تحليل و بررسي سريال فرينــــــــــــــج اپیزود چهارم از فصل 3
تهيه كنندگان :
جي جي آبرامز
آلكس كورتزمن
روبرتو اورسي
كارگردان:
در هر اپيزود متغيير
نويسندگان:
جي جي آبرامز
آلكس كورتزمن
روبرتو اورسي
جف پينكنر
جي اچ وايمن
ژانر : درام، وحشت، راز آلود
تاريخ نمايش فصل اول : 9 سپتامبر 2008
تعداد فصول نمايش داده شده : 2 فصل
تاريخ نمايش فصل سوم : 23 سپتامبر 2010
موزيك متن :
مايكل گياچينو، كريس تايلتون
فيلم برداري :
تام ياتسكو (20 اپيزود)
ديويد موكسنس (10 اپيزود)
فرد مورفي (5 اپيزود)
مايكل اسلوايس (4 اپيزود)
تدوين :
جان دادكوفسكي (12 اپيزود)
لويان اچ وو (9 اپيزود)
اسكات وايكري (7 اپيزود)
بازيگران :
آنا تورف : اوليويا دانم
جاشوا جكسون : پيتر بيشاپ
جان نوبل : والتر بيشاپ
لانس رديك : فيليپ برويلز
بلاير برون : نينا شارپ
كريك اكيويدو : چارلي فرانسيس
جاسيكا نيكول : آستريد فارنسورث
مارك والي : جان اسكات
IMDB Rate : 8.5
این تحلیل تحت کپی رایت سایت سینماسنتر منتشر شده است لذا هر گونه کپی از این نوشته بدون مجوز نویسنده و سایت سینماسنتر CinemaCenter.ir نقض آشکار قوانین کپی رایت محسوب میگردد.
تحلیل و بررسی وقایع فصل سوم سریال فرینج اپیزود پنجم (Amber 31422)
با سلام خدمت علاقمندان سریال فرینج
اپیزود پنجم سریال فرینج در حالی به نمایش در آمد که به نظر میرسد که میزان طرفداران این مجموعه باز هم کمتر میشود.
این منحصر به تلویزیون نیست, حتی در بحث های اپیزودیک و یا تحلیلها هم میزان پیگیری و علاقه طرفداران فرینج بسیار کم شده است که این به خودی خود نشان دهنده کم هیجان تر شدن ماجرای فرینج است.
با این که دو اپیزود گذشته توانست تا حدی به هیجان داستان بیفزاید, اما به نظر میرسد که به طور کلی دوپاره شدن داستان ایده خوبی نبوده است و باعث شده که انسجام داستان تا حد زیادی به خطر بیافتد.
اپیزود پنجم فرینج با رنگ قرمز مشخص میشود که نشانگر این است که باید پیگیر ماجرای این داستان در دنیای موازی باشیم.
اما تحلیل و بررسی این اپیزود...
کهربا...
اپیزود کهربای 31422 به ماجرای جهان موازی میپردازد و از آنجا که در این ماجرای اولیویای ما هم دخیل است مسلما شاهد داستان جذاب تری از دنیای اول هستیم.
اولیویای اصلی داستان فرینج بنا به همان چیزهای که در جوهره خود از کودکی داشته باید مورد آزمایش قرار بگیرد. والترنیت به عنوان کسی که سعی دارد از همه راههای ممکن برای دفاع از این جهان و یا نابودی جهان مقابل استفاده کند, میداند که اولیویا چیزی در درون خود دارد که ماورای تمام نیروهای خاص جهان اوست. با این نیروست که اولیویا میتواند با قابلیتهای استثنایی ذهنی اش از مرزهای این جهان بگذرد و وارد جهانی دیگر شود.
در این میان حادثه جدیدی بخش فرینج را در جهان موازی درگیر خود میکند. فردی که خیلی پیشتر برادرش در میان یکی از طرحهای قرنطینه گیر افتاده است با شیوه ابداعی خود دست به نجات برادرش میزند. ماجرای قرنطینه افراد در حالی که مشخص میشود آنها افرادی هستند که همچنان زنده اند، ماجرای کهربا را وارد مرحله جدیدی میکند.
با ورود افراد فرینج به این ماجرا شاهد آشنایی با حقایق دیگری در میانه این ماجرا هستیم. صحنه های تکان دهنده باز شدن حفره هایی سیاه چاله مانند بین جهانها نشان میدهد که ابداع کهربای 31422 چگونه توانسته است برای دنیای آنها مفید باشد و میدانیم که مخترع این کهربا کسی نیست جز والترنیت که پیوسته در پی نجات جهان خود از تبعات عدم تعادل است.
تعادل!
همه آنچه که والترنیت در دنیای موازی به دنبال آن است بنا به گفته خودش رسیدن به جهانی متعادل است. حال آنکه تمام مسیری که مهاجمان جهان دیگر تاکنون برای این جهان ایجاد کرده اند, افتادن در ورطه یک عدم تعادل پیوسته است که در نهایت نیز به نابودی خواهد رسید.
اقدام جاشوا رز در بیرون آوردن برادرش نیز یکی از همین اقدامات نامتعادل کننده جهان والترنیت است. اقدامی که میتواند به گفته او با تضعیف ساختار کهربا به اتفاقات مشابه دیگری منجر شود.
والترنیت اما تنها نگران این مسئله نیست. اگر مردم دنیای او بفهمند که افرادی را که در قرنطینه ها از دست داده اند در حقیقت زنده هستند و میتوان آنها را احیا کرد, فاجعه بزرگتری رخ میدهد و این چیزی است که از دید مردمان عادی باید کاملا مخفی بماند.
تعادلی که در نهایت والترنیت به دنبال آن است در جایی قرار گرفته که به راحتی در دسترس او نیست, دنیای موازی دنیای او باید برای او قابل دسترس تر باشد و این مسئله تنها با استفاده از ذهن تکامل یافته اولیویا امکان پذیر است.
در میان این عدم تعادلها دو چیز بسیار جالب است. اولین مسئله استفاده از نوع کهربا در دنیای موازی بود. اگر به خاطر داشته باشد این شیوه یکبار در اتوبوسی در دنیای اول به کار گرفته شد و نتیجه آن نابودی تعداد وسیعی از آدمهای آن دنیا بود. به این ترتیب میتوان به این نتیجه رسید که اختراع والترنیت توانسته در دنیای موازی اش به صورت یک عمل تروریستی مورد بهره برداری قرار بگیرد.
تا آنجا که در خاطرم هست شیوه عمل آن اتفاق دقیقا با شیوه عمل کهربای 31422 مشابه بود. شاید اگر افراد دنیای اول با ماهیت این ماده آشنا بودند میتوانستند همه آن افراد مرده را دوباره احیا کنند.
اما مسئله دوم باز میگردد به یک نوع ابداع دیگر که باز هم مربوط به سست کردن بنیاد تعادل میان دو دنیاست.
این شیوه هم دقیقا توسط همین افراد در جهان موازی مورد استفاده قرار میگرفت و به واسطه آن امکان دستبرد زدن به صندوق امانات بانکها میسر میشد.
این شیوه از نظر اولیویا آنقدر آشنا بود که با دیدن تجهیزات آنها به طور مشخصی به یاد همان اتفاق افتاد.
مکانیزم کار این سیستم هم مانند سلف آن دنیایی اش دقیقا سست کردن بنیاد جذبندگی مولکولی است که در این دنیا تبعات استفاده از آن بسیار بیشتر است.
این اقدام در دنیای دوم میتواند موجب ایجاد حفره ای دیگر میان دو دنیا شود که در نهایت میبایست توسط کهربا آن را پر کرد.
کورتکسیفان...
داروی فوق که توسط والتر بیشاپ و ویلیام بل بر روی جمع زیادی از کودکان آزمایش شده بود با گذشت زمان توانسته از این افراد موجوداتی خارق العاده با ماهیتهای فیزیکی عجیب بسازد. زمانی که آزمایشهای والترنیت بر روی اولیویا ادامه پیدا میکند این ماده را در بخشی از مغز وی میتوان به وضوح مشاهده کرد.
کورتکسیفان فردی مانند اولیویا را دارای پارامترهایی کرده که میتواند با توانایی های ذهنی خویش و بدون هیچ ابزار واسطه ای فاصله میان دو دنیا را بپیماید و کاری را میسر سازد که فردی مثل والترنیت باید با کلی تکنولوژی و ابداع آنرا انجام دهد.
دست یافتن به این که چه چیز توانسته این قابلیت را به اولیویا ببخشد در این مرحله برای والترنیت کاملا حیاتی است. اما ناخودآگاه اولیویا در این میان یکسره او را همراهی میکند. پیتر بیشاپ در قالب کسی که مانند ضمیر ناخودآگاه یکسره با اولیویا همراه است, در حال زیاد کردن لحظه به لحظه تردیدهای اوست.
اولیویا با هوش ذاتی ای که دارد حس میکند که باید راز این برخوردها را فقط در ذهن خود نگاه دارد. ضریب هوشی بالای اولیویا و حس استثنایی او در زمانهایی مانند باخبر شدن از انفجار بمب و یا کشف حقیقت درباره جاشوا رز کاملا به کار می آید.
اما با این که نتیجه آزمایشهای براندون و والترنیت بر روی او در مرحله اول جواب میدهد, در مرحله دوم با هوشیاری اولیویا کاملا مسیر مسدود میگردد. او با آگاهی از واقعیتهای اطرافش در آزمایش دوم پی به واقعیت میبرد و از سویی هم تلاش میکند تا این واقعیت را از دید والترنیت پنهان نگاه دارد.
با این که والترنیت به سختی ممکن است گول این کار اولیویا را بخورد, اما بار دیگر ثابت میشود که قدرتی که کورتکسیفان به اولیویا بخشیده غیر قابل چشم پوشی است.
با این که اولیویا با حس قوی خود میتواند ماهیت اصلی حرکت جاشوا رز را کشف کند اما آخرین حرکت جاشوا را میتوان با پارامترهای فداکاری آنقدر حرفه ای دانست که موجب شود کل دستگاه فرینج به اشتباه بیفتد و در همان مسیری حرکت کند که جاشوا میخواهد بعد از قرنطینه خود، ماجرا ادامه پیدا کند. اما به نظر میرسد که حتی این فداکاری هم از دید تیزبین اولیویا دور نمیماند و نمی تواند او را بفریبد.
پیتر باز در آخرین برخورد به سراغ او میرود تا بیش از پیش بتواند چشمان او را به دنیایی که در آن است باز کند. دنیایی که به گفته پیتر مانند کهربا او را در برگرفته است.
برآیند...
اپیزود کهربای 31422 بار دیگر بیننده را به دنیای جذاب ترین شخصیت داستان یعنی اولیویا دانم میبرد. شخصیتی که کل جذابیت فرینج وابسته به حضور اوست. هوش او و توانایی های ذهنی اش خود به خود جذب کننده است.
اولیویا دانم بار دیگر چون دو فصل گذشته حتی در قالب بخش فرینج دنیای موازی معماها را یکی پس از دیگری حل میکند و تلاش میکند که به علائم نافهموم، مفهوم و معنی ببخشد و در این راه همچنان موفق است. مسلما این ذکاوت استثنایی او و حس ماورایی اش کاملا در ارتباط با آزمایشات والتر بیشاپ و ویلیام بل است. آزمایشهایی که از او یک موجود با توانایی بالا و استعدادهای درخشان ساخته است.
اتفاقات اپیزود پنجم با این که در دنیای موازی رخ میدهد اما میبینیم که به دلیل حضور اولیویا نقطه ثقل داستان هم با او به دنیای موازی منتقل شده است.
بار هم در این اپیزود دیدیم که در میان درگیری های میان دو دنیا, تماشاگرها حضور داشتند. اما باز هم مشخص نیست که حضور بدون اقدام این افراد تا کجا ادامه خواهد یافت. با این که هیچ نشانه از طرفیت داشتن این افراد در دست نیست, اما به نظر میرسد که سرانجام این افراد اقدامی در حمایت از یکی از دو سوی جدال انجام خواهند داد.
با این که شرایط فرینج اپیزود به اپیزود بهتر شده است, اما همچنان بی مهری بینندگان ادامه دارد!
امیدوارم که از این تحلیل استفاده کافی برده باشید.
ارادتمند ...فرخ
با تشكر از مهناز عيزيز بابت ويراستاري و سعيد عزيز بابت گرافيك
علاقه مندی ها (Bookmarks)