مرجع تخصصی سئو سپهر صنعت سهند Navid Mirzaaghazadeh تحلیلی بر فیلم یکی از ما دو نفر جدید ترین ساخته میلانی

نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1

موضوع: تحلیلی بر فیلم یکی از ما دو نفر جدید ترین ساخته میلانی

  1. #1
    Mr Shinoda آواتار ها
    وضعیت : Mr Shinoda آنلاین نیست.
    تاریخ عضویت : Jan 2011
    محل سکونت : ایــــــ فعلا ــــران
    نوشته ها : 963
    سپاس ها : 2,103
    سپاس شده 1,489 در 567 پست
    یاد شده
    در 0 پست
    تگ شده
    در 748 تاپیک

    تحلیلی بر فیلم یکی از ما دو نفر جدید ترین ساخته میلانی

    همانقدر که مسعود کیمیایی اصرار دارد دنیای مردانه ی ایده ال اش را در فیلم هایش گسترش دهد و در این دنیای زمخت و مرد سالار زن های محنت کشیده و به حاشیه رانده شده زیر سایه ی بزرگ مردان در حال آب رفتن و کوچک تر شدن هستند دنیای زنان فیلم های میلانی هم در حال پرو بال گرفتن هستند و دختران ِ این فیلم ها تمام تلاش شان را می کنند تا به بهانه ی اثبات توانایی های خود حال مردان را جا بیاورند و پوزه شان را به خاک بمالند ! در جشنواره ی سال گذشته هر دو این کارگردانان با آثارشان که مملو بود از عناصرهمیشگی مورد علاقه شان حاضر بودند . البته کیمیایی خوش شانس تر بود و دنیای مردان ِ رفیق بازش به مذاق برخی منتقدان خوش آمد اما دنیای زنانه ی فیلم میلانی که اینبار برخلاف آثار سابقش از حواشی جنجالی همیشگی هم برخوردار نبود هیچ بازخورد مثبت و یا حتی منفی در پی نداشت. هر چند که با حضورش در برنامه این هفته هفت، همه چیز به همان شکل جنجالی سابق بازگشت!


    " یکی از ما دو نفر " از نظر مضمونی و قالب فکری در ادامه ی سیرقابل پیش بینی فیلمسازی میلانی قرار دارد . در فیلم همان المان همیشگی و دغدغه های فمینیستی کارگردان را می توان یافت که انتظارش را داریم . زنان تحت ستم ،تبعیض جنسیتی در محیط کار ،مردان هوسباز و استثمارگر و بی عاطفه و البته اینبار یک فرشته ی موظه گر که انگار همان دختر لوس و فضول و غیر قابل تحمل ِ فیلم "سوپراستار " است که حالا چند سالی بزرگ شده ولی عادت اندزر دهی و پند افشانی اش را همچنان حفظ کرده ! تقریبا تمام زمان فیلم پر شده از کل کل های بی پایان ِ همین دختر و مهندس جوانی به نام بابک شایان که دارای انواع و اقسام رذایل اخلاقی است و همنشین شدن با او کاری است شبیه به خودکشی فرسایشی.

    به شخصه تا آخر فیلم سر در نیاوردم با درامی جدی در باب تلاش های یک دختر مصمم برای اثبات توانایی ها وبی همتا بودنش طرف هستم یا فیلمی طنز درباره کشمکش های بی مزه ی دو مهندس جوان ؟ فیلم در مرز اثری جدی و کمدی بلاتکلیف است طوری که در بیشتر لحظات فیلم مردد می مانید که این تصاویر بی ربط و و گفتگوهای لوس آیا قرار بوده به نیت خنده گرفتن از مخاطب نوشته شود و بار کمیک دارند یا به خاطر اجرای بسیار بد و از فرط سطحی بودن به طنز ناخواسته بدل شده اند؟! که در هر دوشکل به سختی میتوان باور کرد کارگردانی باسابقه همچون میلانی چنین داستان کم مایه و مضحک و دیالوگ های گل درشت و بی مزه و سخیفی نظیر آنچه در فیلم می شنویم را نوشته باشد . طوری که فیلم قبلی اش " سوپر استار "مقابل این یکی شاهکار به نظر می رسد!

    آفت اصلی فیلم های میلانی بخصوص در چند اثر متاخرش تکرار با تاکید مکررات است . پیام ها و حرف های دلسوزانه ی خانم کارگردان که پیش از یک هنرمند خود را مصلح اجتماعی می داند دیگر واقعا کهنه و رنگ رو رفته به نظر می رسند و بدتر اینکه فیلم به فیلم بر میزان غلظت شان هم اضافه می شود .میلانی داستانگویی و سرگرم کردن مخاطب و جذابیت سینما را فدای پیام ها و نصایح و خطابه هایش می کند وتمام هم غم اش را می گذارد پای حال گیری از مردهای جز جگر زده ای که ازشان بیزار است اگرنه بارها ثابت کرده که درام پرداز قابلی است و زبان سینما را به خوبی می شناسد و رگ خواب مخاطب هم دستش است .

    حجم متراکم شعارها در آخرین اثر میلانی به حدی است که روی پیکره ی نحیف و بی جان ِ قصه سنگینی میکند و در نتیجه فیلم را از رمق می اندازد و مخاطب را دلزده می کند .ریتم فیلم بخصوص در بخش میانی کند و کشدار و ملال آور است . شخصیت های داستان همدلی برانگیز نیستند و مثبت ترین کاراکتر فیلم سارا که قرار است محبوب ترین آدم ماجرا باشد به لطف بازی یخ و نچسب بازیگرش السا فیروز آذر حرص تماشاگر را در می آورد و در بعضی صحنه ها رسماً دافعه برانگیز است! کلا بازیگر گزینی بد یکی از مهم ترین اشکالات فیلم است بازیگر ها چه در نقش های اصلی و چه در نقش های فرعی بد انتخاب شده اند و اجرای بدی دارند.

    از دیگر نقاط ضعف فیلم منطق روایی اثر است که به شدت می لنگد و چراها شبهات بسیاری را در ذهن ایجاد می کند .مثلا اینکه چرا فیلمی که دم از همدلی و وفاق ملی می زند و قومیت های مختلف با فرهنگ هاو آداب و رسوم متفاوت را دور هم و زیر یک چادر جمع می کند خودش مدام بین آدم ها خط کشی می کند و و سعی در ایجاد قطب بندی های بی مورد دارد؟ چرا سارا ، عاقله دختر ِ کامل و بی نقص و ایده آل کارگردان عاشق مردی هوسباز و مغرور و خود شیفته و دمدمی مزاج می شود که به زن نگاهی کاملا ابزاری دارد و در قید و بند هیچ اعتقاد و اصولی نیست ؟ چرادر فیلمی که کارگردانش داعیه ی حمایت از زنان را دارد ابله ترین کاراکتر اثر یک زن است (دوست سارا )که به طرفه العینی عاشق مال و جمال بابک می شود و فورا سوار بر ماشینش شده و او را برای رفتن به پارتی مشتاقانه همراهی میکند؟ ! و چند روز بعد در هیئت زنی فریب خورده دست از پا درازتر گریان و نالان شکایتش را پیش رفیقش می آورد و تازه با وجود همین اوضاع باز هم جواب تلفن مرد بی وجدان وبی معرفت را با شادمانی و ذوق زدگی بلاهت باری می دهد! چرا بابک شایان میان اینهمه زن و دختر که وارد زندگی اش شده اند دست روی دختری گذاشته که چپ و راست به کارهایش ایراد می گیرد و مرتب بیانیه های اخلاقی صادر میکند ؟! در حالی که مردی با خصایص اخلاقی بابک قائدتا نباید توان تحمل چنین شخصی را حتی به عنوان همکار داشته باشد چه برسد به علاقه و... چرا همکار بابک مرتب سعی دارد چوب لای چرخ کارهای سارا بگذارد و پنبه اش را پیش دیگران بزند؟! در حالی که به عنوان یکی از مدیران آن شرکت معتبر و آنچنانی، تازه کاری مانند سارا جای او را تنگ نخواهد کرد ( مگر اینکه کارگردان احساس کرده باشد کمیت مردان زن ستیز در فیلم پایین آمده و به این شکل درصدد جبران برآمده باشد! ) و چرا کارگردان مصر است با وجود دنیاهای بی نهایت متفاوت سارا و بابک که روی قطب مثبت و منفی باطری را سفید کرده اند در پایان فیلم خوشبینانه و دل خجسته وار و به دم دستی ترین شکل ممکنه برایشان آینده مشترکی را در ذهن مخاطب ایجاد کند؟!

    اما " یکی از ما دو نفر " باوجود تمام ضعف های محتوایی آشکار رو غیر قابل انکارش از کارگردانی خوبی برخوردار است . میلانی اشراف و مهارتش در میزانسن را در اجرای خوب تمام سکانس های دونفره بابک و سارا به نمایش می گذارد سرو شکل فنی اثر خوب است .کاملا معلوم است پشت دوربین کارگردانی با تجربه ایستاده که برای اجرای هر صحنه فکر و ایده داشته .قاب بندی های فیلم زیباست و تصاویری که از کاروانسراهای قدیمی می بینیم همه چشم نواز ند .طراحی صحنه و لباس هم مانند اکثر کارهای میلانی خوب از آب درآمده .

    " یکی از ما دو نفر " فیلم متوسطی میشد اگر شاهد اصرار و سماجت کارگردان برای قصه بافی حول محور شعارهایش نبودیم . ایکاش میلانی حرف هایش را از دل قصه هایش بیرون می کشید. فیلم آ خر میلانی شاید حتی اثری دوست داشتنی می شد اگر کارگردان دست از سخنرانی می کشید و یک درام با قوت خلق می کرد .کاش اینهمه توان و انرژی جای آنکه صرف لجبازی با مردان و تخطئه کردن شان بشود صرف سینما می شد و همه چیز در خدمت فیلم و داستان بود نه پایبند پند و شعار و رسالت اجتماعی که در آنصورت کارگردان می توانست با یک تیر هر دو نشان را بزند .

    اما در شکل فعلی " یکی از ما دونفر " یکی از ضعیف ترین آثار تهمینه میلانی است که حتی مخاطبان عام هم که معمولا آثار این کارگردان را تحویل می گیرند ،تا به امروز مانند دیگر فیلم هایش به آن روی خوش نشان نداده اند و فیلم در انتهای جدول فروش جا خوش کرده .فیلم مصداق بارز یکی از دیالوگ هایش است که می گوید: «ما از گذشته ی خودمون هم عقب تریم !» این جمله در واقع شرح حال خود کارگردان است که با کپی برداری های بی کیفیت از آثار سابقش مرتب در حال عقب گرد است . " یکی از ما دونفر " فیلمی نا امید کننده است با همان دستمایه های از مد افتاده و تکراری و حالا دیگر آزار دهنده ی خانم کارگردان ،که بیشتر به عملیات انتحاری هنری می ماند تا تلاشی برای بیداری اجتماعی .



    الناز دیمان

    در دنیا هیچ بن بستی نیست ،
    یا راهی‌ خواهم یافت ، یا راهی‌ خواهم ساخت !


  2. 2 کاربر از پست مفید Mr Shinoda سپاس کرده اند .


  3. # ADS
     

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. معرفی و بحث و تبادل نظر در مود سریال "Falling Skies"(اختصاصی سینماسنتر)
    توسط .:SaMi:. در انجمن ژانـــر تخيلي و ماورائي
    پاسخ ها: 10
    آخرين نوشته: 10-03-2014, 12:47
  2. اكران مجدد دو فیلم از علی حاتمی
    توسط Amélie در انجمن آرشیـــو اخبـــار سینمای ایران سال 1389
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 08-14-2010, 19:55

کاربرانی که این تاپیک را مشاهده نموده اند: 0

There are no members to list at the moment.

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •