مرجع تخصصی سئو سپهر صنعت سهند Navid Mirzaaghazadeh كابوكي

نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1

موضوع: كابوكي

  1. #1
    Skyfly آواتار ها
    وضعیت : Skyfly آنلاین نیست.
    تاریخ عضویت : Oct 2010
    محل سکونت : تهران
    نوشته ها : 1,882
    سپاس ها : 4,547
    سپاس شده 7,229 در 1,439 پست
    یاد شده
    در 22 پست
    تگ شده
    در 778 تاپیک

    كابوكي

    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید

نام:  Kabuki.jpg
مشاهده: 2443
حجم:  33.4 کیلو بایت


    كابوكي Kabuki نمايش همراه با حركات موزون و كلاسيك ژاپني است كه به خاطر نحوه نمايش و گريمي كه اجراكنندگان آن استفاده مي كنند شهرت دارد.

    حروف تشكيل دهنده كلمه كابوكي (به زبان ژاپني) 歌舞伎, از چپ به راست به معني آواز، رقص و مهارت است. بنابراين كابوكي را «هنر حركات موزون و آواز» ترجمه مي­كنند. از آنجايي كه كلمه كابوكي از فعل kabuku به معناي «ياد گرفتن» يا «غيرعادي بودن» گرفته شده، بنابراين كابوكي مي­تواند به معناي «آوانگارد» يا «تئاتر عجيب» هم ترجمه شود.

    تاريخچه كابوكي

    1629 – 1603 كابوكي زنانه

    كابوكي از سال 1603 آغاز شد، هنگامي كه ايزومو اوكاني Izumo Okuni شكل جديدي از نمايش حركات موزون را در بستر خشك رودخانه كيوتو Kyoto به اجرا درآورد. در اين زمان، در نمايشنامه هاي كوتاه كمدي اجراكنندگان مؤنث نقش شخصيت هاي زن و مرد نمايش را بازي مي كردند. اين سبك خيلي زود محبوبيت پيدا كرد. از اوكاني خواسته شد كه نمايش را در حضور امپراطور اجرا كند. اين موفقيت بزرگي بود و از اينجا كابوكي با عنوان رقص و نمايشي كه توسط زنان اجرا مي شود شكل گرفت - آنچه كه با شكل امروزي تفاوت چشمگيري دارد.

    تئاترهاي كابوكي مكاني براي ديدن و ديده شدن سير آخرين مدها و وقايع جاري بود. صحنه با وجود موسيقي، الگوها، لباس و بازيگران مشهور اجراي خوبي ارائه مي­كرد. چايخانه­هاي اطراف يا وصل به تئاتر، غذا و نوشيدني تهيه مي­كردند و فضاي اطراف اين تئاترها پر بود از مغازه­هايي كه يادگاري­هاي كابوكي مي­فروختند.

    در سال 1629 كابوكي زنانه متوقف شد و هنرپيشه­هاي مرد جاي زنان را گرفتند.

    1673 – 1629 تغيير به ياروكابوكي Yaro Kabuki

    كابوكي جديد با بازيگران مرد را ياروكابوكي مي­گفتند كه در طول اين چند دهه شكل گرفت. بعد از اينكه زنان از اجرا منع شدند، بازگران مرد كه لباس زنانه مي­پوشبدند نقش زنان را نيز ايفا مي­كردند. با تغيير جنسيت اجراكنندگان، تغيير در تأكيد نمايش نيز بوجود آمد، در اينجا تأكيد بيشتر بر خود نمايش بود تا حركات موزون.

    1841 – 1629 عصر طلائي

    ساختار بازي كابوكي در اين دوران شكل گرفت. انواع شخصيت­ها ساخته شد و تئاتر كابوكي و نوعي تئاتر عروسكي ارتباط نزديكي پيدا كردند و هر يك بر پيشرفت ديگري تأثير گذاشتند. چيكاماتسو مونزائمون Chikamatsu Monzaemon نماشنامه­نويس مشهور اين دوران است.

    1868 – 1842 كابوكي ساروواكاچو Saruwaka-cho

    بازيگران مرد اجراي نقش شخصيت­هاي زن و مرد را به عهده داشتند.

    در دهه 1840 خشكسالي بار ديگر تكرار شد. تئاترهاي كابوكي كه از چوب ساخته شده بودند طعمه حريق شدند. در سال 1841 همه چيز از بين رفت و اجازه بازسازي آن داده نشد. وضعيت جديد و عوامل متعدد ديگر باعث شد كه اجراكنندگان كابوكي به فعاليت زيرزميني مشغول شوند. اين مكان جديد تئاتر را ساروواكا-چو مي­ناميدند. سي سال از اين دوران ساوواكا-چو است. كابوكي­هاي پر زرق و برقي در اين دوران اجرا شده كه در تاريخ ژاپن ماندگار است.

    توجه هنرمندان اروپايي به اجراها و هنر تئاتري ژاپني جلب شد و بسياري از هنرمندان از هنر ژاپني ايده گرفتند. اين علاقه غربي باعث شد كه ژاپني­ها نمايش­هاي خود را گسترش دهند.

    در سال 1868 امپراطور ميجي Meiji به قدرت رسيد و به توكيو آمد. دوران ميجي از اينجا شروع مي شود. در دوران ميجي كابوكي مورد توجه بيشتري قرار گرفت و سبك هاي جديد ابداع شد. نمايشنامه نويسان سبك هاي جديدي خلق كردند و داستان هاي قديمي را بازنويسي كردند.


    كابوكي بعد از دوران ميجي

    در سال 1868 تغييرات فرهنگي زيادي بوجود آمد مثل حذف طبقه سامورايي، باز شدن ژاپن رو به دنياي غرب و ... . با كشمكش فرهنگ براي تطابق با عقايد و تأثيرات خارجي، بازيگران تلاش كردند كه كابوكي را در ميان طبقات بالاي جامعه محبوب سازند و سبك­هاي سنتي را با سليقه­هاي نو مطابقت دهند. آنها در اين زمينه موفق شدند و در آوريل 1887 امپراطور ميجي اسپانسري بك اجرا را تقبل كرد.

    بعد از جنگ جهاني دوم، نيروهاي كابوكي را كه از سال 1931 از جنگ ژاپن حمايت كرده بود منع كردند، اما تا سال 1947 اين ممنوعيت برداشته شد.

    كابوكي امروز

    دوران بعد از جنگ جهاني دوم دوران سختي براي كابوكي بود. علاوه بر خرابي­هاي جنگ، سبك­ها و افكار گذشته كنار مي­رفت و كابوكي هم در بين آنها بود. نمايش­هاي كلاسيك و مبتكرانه كارگردان تتسوجي تاكچي Tesuji Takechi تولدي دوباره براي كابوكي بود.

    امروزه كابوكي محبوب­ترين نوع نمايش سنتي در ژاپن است و ستاره­هاي آن در نقش­هاي تلويزيوني و سينمايي نيز ظاهر مي­شوند و علاوه بر تئاترهاي اصلي در توكيو، كيوتو و اوزاكا، تئاترهاي كوچكي هم در اوزاكا و ساير نقاط كشور وجود دارد.

    غربي­ها به كابوكي علاقمند هستند. گروه­هاي كابوكي به طور منظم تورهايي به اروپا و آمريكا دارند. نمايشنامه­نويسان و رمان­نويسان غربي از موضوعات كابوكي استفاده كرده­اند. بعضي از نمايشنامه­هاي شكسپير نيز تم كابوكي دارد.

    گروه زا كابوكي Za Kabuki در دانشگاه ملي استراليا از سال 1976 هر ساله يك نمايش كابوكي اجرا كرده است.

    كابوكي در سال 2005 در ليست ميراث فرهنگي يونسكو به ثبت رسيد.
    ویرایش توسط ScarFace : 10-01-2011 در ساعت 16:55 دلیل: جاستیفای

  2. 14 کاربر از پست مفید Skyfly سپاس کرده اند .


  3. # ADS
     

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این تاپیک را مشاهده نموده اند: 0

There are no members to list at the moment.

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •