مرجع تخصصی سئو سپهر صنعت سهند Navid Mirzaaghazadeh سيري در تاريخ نمايش - بخش چهارم

نمایش نتایج: از شماره 1 تا 7 , از مجموع 7

موضوع: سيري در تاريخ نمايش - بخش چهارم

  1. #1
    Skyfly آواتار ها
    وضعیت : Skyfly آنلاین نیست.
    تاریخ عضویت : Oct 2010
    محل سکونت : تهران
    نوشته ها : 1,882
    سپاس ها : 4,547
    سپاس شده 7,229 در 1,439 پست
    یاد شده
    در 22 پست
    تگ شده
    در 778 تاپیک

    سيري در تاريخ نمايش - بخش چهارم

    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید

نام:  expressionist2.jpg
مشاهده: 1386
حجم:  233.7 کیلو بایت



    نمايش اكسپرسيونيست (بيان حالت – حالت گرايي)

    مكتب اكسپرسيونيست در نيمه اول قرن بيستم و عمدتاً در دهه­هاي 1910 و 1920 و به طور گسترده در آلمان محبوبيت زيادي پيدا كرد. اين نوع نمايش جنبه­هاي خشن­تر و متناقض روح انسان را بيرون مي­كشد و دنياي كابوس گونه­اي را روي صحنه خلق مي­كند. از بعد صحنه­آرائي، زوايا، نسبت­ها، اغراق­ها و استفاده از نور و سايه نمايش اكسپرسيونيست را مشخص مي­كند.

    موضوع اين نوع نمايش اغلب در مورد رستگاري و نجات نوع بشر است و فرديت كاراكترها و شخصيت­هاي مجازي در آن اهميت چنداني ندارد.

    تئاتر بداهه

    شايد مشخص­ترين جنبش تئاتري در دهه 1960، تئاتر بداهه باشد. تئاتر بداهه، متن نوشته شده را كنار مي­گذارد و بر پايه خلاقيت بازيگرها قرار مي­گيرد. ساخته­هاي اين نوع نمايش تكيه بر حركات فيزيكي بازيگر دارند، زبان و صداي خاصي مد نظر نيست و هماهنگي فضا نيز اغلب غيرمعمول است.

    هدف اين نمايش ارائه اجراي زنده با بالاترين كيفيت و با نتيجه آگاهي بخشي و سرگرم­كنندگي تماشاچي است و بر اين اساس قرار دارد كه تئاتر مي­تواند و بايد تأثير تمدن بر جامعه را داشته باشد.


    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید

نام:  beckett2.jpg
مشاهده: 958
حجم:  11.0 کیلو بایت



    تئاتر ابزورد (پوچي)

    محبوب ترين و موثرترين سبك تئاتري قرن بيستم تئاتر ابزورد است. يوجين يونسكو Eugene Ionesco نمايشنامه نويس رومانيايي-فرانسوي مي گويد نمايشنامه نويسان ابزورد انسان را گمشده در دنيا مي بينند به گونه اي كه همه كارهايش غيرمنطقي، پوچ و بي فايده است. نمايش ابزورد رابطه علت و معلول رويدادها را كم مي كند، زبان را به بازي تبديل مي كند و قدرت ارتباطي زباني را كم مي كند، كاراكترها را به الگوي قديمي تبديل مي كند ، فضا را نامشخص مي كندو دنيا را بيگانه و غيرقابل فهم مي بيند.

    اوج دوره نمايش ابزورد دهه 1950 بود اما تا دهه 1970 تأثير به سزايي در نمايش داشت. كارهاي اوليه ادوارد آلبي Edward Albee نمايشنامه­نويس آمريكايي به خاطر عناصر غيرمنطقي و نامعقول كه دنياي كاراكترهاي وي را توصيف مي­كنند، در رده ابزورد قرار مي­گيرند.

    در تئاتر ابزورد اتفاقي نمي افتد و داستاني پيش نمي رود. مي بينيم و تأثير مي گيريم. ساموئل بكت Samuel Beckett ايرلند، نمايشنامه نويس برجسته اين سبك است و بسياري از نمايشنامه هاي وي به زبان هاي مختلف اجرا شده است. از آن جمله مي توان به در انتظار گودو Waiting For Godo و آخر بازي (دست آخر) The End Game اشاره كرد.


    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید

نام:  miller.jpg
مشاهده: 1003
حجم:  175.6 کیلو بایت


    تئاتر معاصر

    بعد از جنگ جاني دوم ناتوراليسم (طبيعت گرايي) محبوبيت چنداني نداشت و نمايش در سبك رئاليسم به خصوص در ايالات متحده و با چيرگي تئاتر تجار يادامه مي يابد، اما به نظر مي رسد كه در آنجا هم دئاليسم روانشناختي هدف است و ابزارهاي نمايشي و صحنه در جهت نيل به اين هدف به كار گرفته مي شوند.

    براي مثال نمايشنامه هاي آرتور ميلر Arthur Miller‌و تنسي ويليامز Tennessee Williams از صحنه هاي ذهني، سكانس هاي دويايي و شخصيت هاي كاملاً سمبوليك و عناصري از اين دست استفاده مي كنند. صحنه آرائي اغلب بيشتر از آنكه رئاليستي باشد، پيشنهادي است. تئاتر اروپا چندان تحت تأثير رئاليسم روانشناختي قرار نمي گيرد اما بازي با عقايد در اين زمان اهميت پيدا مي كند.

    بسياري از نمايشنامه­نويسان دهه 1960 و 1970 نمايشنامه­هايي با تكيه بر "زبان" ارائه كردند.: زبان به عنوان يك بازي، زبان به عنوان يك صدا، زبان به عنوان يك مانع و زبان به عنوان بازتاب جامعه. در اين نمايشنامه­ها گفتگوها را به راحتي تبادل اطلاعات نمي­توان خواند.

    در ازوپا در دهه 1970، موج نمايشنامه­نويسي جديد، ساخته­هاي تئاتري را كه اغلب با نگاهي به گذشته نمايشنامه­ها را تفسير مي­كردند، تحت تأثير قرار داد.

    در اواخر دهه 1970 بازگشت به ناتوراليسم در نمايش با جنبش هنري فتورئاليسم (سبكي از هنر كه نقاشي و عكاسي را با هم به كار مي­گيرد) همزمان شد. در نمايشمامه­هايي از اين دست، حركتي نيست و تأكيد بر كاراكترها و اتفاقات مادي و زبان كاملاً محاوره­اي است. تأكيد زيادي بر واقعيت بي معنايي كه ابزورد و حالت كابوس­گونه را بوجود مي­آورد، مي­شود.

    در همه كشورهايي كه نمايش پيشرفت دارد، تنها يك عامل، هميشگي باقي مانده است: تغيير .

  2. 6 کاربر از پست مفید Skyfly سپاس کرده اند .


  3. # ADS
     

  4. #2
    کــــاش گاهی زنـــدگی هــم كليــد [◄◄ι] [ ιι ] [■] [►] [ι►►] داشت...!
    MiSS SAYTA آواتار ها
    وضعیت : MiSS SAYTA آنلاین نیست.
    تاریخ عضویت : Jul 2010
    محل سکونت : ı̴̴̡ ̡ ̡̡͡|̲̲̲͡͡͡ ̲▫̲͡ ̲̲̲͡͡π̲̲͡͡ ̲̲͡▫̲̲͡͡ ̲|̡̡̡ ̡ ̴̡ı
    نوشته ها : 7,207
    سپاس ها : 10,748
    سپاس شده 16,645 در 4,253 پست
    یاد شده
    در 65 پست
    تگ شده
    در 850 تاپیک

    پاسخ : سيري در تاريخ نمايش - بخش چهارم



    اكسپرسيونيسم از همان ابتدا، مكتبي بود براي نمايش دلتنگي ها و خفقان دنياي مدرن. از سوي ديگر، سنت و قراردادهاي دست و پا گير موجود در قالب هاي هنري گذشته را نيز نفي مي كرد. همين مسئله، اكسپرسيونيست ها را به فكر تغيير وضع موجود و حركت در مسيري جديد انداخت. از اين رو مي توان اكسپرسيونيسم را يكي از آغازگران هنر پست مدرن دانست.

    من اين حالت نمايش رو واقعا دوست داشتم
    نمي دونم احساس ي كنم با اينكه غمگينه اما حالات روحي بيشتر ملموسه !
    ممنون هما جان

    سینماسنتر را در فضای مجازی دنبال کنید






  5. 3 کاربر از پست مفید MiSS SAYTA سپاس کرده اند .


  6. #3
    Skyfly آواتار ها
    وضعیت : Skyfly آنلاین نیست.
    تاریخ عضویت : Oct 2010
    محل سکونت : تهران
    نوشته ها : 1,882
    سپاس ها : 4,547
    سپاس شده 7,229 در 1,439 پست
    یاد شده
    در 22 پست
    تگ شده
    در 778 تاپیک

    پاسخ : سيري در تاريخ نمايش - بخش چهارم

    مرگ هر انساني از جان من مي كاهد
    چه من در بشريت درآميخته ام
    پس كس مفرست تا بداني ناقوس در عزاي مرگ كه به صدا درآمده است
    اين ناقوس مرگ تو است.

    جان دان

    نمي توان از تئاتر ابزورد گفت و نوشت و يادي از كارگردان فقيد دكتر پروانه مژده نكرد، يادش هميشه گرامي.

  7. 3 کاربر از پست مفید Skyfly سپاس کرده اند .


  8. #4
    Skyfly آواتار ها
    وضعیت : Skyfly آنلاین نیست.
    تاریخ عضویت : Oct 2010
    محل سکونت : تهران
    نوشته ها : 1,882
    سپاس ها : 4,547
    سپاس شده 7,229 در 1,439 پست
    یاد شده
    در 22 پست
    تگ شده
    در 778 تاپیک

    پاسخ : سيري در تاريخ نمايش - بخش چهارم

    نقل قول نوشته اصلی توسط MISS SAYTA نمایش پست ها


    اكسپرسيونيسم از همان ابتدا، مكتبي بود براي نمايش دلتنگي ها و خفقان دنياي مدرن. از سوي ديگر، سنت و قراردادهاي دست و پا گير موجود در قالب هاي هنري گذشته را نيز نفي مي كرد. همين مسئله، اكسپرسيونيست ها را به فكر تغيير وضع موجود و حركت در مسيري جديد انداخت. از اين رو مي توان اكسپرسيونيسم را يكي از آغازگران هنر پست مدرن دانست.

    من اين حالت نمايش رو واقعا دوست داشتم
    نمي دونم احساس ي كنم با اينكه غمگينه اما حالات روحي بيشتر ملموسه !
    ممنون هما جان
    كاملاً درسته، اكسپرسيونيست بر بيان حالت تأكيد مي كنه و اونقدر موفق هست كه اين تأثير رو ازش مي گيري.
    تئاتر بداهه و ابزورد در واقع زير مجموعه هاي اكسپرسيونيست هستن، در مورد ابزورد هم مي گيم: مي بينيم و تأثير مي گيريم. فكر مي كنم تئاتر ابزورد رو بپسندي. متأسفانه از اونجايي كه اجرا در اين زمينه خيلي كم هست، توصيه مي كنم متن اين نمايشنامه ها رو حتماً بخوبي، يكي از خصوصيات اين سبك اينه كه اگرچه به نظزت بي مفهوم مي ياد اما تأثيرگذاريش اونقدر زياده كه هيچوقت فراموش نمي كني. به اين ديالوگ از نمايشنامه" آخر بازي " دقت كن:
    ------

    - دست آخر را كه همان اول باخته اي بازي كن و باختني را بباز.

    - آدم براي هيچ و پوچ گريه مي كند، براي اينكه نخندد، آن وقت كم كم غصه اش مي گيرد.

  9. 3 کاربر از پست مفید Skyfly سپاس کرده اند .


  10. #5
    mpluie آواتار ها
    وضعیت : mpluie آنلاین نیست.
    تاریخ عضویت : May 2013
    سن: 40
    نوشته ها : 6
    سپاس ها : 1
    سپاس شده 0 در 0 پست
    یاد شده
    در 0 پست
    تگ شده
    در 19 تاپیک

    پاسخ : سيري در تاريخ نمايش - بخش چهارم

    بهتر است برای ترجمه یabsurd " معنا باخته" به کار ببریم نه " پوچی" چون بسیار عمیق تر است. در ضمن اسم یونسکو "اوژن" است نه یوجین. اونی که یوجین است فامیلیش اونیل
    با تشکر

  11. #6
    Skyfly آواتار ها
    وضعیت : Skyfly آنلاین نیست.
    تاریخ عضویت : Oct 2010
    محل سکونت : تهران
    نوشته ها : 1,882
    سپاس ها : 4,547
    سپاس شده 7,229 در 1,439 پست
    یاد شده
    در 22 پست
    تگ شده
    در 778 تاپیک

    پاسخ : سيري در تاريخ نمايش - بخش چهارم

    نقل قول نوشته اصلی توسط mpluie نمایش پست ها
    بهتر است برای ترجمه یabsurd " معنا باخته" به کار ببریم نه " پوچی" چون بسیار عمیق تر است. در ضمن اسم یونسکو "اوژن" است نه یوجین. اونی که یوجین است فامیلیش اونیل
    با تشکر
    ترجمه «پوچي» به معناي absurd بسيار جاافتاده تر و البته مناسب تر است. اگر بخواهيد كلمه «معنا باخته» را بكار ببريد بايد اول توضيح بدهيد كه اين كلمه جايگزين «پوچي» مي تواند باشد.
    اوژن و يوجين تلفظ هاي انگليسي و فرانسه يك اسم هستند و تفاوتي ندارند.

  12. کاربر روبرو از پست مفید Skyfly سپاس کرده است .


  13. #7
    mpluie آواتار ها
    وضعیت : mpluie آنلاین نیست.
    تاریخ عضویت : May 2013
    سن: 40
    نوشته ها : 6
    سپاس ها : 1
    سپاس شده 0 در 0 پست
    یاد شده
    در 0 پست
    تگ شده
    در 19 تاپیک

    پاسخ : سيري در تاريخ نمايش - بخش چهارم

    جا افتاده تر شاید اما مناسب تر نه. هیچکدام از نمایندگان ابسورد پوچ گرا نبودند باید اصطلاحات و تصحیح کرد

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این تاپیک را مشاهده نموده اند: 0

There are no members to list at the moment.

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •