مرجع تخصصی سئو سپهر صنعت سهند Navid Mirzaaghazadeh چهار برداشت نویسنده از پروژه «راه آبی ابریشم»

نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1

موضوع: چهار برداشت نویسنده از پروژه «راه آبی ابریشم»

  1. #1
    NAMAEINAZDIK آواتار ها
    وضعیت : NAMAEINAZDIK آنلاین نیست.
    تاریخ عضویت : Aug 2011
    محل سکونت : 327..6.1.1...
    سن: 36
    نوشته ها : 40
    سپاس ها : 260
    سپاس شده 239 در 53 پست
    یاد شده
    در 0 پست
    تگ شده
    در 139 تاپیک

    چهار برداشت نویسنده از پروژه «راه آبی ابریشم»

    مطمئنا اینها همه نشان از درک اهمیت ریشه ها در روزگاری دارد که در خطر گم کردن هویت‌ها هستیم.

    نام: 58e7ihjrs8v3zbpfkdc.jpg نمایش: 378 اندازه: 45.8 کیلو بایت

    1 -درباره این موضوع که تولید فیلم‌های پرهزینه و عظیمی همچون «راه آبی ابریشم» تا چه میزان اهمیت دارد می‌توان بسیار بحث کرد و گفت و شنید. اولین نکته‌ای که در این زمینه قابل ذکر است و نکته‌ای خوشحال کننده هم به حساب می‌آید این است که اصلا ورود به چنین عرصه‌هایی نشان دهنده اهمیت سینما برای مسئولان بالادستی است. هیچ یادمان نرفته که تا همین یک دهه پیش بسیاری بودند که حتی با موجودیت سینما مخالفت بنیادی و اساسی داشتند و آن را فقط وسیله انحراف می‌دانستند و... . هرچند شاید هنوز آثاری از چنین نگاهی به سینما دیده می‌شود. ولی همین که هزینه‌های خارج از عرف و بودجه‌های ملی، به پروژه‌های سینمایی اختصاص می‌یابد جای تامل دارد و نشان از پذیرفتن این رسانه مهم در عصر امروز است.اینکه نتیجه آثار چیست و پول‌ها ازکجا می‌آید و به دست چه کسانی می‌رسد و فیلم‌ها با چه کیفیتی ساخته می‌شوند و هدف از ساخت و اکران این آثار چیست شاید در مرحله بعدی مورد بحث است. این یعنی قبول سینما به عنوان زبان اصلی فرهنگی برای ارتباط با داخل و خارج مرزها که همان‌طور که گفتیم خودش جای امیدواری دارد.

    2 -«راه آبی ابریشم» فیلمی است که در قیاس با نمونه‌های معدود و مشابهش که با عناوین پروژه ملی یا فیلم فاخر شناخته می‌شوند در جایگاه بالاتری قرار می‌گیرد. نشان پیشرفت را دارد و تا حدودی خوش ساخت‌تر است و به هدف نزدیکتر. اما مشکل اینجاست که اصلا ورود به این عرصه از سینما و ادعای ساختن فیلم‌هایی با مخاطب جهانی به پیش زمینه‌هايی نیاز دارد. این دقیقا مشکل اصلی و اساسی تاریخ سینمای کشورمان است. سینمای وابسته به دولت و خارج از مناسبات بازار. نمونه‌های کوچکترش را تا الان بسیار داشتیم و حالا همین سیستم بیمار سینمایی را در ابعاد بزرگ‌تر می‌بینیم و به سراغ ساخت امثال «راه آبی ابریشم» و «ملک سلیمان» رفته‌ایم. به نظر می‌رسد که تولید فیلمی با اهداف و انگیزه‌های ملی خارج از یک سیستم استودیویی عملا امکان پذیر نیست. نظام استودیویی که بشناسد هر پروژه آدمش کیست. تخصص‌ها چگونه است و چه ترکیبی باید صورت بگیرد. در چنین سیستم کاربلدی است که مشخص می‌شود چه فیلمساز، بازیگر، فیلمبردار و حتی لوکیشنی برای تولید پروژه‌ای با اهداف مشخص نیاز است. جایی باشد که تیم مشخص و آشنا و متخصص را بر سر کاری بگذارد و در آخر جواب و نتیجه بخواهد. آن وقت است که دیگر ملاک تولید فیلمی با محوریت دریانوردی، فقط حضور کارگردانی با سابقه ساخت فیلم‌هایی با محوریت دریا و کشتی نیست. حالا وقتی ما از چنین سیستمی محرومیم و این صحبت بیشتر به شوخی شبیه است، مطمئنا انتخاب محمد بزرگ‌نیا می‌تواند مطمئن‌ترین گزینه برای تولید چنین اثری باشد و راه برای نقد این انتخاب هم بسته است. چون در جواب می شنویم که حداقل آقای بزرگ نیا دو فیلم «کشتی آنجلیکا» و «جنگ نفت‌کش‌ها» را در کارنامه خود دارد و ما هم که همیشه به حداقل‌ها راضی هستیم. اما حرف اصلی این است که اگر تصمیم داریم وارد فاز تازه‌ای در تولیدات سینمایی شویم، قواعدش را بشناسیم و رعایت کنیم. مطمئنا چنین فیلم‌های پرهزینه‌ای در یک سیستم سینمایی مشخص(استودیو) به نتایج خیلی بهتر هم می‌انجامد. حالا این سیستم مورد نظر اگر محمد بزرگ‌نیا را هم انتخاب می‌کرد مطمئنا به صورت تخصصی‌تر و با تیم کامل‌تری از او پشتیبانی و حمایت به عمل می‌آورد.


    نام: n00004921-b.jpg نمایش: 763 اندازه: 71.7 کیلو بایت

    3 -«راه آبی ابریشم» ضربه اصلی را از فیلمنامه کم تحرکش خورده است. کشش محدود داستان نسبت به هدف‌گذاری اثر که به نوعی به مسئله ملیت و تاریخ سرزمینمان برمی‌گردد باعث شده که بیننده در اواسط فیلم دچار خستگی و بی‌حوصلگی شود. هنگام تماشای فیلم زمان خیلی بیشتر از آن که باید به نظر می‌رسد و لذتی هم در روایت و ارتباط آدم‌های فیلم نیست که به قدر کافی سرگرم‌کننده و پیش برنده باشد. حتی کار شبیه اثری مستند و سفرنامه‌ای می‌ماند که حالا به شکل تصویری و پرده به پرده روایت می‌شود. اگر بود چند گره داستانی بیشتر و یا چند درام تاثیر گذارتر یا حتی یک روایت موازی، مثلا از داستانی که در شهر می‌گذرد و... شاید می‌توانست تحمل مخاطب را برای دنبال کردن اتفاقات فیلم بیشتر کند.

    4 -در مورد بازی بازیگران در «راه آبی ابریشم» باید گفت که انتخاب بازیگران در ابتدا انتخاب‌های درستی به نظر می‌رسند ولی در عمل نتیجه چیز دیگری است. مثلا انتخاب بازیگری با خصوصیات فیزیکی بهرام رادان برای چنین نقشی درست و منطقی به نظر می‌رسد. اما شخصیت‌پردازی و بازی بازیگر و دوبله و صداگذاری مصنوعی باعث شده این شخصیت نمایشی ماشینی داشته باشد و قابل پذیرش نباشد. این موضوع تا حدودی در مورد پگاه آهنگرانی هم صادق است. هر چند به نظرم با یکی از حضورهای خوب آهنگرانی در این فیلم روبه‌رو بوده ایم ولی باز هم فیلم موقعیت چندانی برای خود نمایی به این بازیگر نمی‌دهد. ریتم سرد و کند فیلم به سرمای بازی بازیگران هم افزوده است. بی تردید بهترین بازی‌های فیلم به داریوش ارجمند و پیام دهکردی اختصاص دارد که کمی هیجان را به سرمای فیلم تزریق می‌کنند. رضا کیانیان هم که معروف است به بازیگری کاملا تکنیکی و پایبند به اصول و ظرافت‌های مکتوب بازیگری و شاید همین امر باعث شده همیشه در یک حد مطلوب باشد و هیچ وقت به حد اعلا و شوکه کننده نرسد. از «روبان قرمز» و «آژانس شیشه ای» و همکاری‌هایش با بهمن فرمان آرا گرفته تا همین فیلم «راه آبی ابریشم» تقریبا همیشه کیفیتی ثابت و وابسته به کیفیت فیلم از بازی او دیده ایم. تکراری نشده اما کمی هم باید به خلاقیت بها داد.

    در پایان باید از تلاشی که در تولید اثری با تفکرات ملی و تاریخی صورت گرفته قدردانی کرد و امید داشت در آثار بعدی بتوان از کیفیت فیلم ها هم تقدیر به عمل آورد. این می‌تواند شروعی خوب برای ورود به عرصه و تولید فیلم‌هایی با محوریت تاریخ سرزمینمان ایران باشد. مخصوصا اینکه این روزها خبر ساختن فیلمی در باره زندگی کوروش کبیر به گوش می‌رسد و مطمئنا اینها همه نشان از درک اهمیت ریشه ها در روزگاری دارد که در خطر گم کردن هویت‌هایمان هستیم.

    چند پوستر اکران این فیلم (برای بزرگنمایی برروی عکس کلیک کنید.)

    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید

نام:  rahe abi abrisham movie poster 00.jpg
مشاهده: 2858
حجم:  104.5 کیلو بایت برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید

نام:  rahe abi abrisham movie poster 01.jpg
مشاهده: 635
حجم:  129.0 کیلو بایت برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید

نام:  rahe abi abrisham movie poster 02.jpg
مشاهده: 214
حجم:  127.3 کیلو بایت برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید

نام:  rahe abi abrisham movie poster 03.jpg
مشاهده: 1641
حجم:  122.4 کیلو بایت برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید

نام:  rahe abi abrisham movie poster 04.jpg
مشاهده: 1929
حجم:  149.2 کیلو بایت
    منبع:کافه سینما
    تصاویر کوچک فایل پیوست برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید

نام:  rahe.abi-17-_caffecinema.com_.jpg
مشاهده: 338
حجم:  58.2 کیلو بایت  
    ویرایش توسط NAMAEINAZDIK : 10-30-2011 در ساعت 10:49

  2. کاربر روبرو از پست مفید NAMAEINAZDIK سپاس کرده است .


  3. # ADS
     

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. خبرهایی از پروژه های آینده اسپیلبرگ (اختصاصی سینماسنتر)
    توسط Backstreetboy در انجمن اخـــبار سينماي جهان (اختصاصي)
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 09-30-2011, 15:05
  2. بن افلاک و کارگردانی پروژه فرار از تهران
    توسط ScarFace در انجمن اخبــــار سينماي جهان
    پاسخ ها: 4
    آخرين نوشته: 07-01-2011, 20:36
  3. نخستين عكس‌ها از پروژه سينمايي سه تفنگدار منتشر شد.
    توسط ScarFace در انجمن آرشیـــو اخبـــار سینمای جهان سال 1389
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 08-27-2010, 17:23

کاربرانی که این تاپیک را مشاهده نموده اند: 0

There are no members to list at the moment.

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •