سلام مهمان گرامي؛

دوست عزیز ضمن عرض خیر مقدم، با توجه به این که شما به صورت مهمان به انجمن سینماسنتر وارد شده اید براي مشاهده تالار با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
مرجع تخصصی سئو سپهر صنعت سهند Navid Mirzaaghazadeh تحلیل و بررسی سینمای جهان Cwa.45- تحليل و بررسي فيلـــــــم رنگــــو (Rango) - صفحه 5

صفحه 5 از 5 نخستنخست ... 345
نمایش نتایج: از شماره 41 تا 43 , از مجموع 43
نمایش شاخه ای54علاقمندی ها

موضوع: Cwa.45- تحليل و بررسي فيلـــــــم رنگــــو (Rango)

  1. #1
    آنقدر قدرتمند باشيد كه هيچ كس نتواند آرامش ذهني تان را به هم بريزد. از كتاب "كليد" اثر "جو ويتال
    FFKIA آواتار ها
    وضعیت : FFKIA آنلاین نیست.
    تاریخ عضویت : Jul 2010
    محل سکونت : تهران
    سن: 41
    نوشته ها : 7,619
    سپاس ها : 11,364
    سپاس شده 25,849 در 4,626 پست
    یاد شده
    در 59 پست
    تگ شده
    در 751 تاپیک

    Cwa.45- تحليل و بررسي فيلـــــــم رنگــــو (Rango)

    نام فیلم: رنگـــو
    فایل پیوست 5457
    اطلاعات فیلم
    کارگردان: گور ویبرینسکی
    نویسنده: جان لوگان-گور ویبرینسکی
    تهیه کننده: گور ویبرینسکی
    موزیک: هانس زیمر
    تدوین: کریگ وود
    کارگردان هنری: جان بل

    بازیگران
    جانی دپ
    ایسلا فیشر
    الفرد مولینا
    ابیگیل بریسلین
    هری دنت استنمتون
    اطلاعات دیگر
    ژانر: انیمیشن، هیجان انگیز، کمدی
    درجه نمایش: G

    تاریخ نمایش:4 مارچ 2011
    زمان فیلم: 111 دقیقه
    شرکت توزیع کننده: پارامونت پیکچرز
    محصول ایالات متحده
    بودجه فیلم: 135 میلیون دلار
    فروش کل: 243 میلیون دلار
    این انیمیشن دارای امتیاز 7.5 از سایت imdb میباشد.
    افتخارات و جوایز
    برنده اسکار بهترین انیمیشن سال 2012
    برنده چهار جایزه از انی آواردز 2012
    برنده جایزه بهترین انیمیشن سال از بفتا 2012
    نامزد گلدن گلوب سال 2012
    تحلیل و بررسی از نازنین


    ویرایش توسط FFKIA : 11-01-2012 در ساعت 19:20
    Anti Trust, SovRan, Skyfly و 10 کاربر دیگر به این پست علاقمند بوده اند.
    Они говорят: "Зло преобладает, когда хорошие люди не в состоянии действовать."
    Что они должны сказать, "Evil преобладает"



    امروز می‌خواهم به مصاف تزویر بروم که بدترین آفت دین است.
    تزویر با لباس دیانت و تقوا به میدان می آید.
    تزویر سکه ای دو روست که بر یک رویش نام خدا و بر روی دیگرش نقش ابلیس است.
    عوام خدایش را میبینند،
    و اهل معرفت ابلیسش ...
    و چه خون دلها خورد علی (ع) از این جماعت سر به سجود آیه خوان و به ظاهر متدین.
    تزویر به شما امان میدهد تا مقاومتتان را بشکند،
    پس از تسلیم، شک نکنید، گردنتان را خواهد شکست.
    یا ایها الذین آمَنو ...آمِنو

    سخنان پایانی مختار در جمع مردم کوفه


    مرکز شبکه و امنیت پارت شبکه پرداز
    دوربین مداربسته , نظارت تصویری , حفاظت پیرامونی , اعلام و اطفاء حریق , شبکه و زیرساخت
    دیتاسنتر , یو پی اس , برق بدون وقفه , هوشمند سازی ساختمان , دوربین مدار بسته


  2. 21 کاربر از پست مفید FFKIA سپاس کرده اند .


  3. # ADS
     

  4. #41
    گاهی آدمی در 20 سالگی میمیرد ولی در 70 سالگی به خاک سپرده می شود...
    LuCiFer آواتار ها
    وضعیت : LuCiFer آنلاین نیست.
    تاریخ عضویت : Nov 2012
    محل سکونت : 021
    نوشته ها : 1,944
    سپاس ها : 2,718
    سپاس شده 7,604 در 1,715 پست
    یاد شده
    در 9 پست
    تگ شده
    در 338 تاپیک

    پاسخ : Cwa.45- تحليل و بررسي فيلـــــــم رنگــــو (Rango)

    نقل قول نوشته اصلی توسط ADoLF نمایش پست ها
    ولی الان که نزدیکه دو ساله از این تحلیل میگذره، میبینم تو این دو سال
    نه تنها انیمیشن های بهتری ندیدم بلکه یه پسرفتی هم داشتیم در سینما
    انصافا انیمیشن "رالف خرابکار" والت دیزنی حرف نداشت! با این انیمیشن والت دیزنی نشون داد که هنوز که هنوزِ چشمه ی نبوغش خشک نشده و هروقت که بخواد میتونه مخاطباش رو تحت تاثیر قرار بده!! این تو قسمت انیمیشن بلند
    تو قسمت انیمیشن کوتاه هم باز والت دیزنی امسال ترکوند با شاهکارِ "PaperMan"ــش!

    من که واقعا از 2تا انیمیشن بالائی لذتی بس مضاعف بردم!

    از طرفی شرکت های مستقل دیگه هم واقعا خوب عمل کردن تو این زمینه! نمونه هاش هم آثاری مثل :هتل ترانسلوانیا و انیمیشن استاپ-موشن ParaNormanهستش! انصافا انیمیشن های خیلی قشنگی بودن جفتشون

    هر4تائی که گفتم هم تو همین 2سالِ اخیر ساخته شدن
    ADoLF به این پست علاقمند بوده است.
    براي ملتي كه سردشان است

    باريدن برف

    اصلا اتفاق رمانتيكي نيست


    ايلهان برك

  5. # ADS
     

  6. #42
    D.H
    D.H آواتار ها
    وضعیت : D.H آنلاین نیست.
    تاریخ عضویت : Apr 2014
    محل سکونت : ناکجا اباد
    نوشته ها : 74
    سپاس ها : 3
    سپاس شده 45 در 31 پست
    یاد شده
    در 0 پست
    تگ شده
    در 0 تاپیک

    پاسخ : Cwa.45- تحليل و بررسي فيلـــــــم رنگــــو (Rango)

    رنگو یه انیمیشن فوق العاده خنده داره
    یه مارمولک که خودشو یه افسانه جا زده و همیشه شانس میاره
    از توی این انیمیشن از شخصیت یه مار خوشم میومد یه مار زنگی
    جدی بود و با این که نقش منفی بود ولی ازش خوشم میومد
    smgh470 به این پست علاقمند بوده است.

  7. کاربر روبرو از پست مفید D.H سپاس کرده است .


  8. #43
    هومن امین آواتار ها
    وضعیت : هومن امین آنلاین نیست.
    تاریخ عضویت : Jan 2015
    سن: 34
    نوشته ها : 1
    سپاس ها : 0
    سپاس شده 0 در 0 پست
    یاد شده
    در 0 پست
    تگ شده
    در 0 تاپیک

    پاسخ : 45- تحليل و بررسي فيلـــــــم رنگــــو (Rango)

    خیلی خوبه که میبینم دوستان نظراتشونو خیلی شفاف نوشتن واسه همین منم دوست داشتم تحلیل تدوینی و کارگردانی فیلم رو که انجام دادم رو بذارم تا بوسیله علم سینما بر جذابیت و بینظیز بودن این فیلم تاکید کرده باشم.
    untitled.jpg
    همانطور که در گراف مربوط به ریتم پلانها، دو عامل سرعت در هر پلان را مشاهده میکنیم که زمان کم در هر پلان، نشان دهنده هیجان و درگیری است و دارای ریتمی بالا و عکس آن، زمان بالای هر پلان نشان دهنده تحرک پایین و در نتیجه دارای ریتمی پایین می باشد میبینیم که چطور زمان هر پلان را دستخوش تغییرات قرار داده است، بطوری که پلان اول با ریتمی ملایم شروع شده و کم کم نوسان پیدا کرده و از حالت یکنواخت و کسل کننده دور شده است. تا جایی که در پلانهای ۱۷ الی ۲۲ ریتم را یکنواخت کرده. اما اگر به خود فیلم نگاه بیندازیم خواهیم دید که حرکات کاراکترها و دوربین در صحنه عواملی دیگر در جابجایی و عوض کردن ریتم در پلان، حرکت ریتمیک را به سکانس بازگردانده است. انسان موجودیست زیاده خواه با نیازهای متعدد که برآورده کردن تمام این نیاز ها مستلزم وقت و انرژی فراوان است از همین رو روانشناسان برای راضی نگاه داشتن انسان راهکاری به نام صعود و فرود را پیشنهاد کرده اند. بر همین اساس فیلمسازان ، موسیقی دانان و ... این اصل را برای راضی نگه داشتن انسانها بکار برده و همینطور که در نمودار ریتم در پلان مشاهده میکنیم میبینیم که چطور صعود و فرودهای مناسب باعث تحرک و در نتیجه آن سعی در راضی نگاه داشتن مخاطب نموده است.
    مسئله مهمی که در کارگردانی و تدوین حائز اهمیت است بحث ارتباط ریتم با اندازه نماست. در این رابطه که اساس آن بر اندازه نما استوار است اینچنین است: زمانی که کارگردان اندازه پلانها را مشخص میکند هر اندازه نما بعلت نزدیک و یا دور بودن آن زمان کم یا زیادتری به خود اختصاص میدهد. مثلا زمانی که نمایی باز از شهر داریم بعلت بالا بودن تعداد المانها و جزئیات مجبوریم زمان بیشتری را به این پلان اختصاص دهیم تا بیننده بتواند عناصر اصلی را در صحنه یافته و روند داستان را گم نکند . خلاف همین امر، زمانی است که کارگردان نمایی نزدیک از شیئ و یا صورت یا دست کاراکتر دارد. در این نما بعلت کم بودن جزئیات مخاطب به سرعت میتواند نکته و عنصر اصلی صحنه را یافته و روند داستان را دنبال کند. بنابر این نیاز به زمان زیادی برای نشان دادن این پلان نمی باشد و به سرعت میتوان از آن عبور کرد. بر همین اساس در نمودار فوق مشاهده میکنیم که چطور ریتم با اندازه نما در یک راستا بوده و تقریبا برابری میکند که این خود نشان از قوت و قدرت در کارگردانی و تدوین فیلم میباشد.
    نکته بسیار مهم و زیبای دیگری که از جمله قوتهای این فیلم بشمار میرود رعایت کردن خطوط فرضی و ترتیب رعایت کردن انتقال به اندازه نمای متفاوت است که به زیبایی هرچه تمام تر کارگردان در این اثر از آن استفاده کرده. مثلا برای انتقال از نمای فول شات به کلوز آپ بعنوان نمونه از پلان 26 به پلان 27 کارگردان ابتدا نمای فول را نشان داده و بعد دست کاراکتر(رنگو) را به داخل تصویر وارد میکند که نمایی بسته از آن داخل کادر است و بعد از آن کات زده و سپس نمایی بسته از چهره کاراکتر را نشان داده است که ترفندی بسیار تحسین برانگیز برای شکستن قوانین کلاسیک و در عین حال تداوم در تمرکز تماشاگر میباشد. و یا می توان از دیگر قدرتهای آن رعایت کردن خطوط فرضی و بازی کردن با آن بصورتی که هیچ پرش تصویری بوجود نیاید نام برد. بعنوان مثال از پلان 24 به 25 ما شاهد عبور از خط فرضی هستیم که با حرکت کاراکتر تداوم آن را به خوبی حفظ نموده است. کارگردان و تدوینگر با چنان مهارتی این کار را انجام داده اند که گویی فیلم مومیست در دستان آنها و به هر فرمی که دوست دارند آن را تغییر شکل داده یا می سازند.
    عامل بعدی قوت فیلم در معکوس کردن قواعد سینمای کلاسیک است که در نحوه فیلمبرداری، تدوین و روند داستان بچشم میخورد. در سینمای کلاسیک قوانین فیلمبرداری و روند تدوینی فیلم به گونه ایست که در ابتدای فیلم برای روشن شدن ذهن بیننده از فضای مکانی، نمایی خیلی باز از محیط را نشان میدهند و بیننده مطلع میشود که مثلا این مکان داخل مغازه است یا داخل خانه وموقعیت قرار گیری اجسام و کاراکترها در چه وضعیتی میباشد. سپس اندازه نماها را به ترتیب کوچک و کوچکتر میکنند تا به اندازه مورد نظر خود برسند. این در حالیست که در این فیلم عکس این موضوع را مشاهده میکنیم. ابتدای سکانس با نمای بسته از صورت رنگو شروع شده و نوعی تعلیق را برای مخاطب بوجود می آورد که اینجا کجاست. سپس نمایی بسته از کاراکترهای موجود نشان میدهد. بیننده هنوز برایش سوال است که اینجا کجاست و موقعیت کاراکترها در چه وضعیتی است. حتی موقع معرفی کاراکترها آنها را در تاریکی قرار داده که سوال ایجاد شده دو برابر شود. و بعد از نشان دادن عکس العملهای کاراکترها کم کم شروع به معرفی کاراکترها میکند و آنها را نشان میدهد . و در آخر نمایی باز از کل محیط نشان میدهد و با یک پن از نگاه رنگو که سردرگم و ترسیده شده کاراکترها و موقعیت قرارگرفتن آنها را نشان میدهد.
    به نحوه چیدمان پلانها به روش کلاسیک تدوین از کل به جزء و به نحوه نشان دادن پلانها به این طریق تدوین جزء به کل گفته میشود. گویا این گونه نمایش پلان برای ایجاد تعلیق و بالا بردن تمپوی کار بوده و این سکانس نمادیست از نحوه کاری و تدوینی کل فیلم، بدین صورت که ابتدای فیلم نیز با نمای بسته از صورت رنگو آغاز شده و در انتها به معرفی فضا و جغرافیای محل قرار گیری شهر کوچک میپردازد.
    حال اجازه دهید کمی به عقبتر باز گردیم و نحوه انتقال نماها و نظم و ترتیب پلانها را از ابتدای سکانس بررسی کنیم. در پلان اول زمانی که رنگو وارد کادر میشود دوربین در سمت راست خط فرضی قرار گرفته. اگر با همین حالت به نمای بعدی انتقال پیدا کنیم هیچ اتفاقی نخواهد افتاد و چون در پلان بعد دوربین روی خط فرضی است هیچ مشکلی پیش نمی آید. اما با حرکت دوربین از زاویه پایین به زاویه خط چشم از اهمیت و بزرگ بودن رنگو کاسته و او را دچار تزلزل شخصیتی نشان میدهد و مخاطب را آماده میکند برای انتقال به نمایی پر از ترس و دلهره. این نوع استفاده از حرکات دوربین ترفند بسیار خوبیست برای آماده کردن ذهن بیننده و اینکه چه اتفاقی قرار است در ادامه رخ دهد، بدون اینکه بیننده بتواند حدس بزند. اما ضمیر ناخودآگاه بیننده آمادگی دیدن این پلان را خواهد داشت. اینکه تدوینگر یا کارگردان بتواند بیننده را برای اتفاقات پلان بعدی آماده کند یکی از اصول و قوانین ظریف سینما به شمار میرود. گاه از حرکات دوربین فقط برای زیباتر جلوه دادن تصویر استفاده میشود و جنبه مفهومی آن و اینکه چه نتایجی را در پی خواهد داشت نادیده گرفته میشود که در این پلان به زیبایی هرچه تمام این هنر را به ما نشان داده است.
    در 2پلان بعد(از پلان 3 به 4) ما شاهد انتقال از نمای کلوز آپ به کلوز آپ دست هستیم که در پلان 4 بعد از کلوز آپ دست دوربین به سمت بالا تیلت میشود و کلوز آپ مردی با محاسن بلند را داریم. اگر از پلان 3 به کلوز آپ صورت مرد با محاسن بلند انتقال می یافت اینطور به نظر میرسید که فرد قبلی تبدیل به فرد جدید شده و موضوع را عوض میکرد. اما تدوینگر پلان کلوز آپ چهره را به کلوز آپ دست انتقال داده و با یک پن تمام موضوع را به معرض نمایش گذاشته است. دو نکته در این کات به خوبی به چشم میخورد. اول اینکه برای گریز از بوجود آمدن اشتباه از اینکه این دستها متعلق به فردی که در پلان 3 دیده ایم نیست روی آنها را مخالف یکدیگر قرار داده و دوم اینکه بجای کلوز آپ از دست میتوانست از نمایی با زاویه بازتر استفاده کند تا نه پرش تصویری بوجود آید و هم اینکه کل ماجرا را در یک قاب تصویر نشان دهد. اما هدف از بکار بردن تیلت، تاکید هرچه بیشتر بر روی شخصیت این کاراکتر و کاری که او انجام میدهد است.
    در پلان 5 نیمی از صورت گربه ای را در یک طرف کادر قرار داده و نیمه دیگر کادر را با رنگو نشان داده است که اگر کمی دقت کنیم خواهیم دید که رنگو در نقطه طلایی شماره 1 و چشم گربه در نقطه طلایی شماره 4 قرار گرفته است و نشان از این است که تمام نگاه ها و تمرکز ها به سمت رنگو است و زمانی که به پلان 5 انتقال پیدا میکنیم میبینیم که پنگه که جسمی است خطرناک از مقابل پای رنگو در حال عبور است و به معنی این است که خطر در جلوی پای اوست. ارتباط این دو پلان با هم باعث بوجود آمدن حس ترس و اعلام هشدار به بیننده می باشد که قرار است اتفاقات بدی در این سکانس رخ بدهد و بهتر است از این مکان دوری کنی. از چنین تشبیهی در چندین جای اسن سکانس استفاده شده است که از جمله آن میتوان از پلان 11 که نمایی باز رنگو میباشد و در جلوی صحنه چاقویی داخل شیئی فرو رفته و نوک تیزی آن به سمت رنگو نشانه رفته که باز هم نشان از خطر می باشد یاد کرد. اکثر پلانهای به نمایش در آمده نه تنها در این سکانس، بلکه در کل فیلم بصورتی جایگذاری شده اند که پلان قبل یا بعد خود را تحت پوشش قرار داده و به نوعی تفسیر کند.
    نقطه اوج فیلم در این سکانس شکل میگیرد. جایی که رنگو هویت خود را تثبیت میکند. آفتاب پرست موجودیست که همیشه در حال تغییر رنگ است. به مصداق اجتماعی به معنی نداشتن ثبات هویت میباشد و چون در این سکانس تصمیم میگیرد هویتی برای خود داشته باشد، نقطه شکل گیری داستان فیلم در اینجا صورت میپذیرد. اگر به گراف ریتم نگاهی بیندازیم در پلانهای 17 تا 23 از این سکانس، نظاره گر ریتم پایینی هستیم. بعلت پایین بودن ریتم، نقطه اوجِ درگیری سکانس است برای تشکیل هویت رنگو.
    اما این چند خط، فقط گوشه ای از اهمیت «رنگو» است. بی انصافی است اگر از این انیمیشن خارق العاده گور وربینسکی بگوئیم و توجهی به سمبل های بکار رفته در آن نداشته باشیم. چراکه اساساً تکیه به سمبولیسم است که قصه را در چنین آثاری پیش برده و بدان هویت و معنا می بخشد و حال که زبان سینما در «رنگو» فرمی فانتزی نیز به خود گرفته، پس تحلیل نمادگرایی در آن حائز اهمیت ویژه ای می گردد. در «رنگو» همه چیز، از کوچک ترین جزئیات تا اساسی ترین نشانه ها می تواند در حکم نماد قرار گیرد. اما بی شک، در میان این همه سمبل ریز و درشت، «آب» به عنوان مک گافینی برای پیشبرد روایت، بیش از همه خود نمایی می کند. «آب» در «رنگو» منشأ تمامی علت هاست، همان گونه که در عالم هستی منشأ حیات و زندگی است. مردم بی «آب» مانده اند، والی مستبد «آب» را تحت سلطه خود درآورده، سارقین در پی چپاول «آب» اند، ذهن های کنجکاو در جستجوی یافتن چشمه «آب» می گردند و در نهایت شهر، قهرمان اش را برای بازگرداندن «آب» طلب میکند. هوشمندی جان لوگان از بکار بردن این عنصر حیاتی، به عنوان مک گافین فیلمنامه اش، در این است که «آب»، هم در متن اثر هویت و جایگاه خود را در حکم مسئله ای اساسی، پیدا می کند و هم در فرا متن حائز کارکرد نمادین خود می شود. بدین سان که می توان آنرا به «پول»، «نفت»، «انرژی اتمی» و یا هر بهانه دیگری برای بر هم زدن تعادل و مساوات میان طبقات اجتماعی در جهان، تشبیه کرد. حال در گرداگرد این جنجال ازلی-ابدی، می بینیم عناصری را که هریک هم مستقلاً قابل تفسیرند و هم در پیوند با دیگر عناصر داستان. نمادهایی چون شهری مدرن که در حال ساخت است و بهای به ثمر رسیدنش، قطعاً مرگ جماعتی مظلوم و رنج کشیده. یا آن مراسم سنتی در پیشگاه شیر فلکه، (به مثابه نوعی معبد و مأوا)، که نشان از بی رمقی قومی به بن بست رسیده دارد، و یا «روح غرب وحشی» که تجسمی است از روح مقاومت و خودباوری، چنانکه رنگو پس از دیدار او، در آن برزخ تک رنگ، است که به معنای حقیقی مقاومت پی می برد.

صفحه 5 از 5 نخستنخست ... 345

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. پوسترهای انیمیشن رنگو (Rango)
    توسط AloneDreamer در انجمن پــوستــرهـای انیمیــــشن
    پاسخ ها: 1
    آخرين نوشته: 07-07-2011, 23:48
  2. نقد انیمیشن Rango (رنگو)
    توسط joker در انجمن بخش آزاد تحلیل و بررسي فيلمهاي جهان
    پاسخ ها: 11
    آخرين نوشته: 06-29-2011, 15:34

کاربرانی که این تاپیک را مشاهده نموده اند: 0

There are no members to list at the moment.

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •