مرجع تخصصی سئو سپهر صنعت سهند Navid Mirzaaghazadeh عناصر نمايش - مخاطب

نمایش نتایج: از شماره 1 تا 9 , از مجموع 9

موضوع: عناصر نمايش - مخاطب

  1. #1
    Skyfly آواتار ها
    وضعیت : Skyfly آنلاین نیست.
    تاریخ عضویت : Oct 2010
    محل سکونت : تهران
    نوشته ها : 1,882
    سپاس ها : 4,547
    سپاس شده 7,229 در 1,439 پست
    یاد شده
    در 22 پست
    تگ شده
    در 778 تاپیک

    عناصر نمايش - مخاطب

    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید

نام:  audience.jpg
مشاهده: 470
حجم:  176.3 کیلو بایت



    مخاطب

    نمايش عمل و صداست و مخاطب آن كسي است كه مي­بيند و مي­شنود.

    جاي اجرا، متن، بازيگران، ميزانسن (mise en scene صحنه­آرائي) و مخاطب، بخش­هاي لاينفك تئاتر هستند. مفهوم نمايش بر نقش ضروري مخاطب تأكيد دارد. نمايش را صرفاً براي متني كه مهارت­هاي كارگردان و بازيگران، آن را تفسير مي­كند و توضيح مي­دهد، نمي­بينيم. براي يادگيري هم به تئاتر نمي­رويم. بلكه هدف، تقسيم حضور و تجربه­اي است كه بدون آنچه بازيگران انجام مي­دهند، غيرممكن است. در مقوله هنر، از هر نوع، هنرمند و مخاطب همكاري متقابل دارند و ارزش يك اثر وابسته به ميزان پذيرش آن است.

    هركس، مرد، زن، كودك، كه عقيده­اي را همراه با عملكرد (نام آن را اجراي دراماتيك بگذاريم) ابراز مي­دارد ، به نوعي خود را منتقد نيز معرفي مي­كند. عملكرد وي خوب يا بد، در ابراز عقيده­اش تأثير به سزايي بر افرادي كه آن را مي­شنوند يا اظهار نظر وي را مي­خوانند، دارد. عبارت ممكن است سهوي، پرت، نامناسب، بدون فكر و بي اساس باشد، اما به محض اينكه ادا شد يا تكرار شد، يك عقيده مي­شود.

    ممكن است فرد حتي آگاهي لازم به عنوان يك مبتدي در زمينه نقد دراماتيك هم نداشته باشد اما باز هم هر كس مي­تواند درباره نمايش بنويسد و اين اظهار نظر را بسياري نيز مي­پذيرند.

    در طول چهار دهه گذشته، نقد بخشي از تئاتر حرفه­اي، جامعه و تحصيلات بوده است. همه ما به خوبي از آنچه متقدين در رسانه­ها ابراز مي­دارند آگاهي داريم. توافق كامل در مورد حتي هر بخش از تئاتر، غيرممكن است. در دنيايي با قوانين، منطق و نيز فرمول­هايي زندگي مي­كنيم كه ما را هدايت مي­كنند. هيچ معياري نيست كه همه دقيقاً يك پاسخ دريافت كنند، اما مقياس­هايي هم هست كه براي همه ما آشناست.

    يك فرد تئاتري مي­داند كه هر يك از مخاطبين، آنچه پيش روي آنهاست را با چشمي متفاوت مي­بيند و آنچه كه مي­بيند متفاوت از مخاطب كناري­اش است. واكنش هر يك از مخاطبين با تحصيلات، سن، تجربه، مليت، بلوغ، سابقه، خلق و خو، وارثت، محيط، ديگر مخاطبين، آب و هوا، آنچه در چند ساعت قبل انجام داده يا حتي خورده و يا برنامه­اش براي بعد از نمايش، تعيين مي­شود. بنابراين مخاطبين مختلف اظهار نظرهاي كاملاً متفاوت نسبت به يك اجرا دارند.
    ویرایش توسط Skyfly : 02-19-2011 در ساعت 13:49

  2. 10 کاربر از پست مفید Skyfly سپاس کرده اند .


  3. # ADS
     

  4. #2
    کــــاش گاهی زنـــدگی هــم كليــد [◄◄ι] [ ιι ] [■] [►] [ι►►] داشت...!
    MiSS SAYTA آواتار ها
    وضعیت : MiSS SAYTA آنلاین نیست.
    تاریخ عضویت : Jul 2010
    محل سکونت : ı̴̴̡ ̡ ̡̡͡|̲̲̲͡͡͡ ̲▫̲͡ ̲̲̲͡͡π̲̲͡͡ ̲̲͡▫̲̲͡͡ ̲|̡̡̡ ̡ ̴̡ı
    نوشته ها : 7,207
    سپاس ها : 10,748
    سپاس شده 16,645 در 4,253 پست
    یاد شده
    در 65 پست
    تگ شده
    در 850 تاپیک

    پاسخ : نمايش - مخاطب

    و من فكر مي كنم براي تمام دست اندركاران تئاتر ، اعم از كارگردان و بازيگر و نويسنده ، مهم ترين قسمت مخاطب محسوب مي شه
    چرا كه راضي نگه داشتن مخاطبين با سليقه ها و دانش متفاوت دشوار و البته قابل ستايش هست
    اما امتيازي كه نمايش و تئاتر در مواجهه با تماشاگر و مخاطبينش نسبت به سينما داره اون امكان انتقال حس در اجراي زندشه كه مي تونه تاثيرپذير تر و ملموس تر باشه
    ممنون هماي عزيز

    سینماسنتر را در فضای مجازی دنبال کنید






  5. کاربر روبرو از پست مفید MiSS SAYTA سپاس کرده است .


  6. #3
    هیچ وقت به رفقات خیانت نکن و سعی کن دهنتو ببندی (رابرت دنیرو : رفقای خوب)
    ScarFace آواتار ها
    وضعیت : ScarFace آنلاین نیست.
    تاریخ عضویت : Jul 2010
    محل سکونت : کرج . گوهردشت
    سن: 32
    نوشته ها : 11,484
    سپاس ها : 10,173
    سپاس شده 25,842 در 7,194 پست
    یاد شده
    در 50 پست
    تگ شده
    در 758 تاپیک

    پاسخ : نمايش - مخاطب

    در یک کلام میشه توضیح داد :دی
    همیشه حق با مشتری است
    مخاطب نباشد نمایش بی فایده است همیشه همه سعی در جلب رضایت مشتری دارند
    فیلم و تئاتر هم برای راضی نگه داشتن مخاطب چیزی میسازند تا این مخاطب نباشد چه نمایش چه .... بی فایده است و بدرد نمیخورد با مخاطب سودی عاید برگزار کنندگان می اید و.....
    پس اصلی ترین و مهمترین بدنه نمایش همین مخاطب هستش

    سینماسنتر را در فضای مجازی دنبال کنید






    ----------------------
    دم ازبازی حکم میزنی!دم ازحکم دل میزنی!پس به زبان"قمار"برایت میگویم!قمار زندگی را به کسی باختم که"تک" "دل" را با"خشت"برید!جریمه اش"یک عمر" حسرت"شد!باخت ِ زیبایی بود!یاد گرفتم به "دل"،"دل" نبندم!یاد گرفتم از روی"دل"حکم نکنم!"دل"را باید" پر"زد جایش"سنگ"ریخت"که با"خشت""تک پری" نکنند.
    تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در روسیه
    گروه بین المللی ستاره داوود

    ---------------

  7. کاربر روبرو از پست مفید ScarFace سپاس کرده است .


  8. #4
    Skyfly آواتار ها
    وضعیت : Skyfly آنلاین نیست.
    تاریخ عضویت : Oct 2010
    محل سکونت : تهران
    نوشته ها : 1,882
    سپاس ها : 4,547
    سپاس شده 7,229 در 1,439 پست
    یاد شده
    در 22 پست
    تگ شده
    در 778 تاپیک

    پاسخ : نمايش - مخاطب

    نمایش نوشته می شه که اجرا بشه و در مرحله بعد خونده بشه. برای مخاطب اجرا می شه و یا مخاطب اونو می خونه. نمایش با همه عناصرش با مخاطب ارتباط برقرار می کنه و اونچیزی که این ارتباط رو متفاوت می کنه، اجرای زنده نمایشنامه هست ، برای همینه که نمایشنامه در اجرا اثر خیلی بیشتری به نسبت خوندن داره.
    مثلاً امیر جعفری رو باید روی صحنه دید، طوری توی نقش قرار می گیره که خود شخصیته، ارتباطی که برقرار می کنه، حسی که القا می کنه واقعیه، کاملاً خودشه و انگار انتظار دیگه ای غیر از اونچه که ازش می بینیم نداریم.

  9. 4 کاربر از پست مفید Skyfly سپاس کرده اند .


  10. #5
    Skyfly آواتار ها
    وضعیت : Skyfly آنلاین نیست.
    تاریخ عضویت : Oct 2010
    محل سکونت : تهران
    نوشته ها : 1,882
    سپاس ها : 4,547
    سپاس شده 7,229 در 1,439 پست
    یاد شده
    در 22 پست
    تگ شده
    در 778 تاپیک

    پاسخ : نمايش - مخاطب

    هر مخاطب یک منتقده و هر منتقد یک عقیده و نقد، برداشت و ارتباط با مخاطب است، هیچ نقدی اشتباه نیست.
    نمایشنامه "باغ وحش شیشه ای" در بخش نمایشنامه معرفی شده است. نمایشنامه با حضور تام روی صحنه آغاز می شود. تام با لباس ملوانی روی صحنه می آید، سیگاری روشن می کند و با تماشاچیان شروع به صحبت می کند: "بله، حقه ها در آستین دارم ..."

    تام چگونه ارتباطی با شما برقرار می کند؟
    ویرایش توسط Skyfly : 02-20-2011 در ساعت 10:12

  11. 4 کاربر از پست مفید Skyfly سپاس کرده اند .


  12. #6
    1CHAMPION آواتار ها
    وضعیت : 1CHAMPION آنلاین نیست.
    تاریخ عضویت : Jul 2010
    محل سکونت : دروازه کویـر
    سن: 35
    نوشته ها : 7,425
    سپاس ها : 15,219
    سپاس شده 12,849 در 4,447 پست
    یاد شده
    در 30 پست
    تگ شده
    در 953 تاپیک

    پاسخ : عناصر نمايش - مخاطب

    من فکر میکنم هر چیزی که با کیفیت باشه مشتری داره و میتونه مردم رو به سمت خودش بکشه
    در مورد تام ارتباط خوبی باهام برقرار کرد،واقعا میگم
    اما خیلی تناقض داره،باغ وحش شیشه ای،ملوان و سیگار خیلی با هم مرتبط نیست
    همین مرتبط نبودنش منو به سمت خودش کشوند :دی
    ▆ ▅ ▄ ▃ ▂ شاد بودن بزرگترین انتقامی است که می توان از زندگی گرفت ▂ ▃ ▄ ▅ ▆

  13. 2 کاربر از پست مفید 1CHAMPION سپاس کرده اند .


  14. #7
    کــــاش گاهی زنـــدگی هــم كليــد [◄◄ι] [ ιι ] [■] [►] [ι►►] داشت...!
    MiSS SAYTA آواتار ها
    وضعیت : MiSS SAYTA آنلاین نیست.
    تاریخ عضویت : Jul 2010
    محل سکونت : ı̴̴̡ ̡ ̡̡͡|̲̲̲͡͡͡ ̲▫̲͡ ̲̲̲͡͡π̲̲͡͡ ̲̲͡▫̲̲͡͡ ̲|̡̡̡ ̡ ̴̡ı
    نوشته ها : 7,207
    سپاس ها : 10,748
    سپاس شده 16,645 در 4,253 پست
    یاد شده
    در 65 پست
    تگ شده
    در 850 تاپیک

    پاسخ : عناصر نمايش - مخاطب

    تام به عنوان يك بازيگر در وهله اول قصد جلب توجه و نگاه ويژه بيننده رو داره
    جمله اي كه براي معرفي و ارتباط با تماشاگر انتخاب مي كنه از بهترين نوع و هوشمندانه ترين كلمات تشكيل شده كه ذهن مخاطب رو درگير كنه
    تماشاگر موقع شنيدن اين جمله ناخودآگاه خودش رو براي معما و احيانا فريب و نيرنگ آماده مي كنه ، طوري كه شايد تو نگاه اول بعضي از اتفاقات رو در ادامه همون فريب قرار بده
    شايد هم لحظاتي با ناباوري نمايش رو دنبال كنه ....

    سینماسنتر را در فضای مجازی دنبال کنید






  15. کاربر روبرو از پست مفید MiSS SAYTA سپاس کرده است .


  16. #8
    هر نتی که از عشق بگوید، زیباست... حالا سمفونی پنجم بتهون باشد یا زنگ تلفنی که در انتظار صدای توست...
    Parnian آواتار ها
    وضعیت : Parnian آنلاین نیست.
    تاریخ عضویت : Aug 2010
    نوشته ها : 1,879
    سپاس ها : 4,267
    سپاس شده 4,230 در 1,374 پست
    یاد شده
    در 4 پست
    تگ شده
    در 522 تاپیک

    پاسخ : عناصر نمايش - مخاطب

    به نظر من این شیوه برای در تعلیق نگه داشتن تماشاگره... اینکه از همون ابتدا تماشاگر به فکر میره که تام چه چیز رو می خواد بگه؟
    و مدام در انتظار یک غافلگیری خواهد بود... این حقه چیست؟ آیا همان واقعیته؟ یا باز هم فریب؟




  17. کاربر روبرو از پست مفید Parnian سپاس کرده است .


  18. #9
    Skyfly آواتار ها
    وضعیت : Skyfly آنلاین نیست.
    تاریخ عضویت : Oct 2010
    محل سکونت : تهران
    نوشته ها : 1,882
    سپاس ها : 4,547
    سپاس شده 7,229 در 1,439 پست
    یاد شده
    در 22 پست
    تگ شده
    در 778 تاپیک

    پاسخ : عناصر نمايش - مخاطب

    ممنون از دوستان عزيز براي پاسحگويي به اين سئوال. توي اين سئوال ساده كلي مسئله وجود داشت.

    به طور كلي نمايش به هر شكلي كه باشه "تقليدي از زندگي" هست. هر كس در نمايش گوشه اي از وجود خودش رو حتماً پيدا مي كنه، براي همينه كه مي گيم با شخصيت "هم ذات پنداري" مي كنيم و اونو مي پذيريم. با شخصيت داستان فكر مي كنيم، تصميم مي گيريم، عمل مي كنيم و واكنش نشون مي ديم و به اين ترتيب درگير داستان مي شيم.
    با اين ارتباطي كه برقرار مي كنيم يا بهتر بگم برقرار مي شه، بررسي شخصيت با 1 جمله به راحتي امكان پذيره، چون حس مي كنيم خودمون هستيم و بررسي "خود" سخت نيست.

    و اما سئوال، ارتباط تام با مخاطب.
    تام با لباس ملواني مي ياد، سيگاري روشن مي كنه و با تماشاچي شروع به حرف زدن مي كنه.

    وقتي كسي در حضور ديگري بدون اجازه سيگار روشن مي كنه، نهايت صميميت اون رو مي رسونه كه نياز به اجازه نيست. شايد در دو دهه اخير از مضرات سيگار گفته مي شه، اما سيگار كشيدن و بخصوص با هم سيگار كشيدن فضاي صميمي رو ايجاد مي كنه. تام اينجا با تماشاچي كه مي خواد باهاش حرف بزنه، احساس نزديكي مي كنه و داستانش رو تعريف مي كنه.

    علي جان، به تضادهاي تام اشاره كردي، درسته، تام پر از تضاده. تام شاعره اما توي انبار كفش كار مي كنه، از وضعيت زندگيش ناراضيه اما مجبوره به خاطر مخارج زندگي خودش و مادر و خواهرش كاري رو انجام بده كه مناسب روحيه اش نيست. به خاطر تضادهاي دروني و اينكه نمي تونه تصميم بگيره و اجبار داره، با خودش كشمكش داره.

    براي همين مي گه : حقه ها در آستين دارم. واقعيت هايي رو كه وجود داشته، آب و رنگ بهش مي ده و نشون مي ده. ضمن اينكه با اون احساس صميميتي كه با تماشاچي داره بهش مي گه كه اين ظاهر زيباست، حقيقت چيز ديگه ايه، يعني مثل شعبده باز گولمون نمي زنه.

    بله نازنين جان، تمام داستان در اين جمله اول مفهوم پيدا مي كنه. اين جمله آغازين ذهن مخاطب رو با معما درگير مي كنه و در طول داستان مخاطب سعي در حل معما و تميز "حقه" و "واقعيت" از همديگه داره و به همون ناباوري هم كه اشاره كردي مي رسه.

    درسته پرنيان جان، تعليق هميشه حالتيه كه تماشاچي رو دنبال خودش مي كشونه، بخصوص اگر اول داستان باشه، چون به نتيجه تشخيص "واقعيت" و "فريب" مي رسه. وقتي تعليق آخر داستان باشه، اين تماشاچيه و حدس و گمانش كه در واقع داستان رو تموم مي كنه. اما تعليق اول داستان عامل كشش اونه و ذهن رو درگير حل معما مي كنه.

    تام لباس ملواني پوشيده، لباسي كه حكايت از سفر، رفتن و دوردست داره. تصميم مي گيره كه خانواده رو ترك كنه و بره، بدون اينكه به مسائل اونها فكر كنه و البته باز ذهنش خالي از فكر مادر و خواهرش نيست. چرا كه در آخر نمايش جلوي مغازه عطر فروشي كه مي ايسته ياد حيوونهاي شيشه اي لورا خواهرش مي افته.

  19. 3 کاربر از پست مفید Skyfly سپاس کرده اند .


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این تاپیک را مشاهده نموده اند: 0

There are no members to list at the moment.

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •