مرجع تخصصی سئو سپهر صنعت سهند Navid Mirzaaghazadeh گروه خبری-بازار گمشده جهانی در انتظار سینمای ایران است.

نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1

موضوع: گروه خبری-بازار گمشده جهانی در انتظار سینمای ایران است.

  1. #1
    Nader J آواتار ها
    وضعیت : Nader J آنلاین نیست.
    تاریخ عضویت : Aug 2010
    محل سکونت : مشهد
    نوشته ها : 407
    سپاس ها : 1,318
    سپاس شده 1,103 در 413 پست
    یاد شده
    در 0 پست
    تگ شده
    در 160 تاپیک

    گروه خبری-بازار گمشده جهانی در انتظار سینمای ایران است.

    گاهي به اكران خارجي فيلم‌‌‌هاي ايراني
    بازار گمشده جهانی در انتظار سینمای ایران است
    فرهنگ > سینما - اکران موفق «کپی برابر اصل» به کارگردانی عباس کیارستمی بازار گمشده جهانی سینمای ایران را به فعالان این عرصه یادآور شد.
    گیسو فغفوری، سمیه علیپور: با همه ظرفیتی که بازار جهانی برای پذیرش فیلم‌های ایرانی و خرید و عرضه آن‌ها دارد، آثار ایرانی کمترین میزان بهره را از آن برده‌‌اند؛ سینمایی که در زمینه اکران فیلم‌‌ها در داخل کشور با چالش و مشکل روبروست برای تصاحب بازارهای جهانی کم‌جرات‌تر از آن نظر می‌رسد که بتواند حرف زیادی برای گفتن داشته باشد، اما برخلاف این ذهنیت نادرست اکران تعداد محدود فیلم‌های ایرانی در کشورهای خارجی نشان داده آثار ایرانی در جذب مخاطب خارجی چندان هم ناکارآمد نیستند.

    سینمای ایران تجربه زیادی در زمینه اکران جهانی آثار ندارد و همین مسئله بحث اکران خارجی فیلم‌ها را به مجهولی ناشناخته بدل کرده است؛ مجهولی که گاه به صورت اتفاقی نتیجه خوشایندی هم دارد و در اغلب مواقع مورد غفلت قرار می‌گیرد.

    جشنواره‌های جهانی همواره مهمترین محل عرضه آثار ایرانی در خارج از کشور بوده‌اند؛ نمایش‌های محدود در جشنواره‌هایی محدود اغلب به روایت حاضران در جشنواره‌ها و صاحبان آثار با استقبال روبرو می‌شود، اما سینمای ایران و تولیدات آن هنوز به میزان جاه‌طلبی لازم برای تصاحب بازارهای بین‌المللی نرسیده‌اند.

    گاه فیلم‌هایی که در جشنواره‌های خارجی به نمایش درآمده‌اند و مورد تعریف و تمجید قرار گرفته‌اند و گاه جایزه‌ای به دست آورده‌اند در جلب نگاه پخش‌کننده‌ها موفق ظاهر می‌شوند و راه به پرده‌های نمایش عمومی می‌برند، اما غیر تعداد انگشت‌شماری از فیلم‌ها باقی آثار ایرانی که راه به اکران عمومی می‌برند، از تصاحب سالن‌های سینمای پرتعداد محروم‌اند و در تعداد اندکی از سالن‌ها که فرصت نمایش خود را به اثری ایرانی اختصاص می‌دهند، اکران عمومی می‌شوند.

    در میان این برهوت اکران فیلم‌های ایرانی در خارج از کشور، ساخته اخیر عباس کیارستمی یک استثنا محسوب می‌شود.

    «کپی برابر اصل» که با پشتوانه موفقیت در جشنواره فیلم کن به سمت سالن‌های سینما رفت، توانست به فروش سه میلیون دلاری دست پیدا کند که اتفاقی خوشایند در مورد آثار سینماگران ایرانی در زمینه اکران جهانی محسوب می‌شود.

    البته اینکه سهم سینمای ایران از این فیلم آیا چیزی غیر از تفکر کارگردان آن است، جای پرسش دارد؛ زیرا عباس کیارستمی که سالهاست از اکران آثارش در داخل کشور محروم است بالاخره بعد از سال‌ها به سمت تولید فیلم در خارج از ایران رفت و بعد از تجربه کار مشترک «بلیت‌ها» نخستین فیلم خود را به صورت کامل در خارج از ایران و به همراه بازیگران و عواملی غیرایرانی ساخت.

    در نتیجه شرایطی که برای اکران گسترده «کپی برابر اصل» به وجود آمد تصور می‌شود تولید مشترک یکی از راهکارهای فراهم آوردن شرایط برای اکران خارجی فیلم‌های سینمای ایران است؛ هرچند که رسیدن به این تولید مشترک با توجه به سبک و سیاق و روش مدیریت سینما چندان دست‌یافتنی به نظر نمی‌رسد.

    اما به واسطه همین گروه از فیلم‌ها می‌توان ذهن مخاطبان جهانی را برای آشنایی با سینمای ایران و تولیدات آن آشنا کرد.

    در شرایطی سینمای ایران سهم اندکی از اکران جهانی دارد، که مدیران دولتی سینمای ایران داعیه‌دار با کیفیت بودن آثار ایرانی و حتی تولید آثاری با عنوان فاخر هستند. «ملک سلیمان» به کارگردانی شهریار بحرانی از فیلم‌های فاخر سال‌های اخیر محسوب می‌شود که بخش‌عمده‌ای از کارهای فنی آن نیز در خارج از کشور انجام شده، اما در مقایسه این فیلم با نمونه‌های خارجی به وضوح قابل درک است که اکران جهانی آثاری از این دست در بازارهای بین‌المللی چندان مورد توجه نباشد.

    گاه مدیران سینمایی در سخنان خود به این مسئه اشاره کرده‌اند و در اغلب موارد کارشناسان به آن اشاره کرده‌اند که سینمای ایران با محصولات تامل برانگیز و اصیل خود می‌تواند پا را فراتر از مرزهای ایران بگذارد.

    مدیران سخن از تصاحب بازارهای منطقه به میان می‌آورند. در شرایطی که سینمای ایران در میان کشورهای منطقه سینمایی پیشرو و صاحب سبک محسوب می‌شود در همه این سال‌ها برای راه‌یابی به سالن‌های سینمای کشورهای همسایه موفقیت چندانی نداشته است و این برخلاف شعارهایی است که مدیران سینمایی همواره در سخنان خود به آن‌ها اشاره می‌کنند.

    بخش دیگر اکران خارجی آثار ایرانی به فیلم‌های کارگردانان مستقل و صاحب ‌سبک سینمای ایران بازمی‌گردد. مخاطبان خارجی سینمای ایران شاید عباس کیارستمی، جعفر پناهی، اصغر فرهادی و مجید مجیدی را به خوبی بشناسند و سبک و سیاق آثار آنان را بپسندند ما واضح است رویکرد دولتی سینمای ایران در خارج از کشور خریداری ندارد.

    تفکیک این دو محل عرضه و درک خواست و تمایل مخاطب خارج از کشور و حمایت از فیلم‌هایی که زمینه عرضه موفق در خارج از کشور دارند می‌تواند بازار خفته سینمای ایران را در خارج از کشور بعد از سال‌ها بیدار کند.

    لیست فیلمهای زیر همه چیز را نشان میدهد لطفا بر روی لینک کلیک کنید.

    لینک

  2. کاربر روبرو از پست مفید Nader J سپاس کرده است .


  3. # ADS
     

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این تاپیک را مشاهده نموده اند: 0

There are no members to list at the moment.

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •