم و در فرانسه غريب محسوب مي‌شدم.

    ماه ژوئن را براي سفر انتخاب كردم كه پاريس كاملا خلوت بود، اولين كارم هم پس از ورود به فرانسه تراشيدن سرم بود تا ديگر رويم نشود به خيابان بروم و از صبح تا شب مشغول نگارش متن سريالم باشم.
    من در اين كار حدود 60-70 شخصيت داشتم كه حتي انتخاب اسم هم براي آنها وقت‌گير بود چه برسد به شخصيت‌پردازيشان كه ديگر جاي خود داشت.
    در خصوص ديالوگ‌ها هم سعي مي‌كردم ابتدا مفهوم حرف‌هايشان را بنويسم يعني آن چيزي‌هايي را كه ارزش كلامي داشتند وارد فيلمنامه كنم و بعد در فرصت ديگري روي آنها كار كنم."

    هزينه‌هاي دكور را كاهش دادم
    پس از مرحله نگارش فيلمنامه نوبت به آماده‌سازي دكور و مراحل پس از آن مي‌رسيد. زنده ياد علي حاتمي در اين‌باره نيز چنين گفته بود: "به هر حال، پس از آماده سازي براي تحقيقاتم سفري به ايتاليا كردم تا مقدمات طراحي شهرك سينمايي را فراهم كنم.
    در ايتاليا انواع دكورها را از نظر زيربنايي بررسي كردم و از آنجا كه انجام اين كار بر عهده من بود، به عنوان يك پروژه شخصي با متخصصان قرارداد بستم.
    زيرا اگر متوجه مي‌شدند طرف قرارداد آنها تلويزيون دولتي است، قيمت تمام شده اين طرح‌ها به مراتب بيشتر مي‌شد. براي همين هم هزينه طراحي، بسيار ارزان‌تر تمام شد.
    به‌هرحال در ايتاليا ماكت شهرك براساس عكس‌هاي جمع‌آوري شده ساخته‌ شد.
    البته اين عكس‌ها از مناطق مختلف كشور تهيه شده بود. مثلا بخشي از دكور متعلق به شهر تبريز و يك تكه از خيابان شاه‌آباد بود، حتي ما از تكه‌هايي از خيابان لاله‌زار و موتيف‌هايي كه در داخل ساختمان‌هاي قديمي باقي مانده بود عكس گرفتيم.
    در مورد گريم هم چنين اتفاقي افتاد و بافت كلاه گيس‌ها با همين شيوه توسط موسسه روكتي انجام شد و همه اين فعاليت‌ها تا قبل از انقلاب اسلامي و به دست بهترين استاد كار‌هاي اين حرفه صورت گرفت."

    اكثر وسايل صحنه را با هزينه شخصي خريدم
    فعاليت‌هاي انجام شده براي توليد سريال "هزار دستان" تا بهمن 1357 ادامه داشت. اما پس از انقلاب اين فعاليت شكل ديگري به خود گرفت.
    علي حاتمي در توضيح مراحل ساخته شدن سريال بعد از انقلاب، چنين گفته بود: "فكر مي‌كنم 10-15 روز پس از 22 بهمن 1357 كل اين اقدامات به اتمام رسيده بود، در آن زمان براي ادامه توليد كار سه پيشنهاد به مسئولان تلويزيوني دادم.

    آنها نيز كه از حسن نيت من مطلع بودند، گفتند تمايل دارند توليد اين سريال ادامه پيدا كند اما در شرايط فعلي فرصت تصميم‌گيري نيست بنابراين از من خواستند برنامه‌اي آماده كنم تا هرچه سريع‌تر به پخش برسد براي همين، من از دل سريال «سلطان صاحبقران» دو فيلم سينمايي تهيه كردم كه يكي از آنها «ميرزا رضا كرماني» و ديگري را «امير كبير» نام نهادم كه در طول انقلاب هم بار‌ها پخش شد و سعيد نيك‌پور در هر دو قسمت بازسازي شده بازي مي‌كرد.
    به هر حال پس از مدتي مديران تلويزيون طي صحبت‌هايي به من گفتند تمايل بسياري به ساخت سريال «جاده ابريشم» دارند، اما پيش از آن بايد متن كار را بخوانند.

    من هم از آنجايي كه به تصويب كار اميدوار بودم حدود 80-90 درصد وسايل صحنه را از كوچك‌ترين قطعه تا بزرگ‌ترين آن، با هزينه شخصي و به اصطلاح از جيب خودم خريدم اين حركت من موجب شده بود كه دوستانم فكر كنند من قصد دارم سرمايه‌اي فراوان جمع كنم!
    اما در اين زمان خريد اين لوازم قديمي به تفريح و تعلق خاطر من بدل شده بود به همين دليل در خيابان خوش و يك‌كوچه بن‌بست، ساختمان سه يا چهار طبقه‌اي تهيه كردم و تمام كوچه، طبقات و حيات بزرگ آن را پر از اثاثيه كردم!"

    احساس كردم آخرين سريالم را مي‌سازم
    سريال "هزار دستان" آخرين سريال تلويزيوني حاتمي بود؛ او خود در اين باره گفته است: "هنگام توليد "هزار دستان" احساس كردم اين كار آخرين سريال تلويزيوني‌ام خواهد بود. پس همه توان و نيرويم را براي توليد آن گذاشتم به هرحال تحول آدم‌ها و مردم جامعه‌اي كه به تحول آدم‌ها و مردم جامعه‌اي كه به تحول رسيده، موضوعي طبيعي است از سوي ديگر انسان‌ها مايل‌اند در حرفه خودشان به حد نصاب بالاتري برسند.
    بر همين اساس اعضاي گروه اين سريال نيز همگي تلاش كردند تا به اين مرحله برسند."

    زميني را يافتم كه تصادفا متعلق به صدا و سيما بود
    پس از فراهم شدن لباس و وسايل صحنه نوبت به ماكت و اجراي دكور رسيد: "براي ساختن شهرك سينمايي تلاش كردم جايي را انتخاب كنم كه بعد‌ها بشود آن را گسترش داد. پس نبايد در انتخاب خطر مي‌كردم، اگر ما زميني به وسعت 120 هزار متر داشتيم، مي‌توانستيم همه ايده‌آل‌هايمان را در آن پياده كنيم.

    مدتي طولاني به دنبال چنين مكاني گشتم و در نهايت زميني يافتم كه در نزديكي اتوبان كرج بود و تصادفا پس از تحقيق فراوان دانستم كه اين زمين در تملك صدا و سيماست، اين مكان و موقعيت آن هم ويژگي‌هاي مثبت و هم منفي داشت. براي مثال از آنجا كه عوامل بسيار سريع به شهر مي‌رسيدند خوب بود اما از نظر داشتن سر و صداي اتوبان مناسب نبود و براي رفع هريك از مشكلات اين سريال، سال‌ها و سال‌ها وقت صرف شد. شايد براي هريك از اين كارها يك يا دو سال زمان طي شد."


    ▆ ▅ ▄ ▃ ▂ شاد بودن بزرگترین انتقامی است که می توان از زندگی گرفت ▂ ▃ ▄ ▅ ▆

  11. #6
    1CHAMPION آواتار ها
    وضعیت : 1CHAMPION آنلاین نیست.
    تاریخ عضویت : Jul 2010
    محل سکونت : دروازه کویـر
    سن: 35
    نوشته ها : 7,425
    سپاس ها : 15,219
    سپاس شده 12,849 در 4,447 پست
    یاد شده
    در 30 پست
    تگ شده
    در 953 تاپیک

    پاسخ : سریال "هزاردستان"

    ناگفته‌هاي سريال ماندگار «هزاردستان» از زبان جمشيد مشايخي و عزت‌الله انتظامي
    11 ساعت از سريال «هزاردستان» سانسور و پايان‌بندي آن عوض شد



    در حالی که چند هفته پیش عزت الله انتظامی در مصاحبه ای عنوان کرده بود که قراربوده پایان سریال هزار دستان به شکل دیگری باشد حالا جمشید مشایخی در تازه ترین مصاحبه خود عنوان می کند که هزار دستان در زمان خود بیش از 11 ساعت سانسور شده است !
    رقمی که بسیار عجیب و غریب به نظر می رسد. بد نیست بدانید که عزت الله انتظامی نیز چندی پیش در گفت و گویی بااشاره به سانسور سریال هزار دستان گفته بود : البته با همه اينها و با همه برش‌ها و قيچي‌ها «هزار دستان» هيچگاه از خاطر تماشاگر بيرون نمي‌رود

    انتظامي همچنین در گفت وگوی چند هفته قبل خود با در پاسخ به اين پرسش كه آيا پايان «هزاردستان» در زمان پخش اوليه (22 سال قبل) تغيير كرد؟
    گفته بود : پايان اين سريال بعد از تحولاتي كه به وجود آمد، تغيير كرد؛ قرار بود «هزاردستان» به صورت ديگري تمام شود.
    جمشيد مشايخي در سريال «هزاردستان» نقش «رضا خوشنويس» يا «رضا تفنگچي» كه مهم‌ترين كاراكتر سريال است را ايفا كرده است.به گزارش پارس توریسم ،جمشيد مشايخي متولد 1313،داراي تحصيلات ناتمام در رشته تأتراست.
    وي سال 1336 به استخدام اداره تازه تأسيس هنرهاي دراماتيك درآمد و به عنوان بازيگر كار خود را در برنامه نمايشي كانال سوم غير دولتي آغاز كرد و با ايفاي نقش در فيلم كوتاه « جلد مار » هژير داريوش به همراه فخري خوروش جلوي دوربين رفت.

    او حتي به خاطر بازي سينمايي اش براي مدتي از كار تأتر اخراج شد. در واقع كار حرفه اي خود را از سال 1349 به طور رسمي شروع كرد. او در آستانه‌ 77 سالگي‌ و پس از گذشت 31 سال از بازي در سريال مرحوم علي حاتمي، به انگيزه‌ پخش مجدد «هزاردستان» از شبكه اول در گفت‌وگویی شركت كرد و از خاطرات آن روزها گفت. مشایخی قبل از اين‌كه علي حاتمي از دنيا برود، در مصاحبه‌اي كه با مجله «فيلم» داشت، او را «سعدي سينماي ايران» ناميدم و براي اولين‌بار اين اصطلاح را به كار برد. بعد از انقلاب اسلامي در سال 58، علي حاتمي مي‌خواست «هزاردستان» را بسازد.
    نام اين سريال در ابتدا «جاده ابريشم» بود، ولي چون تلويزيون فيلم مستندي از جاده‌ ابريشم پخش كرد، اين نام را عوض كرد.

    11ساعت سانسور هزار دستان
    بازيگر نقش «رضا خوشنويس» با اشاره به اين‌كه «هزاردستان» براي مردم و براي جمشيد مشايخي به عنوان بازيگر سريال، يكي از آثار به ياد‌ماندني است، تاكيد كرد: 11 ساعت از سريال «هزاردستان» سانسور و خيلي از صحنه‌ها كم شد.
    4 ساعت در خانه‌پيرنيا صحنه‌هاي مونتاژ شده وجود داشت كه فقط 20 دقيقه‌اش پخش شد يا در خانه‌ اقدسيه 3 ساعت مونتاژ شده داشتيم؛ اين صحنه‌ها در آن زمان سانسور شد، ولي الان ممكن بود سانسور نشود.
    ▆ ▅ ▄ ▃ ▂ شاد بودن بزرگترین انتقامی است که می توان از زندگی گرفت ▂ ▃ ▄ ▅ ▆

  12. کاربر روبرو از پست مفید 1CHAMPION سپاس کرده است .


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این تاپیک را مشاهده نموده اند: 0

There are no members to list at the moment.

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •