مرجع تخصصی سئو سپهر صنعت سهند Navid Mirzaaghazadeh معرفی فیلم scream of the ants فریاد مورچه ها

نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1

موضوع: معرفی فیلم scream of the ants فریاد مورچه ها

  1. #1
    هیچ وقت به رفقات خیانت نکن و سعی کن دهنتو ببندی (رابرت دنیرو : رفقای خوب)
    ScarFace آواتار ها
    وضعیت : ScarFace آنلاین نیست.
    تاریخ عضویت : Jul 2010
    محل سکونت : کرج . گوهردشت
    سن: 32
    نوشته ها : 11,484
    سپاس ها : 10,173
    سپاس شده 25,842 در 7,194 پست
    یاد شده
    در 50 پست
    تگ شده
    در 758 تاپیک

    معرفی فیلم scream of the ants فریاد مورچه ها


    معرفی فیلم SCREAM OF THE ANTS فریاد مورچه ها
    Director:

    Mohsen Makhmalbaf
    Writer:

    Mohsen Makhmalbaf

    http://www.imdb.com/title/tt0949524/
    فرياد مورچه ها-
    محصول: 2006 -
    کارگردان: محسن مخملباف
    -فیلمنامه: محسن مخملباف-
    بازیگران:محمود شکرالهی - لونا شاد -
    زمان:85 دقیقه

    محصول: فرانسه و هند





    اگر به اين فيلم نگاهي کلي بيندازيم بايد گفت که فرياد مورچه ها فيلمي با ساختارهاي قوي و کاملا هوشمندانه است که از يک بعد به مسئله مذهب و عرفان ميپردازد و از سوي ديگر نگاهي هوشمندانه به مقوله سياست دارد .مخملباف در اين فيلم مخاطب عادي را هدف قرار نداده ،بدون شک فيلم فرياد مورچه ها فيلمي است که براي مخاطبان خاص ساخته شده است و نه در حوصله مخاطب معمولي ،مگر به خاطر حضور بازيگر زن اين فيلم (مه نور شادزي) که حضورش در اين فيلم به گيشه و يا حداقل به ديده شدن اين فيلم کمک ميکند.هر چند که علاقه مندان به سينماي مخملمباف در ايران کم نيست ،و نام اين کارگردان و کارنامه هنري وي اشتياق براي ديدن اثار او را دوچندان ميکند.خصوصا اينکه اين بار در قالبي نو تر و به دور از هرگونه محدوديت و اعمال فشاري ،که در داخل ايران وجود دارد ،مخملباف با دستاني باز فيلمنامه فرياد مورچه ها را که خود به تنهايي کار نوشتنش را انجام داده جلوي دوربين ميبرد،هرچند که حاشيه ها هميشه همراه اين کارگردان و خانواده وي بودهُ به طوري که بارها و بارها وي تهديد به مرگ شده است ! .اما فرياد مورچه ها- که در نگاه نخست فيلمي است در ژانر ماجراجويي ،در واقع جستجويي براي حقيقت و پيدا کردن خدايي که براي انسان مذهبي و انسان کمونيسم يک ماهيت را داشته باشد،"خداي عادل".
    دختري که به خدا باور دارد،عاشق مردي است که به خدا باور ندارد.ان ها تصميم ميگيرند،براي ماه عسل به هند بروند و البته جستجوي خدا .محسن مخملباف به عنوان کارگردان اين فيلم چيزي فراتر از سينماي ايران را ارائه ميدهد ،شايد اين به خاطر همان عامل ازادي باشد که مخملباف در ساخت اين فيلم داشته است،البته خيلي ها بعد از تماشاي فرياد مورچه ها مخملباف را مورد تاخت و تاز قرار دادند و اين به علت نشان دادن صحنه هايي از مردماني کاملا عريان است که مثل قبايل بدوي زندگي ميکنند و البته سکانس زن و شراب که يکي از قوي ترين سکانس هاي اين فيلم نيز ميباشد.با اين حال و با تمام انتقادها اين فيلم يک فيلم خوش ساخت با فاکتورهایی از سينماي مستند است ،مخملباف در اين فيلم از يک دوربين 35 ميلي متري استفاده کرده و براي لوکیشن های شهر کاملا به شيوه فيلمهاي مستند عمل ميکند تا صحنه ها واقعي تر و طبيعي تر در نظر تماشاگر جلوه کند،و به درستي که اين کار را به خوبي انجام ميدهد چون صحنه ها و تصاويري که در اين فيلم ميبينيم بسيار تاثير گذار و تکان دهنده هستند و اين تصويربرداري خوب و عالي توام ميشود با موسيقي هاي محلي و بومي اين فيلم که مخاطب را در بطن ماجرا قرار ميدهد.کار تدوين اين فيلم نيز بر عهده مخملباف بوده ،تنها ضعفي که ميتوان به اين فيلم گرفت همان وجود صحنه هاي اروتيک فيلم است ،هرچند که به شخصه اين صحنه ها را ضعف نميدانم و بر عکس معتقدم که مخملباف با نشان دادن اين صحنه ها در واقع نوعي به عريان بودن مردم هند از فرهنگ و تمدن اشاره ميکند،در واقع مخملباف واقعيت را همانگونه که هست به تصوير ميکشد اما خب وجود اين صحنه ها در فيلم امکان ديدن اين فيلم به همراه خانواده را به مخاطب نميدهد.از ديگر نقاط قوت فيلم صحنه پردازيهاي اين فيلم است.مخملباف در این فیلم از میزانسن های طبیعی کمک گرفته نوع پوشش و ظاهر بومیان هندی که شامل رنگ پوست و رنگ لباس های زنان هندی که از چندین رنگ شلوغ و شاد تشکیل شده به اضافه اثار باستانی و مجسمه خدایان با اشکال متفاوت باعث بوجود امدن میزانسن های طبیعی شده است. بازي بازيگران فيلم و به خصوص بازيگران بومي اين فيلم بسیار خوب است. مخملباف از اين بازيگران بومي به خوبي بازي گرفته است ،مه نور شادزي (لونا شاد) و محمود شکرالهي بازيگران اصلي اين فيلم هستند که در کل يک بازي معمولي را ارائه ميدهند ،البته اين بازي معمولي بيشتر در اوايل فيلم مشهود است و رفته رفته بازيگران از ان قالب خشک بيرون مي ايند و بازي روان تري را ارائه ميدهند خصوصا مه نور شادزي که در صحنه هايي از اين فيلم تجربه هاي فراموش نشدني از مراسمات مذهبي و غسل در رودخانه مقدس و ... را تجربه ميکند.در کل محسن مخملباف با فرياد مورچه ها نشان داد که کارگردان شجاعی است و پيشرفت قابل ملاحظه اي را ميتوان در طی این چند سال در کارهای وی مشاهده کرد ،چون اين فيلم با فيلمي مثل بايکوت که در ايران ساخته شده اصلا قابل مقايسه نيست و همان طور که پيش تر گفتم فرياد مورچه ها فيلمي است که مرزهاي بين الملي را پشت سر گذاشته و مخملباف با اين اثر تاثير گذار و همچنين فيلم ص ک ص و فلسفه اين نکته را ياد اوري ميکند که اگر کارگردانان داخل ايران با ازادي کامل فيلم بسازند حرف هاي زيادي براي گفتن در عرصه بين المللي خواهند داشت.

    فیلم فریاد مورچه ها را از جنبه های زیادی میتوان مورد تحلیل و بررسی قرار داد،خوشبختانه در فریاد مورچه ها علی رغم اینکه منتقدان مخملباف را به شعار دادن و یا شعار زدگی متهم میکنند ،اما اعتقاد دارم این فیلم پیامهای بسیار زیادی برای مخاطب خود به ارمغان خواهد اورد ،فیلم به صورت کاملا نامتعارف با تصویر زن و مردی روی ریل قطار اغاز میشود که مرد یا همان نماد کمونیسم، دست خود را جلوی چشمانش گرفته است ،اما در مقابل، جلوی چشمان زن را یک دستکش پارچه ای گرفته ! کمونیسم خود نمیخواهد حقیقت را ببیند و مذهبی، را دستان غیر واقعی ،اجازه نمیدهد،از همین سکان های اغازین فیلم و قرار گرفتن شخصیت مرد سمت چپ و شخصیت زن سمت راست تصویری که از نمای دور فیلمبرداری شده متوجه اختلاف بنیادین و فاصله بین شخصیت های زن و مرد میشویم .در واقع مسیر انسان چپ گرا یا همان ازادی خواه با انسان راست گرا و یا مذهبی یک مسیر واحد نشان داده میشود ،و اینکه هر دو روی یک ریل قرار دارند اما مخالف جهت هم ،این نشان گر این موضوع است که همان اندازه که مذهبی برای رسیدن به ارمانش تلاش میکند کمونیسم هم به همان اندازه تشنه رسیدن به جواب های سوال خود است ،با این تفاوت که کمونیسم با منطق و استدلال پیش میرود اما مذهبی با احساس.از این تصاویر نمادین و گاها کنایه امیز در فیلم به وضوح میتوانیم ببینیم ،در این فیلم به عناصری مثل حرکت قطار،شمع،رودخانه ،اتش،خاک و عوامل اینچنی تاکید زیادی میشود.مثلا حرکت قطار در این فیلم که خود قطار نماد تکنولژی و حرکت بشر به سوی مدرنیسم است اما این حرکت در کشور هند و جایی که پیرمرد مرتاض جلوی قطار نشسته متوقف میشود،شاید این تصویر کنایه از این موضوع داشته باشد که در کشورهای جهان سومی و شرقی حرکت به سوی مدرنیسم در جایی متوقف میشود و این توقف در سنت گرایی است،پیرمرد مرتاض که خود قربانی فرهنگ و عرفانی غلط است در اینجا خود ُنماد مانعی است برای رسیدن علم و دانش به مردم و حتی خودش!.در واقع اینکه مردم از روی ناچاری و فقر از یک پیر مرد معمولی یک ابر انسان میسازند خود جای بحث و بررسی دارد که در ادامه به ان اشاره خواهم کرد.با اینکه نماد پردازی ها در این فیلم بازگو کننده بسیاری از حقایق است و حرف های زیادی در پس زمینه برای مخاطب دارد اما گاهی همین نمادها بسیار اغراق امیز جلوه میکند ،مثلا صحنه ای که شخصیت مرد بدن عریان زن فاحشه را با گل و لجن میپوشاند.در هر صورت اینگونه نمادین اغاز شدن فیلم با تصاویری تقریبا سورئالسیمی با پایان نمادین فیلم خوب از کار درامده و به زیبایی های فیلم خصوصا در بازبینی فیلم در دفعات بعدی کمک میکند.

    شخصیت پردازی کاراکتر مرد فیلم که انسانی بی خدا و کمونیسم است ،به خوبی صورت گرفته ،شخصیتی کاملا طبیعی و عادی که از دیدن رنج انسانها عذاب میکشد و حتی در جایی اقدام به نجات انها میکند ،در واقع اینجا ماتریالیسم و یا بی خدا انسانی دلسوز و بشر دوست نشان داده میشود که برای ازادی انسان تلاش میکند،شاید حضور یک انسان بی خدا در سرزمینی که سه میلیون خدا دارد،به خودی خود جالب باشد ،اما اینکه از بین اینهمه خدا یان مختلف چگونه میتوان به جواب مشخصی رسید نکته ای است که باید این فیلم را دید تا به نوعی نا مشخص جواب انرا از پیام های فیلم بگیریم،در جایی از فیلم زمانی که زن فاحشه در قبال دریافت مبلغی تبدیل به میزی برای مرد میشود و جام شرابی که روی او گذاشته میشود، در میان تمام خدایانی که به صورت مجسمه در اتاق وجود دارند ،صحنه ای تاثیر گذار و فوق العاده قوی است ،شخصیت مرد بی خدا از بین گاو که خدای قدرت است،و خدای رقص،زن را هم خدا خطاب میکند ،خدایی که به نوعی حکم وسیله را دارد ،خدایی که با خدای قدرت یعنی گاو قیاس میشود ! این تقابل ماهیتی زن و قدرت و حیوانی مثل گاو در این صحنه بسیار جالب بود برایم ،خصوصا اینکه وقتی از سویی دیگر شخصیت زن فیلم را اگر تجزیه و تحلیل کنیم به نکات قابل توجهی میرسیم .مرد اینجا نماد کمونیسم و منطق است به طوری که در بین انهمه رنج و مشقتی که در فیلم مشاهده میکنیم این شخصیت با تمام نداشته هایش از بعد مذهبی و دلمشغولی به نام خدا ،به خاطر همان روند طبیعی و انسانی که دارد تبدیل به نقطه قوتی برای قلب تماشاگر میشود ،و این امید که در بین این همه مصیبت های وحشتناک حداقل یک انسان وجود دارد که میفهمد! و همین فهمیدن او باعث شده که همواره سوالات بی جواب بسیاری در ذهن داشته باشد،این شخصیتی است که ملموس تر است و به واقعیت نزدیک تر ،محمود شکر الهی که بی شباهت به حمید فرخ نژاد هم نیست ،در این فیلم بازی معمولی اما یکدستی ارائه میکند،تن صدای این بازیگر و صورت سرد و جدی وی،از ویژه گیهایی است که به کارگردان فیلم برای ارائه تصویری از یک انسان بی خدا کمک میکند.

    شخصیت زن در این فیلم شخصیتی سست است که فقط و فقط به توصیه استاد یوگای خود راهی هند شده تا شخصیت مرموز و عجیب "مرد کامل" را ملاقات کند ،او با دیدن رنج و درد مردم برخلاف شخصیت مرد فیلم دچار غم و غصه نمیشود ،برای او اهمیتی ندارد که انسانها رنج میکشند!! برای او رسیدن به ارمان خودش اهمیت دارد و نه حتی همسرش و نه دیگران،انجام مراسمات مختلف مذهبی داخل رودخانه مقدس هند که از لجن زار بدتر است ،برای شخصیت زن لذت بخش است.

    اگر این شخصیت را از این جنبه که زنان و به خصوص دختران ایرانی هم درست مثل شخصیت زن این فیلم به دنبال چیزهایی هستند که اساسا توهم خودشان است،مقایسه کنیم متوجه میشویم که این توهم ریشه های بسیار زیادی دارد که در حوصله یک وبلاگ سینمایی نمیگنجند و بحث های روانشناختی و جامعه شناختی را طلب میکند ،اما به اختصار اینکه در ایران هم دختران و زنان،چه مذهبی و چه غیر مذهبی ها از نسل امروز به شدت دچار خلع های شدید هستند اینکه انها به مانند زن فیلم ،به دنبال" مرد کامل "میگردنند،به دنبال استاد میگردند ،به دنبال نجات دهنده میگردند و این ناجی را گاه در خانقاه ها و گاه در عارفان خصوصا از نوع عارفان گمراه و گه گاهی هم در تصوف و جادوگری جستجو میکنند ،میتوان به جرات گفت که شخصیت زن که زنی با خدا است شخصیتی ساده لوح در برجورد با اتفاقات است ،که برخلاف شخصیت مرد به دنبال کشف حقیقت نیست ،حتی در جایی از فیلم وقتی مرد به زن ابراز نیاز میکند او همسرش را تمکین نمیکند و همین عامل باعث میشود که مرد نیاز خودش را در یک فاحشه جستجو کند.زن در این فیلم با اینکه معصوم و زیبا به تصویر کشیده شده اما اصلا قوت قلبی برای تماشاگر نیست شاید حضور او و دیالوگهایش مرهمی باشد بر روی زخم ها و به نوعی به اصطلاح عامیانه دلخوشی بیهوده!.دیالوگهایی که بین زن و مرد هنگام عروسی انها در بین مردم فقیر رد و بدل میشود جالب است.در واقع با شنیدن این دیالوگ هاشخصیت زن ،علی رغم تمام زیبایی ها و سادگی های کلمات،این نکته کاملا مشخص و اشکار است میشود که، زن تمام چیزهای منفی و مثبت را بدون هیچگونه تفکری قبول میکند و سعی میکند از انها لذت ببرد! این نوع تفکر که شاید از نکاتی باشد که مخملباف روی ان در پس زمینه داستان تاکید میکند ،ممکن است تفکری خوب و سالم باشد اما از طرفی خطرناک جلوه میکند،اینکه یک زن از تمام واقعیت های منفی چشم پوشی میکند و به جای جستجو برای راه حل، ان نکات منفی را مطلقا میپذیرد ،تفکری سرزنش شده است که معمولا انسانهای سست و ضعیف به ان تن میدهند و در قالب مذهب و عرفان سعی میکنند خلع ها و سرخوردگی های خود را با جایگزین کردن چیزی که نام آ ن خدا است اما ماهیت ان خدا نیست پر کنند،نوعی فرار از واقعیت و تن دادن به شکست و هم سو شدن و جستجوکردن چیزی که اساسا خیال است و غیر واقعی .شخصیت "مرد کامل" کسی که باعث شده تا دختر جوان از راهی دور به دیدن ان بیاید!! یک مرد فقیر و معمولی که چند گاو دارد ! نکته ای که اینجا در تقابل بین یک مرد روستایی و فقیر و یک مرد تحصیل کرده و روشن فکر روی میدهد این است که هر دو مرد به نوعی در عذاب هستند مرد روستایی و فقیر از لحاظ مادی و فقر رنج میکشد و مرد روشن فکر امروزی از لحاظ روحی، با این تفاوت که مرد روشن فکر به دلیل عدم رسیدن به نقطه قابل اتکایی به نام خدا در عذاب به سر میبرد،در اینجا برای مخاطب هیچ چیزی به عنوان مرد کامل وجود ندارد چون هیچکدام از این دوشخصیت کامل نیستند اما در نظر شخصیت زن که عمری دچار فرار از واقعیت های پیرامونش بوده (به عنوان زن ایرانی) مرد روستایی و ساده یک مرد کامل است! چون این مرد او را اذیت نمیکند،شکنجه نمیکند،محدود نمیکند،به او ازادی میدهد،تضمین میدهد و...

    پس با این تفاصیل شخصیت زن به دنبال خدا نیست و به دنبال ازادی است و البته یک ناجی حتی در قالب یک مرد بی چیز و فقیر ،که بتواند او را از شرایط بدی که دارد نجات دهد ،این مسئله نکته قابل تاملی است که شاید نتوان به سادگی از ان گذشت،با اینکه شخصیت زن این فیلم به نظر می رسد در ایران بزرگ نشده و تاکیدی روی این مسئله نمیشود ،اما حضورش به طور غیر مستقیم کنایه ای است از تمام دختران و زنان ایرانی که به مقتضی زمان و محدودیت ها گرایش پیدا کردند به خدایی که فقط نام خدا را یدک میکشد.به هر حال علی رغم تمام این موضاعات پیرامون زن در این فیلم،با شخصیتی قوی برخورد نمیکنیم ! شاید در ابتدا این شخصیت به دلیل داشتن همان فاکتورهای عرفانی ،قدرتمند جلوه میکند اما رفته رفته متوجه میشویم که این زن ،همان زن شرقی است (زن ایرانی) که به او ظلم میشود و حقوقش نادیده گرفته میشود،اما برای اندک امیدش به زندگی چه در قالب عشق وچه در قالب عرفان تلاش میکند و هر طور که شده سعی دارد به هدفش برسد.این تلاش قابل ستایش است و شاید ان جنبه مقدس شخصیت زن در این فیلم به خاطر همین تلاش کردن باشد، حتی به قیمتی گزاف! زن در این فیلم مقدس است،ساده است،مهربان است،زیرک است،و حتی خدا هم هست! .زن ایرانی و زن هندی در این فیلم درست مشابه هم عمل میکنند و هردو در یک خط مشترک به عنوان زن شرقی معرفی میشوند.شخصا انتظار بیشتری از این شخصیت در فیلم داشتم،این شاید به این دلیل بود که انتظار میرفت در طی این مسیر طولانی زن همسر کمونیسم خود را از پوچ گرایی نجات دهد،اما متاسفانه یا خوشبختانه این اتفاق رخ نمیدهد و مخملباف اینجا نگاهی کاملا واقع گرایانه به موضوع دارد .به هر حال شاید از یک زن ایرانی مخاطب انتظار بیشتری داشت ! اما از نیمه دوم فیلم به طور کل زن و مرد از هم جدا میشوند(از هدف مشترک) و هریک به سوی دیگری میرود و به دنبال ان حقیقتی که دوست دارند ببینند، نظر کارگردان فیلم در نشان دادن تصویر یک زن ،در این فیلم محترم است،تصویری که در بسیاری مواقع در حاله ای از ابهام قرار میگیرد(درست مثل فیلم ص ک ص و فلسفه) و تماشاگر سردرگم میشود که کاراکتر زن این فیلم تکلیفش چیست؟قرار است به خود کمک کند و یا به همسرش و یا اینکه به "زن"؟!



    سینماسنتر را در فضای مجازی دنبال کنید






    ----------------------
    دم ازبازی حکم میزنی!دم ازحکم دل میزنی!پس به زبان"قمار"برایت میگویم!قمار زندگی را به کسی باختم که"تک" "دل" را با"خشت"برید!جریمه اش"یک عمر" حسرت"شد!باخت ِ زیبایی بود!یاد گرفتم به "دل"،"دل" نبندم!یاد گرفتم از روی"دل"حکم نکنم!"دل"را باید" پر"زد جایش"سنگ"ریخت"که با"خشت""تک پری" نکنند.
    تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در روسیه
    گروه بین المللی ستاره داوود

    ---------------

  2. کاربر روبرو از پست مفید ScarFace سپاس کرده است .


  3. # ADS
     

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این تاپیک را مشاهده نموده اند: 0

There are no members to list at the moment.

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •