مرجع تخصصی سئو سپهر صنعت سهند Navid Mirzaaghazadeh عناصر نمايش - صحنه آرائي

نمایش نتایج: از شماره 1 تا 5 , از مجموع 5

موضوع: عناصر نمايش - صحنه آرائي

  1. #1
    Skyfly آواتار ها
    وضعیت : Skyfly آنلاین نیست.
    تاریخ عضویت : Oct 2010
    محل سکونت : تهران
    نوشته ها : 1,882
    سپاس ها : 4,547
    سپاس شده 7,229 در 1,439 پست
    یاد شده
    در 22 پست
    تگ شده
    در 778 تاپیک

    عناصر نمايش - صحنه آرائي

    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید

نام:  scene.jpg
مشاهده: 1104
حجم:  60.3 کیلو بایت



    صحنه آرائي

    صحنه­سازي: صحنه با وجود همه محدوديت­ها تأثير خود را دارد. چيدمان و اجرا بيشتر داراي "مفهوم" است تا وسعت و بزرگي.

    طراحي

    فضاي تئاتر: تئاتر يا تماشاخانه جايي است كه نمايش در آن اجرا مي­شود. صحنه­ها و تالارها در نواحي محتلف و در فرهنگ­هاي گوناگون، اشكال متفاوتي دارند.

    اجراي نمايش بايد در ساختاري كه به عنوان تئاتر طراحي شده است انجام شود. بسياري از نمايش­ها در خيابان، فضاي باز، كليسا يا حتي اتاق يا ساختماني كه به منظور اجراي نمايش طراحي نشده­اند، اجرا مي­شوند. اما در همه اينها صحنه با اجراي بازيگران و عوامل طبيعي فضا شكل مي­گيرد. در طول تاريخ نمايش، سه نوع صحنه مورد استفاده قرار گرفته است:
    انتهايي End، سكويي بالاتر از سطح زمين كه در انتهاي يك فضاي چهارضلعي قرار دارد و با پرده پوشيده مي­شود.
    تراست Thrust، صحنه تراست را سه چهارم نيز مي­گويند، سكويي كه تماشگران در سه سوي آن قرار مي­گيرند.
    آرنا (ميداني) Arena، فضاي اجرايي است كه تماشاگران در دورتادور آن قرار مي گيرند.

    بيشتر صحنه­ها فضاهاي اوليه­اي هستند كه طراح آن را براي فضاسازي نمايش و تأثير آن، طراحي مي­كند.
    بكارگيري و حركت صحنه با ادوات صحنه انجام مي­شود. ابزار رايج شامل دريچه­هايي در كف صحنه، بالابرهايي كه بخش­هاي صحنه را بالا يا پائين مي­برند، سكوهاي متحرك، پرده­هاي نقاشي شده، سطح گچي پشت صحنه كه براي نورافكني يا مثلاً تجسم آسمان مورد استفاده قرار مي­گيرند، مي­شوند. در بالاي صحنه فضايي به نام "گالري پرواز" قرار دارد، جايي كه براي مثال بخش­هايي از چيدمان كه مورد استفاده نيست، بالا مي­رود. در اينجا لوله­هاي متحرك سبك يا چوب­هايي به صورت طولي قرار گرفته اند كه چراغ­ها يا ابزاري كه بايد حالت معلق داشته باشند به اين بخش متصل هستند. مابقي وسائل بنا به ضرورت ساخته مي­شوند. نقاشي صحنه امروزه هنري مرده به نظر مي­رسد و صحنه­هاي مدرن به خوبي از پلاستيك ، فلز ، پارچه، كاغذ و ديگر ساخته­هاي جديد بهره مي­گيرند.

    نورپردازي

    نورپردازي با دو هدف انجام مي­شود: روشن كردن صحنه و بازيگران و ايجاد حالت و فضا و كنترل تمركز تماشاگران. نورپردازي صحنه ممكن است از منبعي مستقيم مثل نور خورشيد يا چراغ باشد يا به طور غير مستقيم و به صورت رفلكس مورد استفاده قرار گيرد. نورپردازي چهار ويژگي تحت كنترل دارد: شدت، رنگ، جايگيري روي صحنه و حركت و تغيير قابل رؤيت سه ويژگي ديگر. اين ويژگي­ها براي اجراي حالت، تركيب و ديدن و ارتباط شكل و ابعاد موضوع يا بازيگر توسط نور به كار مي­روند.
    نور ، توسط يك تكنسين ماهر يا بهتر بگوئيم الكتروسين كنترل مي­شود. امروزه با وجود پيشرفت در تكنولوژي نورپردازي و استفاده از صفحه حافظه كامپيوتري، كار الكتروسين بسيار آسان شده است.

    طراحي لباس

    لباس آنچيزي است كه بر بدن بازيگر پوشانده مي­شود. طراحان لباس ابتدا به پوشاندن و متعلقات آن توجه دارند. كلاه گيس، ماسك و گريم در مرحله بعد قرار دارد. لباس اطلاعاتي در مورد شخصيت و حالت اجرا ارائه مي­كند.

    ماسك در تئاتر يونان قديم مورد استفاده قرار مي­گرفته است.

    گريم به دو منظور مورد استفاده قرار مي­گيرد براي تأكيد و تقويت حالت­هاي صورت كه ممكن است تحت نور روشن يا از فاصله دورتر نسبت به تماشاچي از نظر دور بماند و براي تغيير علائم سن، پوست و ... .

    صدا و افكت­هاي آن

    امروزه صدا در مرحله پيش اجرا ضبط مي­شود. از زمان­هاي دور و از دوره اولين اجراها، بيشتر اجراهاي تئاتري با موسيقي همراه بوده­اند كه توسط نوازندگان به صورت زنده اجرا مي­شده اما از دهه 1930 بكارگيري موسيقي ضبط شده در تئاتر مرسوم شده است. اگرچه موسيقي هنوز رايج­ترين "ساوند افكت" است، اما صداهايي مثل باد، باران، رعد و صداي حيوانات همواره ضروري هستند. هر صدايي كه توسط بازيگر خلق نشود يك ساوند افكت محسوب مي­شود، اين صداها اغلب براي واقعي نشان دادن بكار مي­روند مثل صداي عبور قطار يا صداهاي شهري كه از پنجره به گوش مي­رسد.

  2. 10 کاربر از پست مفید Skyfly سپاس کرده اند .


  3. # ADS
     

  4. #2
    Skyfly آواتار ها
    وضعیت : Skyfly آنلاین نیست.
    تاریخ عضویت : Oct 2010
    محل سکونت : تهران
    نوشته ها : 1,882
    سپاس ها : 4,547
    سپاس شده 7,229 در 1,439 پست
    یاد شده
    در 22 پست
    تگ شده
    در 778 تاپیک

    پاسخ : عناصر نمايش - صحنه آرائي

    نمايش با صحنه آغاز مي­شود، صحنه و فضاي نمايش ذهن را آماده پذيرش داستان مي­كنند. يا حتي بخشي از داستان را روايت مي­كنند.

    صحنه­پردازي را در نمايش باغ وحش شيشه­اي بررسي مي­كنيم.

    1. فضاي اتاق نشيمن بسيار ساده، آماندا ، تام و لورا مشغول صرف شام هستند. فقط ميز و صندلي و بدون وسائل مربوط به خوردن غذا، بدون بشقاب و كارد و چنگال و ... ، بازيگران حالتي از خوردن را نشان مي­دهند.

    2. هر جا كه لورا صحبت مي­كند يا چيزي تعريف مي­كند، نمايي از گل رز به رنگ آبي نمايان مي­شود.

    3. هنگام شام خوردن، آماندا به تام مي­گويد: بجو، بجو! بايد غذاتو خوب بجوي.

    4. در صحنه­اي كه تام مست به خانه بازمي­گردد، صداي ناقوس كليسا مي­آيد و تام كه زنگوله كوچكي در دست دارد، هر بار كه صداي ناقوس به گوش مي­رسد زنگوله را تكان مي­دهد.


    اين صحنه­پردازي و نور و صدا چگونه تأثيري بر شما به عنوان مخاطب دارد؟

  5. 6 کاربر از پست مفید Skyfly سپاس کرده اند .


  6. #3
    خدا کند که بدانی چه قدر محتاج است، نگاه خسته ی من بر دعای چشمانت..
    .:mAysAm:. آواتار ها
    وضعیت : .:mAysAm:. آنلاین نیست.
    تاریخ عضویت : Aug 2010
    محل سکونت : فعلاً بالای خاک
    سن: 39
    نوشته ها : 206
    سپاس ها : 175
    سپاس شده 216 در 117 پست
    یاد شده
    در 0 پست
    تگ شده
    در 4 تاپیک

    پاسخ : عناصر نمايش - صحنه آرائي

    نقل قول نوشته اصلی توسط Skyfly نمایش پست ها

    طراحي لباس

    لباس آنچيزي است كه بر بدن بازيگر پوشانده مي­شود. طراحان لباس ابتدا به پوشاندن و متعلقات آن توجه دارند. كلاه گيس، ماسك و گريم در مرحله بعد قرار دارد. لباس اطلاعاتي در مورد شخصيت و حالت اجرا ارائه مي­كند.

    ماسك در تئاتر يونان قديم مورد استفاده قرار مي­گرفته است.

    گريم به دو منظور مورد استفاده قرار مي­گيرد براي تأكيد و تقويت حالت­هاي صورت كه ممكن است تحت نور روشن يا از فاصله دورتر نسبت به تماشاچي از نظر دور بماند و براي تغيير علائم سن، پوست و ... .

    [/SIZE][/FONT]
    ممنون خانم هما. به نظر می رسه در هنرهای نمایشی ، یکی از وزین ترین پارامترها ، طراحی لباس باشه.نه صرفاً پوشش بازیگر بلکه پوششی که در بخش دارای روح نمایش (بازیگر) به عنوان نماد یا الهام کننده مطلبی داره نمود پیدا می کنه.شاید هم واسه همینه که ماسک از ابتدای ایجاد هنرهای نمایشی در بطنش وجود داشته چون بیش از هر چیز دیگه ای توجه مخاطب رو به خودش جلب می کنه درست نقطه مقابل نویسندگی که بیشتر ترسیم فضاها مهمه.

  7. کاربر روبرو از پست مفید .:mAysAm:. سپاس کرده است .


  8. #4
    کــــاش گاهی زنـــدگی هــم كليــد [◄◄ι] [ ιι ] [■] [►] [ι►►] داشت...!
    MiSS SAYTA آواتار ها
    وضعیت : MiSS SAYTA آنلاین نیست.
    تاریخ عضویت : Jul 2010
    محل سکونت : ı̴̴̡ ̡ ̡̡͡|̲̲̲͡͡͡ ̲▫̲͡ ̲̲̲͡͡π̲̲͡͡ ̲̲͡▫̲̲͡͡ ̲|̡̡̡ ̡ ̴̡ı
    نوشته ها : 7,207
    سپاس ها : 10,748
    سپاس شده 16,645 در 4,253 پست
    یاد شده
    در 65 پست
    تگ شده
    در 850 تاپیک

    پاسخ : عناصر نمايش - صحنه آرائي

    ممنون هما جان ...
    بهتر ديدم جواب سوالي كه پرسيدي رو بگم

    2. هر جا كه لورا صحبت مي­كند يا چيزي تعريف مي­كند، نمايي از گل رز به رنگ آبي نمايان مي­شود.

    4. در صحنه­اي كه تام مست به خانه بازمي­گردد، صداي ناقوس كليسا مي­آيد و تام كه زنگوله كوچكي در دست دارد، هر بار كه صداي ناقوس به گوش مي­رسد زنگوله را تكان مي­دهد.
    لورا صحبت مي كنه و در فضايي كه اون سخن مي گه ، رنگي به غايت آرامشبخش با فضايي مانند عطر گل نشون داده مي شه
    آبي اون فضا مخاطب رو غرق در فضايي آرام و بدون چالش و دلنشين مي كنه ... شايد در كنار اين فضاي دلچسب حضور يك گل ، احساس رو در بستر نمايش جاري كنه

    آرامش اين لحظات با صداي زنگ از بين مي ره ، زنگي كه در ناقوس جريان داره و زنگي در زنگوله ! تاثير اين لحظات ،‌همراهي دو صداي زنگ كه اغلب پيام رسان و مخبر هستد ذهن مخاطب رو براي خبر آماده مي كنه
    مخاطب بايد منتظر باشه ... منتظر هشدار ... اتفاق .. خبر !!!‌؟؟ فضا ديگه آرامش نداره و بالعكس موجي از اضطراب حاكم مي شه

    سینماسنتر را در فضای مجازی دنبال کنید






  9. کاربر روبرو از پست مفید MiSS SAYTA سپاس کرده است .


  10. #5
    Skyfly آواتار ها
    وضعیت : Skyfly آنلاین نیست.
    تاریخ عضویت : Oct 2010
    محل سکونت : تهران
    نوشته ها : 1,882
    سپاس ها : 4,547
    سپاس شده 7,229 در 1,439 پست
    یاد شده
    در 22 پست
    تگ شده
    در 778 تاپیک

    پاسخ : عناصر نمايش - صحنه آرائي

    نقل قول نوشته اصلی توسط MISS SAYTA نمایش پست ها
    ممنون هما جان ...
    بهتر ديدم جواب سوالي كه پرسيدي رو بگم



    لورا صحبت مي كنه و در فضايي كه اون سخن مي گه ، رنگي به غايت آرامشبخش با فضايي مانند عطر گل نشون داده مي شه
    آبي اون فضا مخاطب رو غرق در فضايي آرام و بدون چالش و دلنشين مي كنه ... شايد در كنار اين فضاي دلچسب حضور يك گل ، احساس رو در بستر نمايش جاري كنه

    آرامش اين لحظات با صداي زنگ از بين مي ره ، زنگي كه در ناقوس جريان داره و زنگي در زنگوله ! تاثير اين لحظات ،‌همراهي دو صداي زنگ كه اغلب پيام رسان و مخبر هستد ذهن مخاطب رو براي خبر آماده مي كنه
    مخاطب بايد منتظر باشه ... منتظر هشدار ... اتفاق .. خبر !!!‌؟؟ فضا ديگه آرامش نداره و بالعكس موجي از اضطراب حاكم مي شه
    نازنین جان ممنون از توجهت،

    رنگ آبی و لطافت و احساس گل به خصوص گل رز مجموعه ای هستند که وجود لورا رو تعریف می کنن. با در نظر گرفتن اینکه در واقعیت رز رو به رنگ آبی نداریم، با موضوع "غیرواقعیت" مواجهیم، تقابل واقعیت و حقه که تام اول نمایشنامه در موردش صحبت می کنه.

    اعلام و اظهار وجود با صدای زنگ، صدای ناقوس (زنگ بزرگ) از کلیسا (مکان مذهبی) می آید. اعلام وجود خداوند، تقابل و ایستادگی با به صدا در آوردن یک زنگوله کوچک: بله من هم هستم. و خبری می آید، اتفاقی خواهد افتاد، تصمیمی گرفته خواهد شد و تحول ایجاد می شود. تام خانواده را ترک می کند.
    ویرایش توسط Skyfly : 02-26-2011 در ساعت 21:06

  11. 2 کاربر از پست مفید Skyfly سپاس کرده اند .


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این تاپیک را مشاهده نموده اند: 0

There are no members to list at the moment.

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •