سلام مهمان گرامي؛

دوست عزیز ضمن عرض خیر مقدم، با توجه به این که شما به صورت مهمان به انجمن سینماسنتر وارد شده اید براي مشاهده تالار با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
مرجع تخصصی سئو سپهر صنعت سهند Navid Mirzaaghazadeh نقد و بررسی فیلم The birds.پرندگان.هیچکاک

نمایش نتایج: از شماره 1 تا 5 , از مجموع 5
نمایش شاخه ای4علاقمندی ها
  • 3 ارسال شده توسط nariman 7
  • 1 ارسال شده توسط T.U.S

موضوع: نقد و بررسی فیلم The birds.پرندگان.هیچکاک

  1. #1
    nariman 7 آواتار ها
    وضعیت : nariman 7 آنلاین نیست.
    تاریخ عضویت : Apr 2012
    نوشته ها : 244
    سپاس ها : 703
    سپاس شده 444 در 192 پست
    یاد شده
    در 0 پست
    تگ شده
    در 674 تاپیک

    نقد و بررسی فیلم The birds.پرندگان.هیچکاک

    تحلیل و بررسی فیلم پرندگان
    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید

نام:  The-Birds-196311111.jpg
مشاهده: 11402
حجم:  70.6 کیلو بایت


    کارگردان آلفرد هیچکاک
    تهیه‌کننده آلفرد هیچکاک
    نویسنده فیلم‌نامه: ایوان هانتر
    داستان: دافنه دوموریه
    بازیگران تیپی هدرن
    رود تیلور
    جسیکا تندی
    سوزان پلشت
    ورونیکا کارترایت
    موسیقی اسکار سالا
    رمس گسمن
    برنارد هرمان
    فیلم‌برداری رابرت برکس، ای‌اس‌سی
    تدوین جورج توماسینی
    گونه دلهره‌آور، ترسناک، عاشقانه
    توزیع‌کننده یونیورسال استودیوز
    تاریخ انتشار ۲۸ مارس ۱۹۶۳
    مدت زمان ۱۱۹ دقیقه
    کشور ایالات متحده آمریکا
    زبان انگلیسی
    بودجه ۲.۵ میلیون دلار
    فروش ۱۱،۴۰۳،۵۲۹ دلار


    پرندگان:عنوانبندی تصویر پرندگانی در حال پرواز در زمینه ای نامعلوم است که اسامی بر روی آنها حک می شود. حرکت تهاجمی، سطوح سیاه و خطوط تیز پرندگان، خشن و هشدار دهنده هستند. عنوانبندی موسیقی ندارد و صداهای پرندگان طبیعی نیست. صداها توسط دستگاه های الکترونیکی ساخته شده که به جیغ پرندگان شبیه است.پرندگان از آثاري بود كه موسيقي متن نداشت، اما با اين حال هيچكاك از يار ديرينه اش، برنارد هرمان، دعوت كرد كه مشاور صداي فيلم باشد.
    فیلم پرندگان نخستین فیلم با مضمون حمله ی حیوانات به انسان هاست و
    هيچكاك بار ديگر يكي از رمان هاي مشهور دافنه دو موريه را دست مايه كار خود قرار داد...
    فیلم با نمایی از شهر شلوغ شروع میشود وملانی(با بازی تیپی هدرن) که در حال عبور از عرض خیابان است دیده میشود..پس از عبور ازدکه ای روزنامه فروشی تصویری از شهر که عنوان سانفرانسیسکو روی آن نوشته شده در پیشزمینه پدیدار می شود. باردیگر ملانی از پشت دکه روزنامه فروشی پدیدار می شود و پسرکی هنگام عبور از او سوت می زند. ملانی لحظه ای سر برمی گرداند و لبخندی می زند بدین ترتیب ضمن معرفی ملانی به عنوان شخصیتی که می تواند به آسانی جلب توجه کند، او با این چرخش متوجه چیزی غیر عادی در آسمان می شود. تعداد زیادی مرغ دریایی.بدین ترتیب در اولین نماها فیلم سرنوشت شخصیت اصلی را به طور نامحسوسی با پرندگان گره می زند. این اولین اخطار هیچکاک است پرندگان خواهند آمد...
    با ملانی وارد فروشگاهی(فروشگاه حیوانات اهلی) می شویم که قرار بوده برای او پرنده مینایی بیاورند. اما پرنده هنوز نرسیده. ملانی قصد دارد آدرس اش را بگذارد تا برایش بفرستند.(از سکانس نخستین فیلم، حضور همیشگی پرندگان از انواع گوناگون در فیلم و پیش چشم تماشاگر حفظ می شود. از پرندگان سیاهی که ملانی در سکانس نخست در آسمان نظاره می کند، تا مرغ مینایی که برای عمه اش از مغازه ی پرنده فروشی سفارش داده است و مرغ عشق های میچ برنر و مرغان دریایی و کلاغ ها و گنجشک ها، که در اتحادی عجیب و بی سابقه، هدفی مشترک را برگزیده اند و آن تبدیل زندگی انسان ها به جهنم است. اما اولین پرنده ای که نامش را در فیلم می شنویم، مرغ میناست. پرنده ای که به زبان انسان سخن می گوید و به ادعای فروشنده ی مغازه، از هندوستان به امریکا آورده شده است و تاخیر داشته است. با آغاز هجوم پرندگان، این توهم شکل می گیرد پرنده ای که هم زبان انسان و هم زبان پرندگان را می داندو اتفاقا نیز زادگاهش سرزمین اشراق و جایگاه مذاهب و مرام های شگفت گیتی است و هیچگاه نیز در فیلم ظاهر نمی شود، می تواند مانند رهبری در سایه، مهار این جنون ناگهانی پرندگان را در دست داشته باشد)
    برای اینکه زیبایی ملانی بیشتر به چشم اید استاد یک خانم پیر را برای نقش فروشنده انتخاب کرده است. در همین هنگام مرد قد بلند و خوش قیلفه ای(با بازی راد تیلور) وارد فروشگاه می شود. ملانی تصمیم می گیرد کمی تفریح کند. خود را جای صاحب فروشگاه یا فروشنده جا می زند. امّا به زودی مرد مچ او را می گیرد. ملانی حتی پرنده ای به نام مرغ عشق را هم نمی شناسد. مرد با خونسردی او را به دام می اندازد و سمت و سوی سئوالات اش دو پهلو و به سمت مسائل جنسی می رود. او دارد بدجنسی می کند. این پیداست. در همین هنگام پرنده از دست ملانی رها می شود و مرد موفق می شود به آسانی آن را بگیرد. میچ وقتی پرنده را در قفس می گذارد نام ملانی را کامل هجی می کند. به این ترتیب او نه تنها پرنده بلکه ملانی را به دام انداخته است. ما با ملانی غافلگیر می شویم. در واقع قبل از آنکه ملانی بازی اش را شروع کند مرد این کار را شروع کرده بود. این غافلگیری بیننده را هم علاقمند می کند تا بیشتر درباره این مرد جذاب بداند.
    فرم پله ها و آمد و شد از آنها از لحاظ بصری گیرا تر است(یعنی به نوعی طی کردن مسیر پله ها نمایشی تراست). شاید به همین دلیل است که استاد طبقه ی دوم را برای پرنده فروشی انتخاب کرده است..
    در یک نمای قابل توجه ی سکانس اشنای ملانی با ان مرد. ملانی به سمت راست خود می رود و دوربین با او حرکت می کند در پیش زمینه قفس ها را می بینیم که مملو از پرندگان است. بار دیگر از پشت قفس ها حاضر می شوند و به نمایی دو نفره می رسیم. در بک گراند قفسی به شکل آپارتمان دیده می شود و این تمهید هوشمندانه ای است که طراح صحنه به خرج داده به زودی شخصیت های ما، انسانها در خانه ها اسیر می شوند، در حالی که پرندگان آزاد هستند. مشابهت با فرم معماری و رنگ ساختمان قابل توجه است. فیلمساز با نمایش پرندگان سرخ که بصورت ردیفی ایستاده اند ما را با این نما اشنا میسازد...
    پس از اتمام دیالوگ های ملانی با ان مرد به تعقیب او میپردازد و شماره اتومبیلش را یادداشت می کند سپس با همکار پدرش در روزنامه تماس می گیرد و از او می خواهد که نام و آدرس صاحب اتومبیل را پیدا کند....

    هجوم پرندگان از ابتدای ورود ملانی به بودگا بی آغاز می شود. نخستین حمله نیز زمانی رخ می دهد که ملانی سوار بر قایقی در حال نزدیک شدن به اسکله ای است که در بالایش، میچ(همان مرد ابتدای فیلم) انتظارش را می کشد. حمله ی ناگهانی پرنده به ملانی، برنامه ی گفتگوی هیجان انگیزی را که هم شخصیت ها و هم تماشاگران در انتظارش بودند، به کلی به هم می ریزد و خط سیر داستان را دستخوش تغییر می کند. همزمان با ورود ملانی، مرغ های لیدیا(مادر میچ)(جسیکا تندی)نیز مریض می شوند و انگار که این بیماری مرغ ها، اخطاری به لیدیا نیز هست. لیدیایی که با در هم آمیختن حسادت و ترس، دختران زیادی را از اطراف پسر جوانش تارانده است. یکی از این دختران چند سالی است که در بودگا بی زندگی می کند و معلم مدرسه است. آنی(با بازی سوزان پله شت) با موهای تیره اش، با طرز صحبت آرام و منطقی اش و با کوله باری از تجربه که با سن و سال کمش سازگار نیست، انگار که قرار است تا تصویری از آینده ی ملانی بلوند و خوشگذران را به نشان دهد. چرا که مشابهت هایی در سرنوشت این دوست. هر دو با میچ در سان فرانسیسکو آشنا شده اند و هر دو نیز به دنبالش به بودگا بی آمده اند. آنی ادعا می کند که برای نزدیک بودن به میچ در بودگا بی ماندگار شدن است، حال آن که چندین بار در فیلم می شنویم که میچ پنج روز هفته در سانن فرانسیسکوست و تنها دو روز آخر هفته را به بودگابی نزد خانواده اش می رود. از این منظر انگار که هدف اصلی آنی از اقامت در بودگا بی نه نزدیکی به میچ بلکه مجاورت مادر میچ – لیدیا- بوده است. مخلص کلام این که شخصیتی که سرنوشت روابط عاشقانه ی میچ را رقم می زند، نه خود میچ بلکه لیدیاست. از سویی برای لیدیا فرقی نمی کند که چه کسی توجه میچ را به خود جلب کند. مهم این است که این شخص هر که باشد پا در حریم خصوصی لیدیا گذاشته است و قصد تاراج امنیت و آرامش وی را دارد.
    در فیلم صحنه ای هست که در آن ملانی و میچ روی تپه ای در حال قدم زدن هستند. دوربین از روی آنها پن می کند و روی معلم توقف می کند که در پس زمینه ی او، مادرِ میچ قرار گرفته است. این حرکت دوربین به خوبی رابطه میان ملانی، میچ/معلم، مادر و نوعی بدبینی را که در معلم نسبت به رابطه آن دو وجود دارد نشان می دهد.
    آنگاه که در اوج حمله ی پرندگان، کتی از مادرش اجازه می گیرد تا مرغ های عشق را به اتاق پذیرایی بیاورد، با این استدلال که آن ها کسی را اذیت نکرده اند، لیدیا مخالفت می کند و فریاد می زند که به هر حال آن ها هم پرنده اند. نیستند؟! مخالفت لجاجت بار لیدیا با ورود مرغ عشق به اتاق پذیرایی خانه اش، چالشی است که عشاق قدیمی و جدید فیلم همواره با آن دست به گریبان بوده اند. اما گویا پرندگانی که موجودیت ساکنان بودگا بی را تهدید کرده اند، چندان برای ملانی بدیمن نبوده اند. در سکانس پایانی آنگاه که ملانی در آغوش لیدیا پناه می گیرد، در پس آن همه اتفاق لیدیا نیز به ملانی ابراز علاقه می کند و سرانجام همگی با هم راهی سان فرانسیسکو می شوند....!

    یکی از کلیدی ترین سکانس های فیلم، سکانس مباحثه ی مشتری های رستوران در باب حکمت حمله ی پرندگان است. در این سکانس خاستگاه دیدگاه های گوناگون بشری در برابر رخدادی واحد به خوبی پیش روی تماشاگر قرار می گیرد. پیرزن نماد نگاه منطقی و استدلالی بر پایه ی دانش تجربی است. گفته های وی تنها اشاره به واقعیت های بیرونی و تجربیاتی است که دانش مادی و فیزیکی به کشف آن ها نائل آمده است و هر گونه دیدگاه دیگری را که منکر واقعیت های علمی باشد نفی می کند.پیرزن به اعداد علاقه ی زیادی دارد. او مدام در حال ذکر عدد و رقم است و می کوشد تا در ورای این اعداد و ارقام صلب، واقعیت های رخ داده را تحلیل کند. از دیدگاه او پرندگان از حدود 140 میلیون سال پیش بر روی کره ی زمین ساکن بوده اند و 8650 گونه از پرندگان در دنیا زیست می کنند و تنها در ایالات متحده ی امریکا حدود 5،750،000،000 پرنده زندگی می کنند و برآورد جمعیت کل پرندگان در دنیا رقمی در حدود 100 میلیارد است. بر مبنای مشاهدات علمی، هیچگاه دیده نشده است که پرندگان از گونه های مختلف برای رسیدن به هدفی مشترک با یکدیگر متحد شوند و همچنین هیچگاه نیز گزارشی از رفتار خصمانه ی جمعی پرندگان با انسان ها مخابره نشده است. اما پیرزن تا قصد آن می کند که اندکی با تلطیف عقایدش، پرندگان را نماد صلح و دوستی و آرامش در دنیا معرفی کند، گارسون رستوران با فریاد سفارش مرغ سوخاری، انگار که این دیدگاه شاعرانه ی پیرزن علمگرا را به سخره می گیرد. شاید نیز با تایید رفتار صلح آمیز پرندگان، تاکید می کند که با این وجود رفتار انسان در برابر این صلح جویی چندان دوستانه نبوده است و حال پرندگان شاید برای انتقام جویی از رفتار خصمانه ی انسان، با یکدیگر از در دوستی و اتحاد درآمده اند تا ظلم و کشتار چند هزار ساله را جبران کنند.
    باز در همان سکانس رستوران، مرد مستی را می بینیم که با تکیه بر آیات و روایات کتاب مقدس، هرگونه رابطه ی علتی و معلولی در رفتار پرندگان را نادیده می گیرد و تنها نتیجه اش از این رخداد، نزدیک بودن پایان دنیا و وقوع رستاخیز است و جابجا نیز این ادعا را تکرار می کند. مشاهده ی این کشمکش ناتمام و بی فرجام، تنها موید واقعیتی تلخ است. هم دانش شهودی و هم دانش تجربی، هر رخدادی را آنگونه تعبیر می کنند که در چهارچوب صلب آموخته هایشان بگنجد. در صورتی که واقعه ای در این چهارچوب ها نگنجد و از پس توجیهش با دانسته هایشان برنیایند، دید شهودی همه چیز را به عالم بالا نسبت می دهد و دید تجربی نیز بالکل وقوع رخداد را نفی می کند و آن را ناممکن می خواند. اما حقیقت این است که وقایع اتفاق می افتند، بدون این که دغدغه ای از باب نوع قضاوت انسان ها داشته باشند.

    سکانس پمپ بنزین در فیلم به منظور هیجان یک حادثه (انفجار پمپ بنزین) ریتم کلی فیلم را به وسیله ی تدوین نماهایی که پشت سر هم طول آنها کوتاهتر می شود، سرعت بخشیده است.


    در اخر:
    نامزد جایزه ی اسکار برای بهترین جلوه های ویژه (1964)، نامزد جایزه ی ادگار آلن پو برای بهترین فیلمنامه برای ایوان هانتر (1964)، برنده ی جایزه ی گلدن گلاب بهترین بازیگر تازه کار زن به تیپی هدرن (1964)....
    در واقع کارگردانی در فیلم های هیچکاک چیزی نیست جز بازی با انتظارات، عواطف، هیجانات، علایق و پیش بینی های او. هیچکاک کنش را نه در فیلم بلکه در درون تماشاچی ایجاد و راهبری می کند.


    گرداورنده:نریمان
    امیدوارم تحلیل های دوستان به کامل شدن این مطلب بیافزاید.



    ویرایش توسط ScarFace : 05-20-2012 در ساعت 20:03 دلیل: جاستفای و مرتب سازی
    T.U.S, 1CHAMPION و .:Reza:. به این پست علاقمند بوده اند.

  2. 8 کاربر از پست مفید nariman 7 سپاس کرده اند .


  3. # ADS
     

  4. #2
    I Am T.U.S
    T.U.S آواتار ها
    وضعیت : T.U.S آنلاین نیست.
    تاریخ عضویت : Mar 2012
    محل سکونت : تهران
    نوشته ها : 813
    سپاس ها : 1,774
    سپاس شده 1,780 در 467 پست
    یاد شده
    در 0 پست
    تگ شده
    در 290 تاپیک

    پاسخ : نقد و بررسی فیلم The birds.پرندگان.هیچکاک

    فیلم خیلی قشنگی بود! شاید من بیشتر از 5 بار دیده باشمش! ولی واقعا دفعه های بعدش هم تا آخرش فیلم رو دنبال کردم. حس ترسی که تو بعضی از سکانس ها بیننده رو به خودش مشغول میکنه واقعا مثال زدنیه!
    .:Reza:. به این پست علاقمند بوده است.

  5. کاربر روبرو از پست مفید T.U.S سپاس کرده است .


  6. #3
    مارو دیدی سرو بنداز پایین |:
    .:Reza:. آواتار ها
    وضعیت : .:Reza:. آنلاین نیست.
    تاریخ عضویت : Feb 2012
    محل سکونت : بازم ب تو چ ؟! |:
    سن: 24
    نوشته ها : 436
    سپاس ها : 2,499
    سپاس شده 741 در 294 پست
    یاد شده
    در 0 پست
    تگ شده
    در 245 تاپیک

    پاسخ : نقد و بررسی فیلم The birds.پرندگان.هیچکاک

    نقل قول نوشته اصلی توسط Reza Attaran نمایش پست ها
    فیلم خیلی قشنگی بود! شاید من بیشتر از 5 بار دیده باشمش! ولی واقعا دفعه های بعدش هم تا آخرش فیلم رو دنبال کردم. حس ترسی که تو بعضی از سکانس ها بیننده رو به خودش مشغول میکنه واقعا مثال زدنیه!
    آره امین جان اتفاقا منم مثل تو با این فیمل اینطور برخورد کردم!!!
    قشنگ که چه عرض کنم فوق قشنگ بود و آلفرد هیچکاک همیشه فیلماش دیدنیه

  7. #4
    nesa آواتار ها
    وضعیت : nesa آنلاین نیست.
    تاریخ عضویت : Feb 2015
    سن: 26
    نوشته ها : 1
    سپاس ها : 0
    سپاس شده 0 در 0 پست
    یاد شده
    در 0 پست
    تگ شده
    در 0 تاپیک

    پاسخ : نقد و بررسی فیلم The birds.پرندگان.هیچکاک

    سلام و مرسی از تحلیل پر بارت ، اما نکته ایی که باید اضاهفه کنم اینه که کلا افراد از عشق خوب استقبال نمیکردند ، و یا اون رو برای پیشبرد اهداف خودشون میخواستن .
    به این دلیل که مرغ عشقها به هنگام ورود مریض شدن چرا که طبق گفته بزرگان حیوانات زودتر از انسانها همه چیزو درک میکنند . و به نوعی میشه درگیر بودن نیروی خیر و شر رو کفت ، که بالاخره تو اون شهری که همه چیز سیاهه و نا امیدی و مرگه پس به ناچار باید عشق کوچ میکرد و میرفت . 😆 اینم برداشت کوتاه من . البته بخشیشو نوشتم 🌼🌻

  8. #5
    حاج اسد آواتار ها
    وضعیت : حاج اسد آنلاین نیست.
    تاریخ عضویت : Nov 2016
    نوشته ها : 1
    سپاس ها : 0
    سپاس شده 1 در 1 پست
    یاد شده
    در 0 پست
    تگ شده
    در 0 تاپیک

    پاسخ : نقد و بررسی فیلم The birds.پرندگان.هیچکاک

    بعضی از صحنه ها انگار مخاطب هم هدف هجوم پرنده هاست . یه نوع طولانی کردن زمان حال که فکر میکنم بشه بهش گفت تعلیق ، تو فیلمش بود . فیلم خیلی جالبیه ...

  9. کاربر روبرو از پست مفید حاج اسد سپاس کرده است .


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. نقد و بررسی فیلم psycho .روانی.هیچکاک
    توسط nariman 7 در انجمن نقـــــدهای آزاد سینمای جهان
    پاسخ ها: 3
    آخرين نوشته: 05-19-2012, 01:32
  2. نقد و بررسی فیلمRear window.پنجره ی پشتی.هیچکاک
    توسط nariman 7 در انجمن نقـــــدهای آزاد سینمای جهان
    پاسخ ها: 1
    آخرين نوشته: 05-18-2012, 23:40
  3. معمای باران پرندگان فیلم هیچکاک حل شد
    توسط lotr در انجمن اخبــــار سينماي جهان
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 01-03-2012, 23:22
  4. بحث و بررسی فیلم The Birds در سینمای هفته
    توسط Parnian در انجمن سينماي هفته جهان
    پاسخ ها: 4
    آخرين نوشته: 06-12-2011, 09:44
  5. نقد و بررسی فیلم Super 8
    توسط joker در انجمن بخش آزاد تحلیل و بررسي فيلمهاي جهان
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 06-11-2011, 14:48

کاربرانی که این تاپیک را مشاهده نموده اند: 0

There are no members to list at the moment.

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •